close
تبلیغات در اینترنت

ابو عبد اللّه محمد بن احمد انصارى قرطبى صاحب تفسير الجامع لأحکام القرآن و المبيّن لما تضمّنه من الس

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 5 amirali96
0 4 pariii
0 7 fns4565
0 6 fns4565
1 9 souri92
0 6 fns4565
0 8 fns4565
0 6 sara1400
0 5 susan
2 53 susan
0 6 bitakiyani
1 109 sara1400
1 19 sara1400
3 200 akhbarejazab
0 8 talashnet
0 4 souri92
0 6 narjes17
0 6 radvan
0 6 radvan
0 6 ebrahim2e
0 6 ebrahim2e
0 11 pariii
1 10 souri92
0 7 zivar120
0 6 iran57e
0 7 masud111
0 8 masud111
0 6 selena_ez
0 8 zibazist
0 7 sitecode
ابو عبد اللّه محمد بن احمد انصارى قرطبى صاحب تفسير الجامع لأحکام القرآن و المبيّن لما تضمّنه من الس

ابو عبد اللّه محمد بن احمد انصارى قرطبى صاحب تفسير الجامع لأحکام القرآن و المبيّن لما تضمّنه من السنّة و آى الفرقان‏ 

محل تولد: قرطب آندلس 
تاريخ تولد: قرن ششم هجري قمري 
تاریخ وفات: 671 ق 
استادان: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شاگردان: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 
معرفي تفسير:
تفسير الجامع لأحکام القرآن :عمده اين تفسير به بيان احکام فقهى و اختلاف مذاهب فقهى اختصاص دارد, با اينهمه، قرطبى از ابعاد ديگر آيات غافل نبوده و به مباحث کلامى و اخلاقى و ادبى و تاريخى و اجتماعى نيز پرداخته است.

قرطبى در خطبه کتاب به روش تفسيرى خود و شيوه ‏هاى ديگر مفسران اشاره کرده و در مقدمه‏ اى مفصّل، مباحثى درباره آداب تلاوت قرآن، اعراب و تعليم آن، ثواب قرائت قرآن، تفسير به رأى و ويژگي هاى آن، اعجاز و عدم تحريف قرآن آورده است( ج 1، ص 1- 78), همچنين بخش هايى از رساله مفقود ابوبکر محمد بن قاسم انبارى( متوفى 328)، به نام الرّدّ على من خالف مصحف عثمان، را در مقدمه تفسيرش آورده است( قرطبى، ج 1، ص 80- 86).

قرطبى در تفسير آيات گاه تفسير چند آيه را ذيل ابوابى که از چند مسئله تشکيل يافته است مى ‏آورد، نظير سوره فاتحة الکتاب که تفسير آن را در چهار باب قرار داده است(- ج 1، ص 108- 151) و گاهى تفسير آيات را به صورت مسائل مستقل مى‏ آورد، نظير آيه سوم سوره اعراف که آن را در دو مسئله ذکر کرده است(- همان، ج 7، ص 161- 162) و گاه آيات را بدون دسته‏ بندى در قالب باب يا مسئله تفسير مى‏ کند، نظير آيه 54 سوره الرحمن(- قرطبى، ج 17، ص 179- 180).

روش تفسير :
يکى از ويژگي هاى تفسير قرطبى، که خود او در مقدمه تفسير به آن اشاره کرده است، نقل سخنان و آرا با ذکر نام گوينده و مأخذ آنهاست( همان، ج 1، ص 3). با وجود اين، گاهى نام گوينده و مأخذ آن را ذکر نمى‏ کند. از جمله کسانى که قرطبى از آنان بسيار سخن نقل کرده، ابن عطيه اندلسى است. قرطبى گاهى عين مطالب را از تفسير او با ذکر نام، و در مواردى بدون ذکر نام، نقل مى‏کند و گاهى سخن او را به خود نسبت مى‏ دهد و گاهى به رد سخن او مى ‏پردازد(- مشنى، ص 697- 702, براى نمونه- قرطبى، ج 1، ص 407- 408، که از ابن عطيه، ج 1، ص 228 نقل و در آن مناقشه کرده است). وى همچنين از تفسير طبرى، احکام القرآن کيا هرّاسى، احکام القرآن ابن عربى، اعراب القرآن و معانى القرآن هر دو از ابو جعفر نحّاس نحوى، صحاح شش‏گانه حديث، التفصيل الجامع لعلوم التنزيل نوشته احمد بن عمار مهدوى، الکشّاف عن حقائق التنزيل زمخشرى و برخى کتابهاى ديگر بهره برده است.
 
قرطبى براى ريشه‏ يابى لغات و معانى آنها و مباحث نحوى و قرائتهاى مختلف، بخش جداگانه ‏اى اختصاص داده و حتى براى بيان احکام فقهى به ريشه لغات و مباحث نحوى پرداخته و شواهد شعرى بسيارى هم آورده است( همان، ص 49, نيز- ادامه مقاله).

در تفسير قرطبى برخى آيات به مدد آيات ديگر تفسير شده است. در اين تفسير اسرائيليات نيز بسيار راه يافته است( زلط، ص 410- 417). قرطبى به تفسير رمزى توجهى نداشته، اما تفسير صوفيانه را پذيرفته و مطالبى از تفاسير صوفيانى چون ابو عبد الرحمان سلمى و قشيرى نقل کرده است( همان، ص 308- 309, براى نمونه- قرطبى، ج 1، ص 145، ج 4، ص 237).

برخى مؤلفان، تفسير قرطبى را« تفسير به رأى» دانسته‏ اند اما قرطبى در مقدمه تفسيرش فصلى را به نقل احاديث نهى از تفسير به رأى اختصاص داده و در آن به نقد کسانى پرداخته است که معتقدند قرآن را فقط از طريق نقل بايد تفسير کرد. او کسانى را که با مبانى علمى صحيح و در مقاصد و اهداف شايسته از آيات الاهى بهره مى‏ گيرند، مشمول اين احاديث ندانسته و اين نهى را بر دو گروه تطبيق داده است: کسانى که انديشه‏ا ى را مى‏ پذيرند و سپس آيات قرآن کريم را براى توجيه آن به کار مى‏گيرند، و کسانى که با اندک توجه به ظاهر آيات به تفسير آنها مى‏پردازند . قرطبى در تفسير خود به آراى مذهب اشعرى پايبند است و جنبه‏ هاى کلامى آيات را با عقايد اشعرى توجيه مى‏ کند, مثلا در تفسير آيه 143 سوره اعراف- که طبق آن حضرت موسى درخواست کرد که پروردگار، خودش را به وى نشان دهد، اما پاسخ شنيد که هرگز مرا نخواهى ديد- قرطبى، مطابق عقايد اشاعره، رؤيت خداوند را فقط در دنيا نفى کرده و کسانى را که به نفى کلى رؤيت معتقدند، گمراه و بدعت گذار مى‏داند( ج 7، ص 278- 279). او همچنين در بسيارى موارد به آراى معتزله، قدريه، صوفيان، شيعيان، خوارج، کراميه، حلوليه، زنادقه، قرامطه و ديگر فرق و مذاهب دينى و سياسى اشاره کرده و به رد و طعن آنها پرداخته است‏ .قرطبى در فقه پيرو مالک بن انس بوده و در تفسير آيات فقهى، ضمن نقل آراى فقيهان مذاهب ديگر، به بيان ديدگاه هاى فقهى مالک بن انس و اثبات آنها پرداخته است. با اينهمه، در مواردى که دليل مالک را استوار ندانسته و به دلايلى محکم تر دست يافته، اقوال ديگران را بر فتواى مالک مقدّم داشته است‏ .  
آثار مفسر:
 تفسير الجامع لأحکام القرآن 
 

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: پنجشنبه 04 تير 1394 ساعت: 9:13

نظرات()

تعداد بازديد : 475

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

فروش ویژه گوشی کودک تاچ می - Tuch Me



گوشی کودک تاچ می وسيله اي سرگرم كننده و آموزنده براي كودكان شما. طراحي شده متناسب با ارگونومي دستان كودكان. دارای بازی گربه سخنگو یا همان تام سخنگو، اهنگ های بسیار زیبای بچه گانه، دکمه های لمسی واقعی و ...

روش خرید: برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت: 20000 تومان

آمار

کل مطالب : 554
کل نظرات : 396
افراد آنلاین : 3
تعداد اعضا : 479
بازدید امروز : 671
بازدید کلی : 1,694,550
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 54.224.103.239
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : سه شنبه 26 تیر 1397

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری