close
تبلیغات در اینترنت

محمد بن على بن عبد الله شوکانى‏ صاحب تفسير فتح القدير

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
02start11
02start11
02sitecup1
03sitecup1
03souri92
04start11
03start11
05hostcode
04hostcode
04hostcode
06sitecup1
06sitecup1
07start11
06start11
04souri92
05sitecup1
05sitecup1
05roozfreight
06sitecup1
04sitecup1
04hostcode
04hostcode
05hostcode
05zivar120
06iran57e
06sitecup1
06sitecup1
06zibajarahi
06sitecode
07selena_ez
محمد بن على بن عبد الله شوکانى‏ صاحب تفسير فتح القدير

محمد بن على بن عبد الله شوکانى‏ صاحب تفسير فتح القدير

محل تولد: يمن 
تاريخ تولد: 1173 ق 
تاریخ وفات: 1250 ق 

 
استادان: 
بارزترين اساتيد وى عبارتند از:
 1- حسن بن ابراهيم مغربى( م 1208 ه)
2- امام عبد القادر بن احمد کوکبائى( م 1207 ه)
 3- يحيى بن محمد الحوتى( م 1247 ه)
 4- قاضى عبد الرحمن بن حسن الاکوع( م 1206 ه).
  
شاگردان:
بارزترين شاگردان وى عبارتند از:
 1- محمد بن محمد بن زيارة( م 1381 ه)
 2- محمد بن احمد سودى( 1226 ه)
 3- محمد بن احمد مشحم صعدى( 1223 ه) 4- احمد بن عبد الله ضمدى( م 1222 ه)
 5- فرزندش احمد بن محمد شوکانى( م 1281 ه).
  
معرفي تفسير:
 « فتح القدير الجامع بين فنى الرواية و الدراية من علم التفسير» تفسير کامل قرآن به زبان عربى مى‏باشد که به روش روايى و اجتهادى (درايى) پرداخته و در نوع خود کم نظير است.

شوکانى در مقدمه خود در تبيين انگيزه تأليف تفسير متذکر مى ‏شود که، چون تفسير جايگاه بالايى دارد و در بين علوم مختلف ممتاز است، و نيز مفسرين غالبا به دو گروه تقسيم شده ‏اند، عده ‏اى فقط روايت را در نظر گرفته و از بحث  هاى ديگر اجتناب کرده ‏اند، عده‏ اى نيز فقط بحث هاى آلى مانند لغت، معانى، بيان و... را مطرح نموده، روايات تفسيرى پيامبر( ص) و صحابه و تابعين را مد نظر نداشته ‏اند. که هر کدام از اين دو گروه، کارى ناقص انجام داده ‏اند، بنا به ضرورت جمع بين اين دو شيوه، تصميم گرفتم تفسيرى تأليف نمايم.

روش تفسير:
 در توضيح روش خود مى ‏نويسد:« من در تفسير چند امر را انجام داده ‏ام:
1- ترجيح بين تفاسير متعارض،
 2- بيان معانى لغوى، اعرابى و بيانى،
 3- نقل روايت تفسيرى از پيامبر( ص)، صحابه، تابعين، تابعين آنها و مفسرين معتبر». ايشان ادامه مى‏ دهند که:« برخى روايات ضعيف را بدو دليل آورده ‏ام
الف) قرينه مقايسه بر تقويت آن وجود داشته باشد. ب) موافق معناى عربى باشد.»

ايشان معتقد است تفسير« درالمنثور» سيوطى مشتمل بر غالب رواياتى است که در تفاسير گذشتگان موجود است. که شامل روايات تفسيرى پيامبر( ص) تفسير صحابه و تابعين پس از آنهاست. شوکانى با حذف تکرارها و اتحادهاى لفظى( که با« مثله» او« نحوه» مشخص شده است) مقدارى روايت از آنچه در تفاسير علماء روايت يافته يا در تصحيح، تحسين، تضعيف و جمع و ترجيح به آن رسيده، به آن اضافه کرده است.

برخى اسانيد روايت را به خاطر وجود آنها در کتب و منابع تفسيرى مانند طبرى، سيوطى، ابن کثير، قرطبى و... حذف نموده و در اين باب خواننده را به منبع اصلى رجوع مى‏ دهد.

تسلط شوکانى بر علوم مختلف مانند لغت، نحو، صرف، بلاغت، اصول فقه، توحيد، اسباب النزول، قصص، ناسخ و منسوخ، احاديث نبوى و فقه، از او مفسرى توانا ساخته و سبب شده جمع او بين روايت و درايت در تفسير بر- محمد بن يحيى بن بهران که قبل از او چنين کارى را تجربه کرده است، بهتر و مفيدتر و بسيط تر انجام گيرد. ايشان در مقدمه خود اشاره ‏اى به فضل قرآن، فوايد معرفت به احکام آن، و آشنايى با مکى و مدنى، دارد.

شيوه شوکانى چنين است که در آغاز آيات را ذکر مى‏ کند و تفسيرى معقول از آن ارائه مى‏ دهد، آنگاه به روايات تفسيرى گذشتگان مى‏ پردازد. به تناسب بين آيات عنايت ندارد و آن را بى فايده دانسته، تکلفى دور از انصاف بر اساس رأى شخصى، محسوب مى‏ کند. ج 1 ص 85 ذيل آيات 40 تا 42 بقره.

اعتماد وى در لغت بيشتر به مبرّد، ابو عبيده و فرّاء است. کمتر به اختلاف قرائت ها اشاره مى‏ کند و در حدّ لزوم به آنها مى‏ پردازد. ذيل آيات احکام اختلاف آراى فقهى مذاهب را با ذکر دلايل شان يادآور مى‏ شود و با آزادى نظر کامل و استنباط شخصى درباره آنها به داورى مى‏ نشيند. اهتمام شوکانى بيشتر به نحاس، ابن عطيه دمشقى، ابن عطيه اندلسى، قرطبى زمخشرى و سيوطى بوده است.

تفسير شوکانى بسيار متأثر از آراى اعتقادى اوست. چنانکه در هر کجا مناسبتى يافته به نکوهش تقليد و مقلدان پرداخته و معتقد است مقلّدان با تقليد از ديگران، کتاب خدا و سنّت رسولش را ترک مى‏ کنند. مانند ج 1 ص 193 ذيل آيه 170 سوره بقره. خصوصا ذيل آيه 31 سوره توبه و آيه 28 سوره اعراف.

شوکانى در تفسير خود با« توسل» به انبياء و اولياء سخت به معارضه بر مى‏ خيزد و معتقد است که چنين توسلى روا نيست مانند آيه 49 سوره يونس و از آن روى که در عقيده، سلفى است، متشابهات قرآن را بر ظاهر حمل مى‏ کند و به تأويل و توجيه نمى‏ پردازد و با معتزله سخت مخالف است که با عنايت به مباحث پيش گفته با داشتن چنين عقايدى از مذهب زيديه بسيار فاصله مى‏ گيرد. مانند« رؤيت خداوند در قيامت» ذيل آيه 55 سوره بقره، ج 1 ص 103. و نيز در مورد حيات شهدا ذيل آيه 169 سوره آل عمران و آيه 255 سوره بقره در معناى کرسى.

در ابتداى هر سوره نيز پس از ذکر نام آن به وجه تسميه اسامى سوره مى‏ پردازد، سپس بحث مکى و مدنى بودن آن را با استدلال بر هر ديدگاه متعرض گشته، اسباب نزول آن را بيان مى‏ دارد.

فضل سوره ‏ها را با نقل رواياتى از نجارى، احمد، ابو داود و نسايى بازگو مى‏ کند. ايشان در برخى موارد بعد از نقل روايت به تحليل آن پرداخته از تفاسيرى نظير طبرى مطالبى نقل مى‏ نمايد.

در اسناد روايت نيز دقت داشته معمولا به ضعف يا حسن سند، اشاره دارد. در قرائت نيز سعى دارد، ريشه قرائت را که به کدام لغت است، بازگو کند. مانند ج 1 ص 28 آيه« اهدنا الصراط المستقيم».

در بحث هاى فقهى ذيل آيات الاحکام، معمولا ناسخ و منسوخ آنها را نيز مشخص مى‏ کند. 
 
آثار مفسر:

 

 تأليفات چاپى ايشان را به 15 عنوان مى ‏رسانند که در تفسير، فقه، حديث، رجال، اصول و حکام مى ‏باشد. تأليفات خطى وى نيز بنا به گزارش شاگردان و علماى ديگر به 114 عدد رسيده است.

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 10 تير 1394 ساعت: 15:48

نظرات()

تعداد بازديد : 429

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 379
افراد آنلاین : 10
تعداد اعضا : 291
بازدید امروز : 1,162
بازدید کلی : 1,555,198
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 54.159.64.172
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : چهارشنبه 29 شهریور 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری