close
تبلیغات در اینترنت

احمد مصطفى المراغى صاحب تفسير مراغى

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
04pariii
03roozfreight
03hostcode
03hostcode
03hostcode
03sitecup1
03sitecup1
04sitecup1
26persian-boy
15persian-boy
05saraamini
05saraamini
06sitecode
04zibajarahi
03radvan
03ebrahim2e
03comtechtamir4
03comtechtamir4
03comtechtamir4
03comtechtamir4
04comtechtamir4
04hostcode
03hostcode
03hostcode
03sitecup1
03sitecup1
05sitecup1
03pariii
04hostcode
04hostcode
احمد مصطفى المراغى صاحب تفسير مراغى

احمد مصطفى المراغى صاحب تفسير مراغى

محل تولد: مراغه از توابع جرجا در مصر 
تاريخ تولد: 1300 ق 
تاریخ وفات: 1371 ق 
استادان: محمد عبده، محمد بخيت مطيعى و واحد الرفاعى فيّومى‏  
شاگردان:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معرفي تفسير: تفسير( احمد مصطفى) مراغى از جامع‏ ترين تفاسير معاصر است و اسلوب و طريقه نقل مطالب و نظم مباحث آن متناسب با نياز زمان مى‏ باشد و مى ‏توان آن را تفسيرى اجتهادى تحليلى، تربيتى، اجتماعى و علمى ناميد که در صدد تقريب بين مذاهب اسلامى نيز بوده است.

از خوش خوان ترين، زود ياب ‏ترين، ساده ‏ترين و مفيدترين آثار نگارش يافته در تفسير قرآن کريم از جانب علماى اهل سنت است و به زبان عربى و شامل همه آيه‏ ها و سوره ‏هاى قرآن مى ‏باشد. براى مطالعه عموم مفيد و متضمّن دانستني هاى بسيار است.

مقدمه تفسير
مقدمه ايشان شامل مطالبى از قبيل
1- عنايت مسلمانان به تفسير قرآن،
 2- طبقات مفسران از عصر صحابه و تابعين تا زمانهاى بعد.
 3- شيوه نگارش قرآن،
 4- آراء علماء در التزام به رسم عثمانى در نگارش قرآن
 5- شيوه تفسيرى خود،
 6- مصادر تفسير مراغى در لغت و ادب و تاريخ و علوم قرآنى.

منابع تفسير
مراغى در تفسير خود از منابع بسيارى که 30 مورد آن را ذکر مى‏ کند، استفاده کرده است امّا تأکيد بيشترى بر برخى منابع داشته که از آن جمله ‏اند: 1- تفسير طبرى 2- تفسير کشاف 3- تفسير بيضاوى 4- تفسير غرائب القرآن نيشابورى 5- تفسير ابن کثير 6- تفسير بحر محيط ابو حيان 7- تفسير روح المعانى، 8- تفسير المنار رشيد رضا. 9- تفسير محمد عبده، استاد مراغى، با تصريح به اينکه استفاده فراوانى از آن نموده است.

شيوه ادبى- اجتماعى در تفسير
حرکت و همگام بودن تفسير با زمان موجب شد تا متناسب با تنوع دگرگوني ها، تفسير نيز متنوع و گوناگون گردد، چنان که مى ‏توان شيوه‏ هاى تفسيرى عصر جديد را از جهتى به چهار دسته تقسيم نمود:

1- شيوه علمى، که با تأثر از کشفيات جديد علمى پديد آمد و تفسير را در حوزه‏هاى علوم مورد بررسى و تحقيق قرار داد، و به افراط گراييد.

2- شيوه ادبى- اجتماعى، که متأثر از ادبيات معاصر و با توجه به نيازهاى اجتماعى روز صورت گرفت.

3- شيوه سياسى انحرافى، که بر اثر تحزّب و گروهبندى‏هاى سياسى پديد آمد و در جوامع اسلامى، به وقوع پيوست.

4- شيوه عقلى افراطى، که بر اثر خودباختگى در مقابل تمدن معاصر و با گرايشهاى الحادى- که ميراث علمى قرن نوزده است- به وجود آمد و سعى بر آن شد تا آيات قرآن، طبق نظريات علمى جديد تفسير يا تأويل شود و بيشتر صبغه تحميل را داشت تا تفسير.

دو شيوه نخست به دنبال بيدارى نسل جديد و بينش نو گرايانه- با پايبند بودن به مبانى اسلام- پديد آمد و رفته رفته شکوفا گرديد، ولى شيوه افراطى علمى پس از مدتى رو به افول نهاد، اين شيوه، از ابتدا هم چندان پايه استوارى نداشت، جز در بخش اندکى از آيات قرآن که با پديده ‏هاى طبيعى ارتباط مستقيم دارد.

امّا در شيوه سياسى انحرافى، چيز قابل توجهى در اين باره نوشته نشده است، جز پاره‏اى نوشته‏ هاى بى پايه و حاوى تأويلات غير منطقى که به دست گروهک هاى انحرافى بوجود آمده است. آنان بيشتر به سراغ آيات متشابه رفته‏ اند تا بتوان از اين رهگذر، افکار عمومى را مشوّش و چهره دين را مشوّه سازند.

در شيوه عقلى افراطى که از روى خود باختگى و گرايش هاى الحادى پديد آمده است، عده‏اى به منظور جلب رضايت بيگانگان و نزديک ساختن خود به آنان، تا توانسته‏اند از دين مايه گذاشته و مسائل اسلامى را واژگون جلوه دهند، مانند تفسير سيد احمد خان هندى.

از آنجايى که شيوه ادبى- اجتماعى آميخته با تحليل اجتهادى و عقلى و غالبا با رويکرد تربيتى، رايج‏ترين شيوه تفسيرى عصر حاضر بوده و تفسير مورد بحث از آن جمله است، توضيح مختصرى درباره آن مى‏ دهيم.

امتياز اين شيوه تفسيرى در دوران معاصر، در آن است که رنگى نو به خود گرفته، با چهره فرهنگ و ادب معاصر و با پرداختن به مسائل جامعه درخشيده است و هرگز تقليد گونه به مسائل ظاهرى و خسته کننده که موجب دورى مردم از قرآن مى‏شود نپرداخته است. اين نوع تفسير، پديده‏اى نو ظهور است که نخست به اظهار دقايق تعابير قرآنى و سپس بيان آنها با اسلوبى زيبا و ادبى و تطبيق آنها با هستى و حيات و سنن اجتماعى موجود در جامعه پرداخته است. اين نهضت ادبى- اجتماعى با تلاش و کوشش فراوانى در راه تفسير قرآن و تقريب آن بر فهم همگان و انطباق آن با واقعيات موجود آغاز شد.

ويژگى اين شيوه، اين است که در آن به دور از هر گونه تعصبات افراطى به قرآن نگريسته مى‏ شود و سعى بر آن است که مفاهيم قرآن، آن گونه که هست بر مردم عرضه شود، بدين جهت از هر گونه تکلّف و ضعف مفرط عارى و به رسا بودن و رساندن پيامهاى قرآنى- بدون آلايش- آراسته است. از آن گذشته، از دخالت دادن اسرائيليات و روايات جعلى و ساختگى در فهم قرآن و تبيين آن پرهيز کرده است.

از جمله آثار فريفته نشدن اين مکتب تفسيرى به روايات اسرائيلى و احاديث جعلى اين است که به محدوده ابهامات قرآن وارد نمى‏ شود، ابهاماتى از قبيل حروف مقطعه و برخى الفاظ مبهم قرآن. همچنين به امور غيبى که جز از طريق احاديث صحيح قابل شناخت نيستند وارد نمى‏ شوند، بلکه ايمان به آنها را- از آن جهت که در قرآن به آنها تصريح شده- به طور اجمال واجب مى‏ دانند و از وارد شدن به جزئيات مسائلى مانند زندگى برزخى، بهشت، جهنم، حور، قصور، غلمان و نظائر آن خوددارى مى‏ کنند و مانع نفوذ خرافات و مطالب غير واقعى و جعلى به محدوده آنها مى‏ گردد، زيرا هدف بيان قرآنى به باز شدن اين مبهمات بستگى ندارد.

اين مکتب تفسيرى، تفسير را از اصطلاحات علوم و فنون و فلسفه و کلام- که به تدريج وارد محدوده تفسير شده بود- دور ساخت، چنانکه اين مفسران تنها به قدر نياز و هنگام ضرورت از اين اصطلاحات استفاده کرده ‏اند.

از جنبه ايجابى نيز اين مکتب، سبکى ادبى- اجتماعى در تفسير بوجود آورد و گوشه‏ هايى از بلاغت قرآنى و اعجاز بيانى آن را ظاهر ساخت و معانى و جوانب مختلف مفاهيم آنها را مشخص کرد و سنتهاى حاکم بر جهان هستى و جامعه را که در قرآن بدان اشاره شده، آشکار گردانيد و بويژه به مشکلات جامعه اسلامى و جامعه بشرى و طرح ارشادات و راهنمايى‏ هاى قرآن- که در بردارنده سعادت دنيا و آخرت بشر است- پرداخت.
علاوه بر آن، بين قرآن و نظريات صحيح و ثابت علمى مطابقت و هماهنگى برقرار نمود و براى مردم روشن ساخت که قرآن کتاب جاويد الهى است و مى ‏تواند همگام با تحولات زمان پيش رود تا اينکه خداوند زمين را به بندگان صالح خود وا گذارد.

همچنين به شبهاتى که بر قرآن وارد شده بود پاسخ گفت و شکوک و توهماتى را که در مورد قرآن ايجاد شده بود با استدلالى قوى پاسخ گفت. همه اينها با اسلوبى زيبا و جذاب انجام گرفت بگونه ‏اى که خواننده را به خواندن قرآن و انديشيدن در معانى و اسرار آن برانگيخت.

اين مکتب در برابر تفسير درى گشود که از زمانهايى دور بسته بود، بدين معنا که به عقل انسان آزادى و اختيار گسترده بخشيد تا در پهنه ‏اى وسيع که خداوند به او داده است به تدبر و انديشه بپردازد.

عقل رشيد را درباره گزاره‏ هاى دينى به قضاوت مى‏ گذارد و آنچه را با ظواهر شرع منافات دارد تأويل مى‏ کند و با آزاد انديشى و خرد انديشى با پيروان مکتب عدل همگام است، همان چيزى که علماى هوشمند گذشته- بخصوص مفسران شيعه- بر آن بودند. اين روش سبب شد تا افکار و تعاليم خشک اشاعره از صحنه خارج شود. بدين ترتيب مجالى براى سخنان و عقايد اهل حشو باقى نگذاشت تا در حوزه تفسير و حريم اعتقادات مسلمانان- چه در اصول و چه در فروع- وارد شوند، حتى گاه برخى از احاديث مجموعه‏ هاى بزرگ حديثى مانند بخارى و مسلم را مورد طعن و تضعيف قرار داد.

روش تفسير :
در معرفى تفسير بيان شد که روش کلى ايشان را بايد ادبى، اجتماعى، با رويکردى تربيتى و تحليلى دانست. مراغى از مباحث نحوى، اعراب، اختلاف قراآت و مباحث زبانى جز شرح برخى مفردات، چيزى در تفسير خود نياورده و از احاديث موضوع، ضعيف و اسرائيليات جدا پرهيز کرده است، اگر چه در بسيارى مواقع به احاديث پيامبر اکرم( ص)، اشعار عرب و اقوال اهل لغت استناد کرده است ايشان اذعان داشته که از نظريات تفسيرى محمد عبده بسيار در تفسير خود بهره جسته است.

روش کلى وى بدين ترتيب است که ابتداى هر سوره، اطلاعات لازم مربوط به آن، شامل اسم سوره، عدد آيات، محل نزول، ترتيب نزول و مناسبت آن با سوره و آيات قبل را بيان مى ‏دارد، در انتهاى سوره نيز مقاصد آن را در چند بند متعرض مى ‏شود. سپس آيات را دسته بندى کرده، به تفسير آنها مى ‏پردازد.

مطالب خود را در سه عنوان« شرح المفردات»،« المعنى الجملى» و« الايضاح»، عنوان مى‏ کند، در شرح مفردات به تفسير کلماتى که تا حدودى معناى صريح و آشکارى ندارند پرداخته، به توضيح معنايى آنها با ذکر وجوه و نظائر و اضداد با استفاده از آيات ديگر، همت مى‏ گمارد. در عنوان« المعنى الجملى» به معناى ترکيبى کلمات که آيه و مقاطع آن را تشکيل مى‏ دهد به طور اجمال مى‏پردازد، تناسب آيات با همديگر را متعرض شده، در صورت وجود اسباب نزول آيه، آن را در همين عنوان ذکر کرده، گاهى به نقد آن مى‏ پردازد. مانند آيات 9- 7 سوره انعام جزء هفت صفحه 78.

در نهايت عنوان« الايضاح»، تفسير مفصل و تحليلى آيات مطرح شده را در بر مى‏ گيرد، در اين بخش نيز براى توضيح آيات از آيات ديگر، مأثورات و اقوال مفسرين بهره برده، تناسب بين آيات را بيشتر تشريح مى‏ کند و خلاصه‏ اى از هر مقطع مطرح شده در اين بخش را ارائه مى ‏دهد.

سعى دارد رواياتى که مورد قبول نبوده و يا با قضاياى دينى تنافى داشته باشند را، نقل ننمايد و از بحث هايى که مفسرين پيشين به تناسب عصر خود مطرح کرده بودند، دورى مى‏ گزيند. وى معتقد به تغيير نوع مباحث و اسلوب مطرح کردن آنها به تناسب عصر خود مى‏باشد. مسائل عقيدتى و کلامى را به تناسب آيات مطرح کرده و بيشتر به ديدگاه اشعرى تمايل دارد مانند بحث رؤيت خداوند در آيه 103 انعام جزء 7 ص 207 و آيه 22 سوره قيامت«الى ربها ناظرة»در جزء 29 10 صفحه 151- 152 مى‏نويسد: يعنى بدون حجاب به خداوند نظر مى‏ افکنند همان گونه که در شب چهاردهم ماه، به ماه مى ‏نگرند.

در مسائل فقهى نيز احکام فقهى متعلق به آيه را در حدّ نقل روايات و فتاواى مذاهب چهارگانه و استدلال جزئى بدون بيان تفصيلى احکام و ادله آن، با قصد توضيح و تفسير آيه، مطرح مى‏نمايد. سعى دارد اسرار و حکمت‏هاى احتمالى احکام را نيز از جهت اجتماعى و علمى، متعرض گردد. 

آثار مفسر:
علاوه بر تفسير مورد بحث، کتابى تحت عنوان 1- مقدمة التفسير در رديف آثار قرآنى احمد مصطفى مى‏ باشد.
 
آثار ديگر وى عبارتند از:
2- الحسبة فى الاسلام
3- الوجيز فى اصول الفقه
 4- علوم البلاغة
 5- بحوث و آراء فى فنون البلاغة

 

 6- الديانة و الاخلاق

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: یکشنبه 21 تير 1394 ساعت: 10:36

نظرات()

تعداد بازديد : 393

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 381
افراد آنلاین : 8
تعداد اعضا : 312
بازدید امروز : 1,010
بازدید کلی : 1,640,785
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 107.22.126.144
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : یکشنبه 30 مهر 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری