close
تبلیغات در اینترنت
زکات دادن حضرت علی ع در نماز-سوال+جواب

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
باهر 2 29 maryam567
صنایع دستی بیرجند 3 385 maryam567
عدم ثبت شرکت و پیامدهای آن 2 268 maryam567
مهم ترین ابزارهای استفاده از تولید محتوا چیست؟ 2 26 maryam567
گلهای آنلاین 8 47 hadiam
دیجیتال مارکتینگ در اصفهان 9 50 hadiam
طراحی وب ارزان |طراحی وب 0 4 npcoo
سرور مجازی نونگار 0 3 npcoo
یبب 0 5 maryam567
ارسال بار به کانادا 1 220 maryam567
فواید لوسیون صورت و طرز مصرف آن 3 264 maryam567
نوار کنج کاشی و سرامیک 2 32 maryam567
[p 1 4 maryam567
چ 0 6 hadiam
مشاوره کنکور 1 19 hadiam
طط 0 6 hadiam
عع 0 4 hadiam
خرید عمده تم تولد 1 29 hadiam
راهنمای خرید لوازم ساختمانی 2 270 hadiam
بازی Call of Duty: Mobile عرضه شد 2 62 maryam567
لوازم و قطعات دستگاه کف تراشی و قطعه شویی 1 32 hadiam
گلها 0 5 hadiam
آشنایی کودکان با درخت و دنیای پیرامون آنها 2 63 maryam567
فروش گل اینترنتی 2 19 maryam567
مهم ترین کاربردهای ژئوگرید 1 86 emilyfarahi
بهترین خریدار لاستیک فرسوده و دست دوم 0 6 emilyfarahi
طراحی وب سایت | طراحی سایت توشن 1 16 emilyfarahi
نمایندگی تعمیرات فریجیدر 3 154 emilyfarahi
توریست درمان 1 24 maryam567
فر.ش آنلاین گل 1 11 maryam567

2


 

زکات دادن امام علی ـ علیه السلام ـ در رکوع نماز، با حضور قلب آن حضرت چگونه قابل جمع است؟

این مطلب مربوط به آیه 55 و 56 سوره مائده است:

«انّما ولیکم اللّه و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون و من یتولّ اللّه و رسوله والذین امنوا فانّ حزب اللّه هم الغالبون»

«سرپرست شما تنها خداست و پیامبر او و آنان که ایمان آورده اند؛ همانان که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع، زکات می دهند. و کسانی که ولایت خدا و پیامبر و افراد با ایمان را بپذیرند (پیروزند؛ زیرا) حزب خدا پیروز است.»

پاسخ اول:

امام علی ـ علیه السلام ـ در نماز، از خود بیگانه می شدند نه از خدا، و زکات دادن در هنگام رکوع، توجه به خویشتن نیست، بلکه عین توجه به خداست؛ به عبارت دیگر عمل حضرت، در واقع، انجام دادن عبادت در ضمن عبادت است نه انجام دادن یک عمل مباح در ضمن عبادت؛ و به عبارت روشن تر آنچه با حضور قلب منافات دارد، توجه به مسائل مربوط به زندگی مادی و شخصی است، اما توجه به آنچه در مسیر رضای خداست، توجه به مسائل اخروی است که با روح عبادت و حضور قلب کاملاً سازگار است و آن را تأکید می کند. ذکر این نکته نیز لازم است که معنای غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان، بی اختیار احساس خود را از دست بدهد؛ بلکه به معنای این است که با اراده خویش توجه خود را از آنچه در راه خدا و برای خدا نیست باز دارد.(1)

هیچ گونه مناجات و راز و نیازی غیر از نماز، فواید و آثار نماز را نخواهد داشت و صرف پاکی دل نیز ـ به فرض اینکه بدون نماز بتوان به آن رسید ـ برای انسان فایده ای نخواهد داشت.

پاسخ دوم:

زکات دادن موجب کمال است و حضرت در این عمل، میان عبادت روحی و بدنی با عبادت مالی یعنی انفاق جمع کرده است. آن التفاتی که مانع حضور قلب می شود توجه به امور دنیوی است وگرنه توجه به عمل خیر، عبادت در عبادت است و موجب کمال می باشد؛ مثلاً اگر انسان در نماز برای از دست دادن عزیزی گریه کند، نمازش باطل است، ولی اگر در حال نماز، برای شوق و اشتیاق به حق و یا خوف از خدا گریه کند، موجب کمال و فضیلت است.(2)


1- تفسیر نمونه، ج 4، ص 428.

2- شبهای پیشاور، ص 453.

نسیم سحر دات آی آر

 

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

  • هفتاد سال از سنش می‌گذشت، مسیحیان به وجود او افتخار می‌کردند. ولی او مدتی بود که عقایدش سست شده بود و در جستجوی دین حق بود و با بسیاری از مسلمین مباحثه کرده بود، ولی چیزی به‌ دست نیاورده بود؛ جستجوهای او ادامه داشت تا با هشام بن حکم آشنا شد ...
    با کمال افتخار دعوتید به
    http://www.jonbeshnet.ir/news/63206
    جالب بود استفاده کردم .
    ممنون که به ما سر زدید موفق باشید

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2