close
تبلیغات در اینترنت
جنبه اجتماعی تربیت در قرآن

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
نکاتی مهم در مورد چوب ترموود 0 3 lemonn
انواع نایلون شیرینگ وکاربد نایلون شیرینگ 0 3 lemonn
علل و انواع کودک آزاری 1 2 dibasalehi
مجازات های جرم اغفال دختران 0 2 dibasalehi
آیا تهدید کردن جرم است؟ 0 2 dibasalehi
شرایط طلاق زن بدون اجازه شوهر 0 2 dibasalehi
چگونه خشم خود را کنترل کنیم 0 2 malim
انواع مختلف چراغ استخر بر اساس نوع نصب 0 2 lemonn
علائم و نشانه های وسواس فکری 0 3 malim
بزرگ‌ترين هواپيمای مسافربری جهان 0 3 spatena
10 کاربرد برتر استفاده از کامپوزیت و براورد قیمت ورق کامپوزیت 0 2 lemonn
مهم ترین تفاوت شیرآلات صنعتی برنزی با شیرآلات برنجی 0 2 lemonn
مهم ترین ویژگی فواید تولید و فروش کانال پلی یورتان 0 2 lemonn
چادر عرض ۲۰ متر 0 4 lemonn
آشنایی بیشتر با یوبوت 0 2 lemonn
5 نکته مهم در خرید سرویس خواب ۲ نفره 0 3 lemonn
برای تهیه میز آزمایشگاهی لازم است تا چه عواملی را مورد بررسی قرار دهید؟ 0 6 lemonn
مهم ترین اهمیت تجهیزات مهد کودکی در مدارس و مهد ها 0 3 lemonn
هر آنچه در مورد سقف شیبدار باید بدانید 0 2 lemonn
5 ویژگی اتصالات استیل دنده ای 201 0 2 lemonn
شیرآلات استنلس استیل: تعریف استنلس استیل 0 7 lemonn
دی 0 دیدگاه اشتراک مشخصات فنی کابل شبکه CAT 6 Legrand 0 2 lemonn
مهم ترین مشخصات دستگاه قطعه شویی 0 2 lemonn
Колір деревини 0 3 lemonn
اطلاعاتی درباره کاربرد آهن آلات صنعتی در مشهد 0 4 lemonn
مهمترین ویژگی های اسپری موتور شوی کدامند 0 4 lemonn
فروش خرما | خرید خرما 0 2 lemonn
متخصص روانپزشک و درمان اعتیاد 0 2 lemonn
آیا چوب روسی چوب با دوام یا نرمی است؟ 0 2 lemonn
​طراحی سایت انتشارات در تهران 0 6 sitecode

2

جنبه اجتماعی تربیت در قرآن

چهارشنبه 10 تير 1394

جنبه اجتماعی تربیت در قرآن

شخصیت انسان بر رفتار هایی تاکید دارد که درارتباط ما با دیگران سهم مهم بر عهده دارند.انسان  چنان به جامعه و انسان های دیگر وابسته است،که برخی اجتماعی بودن آدمی را ذاتی او دانسته اند و او را مدنی الطبع نامیده اند.(علی اصغراحمدی،اصول تربیت ،ص 33)

مشارکت های عمومی و سیاسی و اجتماعی جایگاه فوق العاده ای در نزد قرآن دارد،خداوند به پیامبر اکرم می فرماید: وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ (آل عمران: 159)

( از پرتو رحمت الهى در برابر آنها نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراكنده مى ‏شدند .).

خداوند در این آیه ثمره نرم خویی را محبت و اجتماع حول پیامبر دانسته و آن را آشکار نموده است و عکس آن را هم که خشونت و تند خویی باعث تفرقه و جدایی است مشخص نموده است.(ابو حيان محمد بن يوسف اندلسی، البحر المحيط في التفسير، ج‏3، ص: 409)

وهمچنین دستورات زیادی از ائمه معصومین(ع) بر زندگی مسالمت آمیز همراه با حقوق دیگران وارد شده است.

امام علی (ع) می فرماید:سلامه الدین و الدنیا فی مداراه الناس(علی بن محمد لیثی واسطی، عيون الحكم و المواعظ ،ص: 286)

سلامت دین ودنیا در گرو مدرا نمودن با مردم است.

وهمچنین باز حضرت می فرماید:ثمره العقل مداراه الناس(عبد الواحد بن محمد تمیمی آمدی،غرر الحكم و درر الكلم، ص: 329)

ثمره عقل مدارا نمودن با مردم است.

نیازهای عالی انسانی نیز همزیستی او با دیگران را اجتناب ناپذیر می کند احتیاج به افکار و آثاردیگران ، تاثیر از انفاس قدسی اولیا...همگی نیازانسان را برای زندگی با دیگران نشان می دهد.(علی اصغراحمدی،اصول تربیت ،ص 34)

افراد جامعه هم به حکم عقل و دین برای رفع نیازهای جاری و ضروری باید در اجتماع حضور  داشته باشد.این نیاز می طلبد که افراد جامعه آموزش های لازم برای حضور دربین افراد جامعه را ببینند.اسلام  مکتب است که درآن هم اصالت فرد و هم اصالت جامعه ملحوظ نظر بوده است،این مساله تا بدان جا مهم است که می توان گفت:خلاصه فطرت انسانی آن است که فرد داخل در مجموع است ، ازجهت فردیت اصیل است و در میل و گرایش به جماعت هم اصیل است و دائما در میان دو گرایش متناقض خود تحول و دگرگون پیدا می کند.(محمد قطب،روش های تربیتی اسلام،ص25)


نسیم سحر دات آی آر

 

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2