close
تبلیغات در اینترنت
فلسفه غسل چیست

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
خدمات تعمیرات بوش 1 7 emilyfarahi
نمایندگی شرکت ویرپول 1 7 emilyfarahi
طراحی وب سایت در اسلامشهر 1 12 emilyfarahi
مهارت جراح در جراحی زیبایی بینی 1 176 emilyfarahi
12 نکته شگفت انگیز برای تقویت مو 4 457 emilyfarahi
توریست درمان 0 1 sitecodeco
کاربر و عملکرد کانال پلی یورتان چیست؟ 0 2 lemonn
خاصیت قطعات ریخته گری چیست؟ 0 2 lemonn
جنس ورق کامپوزیت از چیست؟ 0 2 lemonn
مهمترین ویژگی کمک فنر بنز چیست 0 2 lemonn
دستگاه قطعه شویی و بررسی 8 فاکتور مهم 0 2 lemonn
فروش مبل نو و دست دوم 0 2 lemonn
جنس نایلون استرچ پالت چیست؟ 0 2 lemonn
Iran tours DanaTrips 0 3 malishahidi
قابلیت های طراحی سایت شرکتی 0 4 sitecode
انواع سرور مجازی ویندوز اروپا 0 2 lemonn
۳ مشخصه ی مهم صدور فاکتور رسمی 0 2 lemonn
2 نکته در خرید و فروش پالت چوبی 0 3 lemonn
قیمت ضایعات آهن در بازار 0 2 lemonn
طراحی سایت بیمه 0 3 noroozi
لیست آخرین قیمت حبوبات 0 2 lemonn
سرویس نقشه گوگل محل‌های حضور دوچرخه‌های لیمو را مشخص می‌کند 5 120 hadiam
ریاست جمهوری محترم سال 96 چه کسی خواهد بود؟انتخاب با شما 32 859 hadiam
ففروش گل آنلاین 0 4 hadiam
فروشگل آنلاین 0 4 hadiam
فروش گل آنلاین 0 4 hadiam
خواص خرما زاهدی روی درمان کرونا 0 4 lemonn
جاهای تفریحی کیش برای کودکان 2 18 hadiam
زندگی زیباست... ​چتر ها را باید بست... 2 569 hadiam
گلفروشیه آنلاین 0 5 hadiam

2

فلسفه غسل چیست

چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394

نسیم سحر

فلسفه غسل چیست؟

پاسخ اول: در غسل به شستن تمام بدن امر شده است؛ زیرا پست ترین حالات انسان و شدیدترین حالتِ تعلق دنیویِ انسان، حالت جماع کردن است و از آنجا که بر تمام قسمتهای بدن، جنابت پخش می شود، لازم است برای پاک شدن از این جنابتِ فراگیر، همه بدن شسته شود؛ از این رو پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ فرمود: «ان تحت کل شعرة جنابة.»؛ «همانا زیر هر مویی جنابتی است.»(1)

پاسخ دوم: در روایتی از امام رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده است:

علت غسل جنابت، پاکیزگی و نظافت، و پاک کردن انسان خود را از منی و تطهیر کردن سایر قسمتهای بدن است؛ زیرا جنابت از تمام اعضا خارج می شود، پس تطهیر تمام بدن بر او واجب شده است.(2)

معنای غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان، بی اختیار احساس خود را از دست بدهد؛ بلکه به معنای این است که با اراده خویش توجه خود را از آنچه در راه خدا و برای خدا نیست بازدارد.

علت غسل عیدین و جمعه و دیگر غسلها آن است که انسان با آنها، پروردگار خود را تعظیم کرده بزرگ می دارد و نیز به سبب آنها متوجه به خداوند کریم و بزرگوار خود می شود و از خداوند درخواست آمرزش می کند و نیز به سبب اینکه روز عید برای مردم شناخته شده، خداوند غسل این روزها را بزرگداشت و تفضیل آنها بر دیگر روزها قرار داد و علت غسل جمعه، طهارت و پاکی بنده تا جمعه دیگر است.

علت غسل میت این است که میت را غسل دهند تا از آلودگیها و امراضی که داشته، پاک شود؛ زیرا میت با فرشتگان ملاقات می کند و با اهل آخرت همنشین می گردد. پس چه نیکوست وقتی بر خدا وارد می شود و پاکان را ملاقات می کند، با طهارت و نظیف باشد تا مورد درخواست رحمت و شفاعت واقع شود. و دیگر اینکه، برای پاک شدن از آن منی ای که از آن آفریده شده، و در هنگام مرگ از بدن او خارج می شود و جنب می گردد، غسل لازم است.

علت غسل مس میت، طاهر شدن شخص است از چرک و پلیدیهایی که به جهت مس کردن میت به او رسیده؛ زیرا شخصی که از دنیا رفته، روحش از او مفارقت کرده و بیشتر میکربها در پیکر او باقی می ماند، پس باید پس از تماس با او، تطهیر انجام شود.(3)

پاسخ سوم: علت اینکه در جنابت باید همه بدن را شست این است که «حالت جنابت یک حالت موضعی نیست؛ چرا که اثر آن در تمام بدن بروز می کند و همه سلولهای بدن در این وضعیت سست می شوند و این نشانه تأثیر فراگیر آن بر تمام بدن است. براساس تحقیقات دانشمندان دو رشته اعصاب نباتی به نام سمپاتیک و پاراسمپاتیک در سراسر بدن گسترده شده اند؛ وظیفه اعصاب «سمپاتیک»، تند کردن و پاراسمپاتیک، کند کردن فعالیتهای بدن است. از تعادل فعالیتهای این دو رشته عصبی، بدن به صورت یکنواخت کار می کند. گاهی فعالیتهایی در بدن رخ می دهد که این تعادل را به هم می زند، از جمله این فعالیتها، لذت جسمی است که تعادل طبیعی و سلسله اعصاب را مختل می کند و در این صورت یکی از اقداماتی که می تواند اعصاب سمپاتیک را به کار وادارد و تعادل را برقرار سازد، تماس آب با بدن است. از این رو شارع، حکم فرموده است که در حین جنابت همه اعضای بدن، با دستور ویژه شسته شود و در پرتو اثر حیاتی آب، تعادل کامل بین سلسله اعصاب ایجاد گردد».(4)


1- اسرار الصلوة، شهید ثانی، ص 61؛ من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 43، ح 170.

2- من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 43، ح 171.

3- عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 171، باب 33، ح 1.

- مجله قرآنی بشارت، شماره 20، ص 53.

انتشار: نسیم سحر دات آی آر

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2