ابو البقاء عکبرى (محب الدين عبد الله بن حسين بن عبد الله) صاحب تفسير التبيان فى اعراب القرآن
جمعه 26 تیر 1394
- نویسنده : نسیم سحر
- بازدید : 1213 مشاهده
- دسته بندی : قرآن , مفسران و قاریان ,

ابو البقاء عکبرى (محب الدين عبد الله بن حسين بن عبد الله) صاحب تفسير التبيان فى اعراب القرآن
محل تولد: عکبرا( شهرى کوچک در نزديکى بغداد)
تاريخ تولد: 538 ق
تاریخ وفات: 616 ق
استادان: ادب عربى و نحو را از ابو محمد ابن خشّاب و ابو البرکات ابن نجاح، لغت را نزد ابن عصار، قرائات را از ابو الحسن بطائى و فقه را نزد ابو حکيم نهروانى حنبلى و ابو يعلى صغير فرا گرفت و از ابن بطّى، ابو زرعة مقدسى، ابن هبيره وزير و ابو بکر ابن نقور حديث شنيد و در تمامى اين علوم تبحر يافت .
شاگردان: ابن نجار، ضمن اشاره به ملازمت طولانى خود با او، تصريح مى کند که بسيارى از تأليفاتش را نزد او قرائت کرده است. از ديگر کسانى که نزد او علوم مختلف چون فقه، ادب و حديث فرا گرفتند، مىتوان ابن ابى الجيش، ابن دبيثى، ضياء الدين مقدسى، جمال الدين ابن صيرفى و ابو الفرج ابن حنبلى را نام برد. او همچنين مدتى معيد ابو الفرج ابن جوزى در مدرسه باب الازج بود.
معرفي تفسير:
تفسير التبيان فى اعراب القرآن : ابو البقاء در مقدمه کتاب انگيزه خود را در تأليف و فراهم آوردن کتابى با حجم اندک و بار علمى فراوان ياد مى کند، به همين جهت از ذکر اعراب ظواهر خوددارى مى کند و همچون اعراب الحديث کمتر درگير اختلاف آراء نحويان و بحث و استدلال در صحت و سقم آنها مى گردد. مؤلف در اين کتاب بر آراء سيبويه تأکيد خاصى دارد و در موارد مختلف به ذکر نظريات کسانى چون ابو على فارسى، ابن جنى، مبرد و خليل مىپردازد. ابو البقاء هنگام ذکر وجوه مختلف قرائات، علاوه بر قرائت مشهور، به شواذ نيز توجه دارد.
روش تفسير:
روش کلى وى به اين ترتيب است که بعد از بيان صرف کلمات به اعراب آنها و فراز آيات با ذکر اقوال کوفيون و بصريون و افراد اين دو ملک و بيان وجوه مختلف آن و سپس به قرائت مى پردازد، که علاوه بر قرائت مشهور با تعبير« جيد» به قرائت شاذ نيز مى پردازد، برخى مطالب را با شکل« فان قيل، قيل» مطرح مى کند. در برخى موارد مباحثى را به شکل موضوع واحد تحت عنوان فصل در مىآورد و بحث مفصلى راجع به آن بيان مى دارد مانند« فصل فى هاء الضمير» که به سبب تکرار زياد در قرآن بحث مفصلى راجع به آن دارد .
آثار مفسر برخى از آثار وى عبارتند از:
1- تفسير القرآن،
2- اعراب القرآن، به نام هاى« اعراب القرآن و القرائات»، و« البيان فى اعراب القرآن» و« التبيان فى اعراب القرآن» نيز آمده است.
3- اعراب الشواذ من القرائات.
4- متشابه القرآن.
5- عدد آى القرآن.
6- اعراب الحديث النبوى، اين اثر از کتاب هاى نادرى است که در زمينه اعراب احاديث نوشته شده و در نوع خود کم نظير است.
2- اعراب القرآن، به نام هاى« اعراب القرآن و القرائات»، و« البيان فى اعراب القرآن» و« التبيان فى اعراب القرآن» نيز آمده است.
3- اعراب الشواذ من القرائات.
4- متشابه القرآن.
5- عدد آى القرآن.
6- اعراب الحديث النبوى، اين اثر از کتاب هاى نادرى است که در زمينه اعراب احاديث نوشته شده و در نوع خود کم نظير است.
نسیم سحر دات آی آر
تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج صلوات