close
تبلیغات در اینترنت

سيد محمد حسين فضل اللّه‏ صاحب تفسير من وحى القرآن

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
04pariii
03roozfreight
03hostcode
03hostcode
03hostcode
03sitecup1
03sitecup1
04sitecup1
26persian-boy
15persian-boy
05saraamini
05saraamini
06sitecode
04zibajarahi
03radvan
03ebrahim2e
03comtechtamir4
03comtechtamir4
03comtechtamir4
03comtechtamir4
04comtechtamir4
04hostcode
03hostcode
03hostcode
03sitecup1
03sitecup1
05sitecup1
03pariii
04hostcode
04hostcode
سيد محمد حسين فضل اللّه‏ صاحب تفسير من وحى القرآن

 

تفسیر قرآن

سيد محمد حسين فضل اللّه‏ صاحب تفسير من وحى القرآن

محل تولد: نجف 
تاريخ تولد: 1354 ق 
تاریخ وفات: - 
استادان: آيت اللّه حکيم آيت اللّه خوئى، آيت اللّه سيد محمود شاهرودى، آيت اللّه شيخ حسين حلى و آيت اللّه سيد محمد روحانى‏ 

شاگردان: سيد حسن نصرالله و ... 

معرفي تفسير:
 تفسير« من وحى القرآن»، سلسله درس‏ هاى قرآنى علامه سيد محمد حسين فضل اللّه براى جمعى از دانش آموختگان حوزه و غير حوزه مى‏ باشد. اين تفسير از تفاسير علمى، ارشادى تربيتى و حرکت‏ زاست، که به روش نوين به سبک تفسير« فى ظلال القرآن» سيد قطب مطالب را ارائه داده است، با اين تفاوت که ديدگاه اهل بيت عصمت و طهارت« عليهم السلام» را مطرح مى ‏نمايد.

شخصيت علمى، اجتماعى، سياسى مصنف که از اوان تحصيل با مسائل روز مسلمانان درگير و آشنا بوده، هجرت او به لبنان و خطيب جمعه بودن نيز که بيش از پيش او را با مسائل اجتماعى و فکرى مسلمانان پيوند زد، جو لبنان و درگيرى‏ هاى فکرى، فرهنگى، سياسى بين اديان، اقوام و مليت ‏هاى مختلف، و انگيزه مصنف در ايجاد حرکتى جهت زنده کردن روح حيات بخشى قرآنى و استمداد از آن در مسائل و مشکلات زندگى انسانى، اين تفسير را به تفسيرى زنده و امروزى با در نظر گرفتن مقتضيات زمانى و مکانى، جهت هدايت انسان حاضر، تبديل کرده است. تفسير شامل همه آيات قرآن مى ‏باشد و طبق ترتيب سور قرآنى به پيش رفته است.

روش تفسير :
در ابتداى سوره‏ ها، با ذکر نام سوره و احيانا معنا و وجه تسميه آن آغاز مى‏ کند، مکى يا مدنى بودن را به همراه تعداد آيات، به دنبال آن ذکر مى‏ نمايد.

در ابتداى سوره‏ ها فصلى به نام« فى اجواء السوره» باز نموده که در توضيح خطوط کلى که آيات سوره بر آن دلالت دارند، مى ‏باشد. سپس به تفسير دسته آيات مى‏پردازد در اين بخش، بحثى اجمالى حول برخى مفردات آيات، بحثى بعنوان« مناسبة النزول» در شأن نزول آيات نموده و سپس به تفسير آيات مى‏پردازد، در انتها نيز نتيجه‏ گيرى از آيات را در قالب« استيحاء» يا« ايحاءات» مطرح مى‏ کند، که غالبا نتيجه‏گيرى تربيتى و يا اجتماعى است که متناسب با شرايط روز مسلمانان مى ‏باشد.

رنگ تربيتى بر تفسير غلبه دارد و توجه خاص به جايگاه انسان در حالات مختلف دارد و سعى وافرى در تبيين تعامل انسان با محيط طبيعى و اجتماعى او از خود نشان مى‏ دهد.

مفسر در فهم مدلول کلام، بهترين و نزديکترين راه را که اعتماد به ظواهر الفاظ مى‏ باشد، انتخاب کرده و آن را طريق عقلايى براى اين منظور مى ‏داند. در جلد دوم چاپ سوم دار الزهراء صفحه 52 مى‏ نويسد:« روشى که تفسيرم را بر آن استوار کرده ‏ام، عمل به ظاهر قرآن مى ‏باشد که در اين مورد، فهم معنايى است که طبيعت کلمه آن را بيان مى‏ کند و لفظ براى آن وضع شده است، يا فهم معنا با کمک قرائنى که لفظ را احاطه کرده‏ اند، مگر اينکه دليلى عقلى يا نقلى خلاف آن را ثابت کند.»

از جمله امور قابل توجه در اين تفسير، ذکر شبهاتى که در مورد برخى آيات قرآن مطرح شده و رد آنها با بيانى مناسب است، مانند، ايمان به غيب، انکار عقل، اعتماد بر تجربه و برخى سؤالات ديگر.

مصنف در تقريب به ذهن نظريه خود از قضاياى عقلى، اخلاقى، آراء محموده و بيانات مختلف استفاده کرده است.

در بحث هاى خود آراء مفسرين ديگر را نيز ذکر مى‏ کند، گاهى براى توضيح مطلب و نظريه‏ اى آنها را نقل مى‏ کند و گاهى براى نقد و پاسخ به آنها، بهمين جهت از تفسير« البيان» مرحوم آيت اللّه خويى، تفسير الميزان علامه طباطبائى، تفسير مجمع البيان، تفسير زمخشرى، تفسير طبرى، شأن نزول واحدى، در المنثور سيوطى، تفسير البرهان، تفسير« فى ظلال القرآن» و تفاسير ديگر مطالبى را بازگو مى‏ کند.

در اين بين نسبت به تفسير« الميزان» توجه خاصى از خود نشان داده و حتى اضافات در تفسير خود را در چاپ سوّم بر مبناى تفسير« الميزان» قرار داده و تا اوائل سوره اعراف پيش رفته، وعده تکميل را در چاپهاى بعدى داده است. به عقيده ايشان تفسير الميزان از بهترين تفاسير جديد از جهت غناء، تنوع فکرى و تفسير آيات، مى‏ باشد. به همين جهت ملاحظات و مناقشاتى نيز بر تفسير الميزان، مطرح مى‏ نمايد.

از وجوه ديگر اين تفسير تحليلى بودن آن است، بيان مطالب همواره با تحليل همراه است، به همين رو، در نقل اسباب نزول با تحليل با آنها مواجه شده و در بسيارى موارد ملاحظاتى( که گاه به 5 ملاحظه هم مى‏رسد) بر آن دارد. اين وجهه تفسير، نقد روايات را نيز در پى دارد، که ايشان به اين امر مهم مبادرت ورزيده است.

از نقل روايات موضوعه و ضعيف در فضائل سور و آيات و در تفسير، خصوصا روايات اسرائيليات اجتناب کرده و مسلمانان را از اينگونه افکار بر حذر داشته است، رواياتى را نيز که اثرى در فهم تفسيرى آيات نداشته، نقل ننموده است.

مسائل مرتبط با عقايد و کلام را در محل خود بدون بسط و تفصيل متعرض مى‏ شود و بر طبق مذهب اماميه، مشى مى‏ نمايد و نظرات خود را مستدل و منطقى مطرح کرده به گونه‏اى که مذاهب ديگر مى‏ توانند از آن بهره ببرند. در مسائل خلافى بين شيعه و سنى مانند مسئله امامت، عصمت، جبر و اختيار، رؤيت اللّه و... ضمن بيان ديدگاه شيعه، با ادب و احترام نظرات اهل سنت را نقد مى‏ نمايد. از جمله نقدهاى عقيدتى ايشان، متوجه وهابيون است که در مسئله عبادت، توحيد و شرک، توسل، شفاعت، تبرک به قبر ائمه« عليهم السلام» به آن پرداخته است.

مسائل فقهى را نيز به طور اختصار ذيل آيات مربوط متعرض مى‏ شود و تفصيل و اجتهاد و بيان و نقد ادله را به کتب فقهى ارجاع مى‏ دهد. مانند بحث قرائت« بسم اللّه الرحمن الرحيم» در حمد نماز که در جلد 1 صفحه 47 مطرح شده است. با توجه به تسلط کامل مصنف بر زبان عربى، اديب و خطيب بودن ايشان، و القاء شفاهى مطالب، تفسير از نثرى روان، شيوا و دلنشين برخوردار است، عبارت هاى خشک و بى‏روح، کليشه ‏اى و تکرارى بعض تفاسير، در آن مشاهده نمى‏ شود. مؤلف توانسته است زنده بودن آيات قرآنى را در تفسير آيه، آيه آن به مخاطب بنماياند، و با مطالعه آن، اين معنا در خواننده القاء مى ‏شود. مصنف با تعبيرهاى متفاوت، منظور خود را توضيح و تحليل مى‏ نمايد به همين جهت اثرى از پيچيدگى و اغلاق در عبارتها، يافت نمى ‏شود.

 


بدليل امروزى بودن تفسير، گوشه چشمى نيز به مباحث علمى و دست‏آوردهاى علوم تجربى به تناسب آيات جهت رسوخ مطلب در ذهن مخاطب، دارد، امّا استفاده زيادى از آنها در تفسير آيات، نمى‏ نمايد، بلکه بر صحت اين نظريات، از آيات، استشهادى نمى‏ آورد و بالاتر اينکه از مفسرينى که وجهه تفسير خود را بيانى از علوم تجربى قرار داده ‏اند، دفاع نمى‏ کند.
  
آثار مفسر: تفسير« من وحى القرآن»

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: یکشنبه 14 تير 1394 ساعت: 10:16

نظرات()

تعداد بازديد : 423

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 381
افراد آنلاین : 8
تعداد اعضا : 312
بازدید امروز : 998
بازدید کلی : 1,640,773
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 107.22.126.144
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : یکشنبه 30 مهر 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری