نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
سرور مجازی نونگار 64 188 hadiam
ریاست جمهور انتخابی شما در سال 96 چه کسی خواهد بود؟ 79 1084 hadiam
2 فاکتور مهم در خرید کابل کواکسیال چیست؟ 2 31 maryam567
داغ شدن گوشی هوشمند 1 170 maryam567
در هنگام خرید فیبر نوری به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 1 14 maryam567
نقش سئو سایت در بالاآمدن سایت در گوگل 1 222 maryam567
ساخت سایت حرفه ای با بهترین آفرهای تخفیفی 3 23 maryam567
مشخصات فنی گوشی‌های سری Meizu 15 فاش شد 1 136 maryam567
ارسال بار به کانادا 2 232 maryam567
پانچ چیست و خدمات پانچ در صنعت فلزکاری 1 10 maryam567
اجاره سرور اختصاصی - اجاره سرور اختصاصی توشن 2 24 maryam567
باربری تهران یک شرکت معتبر در کار باربری 2 269 maryam567
فروش آپارتمان ۹۴متر فول امکانات خوش نقشه 2 39 maryam567
ماندگاری میکروبلیدینگ ابرو 3 53 maryam567
مهم ترین ابزارهای استفاده از تولید محتوا چیست؟ 4 41 maryam567
فاکتور رسمی چیست؟ 0 1 lemonn
سئو سایت حرفه ای با جدید ترین متدها و آفرهای تخفیفی 0 1 npcoo
خرید آپارتمان های کوچک متراژ 0 1 bakhshifatemeh
سئو منفی چیست؟ 4 119 parisa98
​ تاثیر ماساژ بر سیستم بدن 4 138 maryam567
عدم ثبت شرکت و پیامدهای آن 5 286 maryam567
مراقبت مو بعد از انجام کراتینه مو 0 2 parniahair
هارد SSD، قلب تپنده کنسول‌های آینده 17 139 maryam567
مراحل ساخت واشر سیل شیشه 5 27 maryam567
بی شعور کیست؟ 29 535 hadiam
روانشناسی رنگ در طراحی سایت های اختصاصی: 30 405 hadiam
نمایندگی تعمیرات فریجیدر 6 176 parisa98
خدمات سئو سایت seo 2 177 parisa98
با تهران مبله دیگر نگران سفر کردن نباشید 17 387 niyahel
از سانتریفیوژی ضد اسید در چه مواردی استفاده میود؟ 1 34 maryam567

2

احمد مصطفى المراغى صاحب تفسير مراغى

محل تولد: مراغه از توابع جرجا در مصر 
تاريخ تولد: 1300 ق 
تاریخ وفات: 1371 ق 
استادان: محمد عبده، محمد بخيت مطيعى و واحد الرفاعى فيّومى‏  
شاگردان:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معرفي تفسير: تفسير( احمد مصطفى) مراغى از جامع‏ ترين تفاسير معاصر است و اسلوب و طريقه نقل مطالب و نظم مباحث آن متناسب با نياز زمان مى‏ باشد و مى ‏توان آن را تفسيرى اجتهادى تحليلى، تربيتى، اجتماعى و علمى ناميد که در صدد تقريب بين مذاهب اسلامى نيز بوده است.

از خوش خوان ترين، زود ياب ‏ترين، ساده ‏ترين و مفيدترين آثار نگارش يافته در تفسير قرآن کريم از جانب علماى اهل سنت است و به زبان عربى و شامل همه آيه‏ ها و سوره ‏هاى قرآن مى ‏باشد. براى مطالعه عموم مفيد و متضمّن دانستني هاى بسيار است.

مقدمه تفسير
مقدمه ايشان شامل مطالبى از قبيل
1- عنايت مسلمانان به تفسير قرآن،
 2- طبقات مفسران از عصر صحابه و تابعين تا زمانهاى بعد.
 3- شيوه نگارش قرآن،
 4- آراء علماء در التزام به رسم عثمانى در نگارش قرآن
 5- شيوه تفسيرى خود،
 6- مصادر تفسير مراغى در لغت و ادب و تاريخ و علوم قرآنى.

منابع تفسير
مراغى در تفسير خود از منابع بسيارى که 30 مورد آن را ذکر مى‏ کند، استفاده کرده است امّا تأکيد بيشترى بر برخى منابع داشته که از آن جمله ‏اند: 1- تفسير طبرى 2- تفسير کشاف 3- تفسير بيضاوى 4- تفسير غرائب القرآن نيشابورى 5- تفسير ابن کثير 6- تفسير بحر محيط ابو حيان 7- تفسير روح المعانى، 8- تفسير المنار رشيد رضا. 9- تفسير محمد عبده، استاد مراغى، با تصريح به اينکه استفاده فراوانى از آن نموده است.

شيوه ادبى- اجتماعى در تفسير
حرکت و همگام بودن تفسير با زمان موجب شد تا متناسب با تنوع دگرگوني ها، تفسير نيز متنوع و گوناگون گردد، چنان که مى ‏توان شيوه‏ هاى تفسيرى عصر جديد را از جهتى به چهار دسته تقسيم نمود:

1- شيوه علمى، که با تأثر از کشفيات جديد علمى پديد آمد و تفسير را در حوزه‏هاى علوم مورد بررسى و تحقيق قرار داد، و به افراط گراييد.

2- شيوه ادبى- اجتماعى، که متأثر از ادبيات معاصر و با توجه به نيازهاى اجتماعى روز صورت گرفت.

3- شيوه سياسى انحرافى، که بر اثر تحزّب و گروهبندى‏هاى سياسى پديد آمد و در جوامع اسلامى، به وقوع پيوست.

4- شيوه عقلى افراطى، که بر اثر خودباختگى در مقابل تمدن معاصر و با گرايشهاى الحادى- که ميراث علمى قرن نوزده است- به وجود آمد و سعى بر آن شد تا آيات قرآن، طبق نظريات علمى جديد تفسير يا تأويل شود و بيشتر صبغه تحميل را داشت تا تفسير.

دو شيوه نخست به دنبال بيدارى نسل جديد و بينش نو گرايانه- با پايبند بودن به مبانى اسلام- پديد آمد و رفته رفته شکوفا گرديد، ولى شيوه افراطى علمى پس از مدتى رو به افول نهاد، اين شيوه، از ابتدا هم چندان پايه استوارى نداشت، جز در بخش اندکى از آيات قرآن که با پديده ‏هاى طبيعى ارتباط مستقيم دارد.

امّا در شيوه سياسى انحرافى، چيز قابل توجهى در اين باره نوشته نشده است، جز پاره‏اى نوشته‏ هاى بى پايه و حاوى تأويلات غير منطقى که به دست گروهک هاى انحرافى بوجود آمده است. آنان بيشتر به سراغ آيات متشابه رفته‏ اند تا بتوان از اين رهگذر، افکار عمومى را مشوّش و چهره دين را مشوّه سازند.

در شيوه عقلى افراطى که از روى خود باختگى و گرايش هاى الحادى پديد آمده است، عده‏اى به منظور جلب رضايت بيگانگان و نزديک ساختن خود به آنان، تا توانسته‏اند از دين مايه گذاشته و مسائل اسلامى را واژگون جلوه دهند، مانند تفسير سيد احمد خان هندى.

از آنجايى که شيوه ادبى- اجتماعى آميخته با تحليل اجتهادى و عقلى و غالبا با رويکرد تربيتى، رايج‏ترين شيوه تفسيرى عصر حاضر بوده و تفسير مورد بحث از آن جمله است، توضيح مختصرى درباره آن مى‏ دهيم.

امتياز اين شيوه تفسيرى در دوران معاصر، در آن است که رنگى نو به خود گرفته، با چهره فرهنگ و ادب معاصر و با پرداختن به مسائل جامعه درخشيده است و هرگز تقليد گونه به مسائل ظاهرى و خسته کننده که موجب دورى مردم از قرآن مى‏شود نپرداخته است. اين نوع تفسير، پديده‏اى نو ظهور است که نخست به اظهار دقايق تعابير قرآنى و سپس بيان آنها با اسلوبى زيبا و ادبى و تطبيق آنها با هستى و حيات و سنن اجتماعى موجود در جامعه پرداخته است. اين نهضت ادبى- اجتماعى با تلاش و کوشش فراوانى در راه تفسير قرآن و تقريب آن بر فهم همگان و انطباق آن با واقعيات موجود آغاز شد.

ويژگى اين شيوه، اين است که در آن به دور از هر گونه تعصبات افراطى به قرآن نگريسته مى‏ شود و سعى بر آن است که مفاهيم قرآن، آن گونه که هست بر مردم عرضه شود، بدين جهت از هر گونه تکلّف و ضعف مفرط عارى و به رسا بودن و رساندن پيامهاى قرآنى- بدون آلايش- آراسته است. از آن گذشته، از دخالت دادن اسرائيليات و روايات جعلى و ساختگى در فهم قرآن و تبيين آن پرهيز کرده است.

از جمله آثار فريفته نشدن اين مکتب تفسيرى به روايات اسرائيلى و احاديث جعلى اين است که به محدوده ابهامات قرآن وارد نمى‏ شود، ابهاماتى از قبيل حروف مقطعه و برخى الفاظ مبهم قرآن. همچنين به امور غيبى که جز از طريق احاديث صحيح قابل شناخت نيستند وارد نمى‏ شوند، بلکه ايمان به آنها را- از آن جهت که در قرآن به آنها تصريح شده- به طور اجمال واجب مى‏ دانند و از وارد شدن به جزئيات مسائلى مانند زندگى برزخى، بهشت، جهنم، حور، قصور، غلمان و نظائر آن خوددارى مى‏ کنند و مانع نفوذ خرافات و مطالب غير واقعى و جعلى به محدوده آنها مى‏ گردد، زيرا هدف بيان قرآنى به باز شدن اين مبهمات بستگى ندارد.

اين مکتب تفسيرى، تفسير را از اصطلاحات علوم و فنون و فلسفه و کلام- که به تدريج وارد محدوده تفسير شده بود- دور ساخت، چنانکه اين مفسران تنها به قدر نياز و هنگام ضرورت از اين اصطلاحات استفاده کرده ‏اند.

از جنبه ايجابى نيز اين مکتب، سبکى ادبى- اجتماعى در تفسير بوجود آورد و گوشه‏ هايى از بلاغت قرآنى و اعجاز بيانى آن را ظاهر ساخت و معانى و جوانب مختلف مفاهيم آنها را مشخص کرد و سنتهاى حاکم بر جهان هستى و جامعه را که در قرآن بدان اشاره شده، آشکار گردانيد و بويژه به مشکلات جامعه اسلامى و جامعه بشرى و طرح ارشادات و راهنمايى‏ هاى قرآن- که در بردارنده سعادت دنيا و آخرت بشر است- پرداخت.
علاوه بر آن، بين قرآن و نظريات صحيح و ثابت علمى مطابقت و هماهنگى برقرار نمود و براى مردم روشن ساخت که قرآن کتاب جاويد الهى است و مى ‏تواند همگام با تحولات زمان پيش رود تا اينکه خداوند زمين را به بندگان صالح خود وا گذارد.

همچنين به شبهاتى که بر قرآن وارد شده بود پاسخ گفت و شکوک و توهماتى را که در مورد قرآن ايجاد شده بود با استدلالى قوى پاسخ گفت. همه اينها با اسلوبى زيبا و جذاب انجام گرفت بگونه ‏اى که خواننده را به خواندن قرآن و انديشيدن در معانى و اسرار آن برانگيخت.

اين مکتب در برابر تفسير درى گشود که از زمانهايى دور بسته بود، بدين معنا که به عقل انسان آزادى و اختيار گسترده بخشيد تا در پهنه ‏اى وسيع که خداوند به او داده است به تدبر و انديشه بپردازد.

عقل رشيد را درباره گزاره‏ هاى دينى به قضاوت مى‏ گذارد و آنچه را با ظواهر شرع منافات دارد تأويل مى‏ کند و با آزاد انديشى و خرد انديشى با پيروان مکتب عدل همگام است، همان چيزى که علماى هوشمند گذشته- بخصوص مفسران شيعه- بر آن بودند. اين روش سبب شد تا افکار و تعاليم خشک اشاعره از صحنه خارج شود. بدين ترتيب مجالى براى سخنان و عقايد اهل حشو باقى نگذاشت تا در حوزه تفسير و حريم اعتقادات مسلمانان- چه در اصول و چه در فروع- وارد شوند، حتى گاه برخى از احاديث مجموعه‏ هاى بزرگ حديثى مانند بخارى و مسلم را مورد طعن و تضعيف قرار داد.

روش تفسير :
در معرفى تفسير بيان شد که روش کلى ايشان را بايد ادبى، اجتماعى، با رويکردى تربيتى و تحليلى دانست. مراغى از مباحث نحوى، اعراب، اختلاف قراآت و مباحث زبانى جز شرح برخى مفردات، چيزى در تفسير خود نياورده و از احاديث موضوع، ضعيف و اسرائيليات جدا پرهيز کرده است، اگر چه در بسيارى مواقع به احاديث پيامبر اکرم( ص)، اشعار عرب و اقوال اهل لغت استناد کرده است ايشان اذعان داشته که از نظريات تفسيرى محمد عبده بسيار در تفسير خود بهره جسته است.

روش کلى وى بدين ترتيب است که ابتداى هر سوره، اطلاعات لازم مربوط به آن، شامل اسم سوره، عدد آيات، محل نزول، ترتيب نزول و مناسبت آن با سوره و آيات قبل را بيان مى ‏دارد، در انتهاى سوره نيز مقاصد آن را در چند بند متعرض مى ‏شود. سپس آيات را دسته بندى کرده، به تفسير آنها مى ‏پردازد.

مطالب خود را در سه عنوان« شرح المفردات»،« المعنى الجملى» و« الايضاح»، عنوان مى‏ کند، در شرح مفردات به تفسير کلماتى که تا حدودى معناى صريح و آشکارى ندارند پرداخته، به توضيح معنايى آنها با ذکر وجوه و نظائر و اضداد با استفاده از آيات ديگر، همت مى‏ گمارد. در عنوان« المعنى الجملى» به معناى ترکيبى کلمات که آيه و مقاطع آن را تشکيل مى‏ دهد به طور اجمال مى‏پردازد، تناسب آيات با همديگر را متعرض شده، در صورت وجود اسباب نزول آيه، آن را در همين عنوان ذکر کرده، گاهى به نقد آن مى‏ پردازد. مانند آيات 9- 7 سوره انعام جزء هفت صفحه 78.

در نهايت عنوان« الايضاح»، تفسير مفصل و تحليلى آيات مطرح شده را در بر مى‏ گيرد، در اين بخش نيز براى توضيح آيات از آيات ديگر، مأثورات و اقوال مفسرين بهره برده، تناسب بين آيات را بيشتر تشريح مى‏ کند و خلاصه‏ اى از هر مقطع مطرح شده در اين بخش را ارائه مى ‏دهد.

سعى دارد رواياتى که مورد قبول نبوده و يا با قضاياى دينى تنافى داشته باشند را، نقل ننمايد و از بحث هايى که مفسرين پيشين به تناسب عصر خود مطرح کرده بودند، دورى مى‏ گزيند. وى معتقد به تغيير نوع مباحث و اسلوب مطرح کردن آنها به تناسب عصر خود مى‏باشد. مسائل عقيدتى و کلامى را به تناسب آيات مطرح کرده و بيشتر به ديدگاه اشعرى تمايل دارد مانند بحث رؤيت خداوند در آيه 103 انعام جزء 7 ص 207 و آيه 22 سوره قيامت«الى ربها ناظرة»در جزء 29 10 صفحه 151- 152 مى‏نويسد: يعنى بدون حجاب به خداوند نظر مى‏ افکنند همان گونه که در شب چهاردهم ماه، به ماه مى ‏نگرند.

در مسائل فقهى نيز احکام فقهى متعلق به آيه را در حدّ نقل روايات و فتاواى مذاهب چهارگانه و استدلال جزئى بدون بيان تفصيلى احکام و ادله آن، با قصد توضيح و تفسير آيه، مطرح مى‏نمايد. سعى دارد اسرار و حکمت‏هاى احتمالى احکام را نيز از جهت اجتماعى و علمى، متعرض گردد. 

آثار مفسر:
علاوه بر تفسير مورد بحث، کتابى تحت عنوان 1- مقدمة التفسير در رديف آثار قرآنى احمد مصطفى مى‏ باشد.
 
آثار ديگر وى عبارتند از:
2- الحسبة فى الاسلام
3- الوجيز فى اصول الفقه
 4- علوم البلاغة
 5- بحوث و آراء فى فنون البلاغة

 

 6- الديانة و الاخلاق

نسیم سحر دات آی آر

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2