نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

وبگردی

خرید آنلاین با کد تخفیف جدید دیجی کالا می مارکت شاپ

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

 

محل تولد: الاسفرايین 
تاريخ تولد: حدود 395 ق 
تاریخ وفات: 471 ق‏ 
استادان: محمش و اصحاب عبد الرحمان بن کيسان معروف به اصم و نيز ابو على حامد بن محمد رفاء  
شاگردان: زاهر شحّامى‏ و عبد الغافر فارسى‏ و ...  

 
معرفي تفسير:
تاج التراجم اثر عماد الدين اسفراينى يکى از تفاسير فارسى بر جاى مانده از قرن پنجم هجرى به زبان فارسى و شامل تمام قرآن مى‏باشد، که از نظر اهميت، همپايه تفسير منسوب به طبرى( فارسى) و سور آبادى و بصاير يميتى است و دومين حلقه زنجير خراسانيان به شمار مى‏آيد که بدون ترديد به علت قدمت زمانى و شيوه‏اى که در ترجمه آيات به کار گرفته، بر تفسيرهاى فارسى سده‏هاى ششم و هفتم هجرى اثر گذاشته است.

از سوى ديگر، تاج التراجم نقطه عطف دو دوره از دوره‏هاى ترجمه قرآنى به شمار مى‏رود، زيرا ترجمه‏هاى شناخته شده پيش از آن دوران، از نوع ترجمه تحت اللفظى و بدون توجه به نظرگاه‏هاى تفسيرى است، و ترجمه‏هاى پس از سده پنجم هجرى، بيش‏تر بر پايه عقايد و آراى مفسران است و تفسير تاج التراجم نقطه پيوند ميان اين دو گونه ترجمه است. بدون ترديد تحول و انتقال ترجمان از دوره نخست ترجمه قرآن به دوره دوّم، به احتمال قريب، به يقين تحت تأثير نقد و نظر نويسنده تفسير بوده است. روشن است که نگارشهاى کهن فارسى بطور عام، و ترجمه‏ها و تفسيرهاى کهن به طور خاص به لحاظ شناخت زبان فارسى و گونه‏هاى آن، و هم به جهت تدوين دستور و فرهنگ تاريخى زبان مزبور، و به خاطر غنا بخشيدن به فارسى معاصر از اهميتى خاص برخوردارند، تاج التراجم نيز به اين اعتبار در خور تحقيق و تدقيق است، زيرا نگاشته مذکور در روزگارى پرداخته شده که زبان فارسى در تمدّن اسلامى ايران نقش چشمگيرى داشته، و از ساختى مفهوم و گويا برخوردار بوده است. از اين رو تفسير حاضر نه تنها به خاطر اشتمال بر صدها واژه سره و تعبيرات و ترکيبات دلنشين فارسى داراى اهميت است بلکه به اعتبار آنکه گونه‏اى از گونه‏هاى نوشتارى فارسى خراسان را نشان مى‏دهد هم در خور مداقّه زبانشناسان تواند بود. در اين تفسير آثار گونه‏اى زبان، انواع تبديلات و تغييرات آوايى از قبيل ادغام، ابدال، و شناسه‏هاى کهن ساختارى مانند تصغير واژه‏ها، و تطبيق فعل و فاعل و عدم آن، وفور فعلهاى مرکّب و بسيط و پيشوندى، کاربرد صيغه‏هاى مشتق از بايستن و شايستن، وجوه مصدرى و وصفى، مفعول مطلق- که از شناسه‏هاى نگارشهاى کهن است، استعمال مجدد حروف اضافه در يک جمله، جمع بستن جمعهاى مکسّر عربى، انواع با، تا و يا و غيره، ديده مى‏شود که درباره هر يک از خصيصه‏ هاى آوايى، واژگانى و دستورى آن در بخش تعليقات تاج التراجم( که پس از متن کامل تفسير خواهد آمد) محققان تفسير به تفصيل سخن گفته ‏اند

مفسر خود در اين باره مى‏نويسد:« پس چون اندر آن ترجمه‏ها، که کرده بودند، اين خللها را ديديم که ياد کرديم،( قبل از اين بيانات آنها را بر شمرده است) از خداوند( سبحانه و تعالى) توفيق خواستيم، بدان مقدار که توفيق يافتيم، اجتهاد کرديم اندر راست کردن الفاظى به پارسى، که ترجمه آن را بشايد لغت عرب را، موافق اقوال مفسّران، و موافق اصول ديانت را، و مصون از هر تأويلى که متضمّن بود چيزى را از تعطيل و تشبيه، و يا نصرت چيزى را از مذاهب اهل الحاد و بدعت، راست و مستقيم بر طريقت اهل سنت و جماعت. و از بهر اين صفات بود که نام اين را« تاج التراجم فى تفسير القرآن للاعاجم» لقب نهاديم».

روش تفسير :
 مؤلف در تفسير هر سوره نخست ويژگي هايى چون شماره آيات، کلمات، حروف جزوها، مکى و مدنى بودن و نيز خواص خواندن آن را بيان داشته، اقوال موجود را نقل و گاهى درباره آنها اظهار نظر می کند، مانند ج 1 ص 38، سوره حمد.

پس ترجمه آيات را کلمه به کلمه نوشته به تفسير آنها مى‏پردازد. در اين بخش شأن نزول آنها و قصص قرآنى را با کمال اختصار و عباراتى زيبا و فصيح آورده است. صبغه روايى بودن در تاج التراجم کاملا مشهود است، علاوه بر پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله تا مفسران صحابه و تابعين نقل و به آراء آنها اهتمام مى‏ورزد، از قبيل کعب الاحبار، محمد بن کعب قرظى، کلبى، مجاهد، عکرمه، ابن عمر، عبد الله ابن مسعود، هشام بن عروه، ضحاک، ابو هريرة، قتاده و تقريبا در تمامى صفحات اين تفسير به ابن عباس اشاره نموده است.

تاج التراجم، نسبت به تأويل حساسيت خاصى داشته و به نقد برخى تأويلات همت مى‏گمارد، مانند ج 1 ص 48 ذيل« بسم الله».

بسيارى از محققان معاصر، و برخى از سابقان، با توجه به ظاهر برخى ترجمه‏ ها و تفسيرها به عدم تلائم آيات قرآن قائل شده‏اند، و اين نکته‏ اى است که ظاهر آيات استنباط مى‏شود به همين دليل است که برخى از آنان فقدان انسجام در قرآن را عنوان کرده‏اند. اين نظر انتقادى را بسيارى از مترجمان و مفسرانى که قرآن را به فارسى ترجمه و تفسير کرده‏اند ناديده گرفته و کمتر به نشان دادن رابطه پنهان و ديريابى موضوعات يک سوره و پيوند موضوعى و پوشيده آيات اهتمام ورزيده‏اند، تاج التراجم به اين مسأله توجهى شايان مبذول داشته و کوشيده است که با نمودن علت نزول آيات هر سوره و سبب انزال آنها، پيوند و رابطه معنايى جميع و يا اغلب آيه‏هاى هر سوره را آشکار سازد. و اين نکته‏اى است دقيق، که در همه تفاسير کهن و جديد فارسى ديده نمى‏شود، به همين جهت است که ترجمه و تفسير هر سوره از سور قرآن در تفسير تاج التراجم، داراى يک وجهه معنايى واحد است که هر آيه دايى آيه پسين و مديون آيه پيشين مى‏نمايد. 
 
آثار مفسر:

 

 التبصير فى الدين و تمييز الفرقه الناجيه عن الفرق الهالکين و تفسير تاج التراجم فى تفسير القرآن للأعاجم‏  

نسیم سحر دات آی آر

تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج صلوات

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

همنوعان

  • سرگرمی
  • مذهبی
  • سبک زندگی
  • موسیقی
  • سلامتی
  • پوست و مو
  • بیوگرافی
  • 6 روش موثر جلوگیری از ریزش مو طبیعی + 8 درمان instagram آشپزی آموزش بازی قدیمی و سنتی آموزش پیتزا مخلوط دلبر آموزش پیتزا مخلوط دلبر / پیتزا مخلوط ایتالیایی آهنگ احادیث و سخنان افزایش فالوور اینستاگرام امام حسین انواع روش های رایگان کسب درآمد از اینستاگرام اینستاگرام بازی بیوگرافی تکنولوژی جذابیت جلوگیری از ریزش مو جملات زیبای تبریک عید سعید غدیرخم 1401 خودرو خودرو شیائومی خودروی برقی هوشمند شیائومی آماده عرضه شد + عکس دانلود مداحی جدید محرم دهان و دندان ریزش مو زیبایی سبک زندگی سرگرمی سلامتی شعر شیائومی عکس تبریک عید غدیرخم عید سعید غدیرخم فالوور رایگان مداحی مذهبی معرفی 10 بازی های قدیمی و سنتی جذاب موسیقی پوست پوست و مو پیام تبریک عید سعید غدیرخم 1401 پیتزا پیتزا ایتالیایی کسب درآمد از اینستاگرام کسب و کار گردشگری


    پرسش و پاسخ همنوعان