نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

آیت الله بروجردی

سيد حسين بروجردى‏ صاحب تفسير الصراط المستقيم

محل تولد: بروجرد 
تاريخ تولد: 1238 ق 
تاریخ فات: 1277 ق 
استادان: بروجردى مقدمات علوم را در زادگاه خويش نزد پدرش و سيد محمد شفيع جابلقى( م 1280 ق) فرا گرفت، سپس راهى عتبات عراق گرديد، در خدمت استادانى چون سيد جعفر کشفى دارابى( م 1267 ق) شيخ محمد حسن نجفى معروف به صاحب جواهر( م 1266 ق)، شيخ حسن کاشف الغطاء( م 1262 ق) فرزند شيخ جعفر کاشف الغطاء و شيخ محمد حسين اصفهانى معروف به صاحب فصول( م 1261 ق) تلمذ کرد. 

شاگردان:بروجردي پس از اتمام تحصيلات و رسيدن به درجه اجتهاد به زادگاهش بازگشت و به تدريس و تأليف روى آورد . 

معرفي تفسير:
تفسير الصراط المستقيم ،ين تفسير به زبان عربى و در سه مجلد بزرگ نوشته شده و شامل تمام قرآن نمى‏ باشد، در جلد اول 14 مقدمه را بحث کرده است. جلد دوم به سوره فاتحه اختصاص يافته و به طور مبسوط به اين سوره مى ‏پردازد. و جلد سوم آغاز سوره بقره تا آيه 255 آن است. تاريخ تأليف اين 3 جلد از 1270 تا 1275 قمرى مى ‏باشد.

مفسر قبل از آغاز تفسير 14 مقدمه را مورد بحث قرار داده‏ اند:

1- حقيقت علم، انواع علوم و مراتب آنها و علم تفسير.
2- فضيلت قرآن و تمثل آن در روز قيامت و تعليم و تعلم و قرائت و حفظ آن.
3- حقيقت قرآن و مراتب آن در کون و ظهور آن در تنزيل به شکل حروف و کلمات و قرآن ناطق.
4- اسماء و القاب قرآن، معناى کلام نفسى، کيفيت وحى و الهام و تحدّث، و حظ ائمه( ع) از وحى و الهام و معناى تلقى و انواع مکاشفات.
5- تبيان و تفصيل بودن قرآن و بيان کيفيت انشعاب علوم از آن.
6- معناى تفسير، تنزيل، تأويل، ظاهر، باطن، محکم، متشابه، ناسخ، منسوخ، حجيت قرآن، صحت استدلال به ظواهر آن در اصول و فروع، تفسير به رأى و ضابطه تأويل.
7- معناى انزال، و تفاوت آن با تنزيل، معناى سوره و اقسام چهارگانه آن، آيه، کلمه، حروف و ضبط سور، آيات و حروف قرآن.
8- اينکه علم قرآن مخزون نزد اهل بيت« عليهم السلام» مى‏باشد و بيان اينکه انتهاء سلسله قرآن و علم تفسير، آنها هستند.
9- قرآن در حق ائمه« عليهم السلام»، شيعه آنها و اعداء آنهاست.
10- وجوه اعجاز قرآن و فرق آن با حديث قدسى.
11- بحث سبعة احرف، اشاره به منشا اختلاف قراءات، قراءات سبعه و عشره، تواتر و جواز اخذ آنها.
12- کيفيت قرائت، آداب ظاهرى و باطنى آن، معناى غنا و حرمت آن، معناى ترتيل و اشاره به حجب قلبيه در قرائت و کيفيت رفع آنها.
13- احکام قراءت، وجوب، حرمت، کراهت و استحباب‏
14- استشفاء و استکفاء به آيات، سبب مخالفت رسم الخط قرآن با غير آن، سجده ‏هاى قرآن و کيفيت استخاره به آن.

روش تفسير :
اگر بخواهيم روش غالب اين تفسير را توصيف نماييم، بايد گفت که: روش مفسر، روائى و مأثور با استفاده از روايات پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام مى ‏باشد. و در کنار آن رويکردى اخبارى در بعضى مسائل از خود نشان مى‏ دهند.

شيوه کلامى را نيز کم و بيش در تفسير خود دارد، در مباحث کلامى وارد شده و توضيحات بيش از مقام تفسير مى ‏دهند.

بعد تحليلى و اجتهادى و بيان احتمالات متعدد در معانى آيات و الفاظ را نيز بايد به شيوه ايشان اضافه کرد.

در بيان اقوال مفسرين فقط به نقل آنها اکتفا نکرده، به نقد و بررسى آنها مى‏ پردازد.

در اين بين نظرى به مسائل عرفانى داشته، براى توضيح مطلب خود و گاه براى نقد، آنها را مطرح مى‏ نمايند.

برخي از منابع تفسير از اين قرارند:

1- تفسير امام حسن عسکرى( ع)
2- تفسير مجمع البيان‏
3- تفسير قمى‏
4- تفسير البرهان‏
5- تفسير نور الثقلين‏
6- تفسير عياشى‏
7- تفسير صافى‏
8- تفسير کنز الدقائق‏
9- تفسير ملاصدرا
10- تفسير فخر رازى‏
11- تفسير کشاف‏
12- تفسير در المنثور
13- نهج البلاغه‏
14- صحيفه سجاديه‏

مفسر در ابتداى مقدمه خود بر تفسير مى ‏نويسد:
 آنچه که ارزش تنافس و مباهات دارد اکتساب فضائل نفسانى و علوم الهى است که ذخيره ابدى و سبب سعادت ازلى و ابدى است. من در ابتداى جوانى توفيق يافتم که از معقول و منقول علوم اسلامى خوشه چينم و در اصول و فروع آن عميقا تفکر نمايم و بهره وافرى برم، اما دريافتم که اينها پوسته ‏اى بيش نيست، تصميم گرفتم دوباره در معارف حقيقيه و اسرار ربانى و علوم لدنى و فيوض قدسى و اسرار دين و انوار شريعت محمدى( ص) تعمق نمايم، همه آنها را در قرآن کريم يافتم که مشتمل بر ما کان و ما يکون الى يوم الدين بلکه تا ابد الابدين است. و نيز يافتم که جنبه‏هاى مختلف علوم و فنون قرآن و مراتب ظهور و بطون آن را جز راسخان فى العلم دسترسى نيست پس در اخبار و آثار آنها شب و روز تعمق نموده و از انوار آنها استمداد کردم و از طرفى به عروه وثقاى صراط مستقيم الهى که:« فى ام الکتاب لدينا لعلى حکيم» است تمسک جستم. پس از آن با بضاعتى قليل و تلاشى کثير اخبار مربوط به هر آيه را استقصاء نموده و در حل مشکلات و متشابهات به آنها رجوع کردم، و در معانى لغوى، فنون ادبى، مقاصد حکمى، مسائل فقهى، اختلافات مذهبى، اصول کلامى، حقايق ربانى، علوم نبوىّ و امامىّ و علوم ديگر، آنچه که مى‏توانستم از آيات به طريق دلالات و اشارات، استنباط کردم و آنها را جهت افاده بيشتر ثبت کرده و نوشتم، نام آن را الصراط المستقيم فى تفسير الکتاب الکريم» نهادم. اميد که نافع من و سائر مومنين از شيعه امير المؤمنين« عليه السلام» واقع شود. 

آثار مفسر:

 

1- نخبة المقال فى علم الرجال به عربى و به نظم سروده است.
2- تعليقات بر تفسير انوار التنزيل بيضاوى‏
3- مقياس الدراية فى احکام الولاية
4- تفسير الصراط المستقيم( کتاب مورد بحث)
5- تفسير آيه نور و سوره اعلى که به صورت منظومه و در 130 بيت است.
6- شرح خلاصة الحساب شيخ بهاء الدين عاملى‏

نسیم سحر دات آی آر

تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج صلوات

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی