close
تبلیغات در اینترنت
مفهوم شناسی شرک در قرآن کریم

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
تاثیر دکوراسیون طلا فروشی و نحوه چیدمان فروشگاه 0 1 lemonn
اهمیت تولید منبت چوب در کشور های مختلف 0 1 lemonn
10 ویژگی انتخاب آرایشگاه عروس خوب 0 1 lemonn
مهم ترین فواید اجرای سقف شیبدار 0 1 lemonn
میخام بدونه چطور ممکنه؟؟؟ 0 1 mojnpco
شیرآلات استنلس استیل: تعریف استنلس استیل 0 1 lemonn
زیبایی یا عملکرد در طراحی سایت 1 44 mojnpco
قطع اینترنت ایران 0 1 nargeskamali
طراحی سایت برای وکلا 0 3 mojnpco
طراحی سایت کتاب فروشی 0 4 mojnpco
​کمپین های تبلیغاتی طراحی سایت 2 9 hadiam
سایز تصاویر در طراحی سایت 3 65 shimi
​اهمیت طراحی سایت کلینیک پزشکی 1 7 shimi
​طراحی سایت تالار عروسی در تهران 0 7 sitecode
گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های فناوری چین حاکی از آن است که شرکت هوآوی در حال ساخت 0 5 salma24
نسخه 5G آنر V30 در راه است 0 5 salma24
برنامه شیائومی برای فروش مدل‌های فراوان با توانایی پشتیبانی از فناوری 5G 0 5 salma24
استفاده از نام تجاری مناسب در طراحی سایت 0 5 sitecode
جزئیات بروزرسانی جدید مرورگر سامسونگ 0 5 mahin23
حالت تاریک iOS به گوگل کروم رسید 0 7 mahin23
ادامه فعالیت Kik Messenger با مدیریت جدید 0 5 mahin23
ترجمه زنده صفحه‌های وب به زودی در فایرفاکس 0 5 mahin23
ویژگی جدید اینستاگرام، آنفالو کردن کاربران کم‌اهمیت را آسان‌تر می‌کند 0 5 mahin23
​چگونگی استفاده از گرادیان برای طراحی سایت 0 9 sitecode
هیچگاه اهداف خود را برای دیگران بازگو نکنید 1 55 siavash82ir
هتل سه ستاره سنترال مگزاوربی 1 16 masoome
حجم بسیار پایین بازی Need for Speed Heat در کنسول‌ها 0 9 ahmadi_f
بازی Control فقط از طریق لانچر Epic Games اجرا خواهد شد 0 12 ahmadi_f
تجربه خشونت بسیار بالا در بازی Terminator 0 11 ahmadi_f
تامین نمایشگر‌های اولد سری آیفون ۱۱ از سامسونگ 0 10 salma24

2

مفهوم شناسی شرک در قرآن کریم

یکشنبه 04 مرداد 1394

مفهوم شناسی شرک در قرآن کریم

الف) شرک:

«شرک» در لغت اسم و از مادّۀ «شَرِکَ» به معنای شریک قائل شدن می­باشد(خلیل جر، فرهنگ لاروس، ج 2، ص1262) و بنا بر آنچه صاحب مقاییس اللغه بیان کرده، دارای دو معناست؛ یکی دلالت می ­کند بر مقارنت دو شیء و دیگری به معنای امتداد و مستقیم بودن یک شیئ است. «شرک» در معنای اوّل که بر مقارنت دلالت می­ کند به این معناست که یک چیز بین دو شیئ مشترک باشد و مخصوص یکی از آنها نباشد؛ مثل مشارکت دو نفر در یک شیئ(مقاییس اللغه، ص489، ماده شرک)

راغب اصفهانی نیز با پذیرش معنای فوق در مورد معنای «شرک» می­ نویسد: «شرکت» و «مشارکت» به در هم آمیختن دو ملک و سهم گفته شده است. به عبارت دیگر «شرکت» عبارت است از این که چیزی برای دو نفر یا بیشتر باشد. در آیه‌ي (أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّمَاوَاتِ)(فاطر/40) نیز «شرک» در معنای لغوی خود استعمال شده و به معنای نصیب و بهره می­ باشد.

امّا در اصطلاح قرآنی «شرک» به معنای شریک و همتا قائل شدن برای خداوند است؛(مصباح المنیر، ج 2ـ 1، ص 311) و «مشرک» اسم فاعل آن است و به معنای « برای خدا شریک قائل است» می ­باشد (فرهنگ لاروس، ج 2، ص 1904)  یعنی انسان برای خداوند در ربوبیّتش شریک قرار دهد.(لسان العرب، ج 7، ص100) در قرآن کریم آمده است که لقمان به پسرش خطاب کرد (يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ)(لقمان/13)  یعنی ای پسرم! به خدا شرک نورز که همانا شرک، ظلم بزرگی است. در این آیه شرک در معنای اصطلاحی­اش به کار رفته است.(قاموس قرآن، ج 4، ص20) همچنین در مورد مشرک می فرماید: (الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آَخَرَ)(سوره ق، آیه 26) همان کسی که معبود دیگری با ـ خدا قرار داد.

بنابراین مشرک کسی است که برای غیر خداوند، نقش مستقل در عالم وجود قائل باشد، البته مشرک به موجب آن که توحید و یگانگی خدا را در برخی از شئون خداوندی انکار کره است، کافر نیز نامیده شده است؛ چنان که در قرآن کریم، شرک به خداوند را کفر به پروردگار معرفی کرده است؛ (إِذْ تَأْمُرُونَنَا أَنْ نَكْفُرَ بِاللَّهِ وَنَجْعَلَ لَهُ أَنْدَادًا)(سوره سبا، آیه 33) «هنگامی که ما دستور دادیم که به خداوند کافر نشویم و همتایی برای او قرار دهیم.»

 

ب) بت:

«بت» معادل واژۀ «صنم» در عربی است. در کتاب معجم الوسیط «صنم» را این چنین معنا می­ کند: «مجسمه­ ای از جنس سنگ یا چوب یا فلز است که آنها (بت پرستان) گمان می کردند پرستش و عبادت آن، آنها را به خدا نزدیک می کند.»(معجم الوسیط، جز1، ص 526)

در فرهنگ قرآنی «بت» معنایی گسترده از آنچه گذشت دارد و می­توان گفت از دید قرآن کریم هر چیزی که انسان را از یاد خدا غافل کند و به خود مشغول دارد «بت» است، اعم از آنکه ساخته دست انسان باشاد یا نباشد، حتی انسانی هم می تواند برای انسان دیگر به صورت بت شود و او را از یاد خدا و توجه به خدا غافل گرداند، و حتی نفس انسان را هم می­توان بت باشد کما این که در قرآن کریم آمده است: « أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَـٰهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا»(فرقان/43) (دیدی حال آن کس را که (از غرور) هوای نفسش را خدای خود ساخته؟ آیا تو حافظ و نگهبان او (از هلاکت) توانی شد؟)


نسیم سحر دات آی آر

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2