نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
2 فاکتور مهم در خرید کابل کواکسیال چیست؟ 2 31 maryam567
داغ شدن گوشی هوشمند 1 170 maryam567
در هنگام خرید فیبر نوری به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 1 14 maryam567
نقش سئو سایت در بالاآمدن سایت در گوگل 1 222 maryam567
ساخت سایت حرفه ای با بهترین آفرهای تخفیفی 3 23 maryam567
مشخصات فنی گوشی‌های سری Meizu 15 فاش شد 1 136 maryam567
ارسال بار به کانادا 2 231 maryam567
پانچ چیست و خدمات پانچ در صنعت فلزکاری 1 10 maryam567
اجاره سرور اختصاصی - اجاره سرور اختصاصی توشن 2 24 maryam567
باربری تهران یک شرکت معتبر در کار باربری 2 269 maryam567
فروش آپارتمان ۹۴متر فول امکانات خوش نقشه 2 39 maryam567
ماندگاری میکروبلیدینگ ابرو 3 53 maryam567
مهم ترین ابزارهای استفاده از تولید محتوا چیست؟ 4 41 maryam567
فاکتور رسمی چیست؟ 0 1 lemonn
سئو سایت حرفه ای با جدید ترین متدها و آفرهای تخفیفی 0 1 npcoo
خرید آپارتمان های کوچک متراژ 0 1 bakhshifatemeh
سئو منفی چیست؟ 4 118 parisa98
​ تاثیر ماساژ بر سیستم بدن 4 138 maryam567
عدم ثبت شرکت و پیامدهای آن 5 286 maryam567
مراقبت مو بعد از انجام کراتینه مو 0 2 parniahair
هارد SSD، قلب تپنده کنسول‌های آینده 17 135 maryam567
مراحل ساخت واشر سیل شیشه 5 26 maryam567
بی شعور کیست؟ 29 534 hadiam
روانشناسی رنگ در طراحی سایت های اختصاصی: 30 402 hadiam
نمایندگی تعمیرات فریجیدر 6 175 parisa98
خدمات سئو سایت seo 2 177 parisa98
با تهران مبله دیگر نگران سفر کردن نباشید 17 385 niyahel
از سانتریفیوژی ضد اسید در چه مواردی استفاده میود؟ 1 33 maryam567
طراحی سایت شرکتی حرفه ای با کمترین هزینه 1 27 maryam567
بهترین خریدار لاستیک فرسوده و دست دوم 2 34 maryam567

2

امام حسن عسکرى( ع) (ابو محمد حسن بن على‏) صاحب تفسير منسوب امام حسن عسکرى‏ عليه السلام 

محل تولد: مدينه‏ 
تاريخ تولد: 231 يا 232 ق‏ 
تاریخ وفات: 260 ق‏ 
استادان: پدر بزرگوارش امام هادى( ع)  
شاگردان: اسحاق بن اسماعيل نيشابورى‏ و ابو الاديان‏ و عثمان بن سعيد عمرى و محمد بن عثمان‏ و ... 

معرفي تفسير:
 تفسير منسوب امام حسن عسکرى‏ عليه السلام : متن اين تفسير تا پايان آيه 282 سوره بقره موجود است.

روش تفسير :
 اين تفسير با بيان رواياتى راجع به فضائل قرآن و تأويل و آداب قرائت قرآن آغاز شده و با ذکر احاديثى مشتمل بر فضائل اهل بيت( براى نمونه- حديث سد الابواب، ص 17) و مثالب دشمنان اهل بيت( ص 47) ادامه يافته است. بحث هاى متعددى نيز درباره سيره نبوى، بخصوص راجع به مناسبات پيامبر و يهوديان، مطرح شده است(- ص 161- 163، 190- 192، 406- 407). در مجموع، در اين تفسير 379 حديث آمده است. بيشتر روايات طولانى و مفصّل است، به طورى که گاه يک روايت چندين صفحه را در بر مى‏ گيرد(- ص 656- 672) و به همين جهت، در برخى موارد ساختار روايى از بين رفته است. در برخى روايات نيز آشفتگى وجود دارد.

در اين تفسير برخى آيات تأويل شده و بيشتر تأويل ها درباره معجزات پيامبر و امامان است(- ص 429- 441، 497- 500).

در اين تفسير به اسباب نزول آيات کمتر توجه شده، گر چه به مصاديق آيات اشاره شده است. مباحث صرفى و نحوى و بلاغى نيز در اين تفسير وجود ندارد( رضوى، ص 313). سلسله سند روايت کتاب نشان مى‏ دهد که نقل اين تفسير در ميان محدّثان و فقهاى قم در قرن چهارم و پنجم متداول بوده است(- ص 7- 8). مطالب تفسير را محمد بن قاسم استرآبادى خطيب، مشهور به مفسر جرجانى، که شايد تدوين کننده تفسير نيز باشد، از دو راوى آن، يعنى ابو الحسن على بن محمد بن سيار( يسار؟) و ابو يعقوب يوسف بن محمد بن زياد، نقل کرده است.

در مقدمه کوتاه اين دو بر تفسير آمده است که بعد از به قدرت رسيدن حسن بن زيد آنان مجبور به مهاجرت از وطن خود شدند.

از آنجا که آنها از آمدن خود نزد امام حسن عسکرى عليه السلام سخن گفته‏ اند، تاريخ ورودشان به سامرا مى‏ بايست بعد از 254 بوده باشد، زيرا اين سال، زمان آغاز امامت امام عسکرى عليه السلام بوده است( التفسير المنسوب الى الامام ابى محمد الحسن بن على العسکرى، ص 9- 10, قس ابن جوزى، ج 12، ص 74, آقا بزرگ طهرانى، ج 4، ص 286- 288). در ادامه گفته‏ اند که متن کل تفسير را به مدت هفت سال نزد امام فراگرفته ‏اند( التفسير المنسوب الى الامام ابى محمد الحسن بن على العسکرى، ص 12)، حال آنکه از وفات امام در 260 سخنى به ميان نيامده است و ظاهرا پس از درگذشت امام، آن دو به موطن خود بازگشته ‏اند( همانجا).

با وجود قدمت اين تفسير، وثاقت آن در بين علماى اماميه از گذشته مورد بحث بوده است. محمد بن على بن بابويه، معروف به شيخ صدوق( متوفى 381)، نخستين عالم امامى است که از اين تفسير مطالب فراوانى در کتب خود نقل کرده، گر چه درباره وثاقت يا عدم اعتبار آن سخنى نگفته است.

ابن بابويه متن تفسير را مستقيما از استرآبادى دريافت نموده است. وى در آغاز کتاب فتوايى خود، من لا يحضره الفقيه( ج 1، ص 3)، ضمن اشاره به اين نکته که آنچه در اين اثر فراهم آمده از نظر خودش صحيح است، بيان داشته که روايات کتاب را از متون معتبر و مشهور گرفته است. همو در باب تلبيه، از استرآبادى حديثى نقل کرده و در پايان گفته است که باقى آن را در کتاب تفسير آورده است( 1413، ج 2، ص 211- 212). بر اين اساس، اگر شيخ صدوق خود تدوين کننده تفسير نبوده، احتمالا تهذيب کننده آن بوده است. مؤيد صحت اين احتمال، سخن نجاشى( متوفى 450, ص 391- 392) است که در ذيل آثار شيخ صدوق به دو اثر تفسيرى، تفسير القرآن و مختصر تفسير القرآن، اشاره کرده است. شاهد ديگر بر اين نظر، ذکر روايتى با همين سند در کتاب التوحيد( ص 47) شيخ صدوق است. در آخر آن روايت نيز شيخ صدوق بيان داشته که متن کامل حديث را در تفسيرش آورده است(- التفسير المنسوب الى الامام ابى محمد الحسن بن على العسکرى، ص 50- 52). 

آثار مفسر:
 از تأليفات امام عسکرى( ع) تفسير قرآن( تهران 1268 و 1315 ه. ق.) که منسوب به امام است از همه معروفتر است. عده‏اى از اجله علماى شيعه اين تفسير را تأييد نموده و آن را از تفسيرهاى منسوب به امام صادق( ع) و امام هادى( ع) مستندتر دانسته ‏اند.

 


ديگر از آثار امام( ع) نامه ‏اى است که به اسحاق بن اسماعيل نيشابورى نوشته ‏اند. ديگر مجموعه حکم و مواعظ و کلمات قصار امام است که در کتب تاريخ و حديث ثبت است. اثر ديگر منسوب به امام رسالة المنقبه در مسائل حلال و حرام است که ابن شهر آشوب در کتاب مناقب از آن سخن گفته است. در همين کتاب به نقل از خيبرى در مکاتبات الرجال قطعه‏اى از احکام دين منسوب به امام هادى و امام عسکرى( ع) منقول است. به علاوه احاديث و ادعيه بسيار از آن حضرت روايت شده است.

نسیم سحر دات آی آر

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2