نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
سرور مجازی نونگار 64 188 hadiam
ریاست جمهور انتخابی شما در سال 96 چه کسی خواهد بود؟ 79 1084 hadiam
2 فاکتور مهم در خرید کابل کواکسیال چیست؟ 2 31 maryam567
داغ شدن گوشی هوشمند 1 170 maryam567
در هنگام خرید فیبر نوری به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 1 14 maryam567
نقش سئو سایت در بالاآمدن سایت در گوگل 1 222 maryam567
ساخت سایت حرفه ای با بهترین آفرهای تخفیفی 3 23 maryam567
مشخصات فنی گوشی‌های سری Meizu 15 فاش شد 1 136 maryam567
ارسال بار به کانادا 2 232 maryam567
پانچ چیست و خدمات پانچ در صنعت فلزکاری 1 10 maryam567
اجاره سرور اختصاصی - اجاره سرور اختصاصی توشن 2 24 maryam567
باربری تهران یک شرکت معتبر در کار باربری 2 269 maryam567
فروش آپارتمان ۹۴متر فول امکانات خوش نقشه 2 39 maryam567
ماندگاری میکروبلیدینگ ابرو 3 53 maryam567
مهم ترین ابزارهای استفاده از تولید محتوا چیست؟ 4 41 maryam567
فاکتور رسمی چیست؟ 0 1 lemonn
سئو سایت حرفه ای با جدید ترین متدها و آفرهای تخفیفی 0 1 npcoo
خرید آپارتمان های کوچک متراژ 0 1 bakhshifatemeh
سئو منفی چیست؟ 4 119 parisa98
​ تاثیر ماساژ بر سیستم بدن 4 138 maryam567
عدم ثبت شرکت و پیامدهای آن 5 286 maryam567
مراقبت مو بعد از انجام کراتینه مو 0 2 parniahair
هارد SSD، قلب تپنده کنسول‌های آینده 17 139 maryam567
مراحل ساخت واشر سیل شیشه 5 27 maryam567
بی شعور کیست؟ 29 535 hadiam
روانشناسی رنگ در طراحی سایت های اختصاصی: 30 405 hadiam
نمایندگی تعمیرات فریجیدر 6 176 parisa98
خدمات سئو سایت seo 2 177 parisa98
با تهران مبله دیگر نگران سفر کردن نباشید 17 387 niyahel
از سانتریفیوژی ضد اسید در چه مواردی استفاده میود؟ 1 34 maryam567

2

محمد بن مسعود عياشي (محمد بن مسعود بن محمد بن عياشى سمرقندى کوفى‏ )صاحب تفسير عَيّاشى‏

محل تولد: سمرقند 
تاريخ تولد: در حدود 260 ق 
تاریخ وفات: 320 ق 
استادان: ????????????????????

شاگردان: ابو عمرو محمد بن عمر بن عبد العزيز و شيخ مفيد بسياري از شاگردان او که نامشان به طور خاص ذکر نشده است . 
 
معرفي تفسير:
از تفسيرهاى کهن امامى متعلق به عصر غيبت صغرا( 260- 329)، تأليف ابو نصر محمد بن مسعود عيّاشى. در تفسير عيّاشى، همچون ديگر آثار اماميه اين دوره، جنبه روايى غالب است, با اين حال، به دليل توجه مؤلف به آيات الاحکام، ويژگى فقهى اين تفسير بيشتر از ديگر تفاسير کهن اماميه، همچون تفسير فرات کوفى و تفسير على بن ابراهيم قمى است‏.

روش تفسير :
عيّاشى نخست در مقدمه ‏اى کوتاه به ذکر احاديثى در فضيلت قرآن کريم، ترک روايت احاديث مخالف با قرآن، مطالب مذکور در قرآن و لزوم مراجعه به ائمه اطهار عليهم السلام براى فهم و تفسير قرآن، پرداخته است( همان، ج 1، ص 74- 97). سپس آياتى را تفسير کرده که در آنها رواياتى از ائمه عليهم السلام درباره اعتقادات و آموزه‏هاى شيعى- بويژه در فضائل اهل بيت عليهم السلام و منقصت دشمنان ايشان- رسيده است. بيشتر اين روايات از امام باقر و امام صادق عليهما السلام نقل شده است. رجال شناسان امامى، با وجود ستودن عيّاشى، گفته‏اند که وى از افراد ضعيف روايت مى‏ کرده است .

در تفسير عيّاشى، علاوه بر مطالب تفسيرى و فقهى، به مسائل کلامى نيز پرداخته شده است, مثلا عيّاشى در بحث از جبر و تفويض، رواياتى دالّ بر رد هر دو نظريه جبر و تفويض آورده و نظرى موافق با« امر بين أمرين» ارائه کرده است( ج 2، ص 140- 141). عيّاشى رواياتى درباره فرقه‏هاى شيعى و ديگر فرق، از جمله واقفه و خوارج و عِجليّه و قَدَريه، آورده است‏ .

متن موجود تفسير عيّاشى نوشته ‏اى مرسل است که در آن اسناد احاديث ذکر نشده است و تفسير قرآن کريم را از ابتدا تا سوره کهف در بر دارد، اما بر اساس مطالبى که از اين تفسير در آثار دوره ‏هاى بعدى آمده، احتمالا در اصل شامل تمامى قرآن بوده است. نوشته موجود ظاهرا اندکى پس از وفات مؤلف تدوين يافته است. تدوين کننده، بنابر گزارش خود وى اسناد را حذف کرده تا در فرصتى مناسب، اين متن را نزد کسى که آن را به طريق سماع يا اجازه از مؤلف يا احتمالا از شاگردان وى به دست آورده، برخواند( همان، ج 1، ص 73, درباره انتقاد محمد باقر مجلسى از اين کار ج 1، ص 28). حاکم حَسکانى در شواهد التنزيل از متن مسنَد تفسير استفاده کرده است و گويا متن مسند تفسير تا زمان ابن طاووس( متوفى 664) در دست بوده است‏ . از مقايسه روايات دالّ بر وقوع تحريف در قرآن کريم در تفسير عيّاشى با نسخه خطى قِرائات احمد بن محمد سَيارى، بر مى‏آيد که اين اثر منبع عيّاشى در نقل روايات بوده است ، حال آنکه رجال شناسان امامى روايات منقول از سيارى را بسيار ضعيف دانسته و در مسائل فقهى به آنها بى‏اعتنا بوده ‏اند( خوئى، ج 2، ص 282- 284). براساس مطالب مشابه در تفسير عيّاشى و تفسير على بن ابراهيم قمى، احتمالا اين دو اثر منابع مشترکى داشته ‏اند .از جمله تفسير جابر بن يزيد جُعفى( متوفى 128) که عيّاشى روايات فراوانى از آن نقل کرده است. تفسير ابو الجارود زياد بن مُنذر نيز از منابع مشترک اين دو بوده است، گو اينکه بخشهاى منقول از تفسير مذکور در دو اثر همانند نيست و هر يک از آنان از بخشهاى مختلف آن استفاده کرده ‏اند. نصوص بر جا مانده از تفسير عيّاشى در شواهد التنزيل نيز حاکى از آن است که عيّاشى از برخى منابع تفسيرى اهل سنّت استفاده کرده است‏.
  
آثار مفسر از جمله تأليفات وى مى ‏توان به اين کتاب‏ ها اشاره کرد:

 


1- کتاب التفسير
2- المعاريض‏
3- کتاب الشعر
4- الأنبياء و الأولياء
5- سيرة أبي بکر
6- سيرة عمر
7- سيرة عثمان‏
8- مکة و الحرام‏
9- الصلوة
10- الطهارة
11- مختصر الصلوة
12- مختصر الحيض‏
13- الجنائز
14- مختصر الجنائز
15- المناسک‏
16- العالم و المتعلم‏
17- الدعوات‏
18- الزکاة
19- الأشربة
20- حد الشار الأضاحى

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2