close
تبلیغات در اینترنت
اهداف تشكیل حكومت اسلامی از منظر قرآن کریم

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
سرور مجازی نونگار 7 9 hadiam
ریاست جمهور انتخابی شما در سال 96 چه کسی خواهد بود؟ 13 871 hadiam
چ 1 8 maryam567
بهترین خریدار لاستیک فرسوده و دست دوم 1 9 maryam567
طراحی وب ارزان |طراحی وب 2 8 hadiam
​بازاریابی دهان به دهان را علمی تر پیش ببرید 1 24 hadiam
گلهای آنلاین 10 53 hadiam
دیجیتال مارکتینگ در اصفهان 11 59 hadiam
باهر 3 32 hadiam
یبب 1 8 hadiam
هارد SSD، قلب تپنده کنسول‌های آینده 2 50 hadiam
مدیریت آسان در سایت خبری : 6 424 hadiam
صنایع دستی بیرجند 3 389 maryam567
عدم ثبت شرکت و پیامدهای آن 2 269 maryam567
مهم ترین ابزارهای استفاده از تولید محتوا چیست؟ 2 29 maryam567
ارسال بار به کانادا 1 222 maryam567
فواید لوسیون صورت و طرز مصرف آن 3 265 maryam567
نوار کنج کاشی و سرامیک 2 35 maryam567
[p 1 5 maryam567
مشاوره کنکور 1 22 hadiam
طط 0 7 hadiam
عع 0 5 hadiam
خرید عمده تم تولد 1 32 hadiam
راهنمای خرید لوازم ساختمانی 2 271 hadiam
بازی Call of Duty: Mobile عرضه شد 2 65 maryam567
لوازم و قطعات دستگاه کف تراشی و قطعه شویی 1 35 hadiam
گلها 0 6 hadiam
آشنایی کودکان با درخت و دنیای پیرامون آنها 2 63 maryam567
فروش گل اینترنتی 2 22 maryam567
مهم ترین کاربردهای ژئوگرید 1 86 emilyfarahi

2

اهداف تشكیل حكومت اسلامی از منظر قرآن کریم

در آیه 41 سوره حج می‏ خوانیم:

«اَلَّذینَ اِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الاَرْضِ اَقامُوا الصَّلوةَ وَ آتَوُ ا الزَّكاةَ وَ اَمَروُا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَو عَنِ الْمُنْكَرِ» [آنها (یاوران الهی)كسانی هستند كه هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم نماز را بپا می‏ دارند و زكات را ادا می‏ كنند و امر به معروف و نهی از منكر می‏ نمایند.]

تعبیر به «مَكَّنَّاهُمْ فِی الاَرْضِ» به معنی قدرت بخشیدن به آنها در روی زمین است، ولی این تعبیر در بسیاری از آیات قرآن در خصوص قدرت حكومت به كار رفته، چنانكه در سوره یوسف در دو آیه می‏خوانیم:

«وَكَذلِكَ مَكَّنَّا لِیُوسُفَ فِی الاَرْضِ» یوسف/21

و درمورد ذوالقرنین آمده است:

«اِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِی الاَرْضِ وَ اَتَیْناهُ مِنْ كُلِّ شَیْئٍ سَبَباً» کهف/84 [ما به او در روی زمین قدرت و حكومت دادیم و اسباب هر چیزی را در اختیارش نهادیم.]

بنابراین مفهوم آیه چنین می‏ شود كه یاران خدا هنگامی كه به حكومت رسیدند از یك سو راه را برای رسیدن به قرب پروردگار كه یكی از مظاهر آشكار آن نماز است، هموار می ‏سازند و از سوی دیگر راه را برای عدالت اجتماعی كه یك وسیله بارز آن اداء زكات است می‏ گشایند، و از سوی سوّم با هرگونه مفسده اجتماعی مبارزه كرده، عوامل گسترش نیكی‏ ها و خوبی ها را در جامعه كه یك وسیله مهم آن امر به معروف و نهی از منكر است فراهم می‏ سازند.

اگر فرض كنیم كه تعبیر به «مكَّنَّا» به معنی هر گونه قدرت بخشیدن بوده باشد باز دلالت آیه بر مقصود ما روشن است، زیرا حكومت بارزترین نمونه قدرت است، مرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیه می‏ گوید «منظور از تمکین در ارض، قدرت بخشیدن به آنهاست كه هر چه را از امور مربوط به زندگی اراده كنند انجام دهند، بی آنكه كسی مانع آنها گردد. (المیزان 14/386)

آیا چنین قدرتی جز از طریق به دست آوردن حكومت امكان پذیر می‏باشد؟ در تفسیر قرطبی این معنی با صراحت بیشتری آمده است، زیرا جمله «اَلَّذینَ اِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْاَرْضِ» را به معنی امرا و صاحبان حكومت تفسیر كرده است. اصولاً امر به معروف و نهی از منكر كه در آیه فوق آمده، چنانكه در مباحث فقهی نیز آمده است، دارای مراحل مختلفی است كه یك مرحله آن منحصراً در اختیار حكومت است.

در آیه 55 سوره نور، درباره حكومت صالحان چنین آمده است :

«وَعَدَ اللهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ َعِملُوا الصّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْاَرْضِ كَما اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِنَّنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ امْناً یَعْبُدُونَنی لا یُشْرِكُونَ بی شَیْئاً»

در این آیه بعد از آنكه خداوند به مؤمنان صالح العمل وعده خلافت و حكومت می‏ دهد، آن را با چند جمله تعقیب می‏ كند كه در واقع به منزله اهداف این حكومت است، نخست تمكین و قدرت بخشیدن به دین الهی و حاكمیت آن بر پهنه اجتماع و دیگر از میان رفتن نا‏امنی‏ها و تبدیل آن به امنیت اجتماعی كامل و دیگر عبادت خالی از هرگونه شرك. و به این ترتیب اهداف حكومت طبق این بیان عبارتند از :

1ـ حاكمیت دین و قوانین الهی بر همه اجتماع.

2ـ استقرار و امنیت كامل در همه جا.

3ـ عبادت خالصانه پروردگار و برچیده شدن آثار شرك و بت پرستی.

در واقع هدف نهایی همان تكامل انسان و سیر الی الله است كه استقرار امنیت و حاكمیت و قوانین الهی، مقدّمه وصول به آن محسوب می‏ شود. به این ترتیب اهداف حكومت الهی را می‏توان در امور زیر خلاصه كرد

1ـ تعلیم و تربیت و رشد جامعه در جنبه‏های علمی و اخلاقی.

2ـ تأمین آزادی‏های انسانی و نفی هر گونه اسارت و استعمار بشر، به وسیله بشر خواه در جنبه‏های فكری باشد یا سیاسی، نظامی و اقتصادی.

3ـ اقامه عدل و تأمین عدالت اجتماعی در تمام سطوح جامعه.

4ـ فراهم ساختن امنیت اجتماعی به عنوان مقدمه‏ای برای وصول به اهداف دیگر.

5ـ فراهم كردن مقدمات بندگی خدا و سیر الی الله و تكامل انسانی و رسیدن به مقام قرب الهی كه به اصطلاح غایَهُ الْغایاتِ وَ مُنْتَهی الرَّغَباتِ است.


نسیم سحر دات آی آر

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2