close
تبلیغات در اینترنت
راغب اصفهاني (حسين بن محمد بن مفضل‏) صاحب مفردات الفاظ القرآن‏

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
هتل فرودگاهی ibis تهران 0 2 spatena
​کمپین های تبلیغاتی طراحی سایت 13 37 hadiam
مشاوره کنکور 0 1 hadiam
ریاست جمهوری محترم سال 96 چه کسی خواهد بود؟انتخاب با شما 11 772 stormi
خرید بهترین دستگاه تولید زغال از بهترین شرکت 0 3 moghadam
​اشتباهات تکنیکی سئو در طراحی سایت 0 3 sitecode
کولین کلراید را از کجا بخریم؟ 0 3 lemonn
تبلیغ در گوگل 0 3 leyla9898
طراحی سایت آگهی 0 4 limotorsh98
طراحی و چاپ زونکن ، زونکن تبلیغاتی 0 3 qasemafra
طراحی مالتی مدیا 0 3 qasemafra
طراحی جعبه 0 3 qasemafra
بال اسکرو 0 5 tambaherbearings
کنجاله سویا را از کجا بخریم؟ 0 5 lemonn
فروش آپارتمان خیابان مولوی 0 4 zibazist
ترافیک طراحی سایت و افزایش درآمدزایی 0 4 sitecode
کاتالوگ دیجیتال چیست ؟ 0 5 zahraafra
طراحی کاتالوگ حرفه ای تبلیغاتی 0 3 zahraafra
چاپ کاتالوگ حرفه ای 0 6 zahraafra
آموزشگاه موسیقی ریتم آوا 0 4 ritmava
انرژی چینEnergy-Chain 0 6 tambaherbearings
باهر 0 7 tambaherbearings
​آیا محتوای طولانی در بهبود سئو سایت موثر است؟ 0 7 sitecode
7 مرحله برای درمان شکست عشقی 0 8 rosha68
​نکات مهم سئو off page در طراحی سایت 0 11 sitecode
فروش آپارتمان ۹۴متر فول امکانات خوش نقشه 0 11 zibazist
سئو کلاه سیاه و خطرات آن در طراحی سایت 0 12 sitecode
روش صحیح نصب و جا زدن بلبرینگ 1 29 nik952148
اهمیت footer در طراحی سایت 0 15 sitecode
درباره هتل درویشی مشهد چه می‌دانید؟ 0 12 spatena

2

راغب اصفهاني (حسين بن محمد بن مفضل‏) صاحب مفردات الفاظ القرآن‏

محل تولد: اصفهان‏ 
تاريخ تولد: قرن چهارم هجري قمري 
تاریخ وفات: قرن چهارم هجري قمري 
استادان: ابو منصور جبان‏ ، ابو العباس ضبّى( احمد بن ابراهيم) ، ابو القاسم ابن ابى العلاء 

شاگردان:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معرفي تفسير:
مفردات الفاظ قرآن( المفردات فى غريب القرآن)، واژه نامه بديع قرآنى، نوشته شده به دست راغب اصفهانى، در يک جلد به زبان عربى مى‏ باشد.

روش تفسير:
در اين واژه‏ نامه که بر بنياد موادّ اصلى کلمه سامان داده شده، مسلک راغب چنين است که نخست ماده را با معناى حقيقى‏ اش مى ‏آورد، آنگاه مشتقات آن را ياد مى‏ کند، سپس معانى مجازى را با تبيين علاقه حقيقت و مجاز عرضه مى‏ دارد. وى بر اين همه، اولاّ از قرآن، ثانيا از حديث و ثالثا از سروده ‏ها و اقوال عرب گواه مى ‏جويد. او همچنين به ياد کرد قراآت وارده، اقوال صحابه و تابعين و حکماء و نيز تفسير قرآن به قرآن، دست می‏يازد. به عنوان نمونه در ماده« خبث»، ابتدا معناى حقيقى آن را ذکر مى‏ کند،« الخبت»: المطمئن من الارض، و... سپس معناى مجازى را متعرض مى‏ شود،« ثم استعمل الاخبات استعمال اللين و التواضع». بعد از آن علاقه حقيقت و مجاز را بازگو مى‏ کند:« و العلاقة بينهما المشابهة»، پس از آن تفسير قرآن به قرآن را نمايان مى‏ دارد،« قال الله تعالى:«و أخبتوا الى ربهم»،و قال:«بشّر المخبتين»اى المتواضعين، نحو«لا يستکبرون عن عبادته».در ادامه جلوه‏اى ديگر از تفسير قرآن به قرآن را نشان مى ‏دهد و مى‏ نويسد: و قوله تعالى«فتخبت له قلوبهم»اى: تلين و تخشع. و الاخبات هنا قريب من الهبوط فى قوله تعالى:«و إنّ منها لما يهبط من خشية الله»با اين مثال مى‏توان بيان داشت که مفردات راغب خود تفسيرى پر بار و عميق و مختصر است و فوائد و فرائد گوناگونى را داراست.

گاه به نقد و ردّ آراء ديگران( با ابراز نظرات و آراء خود) به نيکى مى‏ پردازد و در اين حوزه از علوم، صاحب مرتبه اجتهاد است.

مصادر
راغب در مفردات به مؤلفات پيشينيان عنايت ويژه‏اى نشان داده و از کتبى چون« المجمل فى اللغة( ابن فارس)، الشامل فى اللغة( ابو منصور جبان)، تهذيب الالفاظ( ابن سکيت)، معانى القرآن( فرّاء)، المسائل الحلبيات( ابو على فارسى)، معانى القرآن( زجاج)، العين( خليل بن احمد)، تفسير ابو مسلم اصفهانى، تفسير غريب القرآن( ابن قتيبة)، کتاب سيبويه، معانى القرآن( اخفش)، مجاز القرآن( ابو عبيدة)، الحجة للقراءات السبعه( فارسى)، غريب الحديث( ابن قتيبة)، غريب الحديث( ابو عبيدة)، الغريب المصنف( ابو عبيد) و... استفاده نموده است.

در تفسير از على بن ابيطالب( ع)، امام صادق( ع)، ابن عباس، ابن مسعود، عمر بن الخطاب، مجاهد، قتاده، حسن بصرى، شعبى، سفيان و برخى ديگر، نقل اقوال مى‏نمايد.

از لغويين مانند: مبرد، کسائى، سيبويه، يونس، ابو زيد، توزى، اصمعى و ابن عربى مطالبى مى ‏آورد. و در قرائت از حمزه، يعقوب و نقاش، نقل مى‏ کند. اقوال جبائى، ابو القاسم بلخى و ابو بکر علاف را از متکلمين بازگو مى‏ نمايد. و سخنان حکما را بدون ذکر افراد يادآور مى‏ شود.

تاثير آن‏
پس از راغب، علماى زيادى از وى متأثر شد، کلام او را نقل نموده ‏اند، از آن جمله‏ اند فيروزآبادى در« بصائر ذوى التمييز» که بسيارى از عبارات راغب را در آنجا مى ‏آورد. سمين حلبى در« عمدة الحفاظ فى اشرف الالفاظ» که مفردات راغب پايه و اساس کتاب اوست. زرکشى در« البرهان»، سيوطى در« المزهر»،« الاتقان» و« معترک الاقرآن»، فخر رازى در تفسيرش، بغدادى در« خزانة الادب»، زبيدى در« تاج العروس»، ابن حجر در« فتح البارى»، آلوسى در« روح المعانى» ابن قيم در« بدائع الفوائد»، بروسوى در« تفسير روح البيان» و زمخشرى نيز در« اساس البلاغة» از روش راغب در بيان معناى حقيقى، سپس مجازى و شواهد آنها، بسيار از وى متأثر شده است.

مفردات راغب در اين چاپ با تحقيق، تصحيح و مقدمه نويسى، صفوان عدنان داودى انجام گرفته است.
 
 محقق ضمن مقدمه کوتاه خود شيوه و مراحل کار خود را به اين شرح بيان داشته است:

1- ضبط متن کتاب و مقابله با 4 نسخه خطى و چند نسخه طبع شده.
2- تعيين شکل کلمات‏
3- مشخص نمودن شماره آيات و سور
4- مشخص نمودن قراآت قرآنى و نسبت آن به قارى و جداسازى قراآت صحيح از شاذ.
5- مشخص نمودن احاديث و آثار از کتب حديث.
6- مشخص نمودن قائل ابيات شعرى، بيان مصادر و ضبط صحيح آنها.
7- ضبط امثال و اقوال و بيان مصادر آنها از کتب لغت.
8- ذکر شرح حال مختصر از اعلام وارده.
9- تهيه فهرست‏ هاى 24 گانه در زمينه:
 آيات، قراآت شاذ، احاديث، آثار روايت شده، ابيات شعرى و انصاف آنها أعلام، کتب، اقوال حکماء، قواعد کلى در تفسير، مسائل لغوى، مسائل کلامى، مسائل اصولى، مسائل منطقى، حيوانات، اصنام، آراء راغب در تفسير و لغت، قبايل، مذاهب، مراجع و مصادر، مواد و موضوعات، فهرست منسوب، امثال عرب و اقوال آنها.
در بخش دوم به شرح حال مؤلف در ابعاد مختلف شخصيتى، تأليفات و کتاب مورد بحث( مفردات) پرداخته است. بخش سوم را مقاله‏اى به نام« الشريعة و علم الحکمة» تشکيل مى‏ دهد که درباره حکمت، اقسام آن، تبيين موارد باطل، جمع بين شريعت و حکمت و نمونه‏هايى از موارد جمع راغب بين شريعت و حکمت، مى ‏باشد. بخش چهارم نيز معرفى نسخه‏هاى خطى چهارگانه و نسخه هاى مطبوع مفردات به همراه تصويرى از صفحات مختلف نسخه‏هاى خطى را در بر دارد. 

آثار مفسر:

 

 مفردات غريب قرآن، تفسير قرآن کريم( جامع التفسير)، حلّ متشابهات القرآن( درة التاويل فى متشابه التنزيل)، تحقيق البيان فى تأويل القرآن، احتجاج القراء، المعانى الاکبر، الرسالة المنبهة على فوائد القرآن، رسالة فى الاعتقاد، الذريعة الى مکارم الشريعة، تفصيل النشأتين و تحصيل السعادتين، کتاب شرف التصوف، رساله تحقيق مناسبات الالفاظ، رساله‏ اى در مراتب علوم.

نسیم سحر دات آی آر

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

  • این دست های خالی و ساده دخیلتان ،
    ما را فقط به رسم رفاقت دعا کنید...
    شکلک
    ممنون از حضور ودعوتتان
    التماس دعا
    یاعلی
    شکلک

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2