close
تبلیغات در اینترنت
خصلتی که مانع اجابت دعا می‌شود

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
استفاده از رنگ سال در طراحی سایت 0 1 sitecode
پیشنهاد فیلم ایرانی + عکس 0 2 saraamini
رؤیاها علایق و آرزوهای ناخودآگاه ما را آزاد می‌کنند 0 2 saraamini
خرید ماشین لباسشویی ال جی 0 3 diwash_ir
طراحی سایت آرایشگاه بانوان 0 4 mojnpco
خرید کولر گازی پاناسونیک 0 3 diwash_ir
کولر گازی بانه ال جی 0 2 diwash_ir
ریاست جمهوری محترم سال 96 چه کسی خواهد بود؟انتخاب با شما 9 680 tablosaziariana
تابلوسازی 0 3 tablosaziariana
جذب مخاطب به طراحی سایت از طریق محتوا 0 4 sitecode
روش صحیح نصب و جا زدن بلبرینگ 0 3 nik952148
انواع نوار نقاله مصرفی 0 4 nik952148
​کلاد لینوکس چیست و مزایای آن – بخش اول 0 4 webpouyanii
هتل چهار ستاره سمینال استانبول 1 3 masoome
رپورتاژ آگهی دقیقا چیست 0 4 saraamini
عرضه سه پرچمدار جدید هوآوی بدون نرم افزارهای گوگل 0 4 mahin23
عظیم‌ترین باتری نسل آیفون‌ در iPhone 11 Pro Max 0 4 mahin23
اجاره خودرو در کیش 0 5 talaunicurn
اطلاعات منتشر شده از ساعت هوشمند گارمین Venu 0 7 salma24
UPS 0 8 aidabb
emza 0 8 aidabb
مراحل احداث استخر آب کشاورزی با ورق ژئوممبران 0 8 lemonn
​نکات مهم نوشتن پست مهمان در طراحی سایت 0 17 sitecode
​آشنایی با نحوه کدنویسی طراحی سایت 1 25 aidabb
محافظ‌های مستحکم سرامیکی و تیتانیومی برای سری بعدی اپل واچ 0 19 mahin23
تصمیمات اشتباه ترامپ، بلای جان شرکت اپل 0 20 ahmadi_f
استفاده تلویزیون هوشمند وان‌پلاس از پنل QLED 0 18 salma24
طراحی لوگو حرفه ای آنلاین برای طراحی سایت 0 20 azadehsadeghi
کیفیت فوق‌العاده بالا دوربین میان‌رده‌های جدید شیائومی 0 18 mahin23
جستجوی متن، قابلیت جدید نرم‌افزار Google Photos 0 18 mahin23

2

خصلتی که مانع اجابت دعا می‌شود

خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»


خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»

 

عبادت کردن، انسان را به کمال می‌رساند و مقدمات پیشرفت مادی و معنوی او را فراهم می‌سازد، اما منظور از عبادت چیست؟ وقتی واژه عبادت را می‌شنویم، یاد حرکات خاصی مثل رکوع و سجده می‌افتیم و بی‌درنگ نماز، مناجات و دعا در ذهنمان نقش می‌بندد، ولی عبادت کردن محدود به همین افعال و حرکات خاصِ مرسوم نیست و دایره‌ای وسیع‌تر برای آن در اسلام تعریف شده است.

 

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءا، أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَال؛ عبادت هفتاد جزء دارد که برترین جزء آن، کسب روزی حلال است.»[1]

 

با توجه به این حدیث نبوی، عبادت هفتاد جزء دارد، اما جالب است که برخلاف تصور بیشتر مردم، هیچ‌کدام از ادعیه و نمازها، از لحاظ فضیلت و ارزش به رتبه کار کردن، تلاش برای کسب روزی حلال و تامین معیشت خانواده نمی‌رسد.

 

علت برتری کار و تلاش این است که اگر کار و همت نباشد، تنبلی و کم‌حوصلگی جایگزین می‌شود و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که این دو خصلت، مانع بهره‌گیری از دنیا و آخرت می‌شوند.[2] به همین دلیل پیامبر(ص) فرموده است: گروهی از امت من دعایشان پذیرفته نمی‌شود، از جمله مردی که در خانه بنشیند و بگوید پروردگارا! روزیم ده و در پی کسب روزی نرود.[3] 

 

پیشرفت جوامع، فقط در سایه کار و تلاش محقق می‌شود

مسئله ارزش فرهنگ کار و تلاش، فقط یک مسئله فردی نیست، بلکه اگر میزان کار و همت افراد یک جامعه پایین باشد، تمام کشور آسیب دیده و کشوری ایستا و عقب افتاده به وجود می‌آید. بنابراین اگر مردم جامعه‌ای به هیچ دین و مذهبی هم گرایش نداشته باشند، اما شبانه‌روزی برای پیشرفت کشور تلاش کنند،‌ قاعده و قانون دنیا این است که از جوامع تنبل و تن پرور مترقی‌تر و توسعه یافته‌تر می‌شوند؛ زیرا «ان لیس للانسان الا ما سعی؛ برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست.»[4] 

 

یکی از خطراتی که جامعه امروز ما را تهدید می‌کند،‌ ثروت بادآورده را انتظار کشیدن و کسب پول و سرمایه، آن هم بدون کار و تلاش است. بسیاری از سود سپرده‌های بانکی ارتزاق می‌کنند، برخی هم دائما شانس خود را برای برنده شدن در قرعه‌کشی‌های مختلف، که متاسفانه امروز صداوسیما طلایه‌دار آن شده، محک می‌زنند، عده‌ای هم با خرید دلار و سکه در وقت ارزانی و فروش آن در شرایط گرانی می‌خواهند یک شبه، ره صد ساله را بروند؛ امام صادق(ع) به شدت این کار را تقبیح کرده و می‌فرماید: «انسان از خود چیزی دردناک‌تر از مال صامت(پول نقد، طلا یا نقره) بر جای نگذاشت. راوی پرسید: پس چه کند؟ فرمود: آن را در تولید باغ و مزرعه یا خانه به کار گیرد.»[5] 

 

پی‌نوشت‌ها:

[1] اصول کافی،‌ ج5، ص 78

[2]همان، ص 85

[3]همان، ص 67

[4]نجم/ 39 

[5] اصول کافی، ج 5، ص 91

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2