در هنگام طراحی سایتافزایش بازدید وب سایت، دو نکته مهم باید مورد توجه قرار بگیرد: طراحی تجربه کاربری (UX Design) و سئو و بهینه سازی برای موتوهای جستجو.
در حالیکه هر دو مورد به نوعی با هدف طراحی سایتپارتنر گوگل ادوردز و ارائه خدمات بهتر به کاربر هستند، در عمل هر کدام برای دو قشر متفاوت فعالیت می کنند. طراحان تجربه کاربری تنها به کاربران توجه می کنند ولیی افراد متخصص در زمینه سئو به تنها مسئلهای که اهمیت می دهند، الگوریتم های جستجو می باشد.
تجربه کاربری و سئو ظاهراً اولویت های متفاوتی دارند. اغلب، این طور به نظر می آید که این دو مبحث در مقابل هم هستند. درست یا غلط این باور، بسیار رایج است. برای بقای طولانی مدت یک وب سایت، توجه به هر دو وبلاگ آموزش سئو حائز اهمیت است و تشخیص در اولویت قرار گرفتنراهکارهای بهینه سازی وب سایت هر کدام امریی است دشوار و دلیل آن فعالیت متقابل این دو است.
چگونه می توان سئو و تجربه کاربری را در کنار هم بکار گرفت و راه حلی کاربردی برای حل مشکل بین این دو پیدا کرد؟
مشکلات بین تجربه کاربری و سئو
محتوای سایت، اختلاف رایج میان سئو و بهینه سازیو طراحی تجربه کاربری
غالباً اختلاف بین سئو و تجربه کاربری از ساختار شروع شده و به محتوا ختم می شود. زمان طراحی وب سایت هدف شما برطرف ساختن برخی نیازهاست ولی مهمتر از همه این است که باید توجه خود را به نیازهای کاربران معطوف نمایید یا به نیازهای مرتبط با سیستم جستجو.
یکی از مشکلات موجود این است که سیستم هایتبلیغات کانال تلگرام جستجو مانند انسان ها محتوای سایت را بررسی نمی کنند و در این شرایط بهینه سازی محتوا متناسب با نیاز سیستمهای جستجو از دید کاربر زیبا بهه نظر نمی رسد. گوگل بعنوان یکی از قوی ترین موتورهای جستجو در تلاش است تا الگوریتم های جستجوگر خود را متناسب با سلیقه کاربران ارتقا دهد ولی متاسفانه کاربران در پر کردن فرم های نظرخواهی خود دقت نمی کنند و پاسخ های درستی نمی دهند.
متخصصین SEO برای جلب توجه کاربران تلاش بسیاری می کنند و سعی می کنند تا از خلاقیت بیشتری در این زمینه بهره گیرند. این افراد همیشه در ماموریت هستند تا در محتوای سایتسیستم همکاری با کانال تلگرام توازنی میانن نیازهای کاربران و موتورهای جستجو ایجاد کنند. همانطور که پیشتر گفته شد گوگل در این زمینه اقدامات زیادیی انجام می دهد ولی هنوز به هدف خود نرسیده است.
کلمات کلیدی
این مشکل دیگر تبدیل به کلیشه شده است. متخصصین SEO می دانند که پر کردن متن با کلمات و عبارات کلیدی همیشه نمی تواند در بهینه سازی برای موتورهای جستجو نقش موثری داشته باشد.
به عبارت دیگر، لازم است به یاد داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی نباید در برخی قسمت های متن صورت بگیرد:
- فوتر
- در بخش metadata
- در بخش alternative text
- در CSS
بطور کلی استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی تاثیر منفی بر امتیازات مربوط به سئو می گذارد. امروزه بهینه سازی کلمات کلیدی هم باید در زمینه سئو مورد بررسی قرار بگیرد. گفته می شود مشکل اساسی در استفاده بیش از حد کلمات کلیدی این است که بر کیفیت محتوای متن تاثیر منفی می گذارد. شما می توانید کلمات کلیدی را در عناوین، تگ ها و چندین بار در خود متن بکار گیرید ولی هیچگاه به قیمت پایین آوردن ارزش متن این کار را انجام ندهید.
لغات دل نشین و مناسب
برخی از متخصصینسرویس ویپ در حیطه سئو تلاش می کنند تا برای جلوگیری از تکرار کلمات کلیدی از لغات سخت استفاده نمایند اما متاسفانه، این راه حل مناسبی نیست و همچنان تکرار در متن وجود خواهد داشت.. علاوه بر این، بکارگیری لغات دشوار عامل از بین رفتن انگیزه کاربر می شود.
پیشنهاد ما بر این است که در تمامی مراحل تولید محتوا تعادل را در نظر گرفته، از تکرار کلمات و استفاده از لغات ثقیل بپرهیزید.
سئوی سایت های تک صفحه ای
یکی از اشتباهات متداول، طراحی سایت تک صفحه ای است. اینگونه سایت ها از دیدگاه UX بسیار مناسب هستند چرا که تمامی مطالب را در یک صفحه گردآوری کرده اند. علاوه بر این، از آن جایی که سایت های تک صفحه ای از ویژگی های هنری زیبایی مانند طراحی اسکرول پارالاکس استفاده می کنند، توجه کاربران بیشتر به خود جلب مینمایند. اما، در زمینه سایت های تک صفحه ای، باید در نظر داشت که خیلی از شرایط SEO رعایت نمی شوند بعنوان مثال نمی توان از لینک های داخلی استفاده کرد و یا این امکان وجود ندارد که به راحتی محتوای سایتقیمت خودرو روز را تغییر داده و مطالب جدید در آن قرار داد.
در این شرایط، اگر همچنان تمایل دارید که سایت خرید خودرو دست دوم را بصورت تک صفحه ای طراحی کنید به نکاتی که می توانند امتیاز سئو را برای شما ارتقا دهند، توجه بیشتری داشته باشید.