close
تبلیغات در اینترنت

ابن کثير (اسماعيل ابن عمر ابن کثير، دمشقى شافعى‏) صاحب تفسير القرآن العظيم

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
02start11
02start11
02sitecup1
03sitecup1
03souri92
04start11
03start11
05hostcode
04hostcode
04hostcode
06sitecup1
06sitecup1
07start11
06start11
04souri92
05sitecup1
05sitecup1
05roozfreight
06sitecup1
04sitecup1
04hostcode
04hostcode
05hostcode
05zivar120
06iran57e
06sitecup1
06sitecup1
06zibajarahi
06sitecode
07selena_ez
ابن کثير (اسماعيل ابن عمر ابن کثير، دمشقى شافعى‏) صاحب تفسير القرآن العظيم

ابن کثير (اسماعيل ابن عمر ابن کثير، دمشقى شافعى‏) صاحب تفسير القرآن العظيم

محل تولد: « مجيدل القريه» از توابع شهر بصرى‏ 
تاريخ تولد: 692 ق الي 698 ق 
تاریخ وفات: 774 ق 
استادان: او در ادامه تحصيل و فراگيرى دانش به درس ابن عساکر وابن تيميّه حاضر شد و با ادامه تحصيل در درس هايش، ارادتى فراوان به آنان پيدا کرد. 

شاگردان:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معرفي تفسير:
 تفسير ابن کثير جلوه‏اى روشن از تفسير نقلى است شيوه تفسيرنگارى نقلى را نيز گفته ‏ايم که: تفسير آيات است به ظواهر آيات و اقوال پيامبر و صحابيان و يا بگفته عالمان و مفسّران شيعى، تفسير آيات به ظواهر آيات و سنّت معصومين« ع». شيوه تفسير نگارى ابن کثير دقيقا همين است. ابن کثير، در استحکام آنچه گفته به آيات و رواياتى استناد کرده است، و در ادامه آن به چگونگى اقوال تابعيان در تفسير پرداخته و مآلا معتقد شده است گفتار تابعيان در صورتى حجت خواهد بود که مخالف نداشته باشد، و بالأخره پس از اشاره‏اى به جايگاه لغت عرب به تفسير به رأى پرداخته و از تفسير قرآن به مجرّد رأى با نکوهش ياد کرده است. ابن کثير، در آغاز تفسير سوره‏ ها در ضمن فصلى از جايگاه سوره در ميان سور قرآن و فضيلت قرائت آن، سخن مى‏ گويد و روايات وارد شده در اين زمينه را مى‏ آورد. آنگاه به نامهاى آن سوره اشاره مى‏کند و اخبار مربوط به اين مطلب را ياد مى‏کند. رواياتى که بطور کلّى نشانگر محتواى سوره يا مطالب عام درباره سوره باشند نيز، در همين قسمت مى‏آيد. آنگاه يک يا چند آيه را آورده به تفسير آنها بر اساس روشى که آورديم مى‏ پردازد، و در تبيين واژه‏ها و تشريح معانى ريشه ‏اى کلمات به لغت عرب و اشعار شاعران استناد مى‏ جويد، و در توضيح و تفسير آيات، به اقوال مفسّران نيز، پرداخته گاه به نقد و بررسى آنها دست مى ‏يازد.
روش تفسير : 
 دکتر محمد حسين ذهبى نيز، ضمن ياد کرد اين تفسير و چگونگي هاى آن نوشته است:
« من اين تفسير را خواندم و در روش تفسيرى، بخاطر توجه شايسته به تفسير آيه به آيه و تفسير آيات با عبارات رسا و کوتاه، آن را ممتاز يافتم. وى بهنگام تفسير آيات، به آيات هم مضمون مراجعه مى‏ کند و بين دو آيه مقايسه مى‏ نمايد و به اينگونه تفسير که خود آن را« تفسير قرآن به قرآن» ناميده است به شدّت اهتمام مى‏ ورزد. در بيان آثار تفسيرى با اين روش و سبک اين تفسير بيشترين توجه را به عرضه آيات هم مضمون دارد».
محققان و عالمان ديگرى نيز، تفسير ابن کثير را ستوده ‏اند و آن را در ميان تفاسير نقلى در اهميت و شايستگى پس از تفسير طبرى، سرآمد ديگر تفاسير دانسته ‏اند. دکتر صبحى صالح در اثر ارزشمند خود، از جمله درباره اين تفسير نوشته است:
« در ميان تفاسير مأثور پس از تفسير طبرى- بلکه در برخى امور برتر از آن- تفسير ابن کثير است. دقت در اسناد، سادگى عبارات، از جمله مزاياى اين تفسير است».
ابن کثير، از شاگردان« ابن تيميّه» و از مريدان و نزديکان وى است، و در مباحث مختلف از وى تأثير پذيرفته است. مباحث کلامى، در تفسير ابن کثير جلوه بارزى ندارد, ولى از مجموع آنچه به اجمال آورده و يا به اشاره گذشته توان فهميد که او متمايل به مسلک اشعرى است و در بسيارى از مسائل چونان آنان مى‏ انديشيده است گو اين که در برخى موارد نيز، آراء آنان را نپذيرفته و براهى ديگر رفته است. او در ذيل آيه 54 از سوره اعراف و در ذيل جمله« ثم استوى على العرش» مى‏ گويد:
« ما در اين مقام، بر مسلک« سلف صالح» معتقديم،[ و در صفات الاهى چنان گوئيم‏] که نه تعطيل پيش آيد و نه تشبيه، بى‏گمان آنچه از ظاهر الفاظ به ذهن مشبهيّن آمده بر خداوند روا« و ليس کمثله شي‏ء» بلکه حقيقت آن است که پيشوايان سلف صالح گفته ‏اند: که هر آن که خداى را به مخلوقش مانند کند کافر شده است, و هر آن‏که، آنچه خدا خودش را به آن متصّف دانسته انکار کند نيز کافر است، بدينسان بايد به آنچه صريح آيات و روايات صحيحه دلالت کند بگونه‏ اى که با« جلال» الهى منافات نداشته باشد، معتقد بود و راه هدايت همين است».
بهر حال« تفسير القرآن العظيم» تفسيرى است سودمند که در بازشناسى اقوال و آراء مفسّران کهن و اشراف بر اقوال و آراء فقيهان نحله‏ هاى مختلف، کارآمد خواهد بود. سوکمندانه تعصب‏ هاى ناميمون او که باعث کتمان بسيارى از حقايق شده است، از ارج و عظمت کار وى کاسته است. وگرنه بى‏ گمان در ميان آثار مأثور در تفسير قرآن، اين کتاب، از جايگاه بلندى برخوردار است.  
آثار مفسر: تفسير القرآن العظيم

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: شنبه 27 تير 1394 ساعت: 22:41

نظرات()

تعداد بازديد : 509

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####

این نظر توسط (( ibrahim )) در تاریخ 1395/5/6 و 22:53 دقیقه ارسال شده است

ibrahim

سلام خستهنباشید ..من خواستم کتاب تفسیر قران العظیم (ابن کثیر) -جلد 1 را دانلود کنم لطفا راهنمایی کنید
باتشکر
پاسخ : سلام
دقیقا درخواستتون را به موتور های جستجو گر مثل گوگل - یاهو - پارسی جو - سلام - یوز و...... بدین.مثلا جستجو کنید: دانلود کتاب تفسیر قران العظیم (ابن کثیر) -جلد 1
موفق باشید


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 379
افراد آنلاین : 6
تعداد اعضا : 291
بازدید امروز : 1,086
بازدید کلی : 1,555,122
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 54.159.64.172
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : چهارشنبه 29 شهریور 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری