نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

وبگردی

خرید آنلاین با کد تخفیف جدید دیجی کالا می مارکت شاپ

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

ابن کثير (اسماعيل ابن عمر ابن کثير، دمشقى شافعى‏) صاحب تفسير القرآن العظيم

محل تولد: « مجيدل القريه» از توابع شهر بصرى‏ 
تاريخ تولد: 692 ق الي 698 ق 
تاریخ وفات: 774 ق 
استادان: او در ادامه تحصيل و فراگيرى دانش به درس ابن عساکر وابن تيميّه حاضر شد و با ادامه تحصيل در درس هايش، ارادتى فراوان به آنان پيدا کرد. 

شاگردان:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معرفي تفسير:
 تفسير ابن کثير جلوه‏اى روشن از تفسير نقلى است شيوه تفسيرنگارى نقلى را نيز گفته ‏ايم که: تفسير آيات است به ظواهر آيات و اقوال پيامبر و صحابيان و يا بگفته عالمان و مفسّران شيعى، تفسير آيات به ظواهر آيات و سنّت معصومين« ع». شيوه تفسير نگارى ابن کثير دقيقا همين است. ابن کثير، در استحکام آنچه گفته به آيات و رواياتى استناد کرده است، و در ادامه آن به چگونگى اقوال تابعيان در تفسير پرداخته و مآلا معتقد شده است گفتار تابعيان در صورتى حجت خواهد بود که مخالف نداشته باشد، و بالأخره پس از اشاره‏اى به جايگاه لغت عرب به تفسير به رأى پرداخته و از تفسير قرآن به مجرّد رأى با نکوهش ياد کرده است. ابن کثير، در آغاز تفسير سوره‏ ها در ضمن فصلى از جايگاه سوره در ميان سور قرآن و فضيلت قرائت آن، سخن مى‏ گويد و روايات وارد شده در اين زمينه را مى‏ آورد. آنگاه به نامهاى آن سوره اشاره مى‏کند و اخبار مربوط به اين مطلب را ياد مى‏کند. رواياتى که بطور کلّى نشانگر محتواى سوره يا مطالب عام درباره سوره باشند نيز، در همين قسمت مى‏آيد. آنگاه يک يا چند آيه را آورده به تفسير آنها بر اساس روشى که آورديم مى‏ پردازد، و در تبيين واژه‏ها و تشريح معانى ريشه ‏اى کلمات به لغت عرب و اشعار شاعران استناد مى‏ جويد، و در توضيح و تفسير آيات، به اقوال مفسّران نيز، پرداخته گاه به نقد و بررسى آنها دست مى ‏يازد.
روش تفسير : 
 دکتر محمد حسين ذهبى نيز، ضمن ياد کرد اين تفسير و چگونگي هاى آن نوشته است:
« من اين تفسير را خواندم و در روش تفسيرى، بخاطر توجه شايسته به تفسير آيه به آيه و تفسير آيات با عبارات رسا و کوتاه، آن را ممتاز يافتم. وى بهنگام تفسير آيات، به آيات هم مضمون مراجعه مى‏ کند و بين دو آيه مقايسه مى‏ نمايد و به اينگونه تفسير که خود آن را« تفسير قرآن به قرآن» ناميده است به شدّت اهتمام مى‏ ورزد. در بيان آثار تفسيرى با اين روش و سبک اين تفسير بيشترين توجه را به عرضه آيات هم مضمون دارد».
محققان و عالمان ديگرى نيز، تفسير ابن کثير را ستوده ‏اند و آن را در ميان تفاسير نقلى در اهميت و شايستگى پس از تفسير طبرى، سرآمد ديگر تفاسير دانسته ‏اند. دکتر صبحى صالح در اثر ارزشمند خود، از جمله درباره اين تفسير نوشته است:
« در ميان تفاسير مأثور پس از تفسير طبرى- بلکه در برخى امور برتر از آن- تفسير ابن کثير است. دقت در اسناد، سادگى عبارات، از جمله مزاياى اين تفسير است».
ابن کثير، از شاگردان« ابن تيميّه» و از مريدان و نزديکان وى است، و در مباحث مختلف از وى تأثير پذيرفته است. مباحث کلامى، در تفسير ابن کثير جلوه بارزى ندارد, ولى از مجموع آنچه به اجمال آورده و يا به اشاره گذشته توان فهميد که او متمايل به مسلک اشعرى است و در بسيارى از مسائل چونان آنان مى‏ انديشيده است گو اين که در برخى موارد نيز، آراء آنان را نپذيرفته و براهى ديگر رفته است. او در ذيل آيه 54 از سوره اعراف و در ذيل جمله« ثم استوى على العرش» مى‏ گويد:
« ما در اين مقام، بر مسلک« سلف صالح» معتقديم،[ و در صفات الاهى چنان گوئيم‏] که نه تعطيل پيش آيد و نه تشبيه، بى‏گمان آنچه از ظاهر الفاظ به ذهن مشبهيّن آمده بر خداوند روا« و ليس کمثله شي‏ء» بلکه حقيقت آن است که پيشوايان سلف صالح گفته ‏اند: که هر آن که خداى را به مخلوقش مانند کند کافر شده است, و هر آن‏که، آنچه خدا خودش را به آن متصّف دانسته انکار کند نيز کافر است، بدينسان بايد به آنچه صريح آيات و روايات صحيحه دلالت کند بگونه‏ اى که با« جلال» الهى منافات نداشته باشد، معتقد بود و راه هدايت همين است».
بهر حال« تفسير القرآن العظيم» تفسيرى است سودمند که در بازشناسى اقوال و آراء مفسّران کهن و اشراف بر اقوال و آراء فقيهان نحله‏ هاى مختلف، کارآمد خواهد بود. سوکمندانه تعصب‏ هاى ناميمون او که باعث کتمان بسيارى از حقايق شده است، از ارج و عظمت کار وى کاسته است. وگرنه بى‏ گمان در ميان آثار مأثور در تفسير قرآن، اين کتاب، از جايگاه بلندى برخوردار است.  
آثار مفسر: تفسير القرآن العظيم

نسیم سحر دات آی آر

تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج صلوات

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

  • سلام خستهنباشید ..من خواستم کتاب تفسیر قران العظیم (ابن کثیر) -جلد 1 را دانلود کنم لطفا راهنمایی کنید
    باتشکر

    پاسخ : سلام
    دقیقا درخواستتون را به موتور های جستجو گر مثل گوگل - یاهو - پارسی جو - سلام - یوز و...... بدین.مثلا جستجو کنید: دانلود کتاب تفسیر قران العظیم (ابن کثیر) -جلد 1
    موفق باشید

کد امنیتی رفرش

همنوعان

  • سرگرمی
  • مذهبی
  • سبک زندگی
  • موسیقی
  • سلامتی
  • پوست و مو
  • بیوگرافی
  • 6 روش موثر جلوگیری از ریزش مو طبیعی + 8 درمان instagram آشپزی آموزش بازی قدیمی و سنتی آموزش پیتزا مخلوط دلبر آموزش پیتزا مخلوط دلبر / پیتزا مخلوط ایتالیایی آهنگ احادیث و سخنان افزایش فالوور اینستاگرام امام حسین انواع روش های رایگان کسب درآمد از اینستاگرام اینستاگرام بازی بیوگرافی تکنولوژی جذابیت جلوگیری از ریزش مو جملات زیبای تبریک عید سعید غدیرخم 1401 خودرو خودرو شیائومی خودروی برقی هوشمند شیائومی آماده عرضه شد + عکس دانلود مداحی جدید محرم دهان و دندان ریزش مو زیبایی سبک زندگی سرگرمی سلامتی شعر شیائومی عکس تبریک عید غدیرخم عید سعید غدیرخم فالوور رایگان مداحی مذهبی معرفی 10 بازی های قدیمی و سنتی جذاب موسیقی پوست پوست و مو پیام تبریک عید سعید غدیرخم 1401 پیتزا پیتزا ایتالیایی کسب درآمد از اینستاگرام کسب و کار گردشگری


    پرسش و پاسخ همنوعان