close
تبلیغات در اینترنت
خصلتی که مانع اجابت دعا می‌شود

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
​مراحل نظافت منزل و راه پله ها 1 79 emilyfarahi
کابین آسانسور چه ویژگی هایی باید داشته باشد 1 15 emilyfarahi
ارتباط سازمان آتش نشانی تهران با صنعت آسانسور 1 16 emilyfarahi
ماندگاری میکروبلیدینگ ابرو 1 12 emilyfarahi
آشنایی با چاپ پرچم و انواع آن 0 1 emilyfarahi
ترخیص کالا از دبی؛ مراحل و روش ها 0 1 emilyfarahi
طراحی سایت بیمه 1 5 emilyfarahi
خرید لایت کوین ارزان 1 14 rezahaghi321
معرفی بهترین برنامه های ویرایش و تدوین فیلم برای کامپیوتر 0 2 rezahaghi321
هاست ارزان و قیمت پایین از کجا بخرم؟ 0 8 lemonn
خدمات تعمیرات بوش 1 8 emilyfarahi
نمایندگی شرکت ویرپول 1 10 emilyfarahi
طراحی وب سایت در اسلامشهر 1 15 emilyfarahi
مهارت جراح در جراحی زیبایی بینی 1 179 emilyfarahi
12 نکته شگفت انگیز برای تقویت مو 4 463 emilyfarahi
توریست درمان 0 3 sitecodeco
کاربر و عملکرد کانال پلی یورتان چیست؟ 0 3 lemonn
خاصیت قطعات ریخته گری چیست؟ 0 3 lemonn
جنس ورق کامپوزیت از چیست؟ 0 4 lemonn
مهمترین ویژگی کمک فنر بنز چیست 0 4 lemonn
دستگاه قطعه شویی و بررسی 8 فاکتور مهم 0 3 lemonn
فروش مبل نو و دست دوم 0 3 lemonn
جنس نایلون استرچ پالت چیست؟ 0 3 lemonn
Iran tours DanaTrips 0 4 malishahidi
قابلیت های طراحی سایت شرکتی 0 6 sitecode
انواع سرور مجازی ویندوز اروپا 0 4 lemonn
۳ مشخصه ی مهم صدور فاکتور رسمی 0 4 lemonn
2 نکته در خرید و فروش پالت چوبی 0 4 lemonn
قیمت ضایعات آهن در بازار 0 4 lemonn
لیست آخرین قیمت حبوبات 0 4 lemonn

2

خصلتی که مانع اجابت دعا می‌شود

خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»


خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»

 

عبادت کردن، انسان را به کمال می‌رساند و مقدمات پیشرفت مادی و معنوی او را فراهم می‌سازد، اما منظور از عبادت چیست؟ وقتی واژه عبادت را می‌شنویم، یاد حرکات خاصی مثل رکوع و سجده می‌افتیم و بی‌درنگ نماز، مناجات و دعا در ذهنمان نقش می‌بندد، ولی عبادت کردن محدود به همین افعال و حرکات خاصِ مرسوم نیست و دایره‌ای وسیع‌تر برای آن در اسلام تعریف شده است.

 

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءا، أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَال؛ عبادت هفتاد جزء دارد که برترین جزء آن، کسب روزی حلال است.»[1]

 

با توجه به این حدیث نبوی، عبادت هفتاد جزء دارد، اما جالب است که برخلاف تصور بیشتر مردم، هیچ‌کدام از ادعیه و نمازها، از لحاظ فضیلت و ارزش به رتبه کار کردن، تلاش برای کسب روزی حلال و تامین معیشت خانواده نمی‌رسد.

 

علت برتری کار و تلاش این است که اگر کار و همت نباشد، تنبلی و کم‌حوصلگی جایگزین می‌شود و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که این دو خصلت، مانع بهره‌گیری از دنیا و آخرت می‌شوند.[2] به همین دلیل پیامبر(ص) فرموده است: گروهی از امت من دعایشان پذیرفته نمی‌شود، از جمله مردی که در خانه بنشیند و بگوید پروردگارا! روزیم ده و در پی کسب روزی نرود.[3] 

 

پیشرفت جوامع، فقط در سایه کار و تلاش محقق می‌شود

مسئله ارزش فرهنگ کار و تلاش، فقط یک مسئله فردی نیست، بلکه اگر میزان کار و همت افراد یک جامعه پایین باشد، تمام کشور آسیب دیده و کشوری ایستا و عقب افتاده به وجود می‌آید. بنابراین اگر مردم جامعه‌ای به هیچ دین و مذهبی هم گرایش نداشته باشند، اما شبانه‌روزی برای پیشرفت کشور تلاش کنند،‌ قاعده و قانون دنیا این است که از جوامع تنبل و تن پرور مترقی‌تر و توسعه یافته‌تر می‌شوند؛ زیرا «ان لیس للانسان الا ما سعی؛ برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست.»[4] 

 

یکی از خطراتی که جامعه امروز ما را تهدید می‌کند،‌ ثروت بادآورده را انتظار کشیدن و کسب پول و سرمایه، آن هم بدون کار و تلاش است. بسیاری از سود سپرده‌های بانکی ارتزاق می‌کنند، برخی هم دائما شانس خود را برای برنده شدن در قرعه‌کشی‌های مختلف، که متاسفانه امروز صداوسیما طلایه‌دار آن شده، محک می‌زنند، عده‌ای هم با خرید دلار و سکه در وقت ارزانی و فروش آن در شرایط گرانی می‌خواهند یک شبه، ره صد ساله را بروند؛ امام صادق(ع) به شدت این کار را تقبیح کرده و می‌فرماید: «انسان از خود چیزی دردناک‌تر از مال صامت(پول نقد، طلا یا نقره) بر جای نگذاشت. راوی پرسید: پس چه کند؟ فرمود: آن را در تولید باغ و مزرعه یا خانه به کار گیرد.»[5] 

 

پی‌نوشت‌ها:

[1] اصول کافی،‌ ج5، ص 78

[2]همان، ص 85

[3]همان، ص 67

[4]نجم/ 39 

[5] اصول کافی، ج 5، ص 91

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2