نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

وبگردی

خرید آنلاین با کد تخفیف جدید دیجی کالا می مارکت شاپ

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

محمد جواد مغنيه‏ صاحب تفسير الکاشف‏

محل تولد: جبل عامل لبنان‏ 
تاريخ تولد: 1322 ق 
تاریخ وفات: 1400 ق 
استادان: سيد حسين حمامى‏ و ...  
شاگردان: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 
معرفي تفسير:
 تفسير الکاشف در 7 جلد به زبان عربى شامل تمام قرآن و نسبتا به اختصار به شيوه تحليلى و اقناعى و با عنايت به تقريب بين مذاهب اسلامى، به دوستداران قرآن، عرضه شده است.

انگيزه ايشان از تفسير، بر طرف کردن نياز مسلمانان به فهم کتاب الهى در جهت هدايت انسان و نجات از ضلالت و گمراهى. به همين جهت شيوه تربيتى و ارشادى را در تفسير خودى لحاظ نموده است.

روش تفسير :
ايشان در مقدمه خود محورهاى اساسى روش خود را اينچنين ترسيم مى‏ نمايد:
1- روش ادبى و اعجاز بيانى و... نخواهم داشت. روش تفسير من روش اقناعى است، اقناع مخاطب به اينکه دين با جميع اصول و فروعش و ساير تعاليمش، خير انسان و کرامت و سعادت او را هدف قرار داده است. کسيکه از اين مسير منحرف شود از حقايق دين و راه حيات مستقيم به دور شده است. هدفم رساندن و رسيدن به اين راه و شرح روان و بسيط و واضح که مخاطب، آن را به راحتى با هر سطحى بفهمد. و متعرض مطالب ديگر تفسير نيز شده‏ام، بحث هايى نظير جبر و اختيار، هدايت و ضلالت، عصمت- لغت و اعراب را مطرح نموده ‏ام، اما علم بديع و بيان را به خاطر کشاف زمخشرى و البحر المحيط ابو حيان، متعرض نشده ‏ام.

2- از اسرائيليات پرهيز کرده ‏ام، شأن نزول را اکثر متعرض نشدم و خود را مشغول بيان تناسب بين آيات ننمودم زيرا قرآن به تدريج نازل شده است، قرآن کتاب فنى نيست بلکه کتاب وعظ و هدايت خواهد بود.

3- در تفسير آيات و بيان مراد از آيه به سنت پيامبر( ص) تکيه کرده ‏ام، در صورت نبودن حديثى از سنت پيامبر( ص) به ظاهر آيه و سياق آن تکيه کرده ‏ام.
 4- اگر آيه دومى در معناى آيه اول بيايد و واضح ‏تر از آن باشد، هر دو را با هم تفسير نموده ‏ام. اگر ظاهر لفظ با حکم بديهى عقل معارض شود، لفظ را بر وجهى که با آن حکم هماهنگ شود، تفسير نمودم.

اگر ظاهر لفظ با اجماع مسلمين در همه عصرها تعارض داشته باشد، ظاهر لفظ را مطابق حکم مجمع عليه تبيين کردم، مانند« اذا تدانيتم...» و استجاب کتابت دين.

5- در اقوال مفسرين حجت قاطع نديدم، و آنها را به عنوان مرجح آورده ‏ام، اقوال آنها راه را براى تفهيم و تفهم معانى آيه سهل مى ‏نمايد.

بنابر اين مى‏توان گفت تفسير الکاشف، سبکى جديد دارد و با نيازهاى جامعه اسلامى در عصر کنونى متناسب است و بخوبى از عهده انجام اين رسالت بر آمده و مفاهيم قرآن را با بيانى موجز و متناسب با مقتضيات زمان و با عباراتى زيبا و محکم و دلايلى متين و معقول بيان کرده است، بدون اينکه از دست آورد هاى مفسران گذشته و معاصر غفلت ورزد.

در شيوه ورود و خروج به مطالب، تفسير را با استعاذه آغاز مى‏کند و آن را تبيين مى‏ نمايد. در ابتداى سوره‏ها به نزول مکى يا مدنى بودن، اسماء آنها اشاره دارد، سپس به مقاطع آيات مى‏ پردازد. وجهه ادبى الفاظ و مقاطع را با استفاده از آيات ديگر بيان مى ‏دارد. هنگام توضيح آيات از روايات کمک مى‏ گيرد و به اختلاف قرائت اشاره دارد.

بدليل هدف، اقناعى بودن براى نسل حاضر، سؤال و جواب هاى مطرح شده در عصر جديد را بيان مى‏ کند، مانند رابطه قرآن با علم و مى‏ نويسد: که قرآن کتاب بيان علم نيست بلکه کتاب هدايت و اخلاق و شريعت است و اشاره‏هاى علمى را بدين منظور داشته است و نسبت به تفسير علمى و تطبيق آيات بر فرضيه‏ هاى علمى معترض است. از همين باب کلام فلاسفه جديد مانند ژان پل سارتر را در ج 1 ص 34 نقل و بحث مى‏ کند.

بحث طرق معرفت انسان و ديدگاه طبيعيون در خلقت ص 43 ج 1، نسبيت فهم قرآن ج 1 ص 41، تصادفى بودن هستى ج 1 ص 45 و ديگر بحثهاى اعتقادى را خوب بررسى مى ‏کند مانند، توحيد، نبوت( ج 1 ص 59)، معجزات( ج 1 ص 66)، اعجاز قرآن( ج 1 ص 65)، عصمت( ج 1 ص 86 ذيل آيه 35- 38 بقره). و به مشکلات فکرى مانند جبر و اختيار، شفاعت، رؤية خدا مى ‏پردازد.

در پايان مى‏ توان گفت: ايشان سه عنوان مشترک اللغة، الاعراب و المعنى را در همه آيات، مطرح مى‏ نمايد. يادآورى مى‏شود که درباره تفسير قرآن معتقدند که مفسر، کارى بس دشوار را انجام مى‏دهد زيرا در صدد کشف اراده الهى از وراى الفاظ قرآنى است، اما تفسير او در واقع کشف اراده الهى از زاويه فهم و تصور خود اوست، به مانند فقيه که استنباط او از احکام بر اساس اطلاعات و واقعيت موجود الفاظ روايات و قرائن است، ممکن است، به اصل آن نرسد و در آن مخطأ باشد ولى در هر صورت بر عمليات فکرى و عملى خود مأجور خواهد بود. 

آثار مفسر:
 محمد جواد مغنيه آثارى در اعتقادات، تفسير و مباحث قرآنى، فقه، نهج البلاغه، امامت و تشيع دارند، از جمله آنها مى‏توان به موارد ذيل اشاره داشت:

 


1- تفسير کاشف‏
2- تفسير المبين ( تفسيرى مختصر در 1 جلد)
3- الفقه على المذاهب الخمسه‏
4- فقه الامام جعفر الصادق( ع)
5- الشيعه و الحاکمون‏
6- فى ظلال نهج البلاغة
7- معالم الفلسفه الاسلامية
8- الشيعة و التشيع‏
9- ارشاد القرآن‏
10- اسرائيليات القرآن‏
11- الله و العقل‏
12- النبوة العقل‏
13- امامة على( ع) و العقل‏
14- المهدى المنتظر( عج) و العقل‏
15- على و القرآن‏
16- مفاهيم انسانية فى کلمات الامام الصادق( ع)
17- فلسفه المبدأ و المعاد
18- التشيع و فضائل الامام على( ع). 

نسیم سحر دات آی آر

تعجیل در ظهور آقا امام زمان عج صلوات

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش

همنوعان

  • سرگرمی
  • مذهبی
  • سبک زندگی
  • موسیقی
  • سلامتی
  • پوست و مو
  • بیوگرافی
  • 6 روش موثر جلوگیری از ریزش مو طبیعی + 8 درمان instagram آشپزی آموزش بازی قدیمی و سنتی آموزش پیتزا مخلوط دلبر آموزش پیتزا مخلوط دلبر / پیتزا مخلوط ایتالیایی آهنگ احادیث و سخنان افزایش فالوور اینستاگرام امام حسین انواع روش های رایگان کسب درآمد از اینستاگرام اینستاگرام بازی بیوگرافی تکنولوژی جذابیت جلوگیری از ریزش مو جملات زیبای تبریک عید سعید غدیرخم 1401 خودرو خودرو شیائومی خودروی برقی هوشمند شیائومی آماده عرضه شد + عکس دانلود مداحی جدید محرم دهان و دندان ریزش مو زیبایی سبک زندگی سرگرمی سلامتی شعر شیائومی عکس تبریک عید غدیرخم عید سعید غدیرخم فالوور رایگان مداحی مذهبی معرفی 10 بازی های قدیمی و سنتی جذاب موسیقی پوست پوست و مو پیام تبریک عید سعید غدیرخم 1401 پیتزا پیتزا ایتالیایی کسب درآمد از اینستاگرام کسب و کار گردشگری


    پرسش و پاسخ همنوعان