close
تبلیغات در اینترنت

سيد محمود آلوسي صاحب تفسير روح المعاني

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
02sitecup1
02sitecup1
03souri92
04start11
03start11
05hostcode
04hostcode
04hostcode
06sitecup1
05sitecup1
07start11
06start11
04souri92
05sitecup1
05sitecup1
05roozfreight
06sitecup1
04sitecup1
04hostcode
04hostcode
05hostcode
05zivar120
06iran57e
06sitecup1
06sitecup1
06zibajarahi
06sitecode
07selena_ez
05sitecup1
04sitecup1
سيد محمود آلوسي صاحب تفسير روح المعاني

سيد محمود آلوسي صاحب تفسير روح المعاني

محل تولد: بغداد 
تاريخ تولد: متولد 1217 ق 
تاریخ وفات: 1270 ق

استادان: آلوسي از کودکى نزد پدر و استادان ادب درس خواند و به سبب هوشمندى و داشتن حافظه‏ اى قوى در کسب علم به سرعت پيش رفت، چنانکه در 13 سالگى شرحى بر قطر الندى نوشت سپس از بسيارى از عالمان مشهور بغداد اجازه روايت يافت و خود در شمار استادان بزرگ در آمد و ملقب به « علامه» شد.

آنگاه متولى مدرسه مرجانيه بغداد و موقوفات آن گرديد. سرانجام در 1248 ق / 1832 م با آنکه او خود شافعى مذهب بود، به سبب اطلاع از فقه مذاهب ديگر، و شايد گرايش به آراى ابو حنيفه، مفتى پيروان مذهب حنفى شد. وى در همين مقام بود تا بر اثر مخالفت والى ترک بغداد، از کار برکنار شد و در 1262 ق / 1845 م احتمالا به قصد شکايت و دادخواهى به آستانه( استانبول) رفت. اما ظاهرا صدر اعظم روى خوش به او نشان نداد و وى بدانچه مى‏ خواست، دست نيافت. با اين همه سفر او بسيار پربار بود، زيرا با بسيارى از بزرگان علم ديدار کرد، از سلطان عبد المجيد نشان افتخار دريافت داشت و دو کتاب در باب اين سفر نوشت. در 1264 ق / 1848 م يا 1267 ق / 1850 م از سفر بازگشت. وى در بغداد درگذشت.
  
شاگردان: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
معرفي تفسير:
 روح المعانى گسترده ‏ترين تفسير و جامع‏ ترين آن در نوع خود، ميان اهل سنت مى‏ باشد. جامع آراء گذشتگان از روايت و درايت بوده، اقوال آنان را با کمال امانت و عنايت، بيان داشته، خلاصه‏اى از تفاسير پيش از خود محسوب مى‏ گردد، از تفسير ابن عطيه گرفته تا تفسير ابو حيان، کشاف، ابو السعود، بيضاوى، فخر رازى و ديگران را، استفاده فراوان نموده است. ضمن نقل آنها نظر به نقادى نيز داشته است. بيش از همه از تفسير فخر رازى بهره برده و احيانا بخش هايى از منقولات رازى را نقد کرده است، بويژه در مسائل فقهيه که آلوسى حنفى مذهب بوده است. تفسيرى است عقلى و اجتهادى که روش بلاغى، بيانى و ادبى را پيش مى‏ گيرد.

روش تفسير :
 آلوسى در تفسير درباره مسائل اصول و فروع، نسبت به مذهب سلف تعصّب ورزيده و آشکارا آن را بيان مى‏دارد، به همين علت در بسيارى از موارد، ادب نويسندگى را رعايت ننموده است، به معتزله و شيعه بسيار مى‏تازد از جمله ذيل آيه 15 سوره بقره ج 1 ص 148 که به زمخشرى مى‏تازد.

وى شيوه بدبينى به شيعه و تهمت‏هاى نارواى سلف خويش را دنبال کرده، در هر مناسبت، تهمتهايى بيان نموده که در کلام گذشتگان نبوده است. مانند، سوره ساختگى« الولاية» که نويسنده زردشتى« دبستان المذاهب» بى جهت آن را به شيعه نسبت داده و در هيچيک از منابع شيعه يافت نشده است، آلوسى با کمال جسارت آن را به« ابن شهر آشوب» نسبت مى‏دهد و مى‏گويد:
« آن را در کتاب« مثالب» آورده است» ج 1 ص 23 فائده ششم از مقدمه با بررسى دو نسخه خطى از کتاب« مثالب» در کتابخانه‏هاى هند اثرى از آن يافت نشد، بلکه در بخشى از کتاب، مسأله تحريف با انکار شديد، مطرح شده بود.
وى مسائل فقهى را هم به طور گسترده بيان مى‏ کند و آراى فقها و مناقشات و مجادلات آنان را يادآور مى ‏شود، چنانکه از تفسير به کتاب فقه تبديل مى‏ شود مانند آيه 236 سوره بقره. در مسائل کلامى هم سخن را به درازا مى‏ کشاند و تعصب خود را نيز ابراز مى‏ دارد. در تفسير آياتى که متعلق به طبيعت و آسمان ها و زمين مى‏ باشد، با نقل کلام اهل حکمت و هيئت چنان کلام را بسط مى ‏دهد که از مدار تفسير خارج مى‏ شود و نظر خود را به اثبات مى‏ رساند، مانند آيات 38- 39 و 40 از سوره يس، و آيه 12 سوره طلاق. اسرائيليات و روايات دروغ و جعلى، يکى از مشکلات برخى تفاسير پيشينيان بوده است، آلوسى در اين باب ضمن نقل آنها، به نقد و بحث مى‏پردازد و دروغ بودن آنها را آشکار مى‏ سازد مانند آيه 12 سوره مائده و رواياتى که بغوى در اين مورد نقل مى‏ کند.
آلوسى متعرض قراءات نيز مى ‏گردد، امّا مقيد به متواتر بودن آنها نيست. هم چنان که مناسبات بين سور و آيات را نيز بيان مى ‏دارد. در روح المعانى، اسباب النزول آيات، مورد توجه قرار مى‏ گيرد. در بحثهاى نحوى نيز آلوسى سخن را به دراز مى ‏کشاند و جاى جاى تفسير آشکار است.
وى از تفسير رمزى و عرفانى نيز چشم نمى‏ پوشد و پس از تفسير ظاهرى آيات، در حدّ توان به آن مى ‏پردازد، در اين مورد از تفاسير نيشابورى، قشيرى، ابن عربى و مانند آن، بهره مى‏ گيرد و گاهى نيز در وادى خيال و وهم سرگردان مى‏ ماند. خلاصه اينکه، روح المعانى، دايرة المعارف تفسيرى طولانى و مفصل است که تقريبا از حجم و حدود تفسيرى خارج شده است. مى توان گفت: تفسير آلوسى، گسترده‏ترين تفسيرى است که پس از فخر رازى به شيوه کهن ظهور يافته است، بلکه نسخه دوم تفسير رازى است ولى با اندکى تغيير.
روش کلى وى در ورود به تفسير بدين گونه است که:
ابتدا به نام سوره، مکى، مدنى بودن و اقوال موجود در اين قسمت، مى‏ پردازد، سپس به ذکر فضل سوره و خواص آن همت مى‏ گمارد، بعد از آن تفسير سوره را آيه به آيه و کلمه به کلمه، بيان مى‏دارد، که در آن به لغت، ادبيات، قرائت، مناسبت بين آيات و سور و اسباب نزول، مى‏ پردازد و در مباحث لغوى و ادبى به اشعار عرب استشهاد فراوان دارد.تفسير روح المعانى بارها به چاپ رسيده است برخى چاپها در سالهاى 1301 و 1310 قمرى معادل 1883 و 1893 بوده است.
آثار مفسر:
 شهرت علمى آلوسى بيش‏تر به سبب تفسير معروف روح المعانى است، اما وى عموما به حوادث تاريخى علاقه نشان داده است و اين امر از نامه ‏ها و کتاب هاى تراجمى که از وى بر جاى مانده، به خوبى پيداست، در زمينه لغت نيز آثارى دارد که گويا از دوران جوانى اوست.
بيش از 20 کتاب در زمينه‏ هاى ادبيات، تراجم، منطق، عرفان، عقايد و تفسير از وى به جا مانده است، دقائق التفسير، شرح العينية فى مدح سيدنا على( ع) و رساله ‏اى در امامت در رد شيعه از آن جمله ‏اند.

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: پنجشنبه 11 تير 1394 ساعت: 22:20

نظرات()

تعداد بازديد : 884

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####

این نظر توسط (( admin )) در تاریخ 1394/4/12 و 20:14 دقیقه ارسال شده است

admin

سلام من مدیر سایت ronaldo-07.rozblog.com هستم . یک پیشنهاد فوق و العاده براتون داشتم:

شما در کنار مدیریت سایت خود میتوانید به ما در نویسندگی در http://ronaldo-07.rozblog.com کمک کنید ما هم در عوض نویسندگی شما ;برای سایت شما هر روز بازدید واقعی ارسال میکنیم که حداقل روزانه 250 نفر بازدید کننده (ای پی) و حدود 1500 بازدید ارسال میشود.


نکته1: با نویسندگی شما در سایت ما شما دیگه یک نویسنده ی عادی نیستید بلکه یک مدیر سایت پر بازدید و ... هستید.

اگر پیشنهادمو قبول کردی نام کاربری و رمزتو بهم نظرکن؟


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 379
افراد آنلاین : 14
تعداد اعضا : 291
بازدید امروز : 171
بازدید کلی : 1,554,207
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 54.224.49.217
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : چهارشنبه 29 شهریور 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری