در فضيلت زيارت عاشورا رواياتي ذکر شده است که ما در اينجا برخي از آنها را مي آوريم. روايت اول: شيخ طوسى در كتاب مصباح المجتهد از محمد بن اسماعيل بن يزبع و او از \"صالح بن عقبه\" و او از پدرش و او از امام باقر(عليهالسلام) روايت ميكند كه فرمود: هر كس حسين بن على (عليهماالسلام) را در روزعاشورا - دهم محرم - زيارت كند و نزد قبر آن حضرت گريان شود روز قيامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات كند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى كه در خدمت رسول اكرم و ائمه طاهرين(عليهمالسلام) بوده باشد. راوى ميگويد: عرض كردم فدايت شوم براى كسى كه در شهر يا كشور ديگريست و نمىتواند در آن روز خود را به قبر آن حضرت برساند چه ثوابى خواهد بود؟ حضرت فرمودند: اگر چنين باشد به صحرا يا بالاى بام خانه خود رود و با اشاره به سوى قبر آن حضرت، سلام داده و بر لعن قاتلان آن حضرت جديت كند، و بعد دو ركعت نماز بخواند و اين كار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آنگاه هم خودش در مصيبت آن حضرت گريه كند و هم اگر ترسى نداشته باشد امر كند تا خانواده او نيز بر آن حضرت گريه كنند و در خانهاش مجلس مصيبتى برپا كرده و مصيبت حضرت سيدالشهداء را به يكديگر تعزيت گويند. من ضامن ميشوم كسى كه اين عمل را انجام دهد خداوند تمام آن ثوابها را به او عنايت فرمايد. امام باقر(عليهالسلام) فرمود: هر كس حسين بن على(عليهماالسلام) را در روز عاشورا زيارت كند و نزد قبر آن حضرت گريان شود؛ روز قيامت خداوند را با ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار جهاد ملاقات كند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى كه در خدمت رسول اكرم و ائمه طاهرين(عليهمالسلام) بوده باشد. راوى عرض كرد چگونه يكديگر را تعزيت بگوييم؟ فرمود بگوييد: اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسين عليهالسلام و جعلنا و اياكم من الطالبين تباره مع وليه الامام المهدى من آل محمد عليهمالسلام؛ يعنى خداوند اجر ما را به سوگوارى بر حسين(عليهالسلام) بيفزايد و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولى خود امام مهدى آل محمد(عليهمالسلام) قرار دهد. آنگاه حضرت فرمودند: اگر ميتوانى آن روز از خانه بيرون مرو كه روز نحسى است و حاجت مؤمن برآورده نمىشود و اگر هم برآورده شود ميمون و مبارك نخواهد بود. روايت دوم:
صالح بن عقبه و سيف بن عميره نقل ميكنند كه علقمة بن محمد الخضرمى گفت: به امام باقر (عليهالسلام) عرض كردم دعايى به من تعليم فرماييد كه اگر از نزديك زيارت كردم بخوانم و دعايى كه اگر از دور اشاره به سلام كردم بخوانم .
حضرت فرمودند: اى علقمه هر گاه تو اشاره به سلام نمودى و دو ركعت نماز را خواندى هنگام اشاره به آن حضرت بعد از تكبير اين قول - زيارت عاشورا - را بگو . پس اگر تو اين زيارت را خواندى دعا كردهاى به آنچه كه ملائكه زائر حسين دعا ميكنند و خداوند صد هزار هزار درجه براى تو مينويسد و مانند كسى هستى كه با امام حسين(عليهالسلام) شهيد شده و در درجات آنها شركت كرده باشد و براى تو ثواب زيارت هر پيغمبر و رسول و هر زائرى كه امام حسين(عليهالسلام) را زيارت كرده نوشته شود.
بعد از نقل زيارت علقمه ميگويد: امام باقر(عليهالسلام) به من فرمودند اگر بتوانى هر روز در خانه خود اين زيارت را بخوانى تمام اين ثوابها براى تو خواهد بود.
روايت سوم شيخ در مصباح از محمد بن خالد طيالسى و او از سيف بن عميره نقل ميكند كه گفت پس از آن كه امام صادق(عليهالسلام) از حيره به مدينه تشريف بردند با صفوان بن مهران و جمعى ديگر از اصحاب به نجف اشرف رفتيم. پس از آن كه زيارت اميرالمؤمنين(عليهالسلام) فارغ شديم صفوان خود را به طرف قبر حضرت سيدالشهداء نمود و به ما گفت از اين مكان آن حضرت را زيارت كنيد كه من در خدمت امام صادق(عليهالسلام) بودم كه از اين مكان آن حضرت را زيارت نمود. صفوان گفت در خدمت امام صادق(عليهالسلام) به اين مكان آمديم چون آن حضرت زيارت عاشورا خواندند پس از خواندن دو ركعت نماز، اين دعا را هم خواندند. آنگاه حضرت به من فرمودند: اى صفوان مواظب اين زيارت و دعا باش و اينها را بخوان كه من ضامن ميشوم هر كس اين زيارت و دعا را چه از دور و چه از نزديك بخواند زيارتش مقبول شود و سعيش مشكور گردد و سلامش به آن حضرت برسد و حاجت او از طرف خداوند برآورده شود و به هر مرتبهاى كه بخواهد برسد و او را نوميد برنگردانند. آنگاه شروع به خواندن زيارت عاشورا كرد و بعد از نماز زيارت، دعاى علقمه را كه پس از زيارت عاشورا ميخوانند، خواند. \"ز\" ميگويد به صفوان گفتم وقتى علقمة بن محمد زيارت عاشورا را براى ما نقل كرد اين دعا را نگفت . صفوان گفت در خدمت امام صادق(عليهالسلام) به اين مكان آمديم چون آن حضرت زيارت عاشورا خواندند پس از خواندن دو ركعت نماز، اين دعا را هم خواندند. آنگاه حضرت به من فرمودند: اى صفوان مواظب اين زيارت و دعا باش و اينها را بخوان كه من ضامن ميشوم هر كس اين زيارت و دعا را چه از دور و چه از نزديك بخواند زيارتش مقبول شود و سعيش مشكور گردد و سلامش به آن حضرت برسد و حاجت او از طرف خداوند برآورده شود و به هر مرتبهاى كه بخواهد برسد و او را نوميد برنگردانند. اي صفوان من اين زيارت را با اين ضمان از پدرم يافتم و پدرم از پدرش على بن الحسين(عليهماالسلام) با همين ضمان و او از امام حسين(عليهالسلام) با همين ضمان از برادرش امام حسن(عليهالسلام) با همين ضمان و امام حسن(عليهالسلام) از پدرش اميرالمؤمنين(عليهالسلام) با همين ضمان و اميرالمؤمنين از رسول خدا(صلى الله عليه و آله) با همين ضمان و رسول خدا(صلي الله عليه آله) از جبرئيل با همين ضمان و جبرئيل اين زيارت را با همين ضمان از خداى عز و جل يافت و خداى عز و جل به ذات خود قسم خورده است كه هر كس امام حسين(عليهالسلام) را با اين زيارت از دور يا از نزديك زيارت كرده و با اين دعا، دعا كند، زيارت او را قبول ميكنم و خواهش او را هر قدر كه باشد مىپذيرم و سؤالش را عطا مىکنم، پس نااميد از طرف من برنميگردد بلكه مسرور و خوشحال، با حاجت روا شده و فوز بهشت و آزادى از آتش برميگردد و شفاعت او را درباره هر كس غير از دشمن اهل بيت قبول مىكنم . آنگاه صفوان گفت كه حضرت صادق(عليهالسلام) به من فرمودند: هر وقت حاجتى برايت پيش آمد در هر مكانى كه هستى زيارت اين دعا را بخوان و حاجت خود را از خداوند بخواه كه برآورده مىشود و خداوند و رسول او خلف وعده نمىكنند. نيز اگر چه در خبر علقمه زيارت عاشورا اختصاص به روز عاشورا دارد ولى در خبر صفوان آمده كه امام فرموده اگر بتوانى امام حسين عليه السلام را هر روز به اين زيارت بخوانى بجا آورد كه تمام اين ثوابها براى تو خواهد بود. بلكه در عبارت كامل الزيارة آمده است كه اگر بتوانى هر روز عمرت اين زيارت را بخوان . نيز براى برآمدن حاجات و امور مهم ، خواندن زيارت عاشورا بسيار مجرب است و در ذيل خبر صفوان فرمود هر گاه برايت حاجتى پيش آيد اين زيارت را بخوان در هر كجا كه باشى و حاجت خود را از خداوند سئوال كن كه برآورده ميشود. علماء براى برآمدن حاجات چهل روز پياپى خواندن زيارت عاشورا را در ساعت معين بسيار مجرب دانسته اند، گر چه در روايت چهل روز وارد نشده ولى تجربه اينمطلب را ثابت نموده است .
طبق آنچه در فرمايش حضرت امام محمّد باقر (عليه السلام)و حضرت صادق (عليه السلام)در روايت علقمه و صفوان است ، بيست و دو فضیلت برای زیارت عاشورا بیان شده است.
22 فضیلت زیارت عاشورا
اوّل: ثواب دوازده هزار حج.
دوم : ثواب هزار هزار جهاد .
سوّم: ثواب دو هزار هزار عمره ; كه همه آنها را با حضرت رسول (صلى الله عليه وآله)و ائمّه اطهار (عليهم السلام)بجا آورده باشد .
چهارم: ثواب مصيبت هر پيامبرى از اوّلين تا آخرين .
پنجم :ثواب مصيبت هر رسولى .
ششم: ثواب مصيبت هر وصيّى تا روز قيامت .
هقتم:ثواب مصيبت هر صدّيقى تا روز قيامت .
هشتم: ثواب هر شهيدى تا روز قيامت .
نهم: بلندى مقام او صد هزار هزار درجه .
دهم: نوشته شدن هزار هزار حسنه .
يازدهم: محو شدن هزار هزار گناه .
دوازدهم: رسيدن به درجه شهداى با آنحضرت تا حدّى كه به هيئت آنها محشور شود ، و در مقامات آنها داخل شود .
سيزدهم: ثواب زيارت هر پيامبرى.
چهاردهم: ثواب زيارت هر رسولى .
پانزدهم: ثواب زيارت هر كسيكه زيارت نموده است آنحضرت را از آن روزى كه شهيد شده اند .
شانزدهم: جواب سلام از آنحضرت (عليه السلام) بجهت قبولى زيارت او .
هفدهم: قضاء و بر آورده شدن حوائج هرقدر و هرچند بزرگ باشد .
هجدهم: سرور قلب بر وجه دوام و هميشگى و روشنى چشم بواسطه رسيدن به آنچه طالب باشد .
نوزدهم: فوز به بهشت .
بيستم: سلامتى از آتش .
بيست و يكم: قبول شدن شفاعت او براى هر كس كه از خويش و بيگانه ، گرچه مستحق آتش جهنّم باشند ، جز دشمنان اهلبيت (عليهم السلام) .
بيست و دوّم: ضمانت مؤكّده از حضرت صادق (عليه السلام) و از حضرت امام محمّد باقر (عليه السلام) و از حضرت امام زين العابدين (عليه السلام) و از حضرت ابى عبدالله (عليه السلام)و از حضرت مجتبى (عليه السلام)و از حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) و از حضرت رسول (صلى الله عليه وآله)و از جبرئيل (عليه السلام) و از حضرت احديّت جلّ شأنه در حقّ زائر به اين زيارت آنكه زيارت او مقبول و سعى او مشكور ، يعنى كه هيچ مانعى سبب ردّ آن نشود.
منبع: کتاب شیوه های یاری امام عصر(عج)