close
تبلیغات در اینترنت

کمال الدين حسين بن على واعظ کاشفى سبزوارى‏ صاحب تفسير جواهرالتفسير

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
02start11
02start11
02sitecup1
03sitecup1
03souri92
04start11
03start11
05hostcode
04hostcode
04hostcode
06sitecup1
06sitecup1
07start11
06start11
04souri92
05sitecup1
05sitecup1
05roozfreight
06sitecup1
04sitecup1
04hostcode
04hostcode
05hostcode
05zivar120
06iran57e
06sitecup1
06sitecup1
06zibajarahi
06sitecode
07selena_ez
کمال الدين حسين بن على واعظ کاشفى سبزوارى‏ صاحب تفسير جواهرالتفسير

جواهر التفسیر قرآن

کمال الدين حسين بن على واعظ کاشفى سبزوارى‏ صاحب تفسير جواهرالتفسير 

محل تولد: سبزواري 
تاريخ تولد: 840 ق 
تاریخ وفات: 910 ق 
استادان: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شاگردان: فخر الدين على‏ و ...  

 
معرفي تفسير:
 « جواهر التفسير» به زبان فارسى شامل تفسير سوره‏ هاى حمد، بقره، آل عمران و بخشى از سوره نساء( آيه 84) مى باشد. در حال حاضر فقط يک جلد آن که شامل مقدمات تفسيرى و سوره حمد مى‏باشد ارائه شده است و اگر بنا باشد که همه آن منتشر گردد به سه جلد خواهد رسيد. به گفته محقق، مواد تأليف دو جلد ديگر جمع آورى شده امّا فرصتى براى تأليف و پاک نويس آن مواد پيدا نشده است.

يک سوم حجم تفسير به سوره حمد و دو سوم آن به سوره بقره، آل عمران و بخشى از سوره نساء اختصاص دارد. کاشفى تمام قدرت تفسير نويسى خود را در مقدمه و تفسير سوره حمد به کار مى‏ برد. از ابتداى سوره بقره، طريق ايجاز رعايت گشته و از آرايه ‏هاى ادبى نيز کاسته شده است. در همين مقدار دو سبک مختلف تفسير نويسى و ادبى ديده مى‏شود. پايان سوره حمد در نسخه مدرسه عالى شهيد مطهرى ماه رجب سال 888 هجرى مى‏ باشد ولى کاشفى در شعرى آن را 890 مى‏ داند، تاريخ شروع آن نيز 886 يا 887 بوده است.

جواهر التفسير محصول دوران پختگى کاشفى است، سن وى هنگام نگاشتن آن حدود 50 سال بوده است. عنوان مختصر الجواهر جزو تعداد کتاب هاى تفسيرى در بعضى منابع آمده است، امّا اصلا وجود نداشته است.

روش تفسير :
 مفسر در خطبه آغاز کتاب، بيانى در شرافت علم تفسير، انواع آن و برترى اين علم بر علوم ديگر، دارد. قبل از آغاز تفسير مقدمه‏اى در 4 اصل و 22 عنوان در علوم قرآنى، ارائه کرده است. اين اصول عبارتند از: اصل اول: در فضائل قرآن و اسامى آن و مباحث ديگر ضمن چهار عنوان. اصل دوم: در بيان جامعيت قرآن و چگونگى انشعاب علوم از آن، ضمن پنج عنوان. اصل سوم: در ذکر الفاظى که ميان مفسران متداول است، ضمن هشت عنوان. اصل چهارم: در فوائد متفرقه که از معرفت آن چاره‏اى نيست، ضمن شش عنوان.

ابتداى تفسير، با فاتحة الکلام است، که در بحث استعاذه، فوائد آن، امر به آن و نکات ديگر مى‏باشد.

سوره حمد را با تفسير بسمله آغاز مى‏ کند، که تک بيتى، مطلع بيان اوست، اقوال محققان را با تعبير« محققان مى‏ گويند» نقل نموده، گزارشى از تفاسير مختلف با ذکر نام آنها مى‏دهد. تفاسيرى چون کشاف، کشف البيان، معالم التنزيل و طوالع التنوير، مدارک، فرايد، بحر الحقايق و کشف الحقايق، ابو الفتوح تفسير کبير، کشف الاسرار، تيسير نسفى، زادالمسير، تفسير امام ابو الليث و کتابهايى نظير تأويلات علم الهدى، احقاق، عين المعانى، بصائر، ينابيع و...

پس از آن به نقل اقوال فقهاى مذاهب در بسمله پرداخته به بحث فقهى مى‏ پردازد، نظر حنفى، مالکى و... را نقل نموده با احاديثى از صحاح آن را ادامه مى‏ دهد.

خواص فاتحه و تسميه آن از عناوينى است که به آنها توجه مى‏نمايد. نقل قول وى بسيار زياد است، از حقايق القرآن، کتاب الزينه، روضة الانس، رياض المتذکرين، بحر الحقايق، فتوحات شيخ اعظم، رساله تعرف فى معنى التکشف از سعد الحق حموى و... بياناتى را مطرح مى‏ کند.

در فراز آيات پس از مباحث لفظى، مطالب خود را در قالب اشارات مطرح مى‏ نمايد، مانند اشاره اول، اشاره دوم، اشاره سوم و... سپس تحت عنوان کلى« معانى فاتحة و حقايق آن» عمده مباحث مختلف را مطرح مى ‏کند.

ويژگى‏ هاى سبک تفسيرى‏
1- ذکر مآخذ مطالب مورد استفاده: در قديم ميان بسيارى از اهل علم اين رسم وجود داشته که مأخذ مطالب را ذکر نمى‏ کرده‏ اند.
2- کاربرد اشعار فارسى و عربى براى پرورش مطلب و در اين ميان اشعار مولوى رايج تر است.
3- کاربرد اصطلاحات صوفيه و عرفا، مانند صحو، سکر، وجد و...
4- کاربرد ضرب المثلهاى عربى و فارسى.
5- ريشه‏ يابى لغات: در مورد تک تک کلمات سوره حمد ريشه‏ يابى معنايى آمده است. امّا اين ريشه ‏يابى و فقه اللغة شامل بحثهاى صرفا لغوى نمى‏ شود بلکه همراه با نکات ادبى و با نثر ادبى مى ‏باشد.
6- تأثير پذيرى از سبک خواجه عبد الله انصارى و ميبدى.
7- تقسيم‏ بندى دقيق و تنظيم مطالب.
8- وجود دو سبک مختلف تفسيرى،( جامع و مختصر).

ويژگى‏ هاى نثر
1- نثر مسجّع‏
2- کاربرد جناس‏
3- تتابع اضافات‏
4- تشبيه و استعاره‏
5- ايجاز در جمله بندى، اطناب در توضيح‏
6- هم آوايى حروف‏
7- حس آميزى‏
8- کاربرد تنوين فتح براى ساخت قيد
9- استفاده از فصل ربطى مستعمل‏
10- تطابق صفت و موصوف‏

چون کاشفى از برجسته ‏ترين نثر نويسان نيمه دوم قرن نهم هجرى است و نثر او ساده، شيوا و شامل برخى وجوه تفسيرى است، مورد استقبال بسيار قرار گرفته در ميان مردم دست به دست مى‏گشته است. البته بعدها توسط زواره‏اى( م حدود 950 هجرى) و ملا فتح الله کاشانى( م 988 هجرى) ممزوج به روايات اهل بيت( ع) و تبيين ديدگاههاى شيعى مى‏گردد. چون کاشفى در هرات ملازم علي شير نوايى و جامى بوده و اين کتاب را براى تقديم به امير تأليف نموده، اعتقادات شيعى خود را ابراز نکرده است، زيرا علي شير نوايى فردى بى نهايت متعصب بود و ارائه تفسيرى بر مذاق شيعه ممکن نبوده است. 

آثار مفسر مجموعه آثار وى را مى‏توان اينچنين تقسيم بندى نمود:

الف) تفسير به نامه اى:
1-« جواهر التفسير» هديه به امير عليشير نوايى، با عنوانهاى تفسير عروس و تفسير زهراوين( بقره و آل عمران)( البته ايندو عنوان بيشتر براى معرفى تفسير بوده است که بعدها در مورد اين تفسير استعمال شده و جزو نامگذارى دوران مفسر نبوده است.) نيز معرفى شده است.
2- مواهب عليه، تفسير مختصر کاشفى بوده و بدليل ناتمام ماندن جواهر التفسير، اقدام به تأليف آن نموده است و بدليل اهميتش، نسخه بردارى زيادى از آن شده است.
3- جامع الستين، تفسير سوره يوسف در 60 جلسه بوده است.

ب) حديث به نامهاى:
1- تحفة الصلوات‏
2- الرسالة العلية فى الاحاديث النبوية( به نام الاربعون حديثا و الاربعين فى الاحاديث الموعظه هم گفته‏ اند.)
3- مصابيح القلوب،
4- شرح صحيفه سجادية
5- مرآة الصفا فى صفات المصطفى و...

ج) ادبيات به نامهاى:
1- انوار سهيلى( ترجمه‏اى از کليله و دمنه)
2- بدايع الافکار فى صنايع الاشعار
3- مخزن الانشاء
4- صحيفه شاهى‏
5- اخلاق محسنى‏
6- شرح مثنوى( جواهر الاسرار و زواهر الانوار)
7- اللباب المعنوى فى انتخاب المثنوى‏
8- ديوان شعر فارسى‏

د) تاريخ و اجتماع به نام هاى:
1- روضة الشهدا( در مصائب امام حسين( ع))
2- روضة الصفا فى مقتل الحسين( ع)
3- فتوت نامه‏
4- ميامن الاکتساب فى قواعد الاحتساب‏

 


ه) علم حروف و اعداد و علوم غريبه با نام هاى:
1- اسرار قاسمى‏
2- تحفه عليه‏
3- آينه اسکندرى يا جام جم‏
4- المرصد الاسنى فى استخراج الاسماء الحسنى‏
5- اختيارات نجوم يا سبعه کاشفيه. 

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: جمعه 05 تير 1394 ساعت: 12:7

نظرات()

تعداد بازديد : 405

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 379
افراد آنلاین : 11
تعداد اعضا : 291
بازدید امروز : 1,149
بازدید کلی : 1,555,185
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 54.159.64.172
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : چهارشنبه 29 شهریور 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری