نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

ابو القاسم، فرات بن ابراهيم بن فرات کوفى‏ صاحب تفسير فرات کوفي

محل تولد: کوفي 
تاريخ تولد: قرن سوم هجري قمري 
تاریخ وفات: قرن چهارم هجري قمري

استادان:
 1- حسين بن سعيد اهوازى‏
2- ابراهيم بن احمد بن عمر همدانى‏
3- ابراهيم بن بنان خثعمى‏
4- جعفر بن محمد ازدى‏
5- جعفر بن محمد بن هشام‏
6- حسين بن حکم حبرى 
شاگردان:
 1- ابو القاسم علوى‏
2- عبد الرحمان بن محمد حسينى‏
3- ابو الحسن محمد بن احمد بن وليد
4- حسين بن محمد بن فرزدق فزارى‏
5- محمد بن حسن بن سعيد هاشمى و... 
معرفي تفسير:
 « تفسير فرات» تفسير قرآن کريم است بر اساس روايات و اخبار غالبا شيعى و به زبان عربى، نوشته ‏ى ابو القاسم، ابراهيم بن فرات بن ابراهيم کوفى( زنده در سال 307 ق). از آنجا که اين تفسير از کهن‏ ترين تفاسير تاريخ اسلام و بالاخص شيعه مى‏ باشد، در معرفى اين تفسير، معمولا به قدمت و تقدم آن توجه‏ مى‏ شود. هم چنين شخصيت مؤلف« ابراهيم بن فرات کوفى» نيز به سبب ذکر در کتب رجالى، بيش از خود کتاب مورد توجه قرار گرفته است چه اين که وى، استاد روايات و احاديث بوده و خود نيز شيوخ فراوان روايى دارد.اين دو علت منجر شده است که ارزش علمى و تفسيرى کتاب در هاله‏اى از مهجوريت قرار گيرد، لذا شايسته به نظر مى‏ رسد که به خود تفسير بيشتر توجه شود.
روش تفسير:
تفسير، با مقدمه‏ ى کوتاهى آغاز مى‏ شود سپس با جمله‏ ى« اما بعد هذا تفسير آيات القرآن مروى عن الأئمة عليهم السلام» به 9 روايت در معرفى قرآن مى‏ پردازد. طبق ترقيم مصحح محترم کتاب، تفسير فرات داراى 777 روايت مى‏ باشد. کتاب( با اندکى آشفتگى) به ترتيب فعلى سوره ‏ها تنظيم شده است، بدون اينکه در تفسير آيات ترتيبى رعايت شده باشد. برخى از سوره ‏ها هم تفسير نشده ‏اند: الدخان، التغابن، نوح، المزمل، الإنفطار، البروج، الطارق، الاعلى، العلق، القارعة، الهمزة، الفيل، قريش، الماعون و المسد. اکثر روايات نقل شده در تفسير، ناظر به مقام والاى اهلبيت( عليهم السلام) مى‏ باشد و در اين ميان،« ولايت حضرت امير المؤمنين( عليه السلام)» بيش از ديگران مورد توجه قرار گرفته است. البته اين اهتمام بيشتر به پنج تن آل عبا منعطف است و با توجه به گرايش احتمالى مولف به زيديه، تا امام سجاد( عليه السّلام) نيز کاملا مشهود است ولى در مورد ساير امامان( عليهم السلام) حجم روايات بسيار اندک مى‏ نمايد.
اين تفسير به علل پيشگفته، کمتر در مجامع روايى و تفسيرى اماميه مطرح بوده است. تا قبل از مرحوم مجلسى در کتاب بحار الانوار، چندان اعتنايى به اين تفسير نبود. ابو القاسم، عبيد اللّه بن عبد اللّه بن احمد حسکانى معروف به حاکم حسکانى و مولف کتاب« شواهد التنزيل» تنها کسى است که فراوان از تفسير فرات نقل مى‏ کند.
غير از مرحوم مجلسى، شيخ حر عاملى در« وسايل الشيعة»، شيخ صدوق در« علل الشرايع» و« عيون اخبار الرضا» و« فضايل الاشهر الثلاثة» و« کمال الدين( يا اکمال الدين)» و« معانى الاخبار»، سيد عبد الکريم بن طاووس در« فرحة الغرى»، قطب الدين راوندى در« قصص الانبياء» و سيد بن طاووس در« مهج الدعوات» و« اليقين» از ابو القاسم فرات بن ابراهيم بن فرات کوفى و يا تفسيرش نقل مى‏کنند. علامه مجلسى در بحار الانوار: و تفسير فرات و إن لم يتعرض الأصحاب لمؤلفه بمدح و لا قدح لکن کون أخباره موافقة لما وصل إلينا من الأحاديث المعتبرة و حسن الضبط في نقلها مما يعطى الوثوق بمؤلفه و حسن الظن به و قد روى الصدوق رحمه اللّه عنه أخبارا بتوسط الحسن بن محمد بن سعيد الهاشمى و روى عنه الحاکم أبو القاسم الحسکانى فى شواهد التنزيل و غيره .

نسیم سحر دات آی آر

تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج صلوات

 

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش