close
تبلیغات در اینترنت
نهج البلاغه و نماز

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
طراحی سایت بیمه مسافرتی 0 3 sitecode
یخچال ارزان قیمت سامسونگ 0 3 tourdubai
با تهران مبله دیگر نگران سفر کردن نباشید 4 155 idahh
یخچال قدرتمند و کم مصرف ال جی 0 3 tourdubai
کولرگازی پرفروش گری 0 3 tourdubai
کولرگازی پرقدرت اجنرال 0 3 tourdubai
کولرگازی شیک ال جی 0 5 tourdubai
​طراحی سایت تفریحی سرگرمی پارس ناز 1 12 fatem
کولرگازی فوق حرفه ای بوش 0 5 tourdubai
​طراحی سایت سازمان سنجش 0 5 sitecode
خرید کولرگازی گری ارزان پرتابل 0 5 marzland
خرید کولر گازی اجنرال 12 هزار مدل ASHG12LECA 0 5 diwash_ir
کفشور استیل 0 6 kian2137
مشخصات میان رده جدید موتورولا اعلام شد 0 9 mahin23
تبلت و تلفن هوشمند تاشو مایکروسافت معرفی شد 0 10 salma24
اضافه شدن قابلیت رزرو بلیت سینما به دستیار صوتی گوگل 0 8 ahmadi_f
مایکروسافت در حال آماده‌سازی سیستم عامل جدید ویندوز 10X 0 8 ahmadi_f
گیم پلی منحصر‌به‌فرد بازی The Last of Us Part 2 0 8 ahmadi_f
بازی Call of Duty: Mobile عرضه شد 0 8 ahmadi_f
اضافه شدن ویژگی حذف خودکار پیام در نسخه جدید واتس‌اپ 0 8 salma24
قابلیت «Restrict»، قدم بعدی اینستاگرام برای مقابله با قلدرهای مجازی 0 10 salma24
مشاهده جدیدترین کالاهای برندهای تجاری در اینستاگرام 0 8 salma24
​طراحی سایت خبرگزاری طرفداری 0 9 sitecode
اطلاعاتی بیشتر از Surface Neo اولین تبلت تاشو مایکروسافت 0 8 mahin23
ویژگی جدید گوگل پیکسل، کاربران خود را از تصادفات رانندگی نجات می‌دهد 0 8 mahin23
آغاز عرضه هوآوی Mate 30 و Mate 30 Pro در چین 0 8 mahin23
۶ نکته‌ای که ممکن است از مراسم رونمایی سری آیفون ۱۱ از دست داده باشید 0 8 mahin23
این دو اپلیکیشن اندرویدی را همین حالا حذف کنید! 0 8 salma24
هوش مصنوعی تولید عکس‌های جعلی را ساده‌تر می‌کند 0 9 ahmadi_f
عرضه هم‌زمان دو نسخه مختلف پلی‌استیشن ۵ 0 9 ahmadi_f

2

نهج البلاغه و نماز

پنجشنبه 10 ارديبهشت 1394

 

امير المؤمنين على عليه السلام در نهج البلاغه در موارد عديده اى از نماز، اين فرمان بزرگ الهى و محبوب مورد علاقه اش كه براى هيچ عملى بمانند آن ارج نمى نهاد، سخن به ميان آورده و اهميت آن را يادآور شده است. 

1- از جمله در آغاز خطبه 199 كه موضوعات مهم اسلامى را به اصحابش وصيت مى نمايد و نسبت به انجام دادن آن ها سفارش مى كند، مى فرمايد: نماز را چنانكه بايد برپا داريد و در حفظ و اداى آن كوشا باشيد، و هر چه بيشتر به جا آوريد و به وسيله آن به خداوند تقرب جوئيد، زيرا كه خداوند در قرآن مى فرمايد: نماز فريضه اى است كه در وقت معين بر اهل ايمان واجب شده است. آيا پاسخ دوزخيان را نشنيده ايد كه وقتى طبق گفته خداوند در قرآن از آنها مى پرسند: «چه چيز شما را به دوزخ افكند» مى گويند: ما از نمازگزاران نبوديم. 

نماز، گناهان را مانند ريزش برگ درختان مى ريزد، و همچون رهايى چهارپايان از بند، انسان را رها مى سازد. رسول خدا- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- نماز را به چشمه آب گرمى تشبيه فرمود كه بر در خانه مردى باشد و شبانه روز، پنج نوبت از آن شستشو كند، كه در اين صورت ديگر چركى در بدن وى باقى نخواهد ماند. 

مقام و اهميت نماز را مردانى از مؤمنين مى دانند كه زينت كالاى دنيا و فرزندى كه نور چشم انسان است، و ثروت و دارائى، آنها را به خود مشغول نمى دارد چنانكه خداوند در قرآن مجيد فرموده است: مردانى هستند كه تجارت و داد و ستد دنيا آنها را از ياد خدا و اقامه نماز و پرداخت زكات باز نمى دارد. 

با اين كه خدا، بهشت را به پيغمبر مژده داده بود از بس نماز مى گزارد، خود را به رنج انداخته بود، و در اين كار نظر به اين آيه شريفه داشت: خانواده ات را فرمان ده نماز بگزارند، و خويشتن نيز بر انجام آن شكيبا باش. 

از اين رو پيغمبر هم خانواده خود را به انجام اين فريضه بزرگ الهى وادار مى كرد و خود نيز با بردبارى به اداى آن مى پرداخت . 

2- در عهدنامه اى كه براى محمد بن ابى بكر نوشت و او را روانه مصر نمود تا فرمانرواى آنجا باشد، از جمله دستورهائى كه به او داد فرمود: نماز را در اوقاتى كه براى آنها تعيين شده به پاى دار و به خاطر اين كه بى كارى و فرصت و وقت دارى، پيش از وقت آن را به جاى نياور، و به بهانه اين كه كار دارى، آن را به تأخير نينداز و اين را بدان كه تمام كارهايت پيرو نمازت مى باشد . 

به طورى كه مى بينيد، مولاى متقيان و سرآمد نمازگزاران مسلمين به فرمانگزار جوان خويش محمد بن ابى بكر دستور مى دهد كه نماز را چه افرادى و چه به جماعت بر هر كار ديگرى اعم از شخصى و كشورى و لشكرى مقدم بدارد و آن را در اول وقت ادا كند، و حق ندارد به بهانه كار يا گرفتارى آن را به تأخير بيندازد، يا به دليل اين كه كارى ندارد، پيش از وقت انجام دهد. بلكه بايد طبق دستور خدا و پيغمبر عمل كند و به ميل خود جلو و عقب نيندازد. 

3- نيز در فرمان مشهور مالك اشتر كه پس از شهادت محمد بن ابى بكر در مصر او را به فرمانروائى كشور باستانى مصر منصوب داشت و بايد آن را جهان بينى على عليه السلام دانست، مى فرمايد. 

هنگامى كه برخاستى و خود را مهيا ساختى تا با مردم نمازگزارى، نماز را چندان طولانى مخوان كه مردم را پراكنده سازى و سريع و تند هم مخوان كه آن را تباه كنى. 

زيرا در ميان مردمى كه با تو نماز مى گزارند، كسانى هستند كه عليل و بيمار و ناتوانند، يا گرفتارى و كار دارند. من از پيغمبر- صلى اللَّه عليه و آله- هنگامى كه مرا براى تبليغ اسلام به يمن مى فرستاد پرسيدم: چگونه با مردم نماز گزارم پيغمبر (ص) فرمود: با آنها مانند ناتوان ترينشان نمازگزار، و حال مؤمنين را رعايت كن . 

4- در كلمات قصار آن حضرت در اواخر نهج البلاغه، آن پيشواى عالى مقام معصوم و برگزيده خدا، پنج حكم بزرگ الهى را بدين گونه توصيف مى كند: نماز وسيله تقرب و نزديك شدن هر پارسائى به خداست، و حج، جهاد افراد ناتوان است. 

هر چيزى زكات دارد و زكات و پاك كردن بدن، روزه گرفتن است. جهاد زن هم خوب شوهر دارى كردن مى باشد 

5- در نامه اى كه به حارث همدانى از ياران نامدارش مى نويسد از جمله مرقوم مى دارد: 

در روز جمعه، مسافرت نكن تا بتوانى در نماز جمعه شركت كنى، مگر اين كه كار واجبى (مانند جهاد) در راه خدا انجام دهى، يا به سراغ كارى بروى كه شرعا معذور باشى. 

6- در خطبه (131) از جمله مى فرمايد پروردگارا من نخستين كسى هستم كه به حق رسيد و آن را شنيد و پذيرفت. به طورى كه جز رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله هيچ كس در نماز بر من پيشى نگرفت . 

7- از همه جالب تر اينست كه در شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان، لحظه اى پيش از آنكه جان به جان آفرين تسليم كند، ضمن وصيت تاريخى خود به فرزندان گراميش، امام حسن و امام حسين عليهما السلام از جمله مى فرمايد: خدا را، خدا را كه برپا داشتن نماز را از ياد نبريد، زيرا نماز ستون دين است . 

مى دانيم كه امير المؤمنين (ع) در اينجا به سخن پيغمبر (ص) نظر داشته كه فرموده است: نماز ستون دين است كه اگر پذيرفته شد، ساير اعمال نيز بتبع آن پذيرفته مى شود و اگر مقبول نيفتاد ساير اعمال ديگر بندگان هم مردود شناخته مى شود . 

نتيجه كلام اين كه على عليه السلام در شب قدر يعنى بهترين شبهاى سال، در حال نماز، ضربت خورد و در شب قدر هم با سفارش به اهميت مقام نماز و ديگر اركان اسلام، چشم از جهان ظلمانى فرو بست و روح بلند پروازش به ملكوت اعلا پرواز كرد. گوئى در آن حال، زبان دل نورانيش، به مضمون اين ابيات لسان الغيب شيراز گويا بود: 

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند چه مبارك سحرى بود و چه فرخنده شبى من اگر كامروا گشتم و خوشدل چه عجب هاتف آن روز بمن مژده اين دولت داد كه بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند 

و اندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند آن شب قدر كه اين تازه براتم دادند مستحق بودم و اينها به زكاتم دادند كه بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند كه بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند 

در پايان سخن، بسيار بجاست كه رباعى زيبا و پرشور فيلسوف نامى و حكيم ربانى جلال الدين محقق دوانى را كه از حكما و دانشمندان بلند آوازه اسلام در سده نهم هجرى و قبلا از علماى عامه بوده و در اواخر عمر، شيعه شده است بياوريم و آن را هديه شيفتگان مولاى متقيان على (ع) كنيم: 

اى مصحف آيت الهى رويت    ***     سرچشمه زندگى لب دلجويت 

محراب نماز عارفان ابرويت     ***     وى سلسله اهل ولايت

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2