close
تبلیغات در اینترنت

ثعلبى‏ (ابو اسحاق احمد بن ابراهيم ثعلبى نيشابورى‏) صاحب تفسير الکشف و البيان ثعلبى

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
04pariii
03roozfreight
03hostcode
03hostcode
03hostcode
03sitecup1
03sitecup1
04sitecup1
26persian-boy
15persian-boy
05saraamini
05saraamini
06sitecode
04zibajarahi
03radvan
03ebrahim2e
03comtechtamir4
03comtechtamir4
03comtechtamir4
03comtechtamir4
04comtechtamir4
04hostcode
03hostcode
03hostcode
03sitecup1
03sitecup1
05sitecup1
03pariii
04hostcode
04hostcode
ثعلبى‏ (ابو اسحاق احمد بن ابراهيم ثعلبى نيشابورى‏) صاحب تفسير الکشف و البيان ثعلبى

ثعلبى‏ (ابو اسحاق احمد بن ابراهيم ثعلبى نيشابورى‏) صاحب تفسير الکشف و البيان ثعلبى

محل تولد: نيشابور 
تاريخ تولد:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تاریخ وفات: 427 ق‏ 
استادان: ابو محمد حسن بن احمد مَخلَدي و ابوطاهر محمدبن فضل بن خُزَيمه و احمدبن محمد خَفّاف و ابوبکربن مهران مقري (متوفي 381) و ابوبکر محمدبن احمد طرازي (متوفي 385) و علاوه بر اين ها، بررسي آثار ثعلبي نشان مي دهد که وي استادان متعدد ديگري نيز داشته که احاديث و روايات فراواني از آنان نقل کرده است ، نظير ابوبکر محمدبن عبداللّه جَوْزَقي متوفي 388 . گفتني است که مهم ترين استاد ثعلبي در تفسير،يعني ابوالقاسم حسن بن محمدبن حسن بن حبيب نيشابوري معروف به ابن حبيب (متوفي 406) بوده است . 

شاگردان: ابو الحسن واحدى نيشابورى‏ و ابوسعيد محمدبن سعد فرخزادي و ابوسعيد احمدبن ابراهيم شُرَيْحي خوارزمي 
معرفي تفسير:
 نام کامل تفسير« الکشف و البيان من تفسير القرآن» مى ‏باشد که معروف به« تفسير ثعلبى» است. از تفاسير مأثور به شمار مى‏آيد و به زبان عربى در چندين مجلد بوده است. هم اکنون به طور کامل تمام مجلدات آن در دسترس نمى ‏باشد.
برخى نيز به سبب آنکه مباحثى نظرى و علمى را در بر دارد آن را از تفاسير عقلى دانسته‏ اند، وى قرآن را بر اساس آنچه از پيشينيان به او رسيده تفسير کرده و به مباحث گوناگون پرداخته است.
نيشابورى( ثعلبى) در مقدمه تصريح به اين دارد که« تفسير او عصاره حدودا صد کتاب و نقل اقوال شفاهى سيصد تن از مشايخ اوست و در چهارده مقوله سخن گفته است. بسائط و مقدمات، عدد و تنزلات، قصص و نزولات، وجوه و قراآت، علل و احتجاجات، عربيت و لغات، اعراب و موازنات، تفسير و تأويلات، معانى و جهات، غوامض و مشکلات، احکام و فقهيات، حکم و اشارات، فضائل و کرامات و اخبار و متعلقات، و آنها را بدون باب بندى مطرح کرده، نام آن را« الکشف و البيان عن تفسير القرآن» نهاده است.»

و نيز در مقدمه، مفسران قرآن را به چند دسته تقسيم مى‏ نمايد:
1- فرقه اهل بدعت و اهواء.
2- دسته‏اى که نيکو نوشتند اما اقوال و بدعت هاى باطل را با بيانات پيشينيان صالح مخلوط کردند.
3- دسته‏اى که به نقل روايت بسنده کرده و درايت و نقد را پيشه نکرده ‏اند.
4- دسته‏اى که اسناد روايات را حذف کرده و از کتب و دفاتر نقل کرده ‏اند، بدين جهت تأليفاتشان بر اساس حافظه و ذهنيات آنهاست و گفتار صحيح و غير صحيح و متقن و واهى را بهم آميخته ‏اند.
5- دسته‏اى که خوب و متقن نوشته ‏اند اما با نقل کثرت طرق و روايات، تأليفات را پر حجم کرده ‏اند.
6- عده‏ اى نيز تفسير را از احکام و بيان حلال و حرام، حل مشکلات تفسيرى و رد بر اهل شبهه، مجزا کرده ‏اند و به اين امور نپرداختند.» ثعلبى هيچکدام از اين ها را کامل نمى‏ داند و به همين جهت اقدام به تأليف تفسير نمود.
روش تفسير :
وى هنگام تفسير آيات به تفصيل به مسائل نحو و ادب مى‏ پردازد، که گستردگى دانش او را در اين زمينه مى‏ رساند.
مفردات آيات قرآنى را از لحاظ زبانى و مصدر اشتقاق و صرف مورد بررسى قرار مى‏ دهد و در روشن تر ساختن معانى آنها به شعر عربى استناد کرده است. در تفسير سوره 117 بقره از لفظ« ينعق» تحليل دقيقى ارائه داده، صرف وجود مختلف آن را بيان مى‏ دارد. يکى ديگر از جلوه ‏هاى اين تفسير پرداختن به مباحث فقهى است، در مورد آيات احکام، مباحث فقهى را در سطحى گسترده مطرح مى‏ سازد، اقوال، اختلاف نظرات، ادله و جميع اطراف مسئله را بررسى مى‏ کند چنانچه گاه از حوصله تفسير بيرون است. به عنوان نمونه در آيه 11 سوره نساء بحث ارث، سهم ها و طبقات مختلف آن را مطرح مى‏ نمايد، و نيز در مباحثى از قبيل:« نکاح متعه»« کبائر»،« لمس نساء»،« تيمم» به تفصيل سخن مى‏ گويد.
پرداختن ثعلبى به قصص قرآن را مى‏توان دليل علاقه زياد او به اين امور دانست و شاهد آن کتابى است که در قصص انبياء تأليف کرده است. به همين جهت اسرائيليات بدون عنايت به درست يا نادرست بودن آنها، به رغم شگفتى و غير منطقى بودن در اين تفسير ذکر شده است و دانشوران علم حديث را نظر بر آن است که در حديث، ثعلبى دستى توانا نداشته است و اسرائيليات به اين سبب در تفسير او راه يافته است. اما شايد راه يافتن اسرائيليات به تفسير او از اين باب باشد که ايشان هم مانند محدثان پيشين عمل کرده است. و نکوهش برخى اهل سنت از او نيز شايد از باب توجه او به روايات خاصه و نقل رواياتى از آنها در فضائل اهل بيت« عليه السلام» باشد، که مورد پسند عامه نبوده است و اين نيز سبب شده که اين تفسير به زيور طبع آراسته نگردد. ايشان در نقل روايات، اسانيد آنها را حذف نموده و برخى از اين جهت بر او نقد کرده ‏اند امّا در ابتداى کتاب، اساتيد خود را از علماى پيشين و هم عصر خود که تفسير را از آنها نقل مى ‏کند، ذکر مى‏ نمايد. بدين جهت لابلاى بحث ها آن را بازگو نمى‏ کند. الفاظ غريب و مشکل قراءات را نيز ذکر کرده و با بهايى در فضل قرآن و اهل آن و معناى تفسير و تأويل بيان مى‏ کند. سپس آغاز به تفسير مى‏ نمايد. روش کلى ثعلبى در مطرح کردن مباحث را مى‏ توان به اين ترتيب بيان کرد که ابتداى هر سوره اطلاعات کلى از قبيل نام، مکى، مدنى بودن و تعداد آيات آن را ارائه مى‏ دهد، سپس به فضل سوره‏ ها با استفاده از روايات وارده از پيامبر( ص) و صحابه و تابعين مى‏ پردازد. بعد از آن آيات را مطرح نموده، درباره قرائت، لغت و گاهى نيز مسائل بيانى آنها، بحث را پى‏گيرى مى‏ کند. 
آثار مفسر: الکشف و البيان و العرائس فى قصص الانبياء

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: جمعه 19 تير 1394 ساعت: 22:42

نظرات()

تعداد بازديد : 435

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 381
افراد آنلاین : 8
تعداد اعضا : 312
بازدید امروز : 986
بازدید کلی : 1,640,761
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 107.22.126.144
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : یکشنبه 30 مهر 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری