نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
2 فاکتور مهم در خرید کابل کواکسیال چیست؟ 2 31 maryam567
داغ شدن گوشی هوشمند 1 170 maryam567
در هنگام خرید فیبر نوری به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 1 14 maryam567
نقش سئو سایت در بالاآمدن سایت در گوگل 1 222 maryam567
ساخت سایت حرفه ای با بهترین آفرهای تخفیفی 3 23 maryam567
مشخصات فنی گوشی‌های سری Meizu 15 فاش شد 1 136 maryam567
ارسال بار به کانادا 2 231 maryam567
پانچ چیست و خدمات پانچ در صنعت فلزکاری 1 10 maryam567
اجاره سرور اختصاصی - اجاره سرور اختصاصی توشن 2 24 maryam567
باربری تهران یک شرکت معتبر در کار باربری 2 269 maryam567
فروش آپارتمان ۹۴متر فول امکانات خوش نقشه 2 39 maryam567
ماندگاری میکروبلیدینگ ابرو 3 53 maryam567
مهم ترین ابزارهای استفاده از تولید محتوا چیست؟ 4 41 maryam567
فاکتور رسمی چیست؟ 0 1 lemonn
سئو سایت حرفه ای با جدید ترین متدها و آفرهای تخفیفی 0 1 npcoo
خرید آپارتمان های کوچک متراژ 0 1 bakhshifatemeh
سئو منفی چیست؟ 4 118 parisa98
​ تاثیر ماساژ بر سیستم بدن 4 138 maryam567
عدم ثبت شرکت و پیامدهای آن 5 286 maryam567
مراقبت مو بعد از انجام کراتینه مو 0 2 parniahair
هارد SSD، قلب تپنده کنسول‌های آینده 17 135 maryam567
مراحل ساخت واشر سیل شیشه 5 26 maryam567
بی شعور کیست؟ 29 534 hadiam
روانشناسی رنگ در طراحی سایت های اختصاصی: 30 402 hadiam
نمایندگی تعمیرات فریجیدر 6 175 parisa98
خدمات سئو سایت seo 2 177 parisa98
با تهران مبله دیگر نگران سفر کردن نباشید 17 385 niyahel
از سانتریفیوژی ضد اسید در چه مواردی استفاده میود؟ 1 33 maryam567
طراحی سایت شرکتی حرفه ای با کمترین هزینه 1 27 maryam567
بهترین خریدار لاستیک فرسوده و دست دوم 2 34 maryam567

2

 ابن قيم جوزى‏ (شيخ شمس الدين، ابو عبد الله محمد بن ابى بکر بن ايوب‏) صاحب تفسير القرآن الکريم‏

محل تولد: جوزيه 
تاريخ تولد: 691 ق – 1292 م 
تاریخ وفات: 751 ق – 1350 م 
استادان: ابن قيم در نزد دانشمندان زيادى چون شهاب نابلسى، تقى الدين سليمان، ابو بکر بن عبد الدائم، عيسى مطعم، اسماعيل بن مکتوم، فاطمة بنت جوهر دانش آموخت، ادبيات را نزد ابو الفتح بعلى و مجد الدين تونسى و فقه و اصول را از صفى الدين هندى و ابن تيمية و اسماعيل بن محمد حرانى فرا گرفت. ولى بيشترين تأثير را در آراى فقهى و کلامى از ابن تيمية پذيرفت. چنانکه در 21 سالگى هنگام بازگشت ابن تيميه از مصر تا پايان عمر به مدت 16 سال ملازمش بود. و به دفاع از نظريات او مى‏ پرداخت‏ . 

شاگردان: عبد الرحمن بن رجب بغدادى، اسماعيل بن عمر بن کثير( ابن کثير مفسر)، محمد بن عبد القادر محى الدين نابلسى و فرزندانش ابراهيم و شرف الدين عبد الله از مشهورترين شاگردان او هستند. حلقه درسى او از 743 ق رسميت و عموميت يافت، و نيز عده‏اى از حنبليان پيرو ابن تيمية براى روشن نمودن برخى از فتاواى وى نزد او مى‏ رفته‏ اند. با همه مخالفت هايى که با ابن قيم به واسطه افکار و فتواهاى فقهيش مى‏ شد، تا آخر عمر از کوشش و تلاش بى فقه علمى باز نماند. 
معرفي تفسير:
 « تفسير القرآن الکريم» معروف به« تفسير ابن قيم» مجموعه‏ اى از آثار قرآنى ايشان است. ابن قيم خود تفسير کامل و مستقل ننوشته بلکه بر چند سوره قرآن و بسيارى از آيات تفسيرهاى کوتاه و بلندى نوشته است، از جمله بر سوره« فاتحه» که آن را در آغاز مدارج السالکين گنجانده است، سوره« کافرون» را نيز تفسير نموده و بر« معوذتين» نيز تفسيرهايى نوشته است که گويا ضبط صفدى به صورت« الرسالة الشافية فى اسرار المعوذتين» اشاره به همين تفسير او دارد. اين تفسير بارها در بمبئى( 1955 م)، بيروت( 1968 م)، مصر و نيز مکه به چاپ رسيده است.آراى تفسيرى ابن قيّم نخستين بار توسط محمد اويس ندوى هندى، از سلفيان شبه قاره، به طور ناقص جمع آورى گرديد که به« تفسير القيّم» نامبردار شد. تا اينکه يسرى السيد محمد، به طور جامع به گردآورى نظريات تفسيرى ابن قيم پرداخت.
به اين ترتيب، بديهى است که نظريات تفسيرى ابن قيم همه سوره ‏هاى قرآن کريم را به طور کامل در بر نمى‏ گيرد و همه آيه‏ هاى سوره‏ ها را شامل نيست. چنانکه مجموعه سيد محمد 109 سوره را در خود جاى داده و درباره سوره ‏هاى مبارکه قدر، قارعه، فيل، قريش و کوثر چيزى در آن نيامده است.
روش تفسير :
شيوه ابن قيم در تفسير آيات، تشريحى، تحليلى، ساده و قابل فهم است. وى آيات قرآن و سنت نبوى را دو منبع اساسى در تفسير کلام الهى مى‏ داند و چون ديگر سلفيان سخت به اين باور پايبند است. از خصوصيات ديگر روش ابن قيم نقل و نقد اقوال مفسرين از صحابه و تابعين و غير آنهاست. ابن مسعود، ابن عباس، ابى بن کعب، مجاهد، محمد بن اسحاق، عکرمه، حسن بصرى، سدى، سعيد بن جبير، ضحاک، کلبى، ربيع بن انس، قتاده و مقاتل بن سليمان از جمله مفسرانى هستند که از آنها نقل مى‏ نمايد. اقوال زمخشرى را نيز مورد توجه دارد و گاه نقد مى‏نمايد مانند ص 136 تشريح مطالب از ديگر نکات تفسير ابن قيم است، از اين جهت بحث هاى موضوعى را مطرح مى‏ کنند و وجوه و شقوق مختلف آنها را بيان مى‏دارد، مانند بحث هدايت، ص 40 توحيد ص 28 و عبوديت و... که با تعبير« فصل» متعرض آنها مى‏گردد. ايشان از آيات قرآن جهت مطرح نمودن مباحث کلامى، بهره‏ گيرى فراوانى دارد به عنوان نمونه در تفسير سوره حمد بحث نبوت، و توحيد را در وجوه مختلف و مواضع گوناگون بيان مى‏ کند.
اشاره به عقايد فرقه ‏هاى اسلامى از ديگر وجوه تفسير ابن قيم است، بعنوان نمونه در تفسير سوره حمد، از آيات براى رد بر جبريه، رافضه، قائلين به قدم عالم، منکران نبوت و... بهره مى‏ گيرد، عقايد معتزله، اشاعره، جهيه، قدريه، و افرادى مانند ابن سينا، خواجه نصير و... را مطرح و نقد مى‏نمايد، مانند صفحه 190.

اقوال ابن تيميه براى او مهم و قابل توجه است و هر از گاهى در صدد بيان آن بر مى‏ آيد مانند ص 22.

بيان حکم و اسرار آيات را نيز توجه دارد مانند ص 147.
مباحث لغوى و زبانى نيز در آراى تفسيرى ابن قيم جايگاهى ويژه دارد. چنانکه معتقد است هيچ لفظى در قرآن کريم مهمل گذاشته نشده است و بايد ادبيات، نحو و لغت در تبيين مفردات قرآن کريم به خدمت گرفته شود. معانى لغوى را از زهرى، ابن انبارى، زجاج و ديگران نقل مى‏ کند و از شعر عربى براى استشهاد بر معناى لغوى استفاده مى ‏نمايد و البته در روش استفاده از آيات ديگر قرآن براى تفسير فرازها و آيات حتى در بخش لغت، تلاش فراوانى دارد.
در بحث هاى نحوى از سيبويه ص 206، بصريون و کوفيون نقل و استفاده مى‏ نمايد.
با وجود بحثهاى تحليلى و گسترده از اختلاف قرائت ص 226 و بيان وجوه آن و ذکر شأن نزول ص 185( البته در موارد اندک) غفلت نورزيده و به آن اهميت مى‏ دهد.
ابن قيم به سبب تأليف جداگانه در امثال قرآن، در اين تفسير نيز به طور تشريحى به حکم و امثال مى‏ پردازد و در جهت تبيين جهت‏ هاى مختلف آن تلاش دارد. مانند ص 123. و در نهايت متذکر مى‏ شوم که ابن قيم چون استاد خويش ابن تيميه در پذيرش احاديث بسيار سختگير است و از اسرائيليات و احاديث موضوع در تفسير قرآن به شدت پرهيز کرده است. 

آثار:

 

مفسر در شمار نوشته ‏هاى ابن قيم چنانکه معاصران او و نيز متأخران نشان داده ‏اند، اختلاف است، سخاوى 52 اثر او را بر شمرده، معاصران نيز دهها اثر بر آن افزوده ‏اند. در نوشته‏هاى او آثار فقهى، اصولى نحوى، قرآنى( التبيان فى اقسام القرآن، الامثال فى القرآن، تفسير...) نوشته‏ هايى در علاج بيماري هاى قلب، صفات بهشت، روح، محبت، سيره پيامبر( ص) مباحث کلامى( قضا و قدر، جبر و اختيار و...) طب نبوى، شناخت نظام‏ هاى سياسى و مباحث اجتماعى، عرفان، علوم قرآن، بيان، رد بر يهود و نصارى و... وجود دارد که از ميان آنها برخى بارها به چاپ رسيده و بعضى در حد نسخ خطى در کتابخانه‏ ها باقى مانده و تعدادى نيز يافت نشده است. 

نسیم سحر دات آی آر

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2