loading...

نسیم سحر

نسیم سحر,قرآن,سوره های قرآن,آیه های قرآن,ترجمه قرآن,تفسیر قرآن,جزء,قاریان قرآن,مترجمان قرآن,زندگی در قرآن,انسان در قرآن,تقوا در قرآن,اهل بیت در قرآن,قرآن آنلاین

آخرین ارسال های انجمن
نسیم سحر بازدید : 885 پنجشنبه 11 تير 1394 نظرات (0)

سيوطي (جلال الدين ابو الفضل عبد الرحمن بن ابى بکر بن محمد بن سابق الدين خضيرى سيوطى‏ ) صاحب تفسير الدر المنثور فى التفسير الماثور

محل تولد: اسيوط مصر 
تاريخ تولد: 849 ق 
تاریخ وفات: 911 ق

استادان: اساتيد وى را به پنجاه و يک نفر مي رسند که بارزترين آنان کمال بن همام و شرف الدين مناوى‏ و علامه تقى الدين سبکى حنفى‏ و علامه محيى الدين کافيجى‏ و سيف الدين حنفى‏ و استاد شهاب شار- مساحى‏ است . 

شاگردان: داودى‏ و ... 

معرفي تفسير:
سيوطى اين تفسير را در دو موضع معرفى کرده، يکى در مقدمه« الدر المنثور» و ديگرى در پايان کتاب اتقان.

در کتاب اتقان مى‏ گويد: کتاب مستندى گردآورى کردم که در آن روايات تفسيرى پيامبر( ص) را آورده‏ام، اين روايات حدود ده هزار و اندى مي شود. در ميان آنها حديث مرفوع و موقوف وجود دارد. به حمد الله اين تفسير در چهار جلد به پايان رسيده و آن را به« ترجمان القرآن» نام گذارى کردم.
روش تفسير :
در مقدمه« الدر المنثور» مى‏ نويسد: وقتى که« ترجمان القرآن» را تاليف کردم... چون که احاديث اين تفسير از طرق گوناگون از منابع مهم استخراج شده بود متوجه شدم دانشجويان ميل چندانى به مطالعه آن ندارند زيرا خسته مى ‏شوند، از اين رو اسناد آن را حذف نمودم و تنها به متن احاديث اکتفا نمودم و احاديث استخراجى را به منابع نسبت دادم و آن را به« الدر المنثور فى التفسير بالمأثور» ناميدم. از اين دو عبارت روشن مى‏ شود که سيوطى تفسير« الدر المنثور» را از تفسير« ترجمان القرآن» اقتباس کرده و در حقيقت« الدر المنثور» خلاصه« ترجمان القرآن» است آن هم خلاصه‏اى که فقط اسناد احاديث را حذف کرده نه متن احاديث.

يادآورى اين نکته سودمند است که تفسير« الدر المنثور» على‏رغم شهرت فراوانى که دارد از منابع معتبر و قديمى تفسير ماثور به شمار نمى‏ آيد زيرا تفسير طبرى به لحاظ قدمت و جامعيت مقدم بر تفسير سيوطى است. شايد شهرت تفسير سيوطى بدين خاطر است که تفسير وى از منابع و مآخذى است که در دسترس همگان به ويژه تفسير پژوهان بوده و مراجعه به آن بسيار آسان است.

نکته ديگر اينکه تفسير سيوطى يک تفسير اختصاصى روايى است که تفسير پژوهان به راحتى به احاديث مراجعه مى‏ کنند ولى تفسير طبرى يک تفسير روايى جامعى است که به شيوه اجتهادى تدوين شده و دسترسى به روايات آن مستلزم صرف وقت بيشترى است از اينرو تفسير طبرى کمتر مورد توجه قرار گرفته ولى تفسير سيوطى جزو منابع تفسير ماثور به حساب آمده است. سوم اينکه شهرت شخص سيوطى و خوش‏ ذوقى ايشان در تاليف آثار و جامعيت علمى وى نيز در شهرت تفسير« الدر المنثور» نقش بسزايى داشته است. 

آثار مفسر:
 بروکلمان آثار وى را به 415 اثر چاپى و خطى رسانده است‏ .

 

 از جمله آثار او الاتقان ، مجمع البحرين و مطلع البحرين ، در المنثور و... مي باشد.

نسیم سحر دات آی آر
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 565
  • کل نظرات : 403
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1013
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 91
  • بازدید امروز : 190
  • باردید دیروز : 247
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 1,205
  • بازدید ماه : 12,279
  • بازدید سال : 80,064
  • بازدید کلی : 3,051,985