نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

وبگردی

خرید آنلاین با کد تخفیف جدید دیجی کالا می مارکت شاپ

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

نزول قرآن - انزال و تنزیل

چهارشنبه 17 تیر 1394

نزول قرآن - انزال و تنزیل

همان گونه که خداوند در قرآن کریم می فرماید:إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ  (سوره القدر:1)

ما [قرآن را] در شب قدر نازل كرديم.

بحث انزال و تنزیل به وجود می آید ما ( نسیم سحر ) سعی داریم با توجه به بیانات علما این دو موضوع را شرح دهیم و مفهوم آن را بیابیم.

قرآن دو نوع نزول دارد: دفعی و تدریجی. آن جا که مفاهیم و حقایق قرآن بر قلب رسول(ص) فرود آمده، نزول «دفعی» است و آن جا که مفاهیم در قالب الفاظ عربی در مدت بعثت رسول(ص) شکل گرفته و بر آن حضرت فرود آمده، «نزول تدریجی» است.
فیض کاشانی، ابو عبداللّه زنجانی و علامه طباطبایی این نظر را تأیید کرده‏ اند. دلیل فیض کاشانی، احادیث رسیده در این زمینه است. علاّمه نیز یکی از دو دلیل زیر را بیان کرده است:
۱. فرق بین انزال و تنزیل: «انزال» نزول دفعی و یک مرتبه فرود آمدن چیزی و «تنزیل» نزول تدریجی چیزی را گویند.
۲. آیه‏ های قرآن بیانگر این نکته است که گاهی رسول خدا(ص)، در قرائت قرآن عجله داشتند. از این بیان روشن می‏ شود که مفاهیم و معانی در نزد آن حضرت بوده که می ‏توانستند در قرائت عجله کنند. آیه ۱۶ سوره «قیامت» و آیه ۱۱۴ سوره «طه»، مؤید این مطلب است(ر.ک: تاریخ قرآن، ابوعبدالله زنجانی، ص ۱۰؛ تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج ۱، ص ۴۱؛ تفسیر المیزان، ج ۱۸، ص ۱۳۲.)
با توجه به این مطالب، روشن می‏ شود که ممکن است قرآن در عین حال که مفاهیم آن هر ساله بر قلب پیامبر(ص) فرود می ‏آمد؛ در شرایط معین و موقعیت‏ های مناسب نیز در قالب الفاظ بر پیامبر(ص) فرود آمده باشد. از این‏ رو حقایق بسیط، بدون آن که در قالب الفاظ بیایند، هرساله بر پیامبر(ص) نازل می‏ گشت.
اما درباره نزول قرآن در شب قدر چند قول وجود دارد:
۱. آغاز نزول قرآن شب قدر بوده است. این نظریه شعبی (از مفسران اهل سنت) است. وی معتقد است که: بعثت در ماه رمضان بوده است.(فخر زاری، تفسیر الکبیر، ج ۳۲، ص ۲۷ (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، بی تا، چاپ سوم).)

 این سخن درست نیست؛ زیرا بر اساس تاریخ صحیح، بعثت در بیست و هفتمین روز ماه رجب بوده است که در آن زمان آیات اولیه سوره «علق» نازل شده است.

۲. همه قرآن در شب قدر به آسمان دنیا نازل شده و سپس به تدریج در طی ۲۳ سال بر پیامبر(ص) نازل شده است. این نظریه ابن عباس است.( همان. مقاتل از مفسران صدر اسلام نیز تقریباً بر این دیدگاه است.طبرسی، امین الاسلام، تفسیر مجمع البیان، ج ۵، ص ۵۱۸، (مکتبة آیة الله العظمی المرعشی النجفی، ۱۳۵۶، قم))
۳. قرآن دوبار نازل شده است: یکی نزول دفعی که همه قرآن به یکباره بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شده که این امر در شب قدر رخ داده است و به این دلیل بر نزول قرآن در ماه رمضان(بقره (۲)، آیه ۱۸۶.) و شب قدر تأکید شده است. دوم نزول تدریجی است که در ۲۳ سال به مرور زمان بر قلب پیامبر(ص) نازل شده است. علامه طباطبائی(ره) نیز بر این دیدگاه است.

در حقیقت در شب قدر همه معارف قرآن - که در مخزن الهی بوده - بر قلب مبارک پیامبر اکرم(ص) نازل شده و ایشان از همه آن معارف مطلع گردیده است که از آن به «نزول دفعی» قرآن تعبیر می‏ شود. این نزول جمعی و دفعی قرآن است و در آنجا سخن از تفصیل و کثرت و سوره و آیه نیست. اما از طرف دیگر قرآن به مدت ۲۳ سال، تدریجاً نازل شد تا در دنیا - که خانه تکلیف است - مردم به تدریج با معارف قرآن آشنا شوند و آن هم نزول تدریجی قرآن است که به صورت جدا جدا و آیه آیه، نازل، شده است و در سوره‏ های مختلف دسته ‏بندی شده است.


نسیم سحر دات آی آر

تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج صلوات

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

همنوعان

  • سرگرمی
  • مذهبی
  • سبک زندگی
  • موسیقی
  • سلامتی
  • پوست و مو
  • بیوگرافی
  • 6 روش موثر جلوگیری از ریزش مو طبیعی + 8 درمان instagram آشپزی آموزش بازی قدیمی و سنتی آموزش پیتزا مخلوط دلبر آموزش پیتزا مخلوط دلبر / پیتزا مخلوط ایتالیایی آهنگ احادیث و سخنان افزایش فالوور اینستاگرام امام حسین انواع روش های رایگان کسب درآمد از اینستاگرام اینستاگرام بازی بیوگرافی تکنولوژی جذابیت جلوگیری از ریزش مو جملات زیبای تبریک عید سعید غدیرخم 1401 خودرو خودرو شیائومی خودروی برقی هوشمند شیائومی آماده عرضه شد + عکس دانلود مداحی جدید محرم دهان و دندان ریزش مو زیبایی سبک زندگی سرگرمی سلامتی شعر شیائومی عکس تبریک عید غدیرخم عید سعید غدیرخم فالوور رایگان مداحی مذهبی معرفی 10 بازی های قدیمی و سنتی جذاب موسیقی پوست پوست و مو پیام تبریک عید سعید غدیرخم 1401 پیتزا پیتزا ایتالیایی کسب درآمد از اینستاگرام کسب و کار گردشگری


    پرسش و پاسخ همنوعان