close
تبلیغات در اینترنت
جنبه اجتماعی تربیت در قرآن

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
ریاست جمهوری محترم سال 96 چه کسی خواهد بود؟انتخاب با شما 16 788 hadiam
خرید ارز دیجیتال ریپل 0 1 mostafaahadi
باورهای غلط در مورد لمینت دندان 0 1 mostafaahadi
دیسپلازی دندانی و ارتودنسی 0 1 mostafaahadi
تاثیر موسیقی در پرورش خلاقیت 0 1 mostafaahadi
خرید vps یا سرور مجازی اختصاصیی 0 1 mostafaahadi
میکرودیتا(Microdata) چیست و تاثیر آن بر رتبه بندی SEO 0 1 mostafaahadi
کترینگ چیست و انواع آن 0 1 mostafaahadi
خرید عمده تم تولد 0 1 mostafaahadi
تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن 0 1 mostafaahadi
قیمت پروفیل نبشی و عوامل تاثیرگذار بر آن 0 1 mostafaahadi
ارتباط هوش موسیقیایی با هوش فضایی و رقص 0 1 mostafaahadi
معرفی و آشنایی با رستوران زوما استانبول 0 1 mostafaahadi
چه اشخاصی از دریافت اقامت ترکیه معاف هستند؟ 0 1 mostafaahadi
آپارتمان فول ۷۸ متری جهاد اکبر جنت جنوب 0 1 zibazist
مزایای طراحی سایت فروشگاهی 0 1 sitecode
راهنما و نکات قبل از استفاده از تخفیف لیزر موهای‌ زائد و توصیه ها 0 1 bakhshifatemeh
​طراحی فروشگاه اینترنتی 0 2 zahrahmd
قیمت بیت کوین و دلایل افزایش قیمت بیت کوین 0 1 mostafaahadi
فواید استفاده از کامپوزیت دندان های جلو 0 1 mostafaahadi
مضرات استفاده از انواع سفید کننده های دندان 0 1 mostafaahadi
قدرت موسیقی برای کاهش استرس 0 1 mostafaahadi
پروتکل زمان شبکه (NTP) 0 1 mostafaahadi
​ چگونه کارمندانتان می توانند خبرنامه پیامکی شما را گسترش دهند؟ 3 93 faezeh09
طراحی وب سایت در اسلامشهر 0 1 mostafaahadi
​کمپین های تبلیغاتی طراحی سایت 21 52 hadiam
استفاده از کنترلر RGB در استخر های لاکچری 0 1 lemonn
محصولات تام باهر 0 2 tambaherbearings
​مشاوره قیمت و خرید بلبرینگ رولبرینگ و نوار نقاله 0 1 nik952148
دریل هیلتی 0 1 hivairani

2

جنبه اجتماعی تربیت در قرآن

چهارشنبه 10 تير 1394

جنبه اجتماعی تربیت در قرآن

شخصیت انسان بر رفتار هایی تاکید دارد که درارتباط ما با دیگران سهم مهم بر عهده دارند.انسان  چنان به جامعه و انسان های دیگر وابسته است،که برخی اجتماعی بودن آدمی را ذاتی او دانسته اند و او را مدنی الطبع نامیده اند.(علی اصغراحمدی،اصول تربیت ،ص 33)

مشارکت های عمومی و سیاسی و اجتماعی جایگاه فوق العاده ای در نزد قرآن دارد،خداوند به پیامبر اکرم می فرماید: وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ (آل عمران: 159)

( از پرتو رحمت الهى در برابر آنها نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراكنده مى ‏شدند .).

خداوند در این آیه ثمره نرم خویی را محبت و اجتماع حول پیامبر دانسته و آن را آشکار نموده است و عکس آن را هم که خشونت و تند خویی باعث تفرقه و جدایی است مشخص نموده است.(ابو حيان محمد بن يوسف اندلسی، البحر المحيط في التفسير، ج‏3، ص: 409)

وهمچنین دستورات زیادی از ائمه معصومین(ع) بر زندگی مسالمت آمیز همراه با حقوق دیگران وارد شده است.

امام علی (ع) می فرماید:سلامه الدین و الدنیا فی مداراه الناس(علی بن محمد لیثی واسطی، عيون الحكم و المواعظ ،ص: 286)

سلامت دین ودنیا در گرو مدرا نمودن با مردم است.

وهمچنین باز حضرت می فرماید:ثمره العقل مداراه الناس(عبد الواحد بن محمد تمیمی آمدی،غرر الحكم و درر الكلم، ص: 329)

ثمره عقل مدارا نمودن با مردم است.

نیازهای عالی انسانی نیز همزیستی او با دیگران را اجتناب ناپذیر می کند احتیاج به افکار و آثاردیگران ، تاثیر از انفاس قدسی اولیا...همگی نیازانسان را برای زندگی با دیگران نشان می دهد.(علی اصغراحمدی،اصول تربیت ،ص 34)

افراد جامعه هم به حکم عقل و دین برای رفع نیازهای جاری و ضروری باید در اجتماع حضور  داشته باشد.این نیاز می طلبد که افراد جامعه آموزش های لازم برای حضور دربین افراد جامعه را ببینند.اسلام  مکتب است که درآن هم اصالت فرد و هم اصالت جامعه ملحوظ نظر بوده است،این مساله تا بدان جا مهم است که می توان گفت:خلاصه فطرت انسانی آن است که فرد داخل در مجموع است ، ازجهت فردیت اصیل است و در میل و گرایش به جماعت هم اصیل است و دائما در میان دو گرایش متناقض خود تحول و دگرگون پیدا می کند.(محمد قطب،روش های تربیتی اسلام،ص25)


نسیم سحر دات آی آر

 

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2