close
تبلیغات در اینترنت

ابن قيم جوزى‏ (شيخ شمس الدين، ابو عبد الله محمد بن ابى بکر بن ايوب‏) صاحب تفسير القرآن الکريم‏

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
02start11
02start11
02sitecup1
03sitecup1
03souri92
04start11
03start11
05hostcode
04hostcode
04hostcode
06sitecup1
06sitecup1
07start11
06start11
04souri92
05sitecup1
05sitecup1
05roozfreight
06sitecup1
04sitecup1
04hostcode
04hostcode
05hostcode
05zivar120
06iran57e
06sitecup1
06sitecup1
06zibajarahi
06sitecode
07selena_ez
 ابن قيم جوزى‏ (شيخ شمس الدين، ابو عبد الله محمد بن ابى بکر بن ايوب‏) صاحب تفسير القرآن الکريم‏

 ابن قيم جوزى‏ (شيخ شمس الدين، ابو عبد الله محمد بن ابى بکر بن ايوب‏) صاحب تفسير القرآن الکريم‏

محل تولد: جوزيه 
تاريخ تولد: 691 ق – 1292 م 
تاریخ وفات: 751 ق – 1350 م 
استادان: ابن قيم در نزد دانشمندان زيادى چون شهاب نابلسى، تقى الدين سليمان، ابو بکر بن عبد الدائم، عيسى مطعم، اسماعيل بن مکتوم، فاطمة بنت جوهر دانش آموخت، ادبيات را نزد ابو الفتح بعلى و مجد الدين تونسى و فقه و اصول را از صفى الدين هندى و ابن تيمية و اسماعيل بن محمد حرانى فرا گرفت. ولى بيشترين تأثير را در آراى فقهى و کلامى از ابن تيمية پذيرفت. چنانکه در 21 سالگى هنگام بازگشت ابن تيميه از مصر تا پايان عمر به مدت 16 سال ملازمش بود. و به دفاع از نظريات او مى‏ پرداخت‏ . 

شاگردان: عبد الرحمن بن رجب بغدادى، اسماعيل بن عمر بن کثير( ابن کثير مفسر)، محمد بن عبد القادر محى الدين نابلسى و فرزندانش ابراهيم و شرف الدين عبد الله از مشهورترين شاگردان او هستند. حلقه درسى او از 743 ق رسميت و عموميت يافت، و نيز عده‏اى از حنبليان پيرو ابن تيمية براى روشن نمودن برخى از فتاواى وى نزد او مى‏ رفته‏ اند. با همه مخالفت هايى که با ابن قيم به واسطه افکار و فتواهاى فقهيش مى‏ شد، تا آخر عمر از کوشش و تلاش بى فقه علمى باز نماند. 
معرفي تفسير:
 « تفسير القرآن الکريم» معروف به« تفسير ابن قيم» مجموعه‏ اى از آثار قرآنى ايشان است. ابن قيم خود تفسير کامل و مستقل ننوشته بلکه بر چند سوره قرآن و بسيارى از آيات تفسيرهاى کوتاه و بلندى نوشته است، از جمله بر سوره« فاتحه» که آن را در آغاز مدارج السالکين گنجانده است، سوره« کافرون» را نيز تفسير نموده و بر« معوذتين» نيز تفسيرهايى نوشته است که گويا ضبط صفدى به صورت« الرسالة الشافية فى اسرار المعوذتين» اشاره به همين تفسير او دارد. اين تفسير بارها در بمبئى( 1955 م)، بيروت( 1968 م)، مصر و نيز مکه به چاپ رسيده است.آراى تفسيرى ابن قيّم نخستين بار توسط محمد اويس ندوى هندى، از سلفيان شبه قاره، به طور ناقص جمع آورى گرديد که به« تفسير القيّم» نامبردار شد. تا اينکه يسرى السيد محمد، به طور جامع به گردآورى نظريات تفسيرى ابن قيم پرداخت.
به اين ترتيب، بديهى است که نظريات تفسيرى ابن قيم همه سوره ‏هاى قرآن کريم را به طور کامل در بر نمى‏ گيرد و همه آيه‏ هاى سوره‏ ها را شامل نيست. چنانکه مجموعه سيد محمد 109 سوره را در خود جاى داده و درباره سوره ‏هاى مبارکه قدر، قارعه، فيل، قريش و کوثر چيزى در آن نيامده است.
روش تفسير :
شيوه ابن قيم در تفسير آيات، تشريحى، تحليلى، ساده و قابل فهم است. وى آيات قرآن و سنت نبوى را دو منبع اساسى در تفسير کلام الهى مى‏ داند و چون ديگر سلفيان سخت به اين باور پايبند است. از خصوصيات ديگر روش ابن قيم نقل و نقد اقوال مفسرين از صحابه و تابعين و غير آنهاست. ابن مسعود، ابن عباس، ابى بن کعب، مجاهد، محمد بن اسحاق، عکرمه، حسن بصرى، سدى، سعيد بن جبير، ضحاک، کلبى، ربيع بن انس، قتاده و مقاتل بن سليمان از جمله مفسرانى هستند که از آنها نقل مى‏ نمايد. اقوال زمخشرى را نيز مورد توجه دارد و گاه نقد مى‏نمايد مانند ص 136 تشريح مطالب از ديگر نکات تفسير ابن قيم است، از اين جهت بحث هاى موضوعى را مطرح مى‏ کنند و وجوه و شقوق مختلف آنها را بيان مى‏دارد، مانند بحث هدايت، ص 40 توحيد ص 28 و عبوديت و... که با تعبير« فصل» متعرض آنها مى‏گردد. ايشان از آيات قرآن جهت مطرح نمودن مباحث کلامى، بهره‏ گيرى فراوانى دارد به عنوان نمونه در تفسير سوره حمد بحث نبوت، و توحيد را در وجوه مختلف و مواضع گوناگون بيان مى‏ کند.
اشاره به عقايد فرقه ‏هاى اسلامى از ديگر وجوه تفسير ابن قيم است، بعنوان نمونه در تفسير سوره حمد، از آيات براى رد بر جبريه، رافضه، قائلين به قدم عالم، منکران نبوت و... بهره مى‏ گيرد، عقايد معتزله، اشاعره، جهيه، قدريه، و افرادى مانند ابن سينا، خواجه نصير و... را مطرح و نقد مى‏نمايد، مانند صفحه 190.

اقوال ابن تيميه براى او مهم و قابل توجه است و هر از گاهى در صدد بيان آن بر مى‏ آيد مانند ص 22.

بيان حکم و اسرار آيات را نيز توجه دارد مانند ص 147.
مباحث لغوى و زبانى نيز در آراى تفسيرى ابن قيم جايگاهى ويژه دارد. چنانکه معتقد است هيچ لفظى در قرآن کريم مهمل گذاشته نشده است و بايد ادبيات، نحو و لغت در تبيين مفردات قرآن کريم به خدمت گرفته شود. معانى لغوى را از زهرى، ابن انبارى، زجاج و ديگران نقل مى‏ کند و از شعر عربى براى استشهاد بر معناى لغوى استفاده مى ‏نمايد و البته در روش استفاده از آيات ديگر قرآن براى تفسير فرازها و آيات حتى در بخش لغت، تلاش فراوانى دارد.
در بحث هاى نحوى از سيبويه ص 206، بصريون و کوفيون نقل و استفاده مى‏ نمايد.
با وجود بحثهاى تحليلى و گسترده از اختلاف قرائت ص 226 و بيان وجوه آن و ذکر شأن نزول ص 185( البته در موارد اندک) غفلت نورزيده و به آن اهميت مى‏ دهد.
ابن قيم به سبب تأليف جداگانه در امثال قرآن، در اين تفسير نيز به طور تشريحى به حکم و امثال مى‏ پردازد و در جهت تبيين جهت‏ هاى مختلف آن تلاش دارد. مانند ص 123. و در نهايت متذکر مى‏ شوم که ابن قيم چون استاد خويش ابن تيميه در پذيرش احاديث بسيار سختگير است و از اسرائيليات و احاديث موضوع در تفسير قرآن به شدت پرهيز کرده است. 

آثار:

 

مفسر در شمار نوشته ‏هاى ابن قيم چنانکه معاصران او و نيز متأخران نشان داده ‏اند، اختلاف است، سخاوى 52 اثر او را بر شمرده، معاصران نيز دهها اثر بر آن افزوده ‏اند. در نوشته‏هاى او آثار فقهى، اصولى نحوى، قرآنى( التبيان فى اقسام القرآن، الامثال فى القرآن، تفسير...) نوشته‏ هايى در علاج بيماري هاى قلب، صفات بهشت، روح، محبت، سيره پيامبر( ص) مباحث کلامى( قضا و قدر، جبر و اختيار و...) طب نبوى، شناخت نظام‏ هاى سياسى و مباحث اجتماعى، عرفان، علوم قرآن، بيان، رد بر يهود و نصارى و... وجود دارد که از ميان آنها برخى بارها به چاپ رسيده و بعضى در حد نسخ خطى در کتابخانه‏ ها باقى مانده و تعدادى نيز يافت نشده است. 

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: یکشنبه 28 تير 1394 ساعت: 22:49

نظرات()

تعداد بازديد : 492

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 379
افراد آنلاین : 6
تعداد اعضا : 291
بازدید امروز : 1,083
بازدید کلی : 1,555,119
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 54.159.64.172
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : چهارشنبه 29 شهریور 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری