YPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> توصیه های ایمنی و مسافرتی مخصوص سفر به گرجستان
زمان جاری : سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 5:57 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام دوست عزیز؛
به انجمن سرگرمی ، تفریحی و دوستانه خودت خوش اومدی
براي مشاهده تالار ها با امکانات کامل میتونید از طريق گزینه های زیر اقدام کنيد
عضویت سریع و آسان
یا
ورود به حساب کاربری


آیا میدانید؟ ایا میدانید :





کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 


تعداد بازدید 700
نویسنده پیام



ارسال‌ها : 2
عضویت: 25 /10 /1395
توصیه های ایمنی و مسافرتی مخصوص سفر به گرجستان

کشور گرجستان با حدود 5/4 میلیون نفر جمعیت، در منطقه قفقاز واقع شده و مساحت آن با احتساب آبخازیا و اوستیای جنوبی 69700 کیلومتر مربع است.

پایتخت گرجستان « تفلیس »است و جمعیت آن تقریبا 000/200/1 نفر برآورد می شود.


گرجستان از شمال و شمال شرق با فدراسیون روسیه، از شرق و جنوب شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان و از جنوب غرب با کشور ترکیه هم مرز می باشد. در غرب کشور گرجستان نیز دریای سیاه قرار دارد.


این کشور به علت دارا بودن نواحی مختلف جغرافیایی، دارای آب و هوای متفاوتی است؛ رشته کوه های عظیم قفقاز، گرجستان را در برابر توده های هوای بسیار سرد شمالی محافظت می نماید. این کشور بسیار سرسبز بوده و بارندگی زیادی دارد. هوا عمدتا سالم، توام با باد و نسیم متبوعی است.­



پول و ارز

واحد پول گرجستان لاری ( GEL ) است و طبق قانون، معاملات باید با این پول انجام شود. نرخ برابری لاری با دلار آمریکا و یورو روزانه تغییر می کند ولی در حال حاضر این تغییر چندان قابل ملاحظه و تاثیرگزار نمی باشد.

در سطح شهر، مراکز تبدیل ارز به وفور وجود دارد و ارزهایی مانند یورو، دلار ، پوند و روبل را می پذیرند. هنوز تسعیر ریال ایران در گرجستان مرسوم نشده است. برای تبدیل ارزهای خارجی معروف و رایج، محدودیتی در این کشور نیست و تفاوت چندانی میان بازار آزاد، بانک و صرافی های رسمی وجود ندارد. مراکز تبدیل ارز به قدری در سطح شهر فراوان است که افراد به راحتی می توانند ارزهای خود را تبدیل نمایند. لیکن احتیاط ایجاب می کند که هنگام تسعیر و پس از آن، مراقب اطراف و سودجویان احتمالی باشید. حتی الامکان تبدیل ارز در مراکزی انجام شود که در مرکز شهر و معرض عموم واقع هستند و از تسعیر توسط افراد متفرقه و کسانی که صرافی ندارند، خودداری گردد. ضمنا از همراه داشتن پول نقد زیاد خودداری کنید.


استفاده از كارت هاي اعتباري بسیار رایج است و عابر بانك های متعددی در شهرهاي اصلي وجود دارند. چك هاي مسافرتي رایج نیست و پذيرفته نمی شوند.



توصیه های ایمنی

گرجستان به لحاظ امنیتی در سالیان اخیر؛ شرایط مساعدتری پیدا کرده است. امینت نسبی و کاهش قابل ملاحظه رشوه خواری و اخاذی یکی از مزیت های این کشور در سالهای اخیر به شمار می رود.

حضور پلیس در سطح شهر ملموس است و در صورت نیاز، مسافران و جهانگردان می توانند با شماره تلفن 022 با پلیس تماس بگیرند.

چنانچه در گرجستان دچار حوادثی مانند سرقت پول یا مدارک مسافرتی شدید، ضروری است قبل از هر کار، موضوع را به اطلاع پلیس محل برسانید و گزارش پلیس را در این رابطه دریافت نمایید. بدیهی است گزارش رسمی پلیس، به شما امکان خواهد داد موضوع را در نهادهای مربوطه به نحو موثرتری پیگیری نمایید. متعاقبا به همراه گزارش پلیس و اسناد هویتی ایرانی، به بخش کنسولی سفارت مراجعه شود.

در اغلب کشورهای جهان، گروههایی در سطح شهرها و مراکز تجمع گردشگران بویژه مراکز خرید اصلی و فرودگاه ها، جهانگردان را به منظور سرقت پول، کیف و مدارک مسافرتی هدف قرار می دهند. لذا هنگام مواجهه با افراد مشکوک هوشیاری و مراقبت لازم است. از خانواده، اطفال، خودرو، اسناد ، مدارک و پول خود مراقبت نمایید.

مراقب کسانی باشید که به بهانه کمک به تهیه محل اقامت، تجارت، ترجمه و ... به قصد کلاهبرداری به شما مراجعه می‌کنند. این امر می‌تواند به محض ورود به گرجستان و در مبادی ورودی و خروجی مانند فرودگاهها باشد و یا در هتل ، سطح شهر و دیگر مکانها صورت گیرد ؛ لذا توصیه می شود در نحوه برخورد با آنان دقت لازم را به عمل آید. در صورت بروز مشکل و نیاز به راهنمائی ، هموطنان می توانند از بخش کنسولی سفارت درخواست مساعدت و مشورت نمایند. توجه شود سودجویان می توانند اتباع دیگر کشورها و یا ایرانی و فارس زبان باشند.
حمله به خارجيان در اکثر کشورهای خارجی مشاهده می شود ؛ ولی در حال حاضر این امر در گرجستان بسیار کم اتفاق می افتد ولی احتیاط و مراقبت جدی، لازم است. از همراه داشتن وجه نقد به مقدار زياد و جواهرات گرانبها خودداري نماييد. مراقب سرقت از هتل یا محل اقامت، اتومبيل، سرقت هاي كوچك و گاهي سرقت هاي مسلحانه باشید.

پس از غروب آفتاب با احتياط بیشتر پياده روي و گردش نماييد. حتی الامکان از گردش انفرادی خودداري شود.

برای تردد از تاكسي های رسمی و آرم دار و ترجیحا تاکسی تلفنی استفاده نماييد. قبل از سوار شدن به تاکسی، شماره تاکسی و مشخصات شاخص راننده را یادداشت کنید و به خاطر داشته باشید.
وضع برق رساني در گرجستان بهبود يافته اما هنوز هم در مواردی برق قطع می شود؛ لذا هنگام سفر چراغ قوه باتری دار همراه داشته باشيد

اطلاعات ضروری در مورد بار همراه مسافر، فرودگاه ها و مبادی ورودی و خروجی :

خروج وسایل و ابزارهایی نظیر شمشیر و خنجر که سوغات گرجستان محسوب می شوند به شرطی مجاز است که عتیقه نباشند. همچنین باید توجه داشت که بردن وسایل فوق الذکر به داخل هواپیما ممنوع است و حتما باید در چمدان های بار، تحویل قسمت حمل بار گردند.

قوانین این کشور درخصوص حمل ، استفاده، خرید و فروش مواد مخدر، قرص های ترک اعتیاد، روان گردان و حتی داروهای کدئین دار ، سلاح گرم و سلاح سرد، به هر شکل و در هر میزان بسیار سخت گیرانه بوده و مجازات سنگین و جدی بدنبال دارد. زندان های طویل المدت 20 ساله و جریمه های بسیار سنگین در انتظار سوداگران و مصرف کنندگان مواد مخدر است.
ورود کالای همراه مسافر که جنبه تجاری داشته باشد، ممنوع می باشد.


آوردن هرگونه دارویی که در آن از ترکیبات کدئین دار استفاده شده باشد مانند استامینوفن کدئین دار، شربت اکسپتورانت و داروهایی از این قبیل و آرامبخش های قوی که استفاده از آنها حتما نیازمند گواهی پزشک است ، جرم محسوب شده و آورنده آن طبق قوانین گرجستان به زندان های طولانی و جریمه های سنگین مالی محکوم خواهد شد.

بارهای مسافرین پس از خروج از هواپیما و قبل از قرار گرفتن در ریل های متحرک مخصوص فرودگاه ؛ توسط دستگاههای اشعه ایکس و سگ های مخصوص کشف مواد مخدر بررسی می گردند. این امر خارج از دید مسافرین انجام می گردد؛ لذا این توهم ایجاد نگردد که در فرودگاه تفلیس کنترلی بر بار همراه مسافر انجام نمی گیرد. موقع خروج نیز همین اقدام تکرار می شود تا از خروج مواد ممنوعه جلوگیری شود. همچنین در کلیه مبادی ورودی و خروجی گرجستان دستگاههای مخصوص کشف مواد رادیو اکتیو نصب شده اند.

اخیرا برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی با استفاده از عناصر خارجی و بعضا ایرانی خود، در فرودگاهها و احیانا برخی فروشگاهها، مبادرت به توزیع انجیل به زبان فارسی و سی. دی نموده اند. دقت شود بسیاری از این اقدامات، دام های امنیتی سازمانهای اطلاعاتی خارجی است که با این شیوه می خواهند جاسوس پرورش دهند. در صورت برخورد با این اشخاص، در عین رعایت قوانین و برخورد مناسب و اخلاقمند اسلامی و ایرانی، ضمن تاکید بر هویت اصیل و حقانیت دین مبین اسلام، مراقبت لازم به منظور جلوگیری از سقوط در این وادی خطرناک بعمل آید. علاوه بر دقت در خصوص موارد فوق، توصیه می شود: هنگام برخورد با این افراد ، با تبسم، یکی از ذکرهای کوتاه اسلامی مانند ذکر« صلوات» یا « الله اکبر» را آرام بیان نموده و از کنار این افراد با آرامش و بدون توجه عبور کنید. در صورتی که با مزاحمت و سماجت این افراد مواجه شدید، سریعا موضوع را به پلیس، سفارت و یا سرکنسولگری در باتومی‌اطلاع دهید.


مقررات رانندگی و سفرهای زمینی

برای رانندگی در گرجستان باید گواهینامه ملی این کشور یا گواهینامه بین المللی (IDP) در اختیار داشته باشید. IDP مجوز بین المللی برای رانندگی است که دارندگان آن قادر خواهند بود بدون نیاز به گذراندن دوره های آموزش رانندگی یا شرکت در امتحانات راهنمایی و رانندگی در بیش از 160 کشور جهان رانندگی نمایند. این مجوز می تواند به نوعی تعیین و تأیید کننده هویت دارنده آن به شمار آید. اضافه می نماید متقاضیان این نوع گواهینامه می توانند در داخل کشور با مراجعه به معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و با ارائه گواهینامه ایرانی معتبر خود، نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

رانندگی در گرجستان مانند ایران از سمت راست خیابان ها و جاده ها صورت می گیرد. غالب خودروها چپ فرمان هستند ولی از خودروهای راست فرمان نیز استفاده می شود.

ایرانیان مقیم گرجستان می توانند با در اختیار داشتن اصل و تصویرگواهینامه، اصل و تصویر گذرنامه ایرانی، ترجمه گواهینامه ایرانی که به تایید بخش کنسولی سفارت رسیده باشد؛ نسبت به اخذ گواهینامه گرجستان اقدام نمایند.

رانندگی در هشیاری کامل و عدم استعمال مشروبات الکلی و داروهای خواب آور کاملا رعایت شود. پليس گرجستان برخورد قاطعی با رانندگان مست دارد.

در گرجستان بستن کمربند ایمنی و عدم مکالمه با تلفن همراه هنگام رانندگی الزامی است.

جریمه های رانندگی در گرجستان سنگین تر از ایران می باشد.

همواره و همه جا با احتياط رانندگي كنيد.

در صورت امكان از رانندگي در شب خودداري نماييد.

وضعیت جاده های گرجستان به استثنای جاده اصلی تفلیس - باتومی و برخی جاده های منتهی به مرزهای خروجی، به هیچ وجه مانند جاده های ایران مناسب نیست و ناهمواریهای زیادی دارد.

با توجه به اينكه جاده شماره M27 (همچنين معروف به شماره M1) نزديك به اوستياي جنوبي است؛ لذا با احتياط ويژه در آن جاده سفر نماييد. منطقه اخالگوري نیز نزدیک مناطق فوق می باشد و احتیاط لازم بایسته است. در صورت قصد انجام سفر كاري و تجاري به این مناطق، قبل از سفر با سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفليس تماس بگيرد. همچنین توصيه مي گردد از استفاده از جاده شماره M27 پس از غروب آفتاب ، خودداري نماييد.

ورود به گرجستان از گذرگاه هاي مرزي اوستياي جنوبي و آبخازيا بخاطر عدم وجود كنترل رسمي در آن گذرگاه ها غير قانوني است. در صورت ورود از اين طريق، ممكن است مجازات كيفري شامل حبس تا چهار سال اعمال گردد. در صورت وجود مهر ورود و يا خروج اوستیای جنوبی و آبخازیا در گذرنامه، ممكن است گرجستان اين مسئله را به عبور غير مجاز از گمركٍ تعريف نشده، تلقي نمايد. این افراد ممکن است مجازات، جریمه و دیپورت شوند و اجازه ورود مجدد آنان به گرجستان داده نشود. به عبارت دیگر ممنوع الورود گردند.

از تلاش براي ورود و يا خروج از گرجستان از طريق گذرگاه هاي مرزي فدراسيون روسيه (داغستان، چچن، اينگوشيا و اوستياي شمالي) باید خودداري نمود؛ زيراكه اين اقدام طبق قوانين فدراسيون روسيه مجاز نمي باشد. گرچه گذرگاه مرزي بين روسيه و گرجستان در لارسي ( مرز با اوستياي شمالي) براي اتباع كشورهاي مشترك المنافع و گرجستان باز است ولی عبور از آن برای اتباع ایرانی مجاز نیست. همچنین كنترل و محدوديت شديدی دارد. گردشگران ایرانی مجاز به عبور از اين گذرگاه مرزی برای سفر به روسیه نیستند.

به جز جاده تفلیس - گوری، جاده های دیگر گرجستان آزادراه نیستند. لذا احتیاط بیشتری خصوصا در فصل زمستان لازم است. باید توجه داشت که بخشهای مهمی از این کشور، کوهستانی است.

سیستم اتوبوس رانی درون شهری و بین شهری نسبتا مناسب است و با توجه به هزینه و توان مالی، امکانات متناسبی ارائه می گردد.

بین تفلیس و باتومی همه روزه قطار تردد می کند. در صورت مسافرت با قطار، اشياي گرانبها و اسناد و كوپه خود را بي مراقب نگذاريد.

حداکثر سرعت مجاز در اکثر جاده ها در شرایط معمولی80 كيلومتر در ساعت است. در اتوبان تفلیس - گوری این محدودیت سرعت، تا 110 کیلومتر در ساعت نیز می رسد. توجه به علائم رانندگی و دستورات پلیس ضروری است.

در صورت امكان پس از غروب از رانندگي خودداري نماييد. برخی از جاده ها فاقد شرايط مطلوب روشنایی و خط کشی های سفید وسط جاده و حاشیه های آن می باشند.

بستن كمربند ایمنی برای راننده و مسافر جلو، هنگام رانندگي در گرجستان اجباری است. جهت مراقبت از كودكان زير هفت سال، آنها را در صندلي هاي مخصوص كودكان قرار دهيد.

باران شديد، برف و احتمال سيل موجب می شود که رانندگان حتما براي سفر به خارج از شهر تفليس، خود و وسيله نقليه را براي شرايط نامطلوب مجهز سازند.

در صورت نياز به تاكسي و ماشین های کرایه ای، استفاده از تاكسي هاي خطي در تفليس و شهرستان هاي ديگر خصوصا تاکسی های تلفنی مطمئن تر است.

شهر تفلیس تنها شهر گرجستان است که واجد مترو می باشد.

اخذ بيمه اعم از خودرو، پزشكي و مسافرتي قبل از سفر موکداً توصیه می شود.


مقررات کیفری و زندانها

در گرجستان بر خلاف برخی کشورهای همسایه دیگر ، پرداخت و دریافت رشوه مجازات بسیار سنگینی دارد و پلیس و مامورین مرزی و گمرکی نه تنها رشوه نمی گیرند؛ بلکه با پیشنهاد دهنده طبق قانون به سختی رفتار می نمایند و تحویل مراجع قانونی می دهند. لذا به هیچ وجه، پیشنهاد رشوه ( حتی تحت عنوان هدیه) به کسی نشود.

هرگونه استفاده از گذرنامه جعلی و یا روادید جعلی و مخدوش، حتی برای کشورهای ثالث(بویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی ) به دقت کنترل ، کشف و اعمال مجازات می شوند. در گرجستان اکثر این موارد کشف می شوند. مجازات زندان و جریمه های سنگین مالی در انتظار جاعلین و استفاده کنندگان این اسناد جعلی می باشد.

هرگونه ورود، انتقال، حمل، خرید، فروش و مصرف انواع مختلف مواد مخدر و داروهای روانگردان جرم بوده و مجازاتهای سنگینی دارد.

به علت عدم وجود قرارداد انتقال محکومین به حبس و استرداد مجرمین میان دو کشور، در صورتی که فرد به هر عنوان توسط مقامات قضایی این کشور به زندان محکوم شود، باید دوران محکومیت خود را در زندان های این کشور سپری نماید و در حال حاضر امکان انتقال و استرداد موجود نیست. ضمنا شرایط زندانهای گرجستان به هیچ وجه مساعد نیست.
چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید، بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده 36 کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیکترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران( بندر باتومی) اطلاع دهند. چنانچه زبان محل را نمی دانید از امضای هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمایید. البته باید مطلع باشید که در خارج از کشور؛ قوانین و مقررات کشور متوقف فیه حاکمیت دارد و وظایف و اقدامات سفارت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی و حمایت از ایرانیان، به معنای نقض قوانین و مقررات کشور متوقف فیه نمی باشد. البته سفارتها و سرکنسولگری های ایران، حداکثر تلاش و حمایتهای کنسولی را نسبت به همه هموطنان عزیز و اتباع ایرانی اعمال می کنند.


حفاظت از محیط زیست

طبق اصلاحیه قانون اداری، اشخاص حقیقی، بابت آلودگی محیط زیست (در جاده ها، رودخانه ها، پارک ها، ورزشگاهها، پارکینگ ها، بازارها و سایر اماکن اجتماعی) و نقض مقررات نظافتی، 200 لاری جریمه خواهند شد. جریمه اشخاص حقوقی و مؤسسات و سازمانها نیز 1000 لاری تعیین شده است. در صورت تکرار و نقض مجدد مقررات، اشخاص حقیقی 500 لاری و اشخاص حقوقی 3000 لاری جریمه خواهند شد.


روادید سفر و مدارک مسافرتی

با توجه به تعلیق یک طرفه قرارداد لغو روادید بین جمهوری اسلامی ایران و گرجستان از سوی این کشور؛ دارندگان گذرنامه های عادی برای ورود به خاک گرجستان نیاز به روادید دارند.

در صورت قصد تمدید اقامت، از مراکز ذیربط ( ادارات ثبت احوال که در مناطق مختلف شهر و کشور شعبات متعددی دارد ) درخواست تمدید مدت روادید را ارائه و آنرا تمدید نمایید تا در حین خروج از کشور با مشکل مواجه نشوید. طبق قوانين گرجستان در صورت اقامت اضافی بدون مجوز، احتمال اخراج فوری، اخذ جریمه سنگین و ممنوعیت ورود مجدد به گرجستان زیاد است.

اداره ثبت احوال زير نظر وزارت دادگستري گرجستان است وآدرس شعبه هاي اداره ثبت احوال در تفليس به شرح ذيل است:


محله واكه: خيابان اباشيدزه پلاك 68

محله سابورتالو: خيابان بوداپشت پلاك 2


محله متاتسميندا: خيابان طابيدزه پلاك 4


محله گلداني-نادزالادوي: خيابان دادياني پلاك 34


محله ايساني- سامگوري: خيابان تسامبوري پلاك 65

نیروهای پلیس گرجستان ممکن است ، مدارک شناسائی جهانگردان خارجی را کنترل نماید. بنابراین توصیه می شود همواره مدارک شناسائی خود (گذرنامه) را همراه داشته و ضمن مراقبت جدی از اسناد شناسائی خود با پلیس در چارچوب قانون همکاری نمایید.

حتما از گذرنامه ، گواهینامه و دیگر اسناد خود کپی همراه داشته باشید و یک نسخه آن را در مکان امن نگهداری کنید تا در صورت لزوم استفاده و ارائه نمایید.




سفر همراه با كودكان

در صورت سفر به گرجستان به همراه فرزندان خردسال اشخاص ديگر، مسافر بايد قادر اثبات و به ارائه مدارک کاملا رسمی، حاکی از رضايت والدين و يا قيم قانونی اطفال باشد.


بهداشت و درمان

امکانات پزشکی گرجستان در مقایسه با جمهوری اسلامی ایران از سطح پائین تری برخوردار می باشد.

در یک سال اخیر کلینیک ها، مراکز پزشکی و آزمایشگاههای جدید توسط کشورهای خارجی در گرجستان تاسیس شده، که از امکانات خوبی برخوردار هستند؛ هرچند هزینه دارو، درمان و آزمایش در این کلینیک ها نسبت به ایران بسیار گران تر است.

امکانات پزشکی خارج از پایتخت(تفلیس) محدودتر و کمتر است.

هزینه های درمان و دارو نسبت به ایران بسیار گران تر است.

گرجستان فاقد بیمارستان های تخصصی مناسب و مجهز است. همچنین پایین بودن دستمزد، بویژه در میان پزشک ها موجب شده که برخی از پزشکان در معاینه بیماران خارجی به مسائل مالی بیشتر توجه داشته باشند و با فراهم نمودن زمینه مراجعات مکرر و معاینه های طولانی، پول بیشتری از بیمار دریافت کنند.

بنابراعلام سازمان بهداشت جهانی، امکان ابتلا به بیماریهای زیر در این کشور وجود دارد:



هپاتیت A ، دیفتری ، سل، تب تیفوئید و هاری.

قبل از سفر به گرجستان، از تزریق واکسن های چهارگانه (کزاز، دیفتری، فلج اطفال و سرخک) خصوصا جهت اطفال در تاریخ های مقرر اطمینان حاصل شود. همچنین بهتر است قبل از مسافرت، خود را در برابر بیماری های تب زرد، تب تیفوئید و هپاتیت نوع A و B واکسینه نمایید.

با توجه به وجود بیماری های مسری نظیر هپاتیت B و ایدز، لازم است ضمن رعایت نکات بهداشتی، از هرگونه ارتباطات غیر مطمئن پرهیز گردد.

در تهیه خوراک و آب مناسب) دقت نمایید و ترجیحا از آبهای بسته بندی استفاده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از جدول مربوط به بیماری های موجود در این کشور، می توانید به سایت بهداشت جهانی www.who.int/countries/en/ مراجعه کنید.
در شهرهای تفلیس و باتومی با توجه به تعداد مسلمانان و ایرانیان، برخی رستورانهای ایرانی، ترک و آذری وجود دارند که با عبارت (حلال HALAL ) غذاهایی با گوشت حلال به مشتریان خود عرضه می نمایند.



قوانین و آداب و رسوم

مردم گرجستان مسیحی ارتدکس بوده و به دین و آداب و رسوم خود بسیار پایبند هستند. همچنین به کشیشها، راهبه ها، کلیساها، قبور و آثار دینی و تاریخی خود احترام زیادی قایلند.

احترام به مقدسات مسیحیان در همه جا بویژه کلیساها الزامی است.

جامعه گرجستان نسبت به رذایل اخلاقی مانند روسپیگری، همجنسگرایی، مستی، دزدی و... حساس هستند و برخورد بسیار منفی دارند.

طبق قوانین گرجستان، نوشیدن مشروب در اماکن عمومی، ورزشگاهها، پارکها، ایستگاهها، وسایل حمل و نقل عمومی و خیابان ها ممنوع است. فروش مشروب خارج از مراکز مجاز و رستورانها و حمل آشکار آن نیز ممنوع می باشد و متخلفین مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند.

بدمستی چه در حالت رانندگی و چه غیر آن، نزد جامعه گرجی منفور است.

جامعه گرجستان با حجاب اسلامی آشنا است و خانم های محجبه با هیچگونه مشکلی مواجه نیستند.
برای حضور در کلیساهای گرجستان موارد ذیل را رعایت فرمایید:

طبق مقررات کلیسا، خانمها با پوشش، روسری و لباس بلند وارد شوند.
استعمال دخانیات و همچنین ورود در حال مستی و اعتیاد ممنوع است.

ورود افراد همراه با انواع حیوانات به کلیسا ممنوع است.

از بلند خندیدن و بلند صحبت کردن در کلیسا اجتناب کنید.

آقایان هنگام ورود به کلیسا نباید کلاه بر سر داشته باشند.

از نواختن ناقوس ها اجتناب نمایید. ناقوس ها در اوقات خاص و توسط خود متولیان کلیسا، نواخته می شوند.

عکسبرداری و فیلمبرداری از برخی کلیساها ممنوع است.

رعایت سکوت و عدم استفاده از تلفن همراه موکدا توصیه می گردد.

دقت شود در گرجستان، فیلم برداری و عکس برداری از مراکز نظامی، قرارگاهها، فرودگاهها و دیگر مراکز مهم دولتی ممنوع است.


مراکز اقامتی


در گرجستان هتل ها و مراکز اقامتی نسبتا مناسبی وجود دارند. هزینه اقامت در هتل های مناسب گرجستان، در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان تفاوت چندانی ندارد. به عنوان مثال اتاق تک نفره در هتل 3 ستاره، کمتر از 70 دلار وجود ندارد. البته هتل های کوچک و مسافرخانه های مختلف با قیمت های ارزان ( از 20 دلار به بالا ) هم وجود دارند؛لیکن بسیاری از آنها از امکانات چندانی برخوردار نیستند.

توصیه می شود از گذاشتن اشیا قیمتی، اسناد و پول در داخل اتاقهای هتل و دیگر اماکن اقامتی ، تفریحی و درمانی و ... خودداری نمایید.



توصیه مخصوص تجار ایرانی و خرید

با توجه به وجود بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان، پیشنهاد موکد می شود هیئت های تجاری و اقتصادی قبل از انجام فعالیت های بازرگانی، از خدمات، اطلاعات ، راهنمایی و مشاوره های این بخش بهرمند گردند. این بخش در موضوعات مختلف، آماده ارائه هرگونه مساعدت و راهنمایی به تجار می باشد.

درحال حاضر هیچ بانک ایرانی در گرجستان فعالیت ندارد.

درصورت خرید از هر فروشگاهی در این کشور، توصیه می گردد حداقل تا هنگام خروج نهایی از فروشگاه، رسید خرید خود را دراختیار داشته باشید تا درصورت نیاز به مامورین کنترل ارائه دهيد.


ملاحظات امنیتی


اوستياي جنوبي و آبخازیا

دو منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا در گرجستان، اعلام استقلال کرده اند. اتباع ایرانی توجه داشته باشند كه دولت گرجستان این اعلام استقلال را غیر قانوني می داند. اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران، استقلال این مناطق را به رسمیت نمی شناسند.

گرجستان قوانينی تصويب نموده كه بر اساس آن هرگونه فعاليت تجاري با آبخازيا و اوستياي جنوبي، از جمله خريد و فروش ملك و يا ساير معاملات، نیازمند اخذ مجوز از دولت گرجستان است. افرادي كه بدون مجوز با آن مناطق فعاليت تجاري انجام دهند، تحت پيگرد قانون مدني و يا كيفري گرجستان قرار می گيرند.

بسياري از املاک دولتی و یا خصوصي موجود در مناطق اوستياي جنوبي و آبخازيا، مورد اختلاف هستند و بخشهای دولتی و خصوصی در مورد مالکیت آنها ادعای متقابل دارند. خريد چنين املاکی ممكن است باعث مشكلات مالي و حقوقي شود. خريداران چنين املاک ممكن است تحت پيگرد قانونی در گرجستان، و يا مراحل دادگاهي در اتحاديه اروپا قرار گيرند. خريداران بالقوه، همچنين بايد عواقب بعدي ملك خريد شده در اوستياي جنوبي و آبخازيا، از جمله امكان ادعاي صاحبان اصلي ملك را نيز در نظر بگيرند.


توصيه مي شود از هرگونه سفر به مناطق تجزيه طلب اوستياي جنوبي و آبخازيا به جز سفر ضروري به مناطق كنار مرزي آنها خودداري گردد. دولت ایران استقلال این مناطق را مورد شناسایی قرار نداده و هیچ دفتر یا نمایندگی رسمی یا غیر رسمی در این مناطق ندارد.

اخيرا چندين مورد انفجار در کشور به وقوع پيوسته كه دلايل و مسببین آنها هنوز معلوم نشده اند. مسافرين در چنين مواردی مراقبت کامل داشته باشند.

تظاهرات سياسي در گرجستان بخصوص در تفليس زیاد برپا مي شود. با وجود مسالمت آمیز بودن اکثر تظاهرات، چندين مورد خشونت منجر به قتل نيز رخ داده لذا خودداري از حضور در تجمعات و تظاهرات موکدا توصيه مي گردد.

كوهنوردي

گرجستان کوههای مناسبی برای کوهنوردی دارد ولی در صورت ايجاد مشكلات كوهنوردي در این کشور، امدادرساني حرفه اي در سطح مطلوب، در مقايسه با تفريحگاه هاي معروف وجود ندارد. در صورت تصمیم به كوهنوردي و جهت كسب اطلاعات دقيق از مناطق كوهستانی، از متخصصان و راهنمایان واجد مجوز استفاده شود.



عكسبرداري

عکسبرداری از پايگاه هاي نظامي و دستگاه هاي امنيتي ممنوع است. در دیگر اماکنی که علام هشدار دهنده، دال بر ممنوعیت عکسبرداری ندارند، ممنوعيتي براي عكسبرداري در اماکن غیر حساس اعلام نشده ولی براي جلوگيري از سوء تفاهم، توصيه مي گردد قبل از تصویر برداری، موضوع پیشاپیش بررسي شود. در برخی مناطق مانند برخی موزه ها، عکسبرداری بدون فلاش آزاد است. كليسا ها و ساير مراكز فرهنگي و مذهبي در زمره اماكن حساس براي عكس برداري محسوب مي شوند. در برخی زمینه ها ممکن است به لحاظ قانونی منعی وجود نداشته باشد؛ ولی عرف، عادات و رسوم و اخلاق، اجازه عکسبرداری ندهند. در صورت وجود شك ، حتما استعلام کنید و اجازه بگيريد.

حوادث طبيعي


گرجستان در منطقه زلزله خيز قرار دارد. آخرين زمين لرزه ها به شدت از 3/4 الي 6 درجه ريشتر در ماه آوريل سال 2002 رخ داد كه 6 نفر در اثر آن كشته شدند و ساختمان ها آسيب ديدند. سال 2009 زلزله ای به شدت 2/6 درجه ریشتر در فاصله 156 كيلومتری شمال غرب تفليس به وقوع پيوست. همچنین برخی از جاده های کوهستانی کشور، با توجه به کوهستانی بودن، در معرض ریزش سنگ و یا جاری شدن سیل هستند.


امور دانشجویی


کسانی که به قصد تحصیل به گرجستان سفر می کنند، توجه داشته باشند که طبق اطلاعات مندرج در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، صرفا مدارک صادره از دانشگاه دولتی تفلیس موسوم به جاواخیشویلی ، آکادمی هنر، دانشگاه فنی ، کنسرواتوار موسیقی ساراجیشویلی ، دانشگاه زبان و فرهنگ کاوکاوادزه و دانشگاه دولتی آکاکی تسرتلی قابل ارزیابی در ایران می‌باشد. ضروری است کلیه متقاضیان، پیش از هرگونه ثبت نام، به وزارت ذیربط کشورمان مراجعه نمایند و از جزئیات امر اطلاع کامل حاصل نمایند. دانشجویان، پس از ثبت نام در دانشگاه، به منظور تشکیل پرونده، به بخش کنسولی سفارت یا سرکنسولگری باتومی مراجعه کنند.

موزه ها و مؤسسات ديدني همه روزه به جز روزهای دوشنبه، از ساعت 11:00 تا ساعت 16:00 باز مي باشند.

در بدو ورود به گرجستان چنانچه در تفلیس اقامت نمودید، سعی کنید در اولین زمان ممکن، آدرس سفارت جمهوری اسلامی ایران را که به همین منظور در اختیار شما قرار گرفته است، پیدا نمایید تا در صورت وقوع هرگونه حادثه و یا نیاز به مراجعه، دچار مشکل نشوید. در بندر باتومی نیز همین اقدام را در مورد سرکنسولگری کشورمان در باتومی انجام دهید.

لطفا در تماس با سفارت یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران تردید نکنید!

توصیه میشود آدرس و شماره تلفن های سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس و سرکنسولگری در باتومی را همیشه همراه خود داشته باشید تا در صورت وقوع حادثه و یا نیاز مورد استفاده قرار دهید.

امضای کاربر : تور مسکو , تور زمينی ارمنستان , تور تفليس , تور بلغارستان , اتوبار در تهران ,ثبت شرکت
شنبه 25 دی 1395 - 21:15
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
sadaf_1369 آفلاین




ارسال‌ها : 3
عضویت: 2 /11 /1397

پاسخ : 1 RE توصیه های ایمنی و مسافرتی مخصوص سفر به گرجستان
ممنون مطلبتون عالی بود.
ایران عزیز هم مناطق دیدنی و طبیعت فوق العاده زیبایی داره که با هزینه خیلی مناسب می شه به مناطق مختلف اون سفر کرد. برای اجاره ویلا و سوئیت میتونید از وبسایت شب که در این زمینه خیل قوی فعالیت می کنند استفاده کنید.

سه شنبه 02 بهمن 1397 - 12:49
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید لباس

کد تخفیف خرید کالای دیجیتال

خرید کفش با کد تخفیف

 
  • سرگرمی
  • مذهبی
  • سبک زندگی
  • موسیقی
  • سلامتی
  • پوست و مو
  • بیوگرافی