نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
گلهای آنلاین 32 109 maryam567
دیجیتال مارکتینگ در اصفهان 38 145 maryam567
هارد SSD، قلب تپنده کنسول‌های آینده 9 62 maryam567
میران حقوق سربازان در قانون چقدر است؟ 11 214 maryam567
بررسی عملکرد هیتر گازی برای انتخاب درست 0 2 reyhan377
مترجم زبان‌های مختلف در قالب یک دستگاه پوشیدنی 1 203 ejdtm
بی شعور کیست؟ 16 440 maryam567
روانشناسی رنگ در طراحی سایت های اختصاصی: 17 312 maryam567
سرور مجازی نونگار 51 64 hadiam
ریاست جمهور انتخابی شما در سال 96 چه کسی خواهد بود؟ 63 920 hadiam
!!!فقط همین عاشقانه را به خاطر من دریاب!!! 12 363 hadiam
چطور رنگ های لباستان را در تابستان با هم ست می کنید؟ 7 149 hadiam
توشن | بزرگترین و محبوبترین ارائه دهنده خدمات میزبانی هاست و سرور 7 17 hadiam
آژانس دیحیتال مارکتینگ 3 304 mahsa-nita
قیمت نایلون حبابدار چاپدار|کاربرد استفاده از نایلون حبابدار 0 3 lemonn
فروش فاکتور رسمی قانونی 0 4 lemonn
ویژگی نایلون حبابدار | نایلون حبابدار رنگی 0 3 lemonn
چوب ترموود با کیفیت و قیمت مناسب 0 3 lemonn
قیمت تولید منبت چوب با بهترین امکانات و قیمت 0 3 lemonn
​لیزرکاری با دستگاه CNC 0 3 maryamgh63
پلی آمید چیست و چه ویژگی هایی دارد| کاربرد قابل استفاده از پلی آمید 0 4 lemonn
کاربرد استفاده از برش پارچه با لیزر 0 3 lemonn
مشخصات خرید و فروش سلفون محافظ غذا 0 3 lemonn
نکات مهم در خرید لوازم یدکی کیا سراتو 0 3 lemonn
تولیدکننده نایلون حبابدار| خرید نایلون حبابدار 0 4 lemonn
قیمت جک رادلس پنوماتیک | هیدشاپ 0 3 lemonn
لوازم یدکی پاترول| بهترین لوازم یدکی پاترول در تهران 0 3 lemonn
گللل 2 13 hadiam
گلل 2 15 hadiam
لوازم سی ان سی باهر 0 3 tambaherbearings

2

خصلتی که مانع اجابت دعا می‌شود

خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»


خداوند در آیه 56 سوره ذاریات، دلیل خلقت انسان را تعبد و عبادت کردن معرفی می‌کند: «من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند(و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!»

 

عبادت کردن، انسان را به کمال می‌رساند و مقدمات پیشرفت مادی و معنوی او را فراهم می‌سازد، اما منظور از عبادت چیست؟ وقتی واژه عبادت را می‌شنویم، یاد حرکات خاصی مثل رکوع و سجده می‌افتیم و بی‌درنگ نماز، مناجات و دعا در ذهنمان نقش می‌بندد، ولی عبادت کردن محدود به همین افعال و حرکات خاصِ مرسوم نیست و دایره‌ای وسیع‌تر برای آن در اسلام تعریف شده است.

 

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءا، أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَال؛ عبادت هفتاد جزء دارد که برترین جزء آن، کسب روزی حلال است.»[1]

 

با توجه به این حدیث نبوی، عبادت هفتاد جزء دارد، اما جالب است که برخلاف تصور بیشتر مردم، هیچ‌کدام از ادعیه و نمازها، از لحاظ فضیلت و ارزش به رتبه کار کردن، تلاش برای کسب روزی حلال و تامین معیشت خانواده نمی‌رسد.

 

علت برتری کار و تلاش این است که اگر کار و همت نباشد، تنبلی و کم‌حوصلگی جایگزین می‌شود و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که این دو خصلت، مانع بهره‌گیری از دنیا و آخرت می‌شوند.[2] به همین دلیل پیامبر(ص) فرموده است: گروهی از امت من دعایشان پذیرفته نمی‌شود، از جمله مردی که در خانه بنشیند و بگوید پروردگارا! روزیم ده و در پی کسب روزی نرود.[3] 

 

پیشرفت جوامع، فقط در سایه کار و تلاش محقق می‌شود

مسئله ارزش فرهنگ کار و تلاش، فقط یک مسئله فردی نیست، بلکه اگر میزان کار و همت افراد یک جامعه پایین باشد، تمام کشور آسیب دیده و کشوری ایستا و عقب افتاده به وجود می‌آید. بنابراین اگر مردم جامعه‌ای به هیچ دین و مذهبی هم گرایش نداشته باشند، اما شبانه‌روزی برای پیشرفت کشور تلاش کنند،‌ قاعده و قانون دنیا این است که از جوامع تنبل و تن پرور مترقی‌تر و توسعه یافته‌تر می‌شوند؛ زیرا «ان لیس للانسان الا ما سعی؛ برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست.»[4] 

 

یکی از خطراتی که جامعه امروز ما را تهدید می‌کند،‌ ثروت بادآورده را انتظار کشیدن و کسب پول و سرمایه، آن هم بدون کار و تلاش است. بسیاری از سود سپرده‌های بانکی ارتزاق می‌کنند، برخی هم دائما شانس خود را برای برنده شدن در قرعه‌کشی‌های مختلف، که متاسفانه امروز صداوسیما طلایه‌دار آن شده، محک می‌زنند، عده‌ای هم با خرید دلار و سکه در وقت ارزانی و فروش آن در شرایط گرانی می‌خواهند یک شبه، ره صد ساله را بروند؛ امام صادق(ع) به شدت این کار را تقبیح کرده و می‌فرماید: «انسان از خود چیزی دردناک‌تر از مال صامت(پول نقد، طلا یا نقره) بر جای نگذاشت. راوی پرسید: پس چه کند؟ فرمود: آن را در تولید باغ و مزرعه یا خانه به کار گیرد.»[5] 

 

پی‌نوشت‌ها:

[1] اصول کافی،‌ ج5، ص 78

[2]همان، ص 85

[3]همان، ص 67

[4]نجم/ 39 

[5] اصول کافی، ج 5، ص 91

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2