نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

وبگردی

خرید آنلاین با کد تخفیف جدید دیجی کالا می مارکت شاپ

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

ملا محسن فيض کاشانى صاحب تفسير الاصفى فى تفسير القرآن‏

محل تولد: کاشان 
تاريخ تولد: 1007 ق 
تاریخ وفات: 1091 ق 
استادان: پدر، شيخ بهائى، ملا محمد طاهر شيرازى، خليل قزوينى، شيخ محمد بن حسن بن زين الدين، شيخ محمد صالح مازندرانى، ملا صدراى شيرازى، سيد محمد باقر حسينى معروف به مير داماد  

 
شاگردان: علامه مجلسى، سيد نعمت اللّه جزايرى و قاضى سعيد  
 
معرفي تفسير:
نام کامل تفسير« الاصفى فى تفسير القرآن» مى‏باشد، به زبان عربى و شامل تفسير کل قرآن مى‏باشد، الاصفى برگزيده‏اى از تفسير صافى است، فيض در الاصفى به قول شيخ آقا بزرگ، تنها به تفسير اهل بيت اکتفا کرده است، با اين ديد تفسيرى روايى است. و نيز مى‏توان آن را آميخته‏اى از روايت و درايت دانست.

الاصفى در 21 هزار سطر، حدود يک سوم صافى مى‏باشد که در دو مجلد ارائه شده است. تفسير صافى در سال 1075 پايان يافت و بعد از دو سال الاصفى به نهايت رسيد.

مؤلف در مقدمه مى‏گويد:« اين تفسير را از تفسير ديگرم صافى برگزيدم و در نگارش آن گزيده‏گويى را پيشه ساختم و آن را از زوايد پيراستم، در تفسير آيات به بيان آياتى که نيازمند توضيح بودند، با توجه به کلام معصومين، همت گماشتم، هر گاه از تفسير قمى چيزى آوردم که منسوب به معصوم نيست در آغازش واژه قمى را نهادم تا از روايات ديگر جدا شود و اگر چيزى از طريق عامه نقل کردم، آن را با کلمه« روى» از روايات ديگر متمايز ساختم، آنجا که از ائمه به لفظ آنها نقل مى‏کنم به لفظ« قال»،« ورد» و« فى روايه» مشخص نمودم و اگر تلخيص شده يا نقل به مضمون کرده باشم با لفظ« کذا ورد» آن را بيان کرده ‏ام. و آنجا که کلامى از معصوم( ع) نيافتم يا اينکه يافته ولى قابل اعتماد نديدم، از ساير تفاسير قويترين قول را انتخاب کرده و آن را نوشته ‏ام.

مفسر در مقدمه بر اين معنا تکيه دارد که: کسي که در فهم معانى قرآن به اخبار مراجعه مى‏ کند، اگر بخواهد به تناقض و تضاد نرسد، بايد در معناى آيات و تفسير آنها بر برخى روايات آحاد و افراد تکيه نکند، بلکه به معناى عام و مفهومى که از مجموعه روايات فهميده مى‏ شود بايد تکيه کند، بدين ترتيب تناقض در اخبار نيز مرتفع مى‏ شود، مواردى از اخبار که بر تخصيص معنا دلالت دارد، براى اشاره به منزّل فيه، يا اشاره به يکى از بطون آيه است، و ممکن است معناى ديگرى را قصد کرده باشد، بستگى به فهم مخاطب و ميزان انس او با روايات دارد زيرا کلام معصومين( ع) به تناسب فهم مردم بيان شده است. اگر آن را بر معناى خاص، حمل کنيم، قرآن را محدود به همان موارد کرده‏ ايم در نتيجه از فايده خواهد افتاد و حاشا که چنين قصدى از روايات در کار باشد.
با اين بيان معناى تأويل روشن مى‏ شود و آن اراده بعض افراد معناى عام است، که از ذهن مخاطب پنهان شده، که در مقابل تنزيل مى‏ باشد.

روش تفسير :
 روش ورود و خروج اين تفسير در مباحث به اين شکل است که ابتدا، اطلاعات کلى شامل، مکى و مدنى بودن، نام سوره و تعداد آيات آن را بيان مى‏ کند. پس از آن معناى آيات و کلمات را با روايات معصومين( ع) ذکر مى‏ نمايد، رواياتى که مصدر آنها، يعنى اسانيد و نام معصوم از آن به دليل اختصار حذف گرديده است. در مرحله بعد به معناى لغوى کلمات مى‏پردازد و سپس مطالب خود را که برگرفته از اجتهاد خود يا تفاسير ديگران است، با عنوان« اقول» مطرح مى‏کند. در اين عنوان بين روايات نقل شده جمع کرده و گاه در اين جمع از آيات استفاده برده است، مانند ج 1 ص 8 در بحث« صراط مستقيم».

و در نهايت با تعبير« و بالجمله»، تبيين و تفسير کلى فراز و جمع‏بندى آن را بيان مى ‏دارد. در آخر هر سوره نيز به فضل سوره و ارزش آن به نقل از ثواب الاعمال مى ‏پردازد. با وجود همت مفسر بر اختصار امّا از نقل شأن نزول از طريق روايت و غير آن، غفلت نمى ‏ورزد، مانند ج 1 ص 14 آيه 8 سوره بقره. با اين وجود نيز گاهى به نقل اقوال مبادرت مى‏ورزد مانند ج 1 ص 17 آيه 19 سوره بقره. 

آثار مفسر:

 

 1- تفسير صافى( کتاب مورد بحث)
2- تفسير اصفى( خلاصه‏اى از صافى که حدود 3 / 1 آن مى‏باشد.)
3- تفسير مصفى( مختصرتر از اصفى)
4- تنوير المذاهب، تعليقاتى است بر تفسير منسوب به کاشفى سبزوارى بنام« تنوير المذاهب» که حدود 3000 سطر مى‏ باشد.
5- تعليقه بر« زبده البيان» مقدس اردبيلى که تفسير آيات الاحکام مى‏ باشد و ... 

نسیم سحر دات آی آر

تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج صلوات

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

همنوعان

  • سرگرمی
  • مذهبی
  • سبک زندگی
  • موسیقی
  • سلامتی
  • پوست و مو
  • بیوگرافی
  • 6 روش موثر جلوگیری از ریزش مو طبیعی + 8 درمان instagram آشپزی آموزش بازی قدیمی و سنتی آموزش پیتزا مخلوط دلبر آموزش پیتزا مخلوط دلبر / پیتزا مخلوط ایتالیایی آهنگ احادیث و سخنان افزایش فالوور اینستاگرام امام حسین انواع روش های رایگان کسب درآمد از اینستاگرام اینستاگرام بازی بیوگرافی تکنولوژی جذابیت جلوگیری از ریزش مو جملات زیبای تبریک عید سعید غدیرخم 1401 خودرو خودرو شیائومی خودروی برقی هوشمند شیائومی آماده عرضه شد + عکس دانلود مداحی جدید محرم دهان و دندان ریزش مو زیبایی سبک زندگی سرگرمی سلامتی شعر شیائومی عکس تبریک عید غدیرخم عید سعید غدیرخم فالوور رایگان مداحی مذهبی معرفی 10 بازی های قدیمی و سنتی جذاب موسیقی پوست پوست و مو پیام تبریک عید سعید غدیرخم 1401 پیتزا پیتزا ایتالیایی کسب درآمد از اینستاگرام کسب و کار گردشگری


    پرسش و پاسخ همنوعان