close
تبلیغات در اینترنت
على بن محمد بغدادى صاحب تفسير لباب التأويل فى معانى التنزيل(تفسير خازن)

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
بروزرسانی طراحی سایت 0 2 mojnpco
کولر گازی دیواری 0 2 diwash_ir
کولر گازی 30000 پاناسونیک 0 3 diwash_ir
استفاده از رنگ سال در طراحی سایت 0 3 sitecode
پیشنهاد فیلم ایرانی + عکس 0 3 saraamini
رؤیاها علایق و آرزوهای ناخودآگاه ما را آزاد می‌کنند 0 3 saraamini
خرید ماشین لباسشویی ال جی 0 3 diwash_ir
طراحی سایت آرایشگاه بانوان 0 4 mojnpco
خرید کولر گازی پاناسونیک 0 3 diwash_ir
کولر گازی بانه ال جی 0 2 diwash_ir
ریاست جمهوری محترم سال 96 چه کسی خواهد بود؟انتخاب با شما 9 680 tablosaziariana
تابلوسازی 0 3 tablosaziariana
جذب مخاطب به طراحی سایت از طریق محتوا 0 4 sitecode
روش صحیح نصب و جا زدن بلبرینگ 0 3 nik952148
انواع نوار نقاله مصرفی 0 4 nik952148
​کلاد لینوکس چیست و مزایای آن – بخش اول 0 4 webpouyanii
هتل چهار ستاره سمینال استانبول 1 3 masoome
رپورتاژ آگهی دقیقا چیست 0 4 saraamini
عرضه سه پرچمدار جدید هوآوی بدون نرم افزارهای گوگل 0 5 mahin23
عظیم‌ترین باتری نسل آیفون‌ در iPhone 11 Pro Max 0 4 mahin23
اجاره خودرو در کیش 0 8 talaunicurn
اطلاعات منتشر شده از ساعت هوشمند گارمین Venu 0 8 salma24
UPS 0 10 aidabb
emza 0 8 aidabb
مراحل احداث استخر آب کشاورزی با ورق ژئوممبران 0 8 lemonn
​نکات مهم نوشتن پست مهمان در طراحی سایت 0 18 sitecode
​آشنایی با نحوه کدنویسی طراحی سایت 1 25 aidabb
محافظ‌های مستحکم سرامیکی و تیتانیومی برای سری بعدی اپل واچ 0 20 mahin23
تصمیمات اشتباه ترامپ، بلای جان شرکت اپل 0 21 ahmadi_f
استفاده تلویزیون هوشمند وان‌پلاس از پنل QLED 0 18 salma24

2


 

محل تولد: حلب 
تاريخ تولد: 678 ق 
تاریخ وفات: 741 ق 

 
استادان: در بغداد از ابن الدواليبى حديث آموخت و در دمشق نزد قاسم بن مظفر و وزيره بنت عمر که در سماع حديث شهرت فراوانى داشته، به فراگيرى آن مشغول شده است.
 
شاگردان:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
معرفي تفسير:
 « لباب التأويل فى معانى التنزيل» معروف به« تفسير خازن»، از تفاسير مأثور اهل سنت محسوب مى‏شود. در حقيقت مختصرى از تفسير معالم التنزيل بغوى که آن نيز گزيده‏اى از تفسير ثعلبى نيشابورى است، مى‏باشد و همان ويژگي هاى تفاسير اصل را دارد و با دقت و امانت و خلوص نيت شکل گرفته، مورد توجه عام و خاص بوده است. البته بايد توجه داشت که گزيده‏اى از روايات تفسيرى گذشته را خازن بر آن افزوده است. لباب التأويل شامل تمامى قرآن مى‏باشد. صبغه قصص تاريخى آن نيز کاملا نمايان است.
 
روش تفسير:
وى در مقدمه اضافه مى‏کند:« من براى خود جز نقل و انتخاب نقش ديگر در اين تفسير قائل نبوده‏ام و از اطناب گرايى پرهيز کرده و اسناد و روايتهاى حديث را حذف کرده‏ام.» خازن در مقدمه تفسير خود ضمن 5 فصل مطالبى را مطرح کرده است از قبيل: فصل اول در فضائل قرآن و تلاوت و تعليم آن. فصل دوم در مذمت در تفسير به رأى بدون دارا بودن دانش لازم و مذمت فراموشى و عدم تعهد به قرآن. فصل سوم در جمع قرآن، ترتيب نزول. فصل چهارم در بحث سبعه احرف و اقوال مربوط به آن. فصل پنجم در معناى تفسير و تأويل.

خازن در اين تفسير بسيار به مباحث فقهى عنايت داشته و ذيل آيات احکام، آراء و دلائل فقيهان مذاهب مختلف فقهى را آورده است، و حتى در بسيارى موارد اطناب گرايى کرده و فروعاتى فقهى که نبايد مفسر به آن عنايت داشته باشد، در اين تفسير آمده است.

براى نمونه ذيل آيه 266 سوره بقره در بحث ايلاء، پنج فرع فقهى را مطرح مى‏نمايد. ذيل آيه 228 بقره آراء مذهب حنفى و شافعى در احکام عده حائض را بيان مى‏کند. البته تفصيل فقهى او ناشى از تسلط او بر فقه و آراء مختلف در آن است.

گر چه تفسير خازن، خلاصه معالم التنزيل بغوى و آن نيز خلاصه ثعلبى است. و بغوى سعى نموده احاديث جعلى و آراء بدعت آميز آن را در تفسير خود نياورد. با اين حال تفسير خازن به نقل اسرائيليات از ثعلبى و ديگران بسيار رو مى‏آورد، و نقد و نظر قابل توجهى نسبت به آنها در آن ديده نمى‏شود. اندک اتفاق مى‏افتد که به ضعف و وضع آنها اشاره کند.

براى نمونه در سوره« ص» آيه 21 تا 24، قصه تمثل شيطان براى حضرت داود( ع) در شکل کبوترى از طلا و در و زبرجد و قصه زنى که داود( ع) شيفته آن شده و مقدمات قتل شوهرش را فراهم مى‏آورد. البته در اين مثال پس از ذکر اين امور فصلى در تنزيه داود( ع) بحث مى‏نمايد و موارد منافى عصمت ايشان را، نفى مى‏کند. اما در برخى موارد فقط به فهم و دانش مخاطب در ردّ خرافات و داستانهاى عجيب و غريب، اعتماد دارد و خود نقد نمى‏زند.

ايشان علاوه بر قصه‏هاى انبياء که در نهايت شگفتى بيان مى‏کند. در آيات مرتبط با جنگها و رويدادهاى تاريخى عصر پيامبر( ص) نيز به تفصيل، آن وقايع را ذکر مى‏نمايد بعنوان مثال ذيل آيه 9 سوره احزاب بعد از تفسير آن، به جنگ خندق پرداخته، وقايع و حوادث آن را به تفصيل بيان مى‏دارد.

روش عمومى مفسر به اين ترتيب است که پس از ذکر نام سوره و مکى يا مدنى بودن آن، آيات را مطرح کرده، با نقل روايات تفسير مى‏نمايد، و با« فان قلت، قلت» مباحث را پى مى‏گيرد. مفسر براى عدم تکرار منابعى که مطالب گوناگون از آنها نقل نموده، علامت اختصارى وضع کرده و در مقدمه خود متذکر آنها شده است. از جمله علامتها« خ» نشانه صحيح بخارى،« م» نشانه صحيح مسلم،« ق» نشانه اتفاق علما بر آن.
مفسر اشاره دارد که من در عوض حذف اسانيد احاديث به شرح غريب حديث و آنچه مربوط به آن است پرداخته‏ام تا فايده بيشترى را براى مخاطب به ارمغان آورد. 

آثار مفسر:
 لباب التأويل فى معانى التنزيل( تفسير خازن) مهمترين اثر اوست.

 


شرح عمدة الاحکام و مقبول المنقول در ده جلد از آثار او هستند که کتاب اخير را از مسانيد شافعى و احمد، صحاح سته، موطأ مالک و سنن دار قطنى فراهم آورده است. در سيره نبوى نيز جمع‏آورى مفصلى داشته است‏ .

نسیم سحر دات آی آر

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2