بک لینک همیشه در مبحث سئو و بهینه سازی سایت پربحث ترین موضوع است و حرف و حدیث های زیادی در مورد بک لینک و ساخت بک لینک برای افزایش رتبه در گوگل و سایر موتورهای جستجو وجود دارد.همانطور که می دانید بک لینک یکی از فاکتورهای بسیار مهم در بهینه سازی سایت است و همه ی مدیران سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی در تلاش هستند تا با ساخت بک لینک های با کیفیت رتبه کلمات کلیدی را در گوگل افزایش دهند تا بتوانند رتبه و ورودی خوبی را از گوگل در یافت کنند.
بک لینک یکی از تکنیک های بهینه سازی سایت یا سئو است و اهمیت زیادی در کسب رتبه ی بهتر در موتورهای جستجو دارد به طوری که اگر با اصول ساخت بک لینک آشنا نباشید حتی می توانید سایت خود را با ساخت بک لینک نابود کنید! و برای همیشه هم سایت و هم رتبه خود را از دست دهید در این مقاله می خواهم در مورد بک لینک صحبت کنم اگر علاقه مند به مبحث سئو هستید و می خواهید رتبه های بهتری را در موتورهای جستجو کسب کنید تا آخر این مقاله با من همراه باشید.
بک لینک چیست؟
بک لینک به پیوندهایی گفته می شود که از سایت دیگری به سایت خودمان داده باشیم. به عبارت دیگر لینک سازی یا کسب بک لینک فرآیند دریافت لینک از سایر سایت های اینترنتی برای سایت خودمان است. منظور ما از لینک متن یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می شود. ربات های گوگل زمان بررسی یک صفحه لینک های موجود در آن را نیز بررسی کرده و به این صفحات لینک شده مراجعه می کنند. به همین شکل مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل می گیرد.
برای بک لینک سازی انواع لینک وجود دارد مثلا لینک خارجی و لینک داخلی یا لینک های فالو و نوفالو .بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای یافتن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنت است. علاوه بر این تعداد و کیفیت بک لینک ها بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر مستقیم دارد. به عبارت دیگر ربات گوگل صفحه را بررسی کرده و براساس لینک های موجود در آن ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص میدهد.
تفاوت لینک های خارجی و داخلی
مبحث لینک سازی به دو بخش اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم می شود که تفاوت های مهمی با هم دارند. لینک سازی داخلی یعنی ایجاد بک لینک میان صفحات یک سایت این استراتژی لینک سازی داخل سایت انجام می شود و کار اصلی آن ایجاد ارتباط بین صفحات مختلف سایت است. یعنی اگر صفحه ای از سایت شما به صفحه ای دیگر از سایت شما لینک داده باشد لینک داخلی ایجاد شده است ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحات سایت شما ایجاد شده باشد یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است. برای درک بهتر لینک های داخلی و لینک های خارجی توصیه می کنم حتما مقالات زیر را بخوانید.
انواع بک لینک
بک لینک فالو (DoFollow) :
بک لینک فالو لینک هایی هستند که از نظر گوگل با اهمیت بوده و گوگل زمانی که با این لینک ها برخورد می کند به دنبال کردن آن ها می پردازد. بهتر است در سایت خود تعداد بک لینک های فالو خروجی یا اصطلاحا لینک هایی فالو که به دیگر سایت ها می دهید بیشتر نباشید , چون اگر تعداد لینک های خروجی فالو از سایتتان بیشتر باشد به سئو سایت خودتان لطمه می زنید.
بک لینک نوفالو (NoFollow) :
بک لینک های نوفالو لینک هایی هستند که از نظر گوگل بی اهمیت هستند و گوگل این لینک ها را دنبال نمی کند. وقتی به سایتی لینک نوفالو داده می شود در واقع با آن لینک به گوگل می گوید که این لینک را فقط معرفی کرده ام ولی تایید نمی کنم. به خاطر همین گوگل هم این لینک ها را بی تاثیر می داند.
مزایای بک لینک در سئو سایت
در گذشته حتی لینک های کم کیفیت در رتبه بندی وب سایت ها تاثیر مثبت داشت. اما از زمانی که گوگل الگوریتم پنگوئن ( Penguin algorithm ) را توسعه داد ، چشم انداز بک لینک به طور کلی تغییر یافت. مهم است که بک لینک ها از سایت های معتبر دریافت شوند و همچنین داخل متن باشند. به طور مثال اگر وبسایتی درباره ی سئو دارید و در وبسایت دیگری که درباره صنایع غذایی است لینک می سازید ، این نوع لینک ها تاثیرگذار هستند اما نه به اندازه بک لینک های مرتبط هدف شما باید گرفتن لینک از سایت های مرتبط و معتبر باشد. همچنین بک لینک ها در کاهش رتبه الکسا نیز تاثیر گذار هستند و رتبه الکسا را نیز تغییر می دهند.
افزایش رتبه سایت و کلمات کلیدی به صورت طبیعی
بک لینک ها کمک می کنند تا در موتور های جستجو رتبه بهتری داشته باشید.اگر محتوای شما لینک های ارگانیک از وبسایت های دیگر دریافت کند ، آن محتوا به طور طبیعی در موتور های جست و جو رتبه ی بالاتری خواهد داشت.
ایندکس سریع تر محتوا های سایت
بک لینک ها به ربات های موتور های جستجو کمک می کنند تا لینک هایی که به وبسایت شما داده شده است را پیدا کرده و سایت شما را بهینه تر کنند.داشتن بک لینک ، بخصوص برای وبسایت های تازه راه اندازی شده اهمیت ویژه ای دارد ؛ زیرا بک لینک ها به سریع تر پیدا شدن و ایندکس شدن وبسایت کمک می کنند.
ترافیک ارجاعی ( Referral Traffic )
یکی از فواید اصلی بک لینک ها این است که در گرفتن ترافیک ارجاعی کمک می کنند.ترافیک ارجاعی معمولا هدفمند است و بونس ریت ( Bounce Rate ) کمی دارد! البته برای گرفتن ترافیک از طریق ساخت بک لینک باید استراتژی ساخت بک لینک را بخوبی بدانید تا بتوانید با گرفتن بک لینک هم رتبه سایت و کلمات کلیدی را افزایش دهید و هم ترافیک ارجاعی به سایت داشته باشید.
چه بک لینکهایی مفید هستند؟
بک لینکهایی که به صورت طبیعی توسط خو شما , مدیرپروژه سئو سایت , مدیریت سایت , یا نویسندگان سایت به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بک لینک خوب نامیده میشود. این بک لینکها نباید از سایتهای اسپم بیایند، نباید تعداد لینکهای خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد، نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید، نباید سایت لینک دهنده با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی به موضوعات سایت شما نزدیک باشد .
چه بک لینکهایی مضر هستند؟
شاید این سوال در مورد بک لینک برایتان پیش آید که مگر ممکن است لینکی مضر باشد؟ بله، روزانه بسیاری از سایتهای اسپم در دنیا ساخته می شوند و با دریافت و ایجاد لینکهای غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل میآیند و سپس پنالتی میشوند! بک لینکهای مضر آنهایی هستند که از سایتهای غیرمرتبط میباشند، دارای تعداد لینکهای خروجی بسیار زیادند، از سایتهایی با IPهایی که اسپم شناخته شدهاند هستند، Anchor text شما را بسیار تکرار کردهاند و خودشان نیز تولید محتوا نمیکنند. یا اینکه بک لینک های هستند که توسط رقابیتان برای شما خریداری می شوند و باعث افت شدید رتبه کلمات کلیدی و هم چنین رتبه سایت در گوگل می شوند.
در بک لینک سازی همیشه باید به فاکتورهای مهم در ساخت بک لینک توجه کنید فاکتورهای زیادی برای ساخت بک لینک و در یافت بک لینک از سایت ها وجود دارد که مهم ترین آنها را ذکر می کنم و اگر می خواهید با کیفیت ترین بک لینک ها را برای سایت کسب و کار اینترنتی بسازید و در بازاریابی اینترنتی با استراتژی سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو موفق شوید باید این فاکتورها را جدی بگیرید و همیشه در ساخت بک لینک به آنها توجه کنید.
فاکتورهای موثر در کیفیت بک لینک ها
متن لینک شده یا Anchor Text
انکر تکست، همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک میشود. وقتی با عبارتی مرتبط با صفحهای که میخواهید به آن لینک بدهید، انگار یک سیگنال به گوگل فرستادهاید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل میتواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد. زمانیکه گوگل یک بک لینک به سایت شما را مشاهده می کند به متن لینک شده توجه زیادی دارد یعنی ارزش و اعتبار منتقل شده به سایت شما در عبارت انکر تکست خواهد بود. اگر سایت شما با عبارت “کسب و کار اینترنتی” لینک شده باشد جایگاه شما زمانی که یک کاربر در گوگل عبارت کسب و کار اینترنتی را جستجو می کند بهتر خواهد شد ولی اگر این لینک با عبارت “سئو” ایجاد شده باشد جایگاه شما در کلمه “سئو” بهبود خواهد یافت.
توصیه می کنم در کمپین بک لینک سازی متن های لینک شده به سایت شما ترکیبی طبیعی از انکر تکست ها باشد یعنی فقط با یک انکر تکست اقدام به ساخت بک لینک نکیند!!!
ترکیب رایج ساخت بک لینک با انکر تکست
کلمه یا عبارت هدف برای مثلا کسب و کار اینترنتی
نام برند شما مثلا نت آموز
ترکیبی از نام برند و کلمه هدف مثلا کسب و کار اینترنتی نت آموز
عبارات عمومی مثلا صفحه یا منبع
عبارات طولانی و راهنمایی کننده کاربر مثلا برای مطالعه ادامه مقاله کلیک کنید
اگر توازن لازم میان این نوع لینک سازی ها برای سایت شما وجود نداشته باشد گوگل می تواند رفتار غیرطبیعی شما برای کسب بک لینک را شناسایی کند. به همین دلیل استراتژی های لینک سازی عموما برنامه ریزی شده و هدفمند هست زیرا ممکن است بیشتر برای شما تاثیر منفی داشته باشد تا مثبت. همیشه سعی کنید فقط با یک انکرتکست بک لینک نسازید و با کلمات مرتبط به کسب و کارتان بک لینک سازی را شروع کنید چون بک لینک سازی دستی جزء ترفندهای سئو کلاه سیاه است و اگر میانه روی خوبی داشته باشید به سئو کلاه خاکستری تبدیل می شود که به نفع شماست در غیر اینصورت باید منتظر جریمه گوگل باشید.
Domain Authority
این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه، تعداد لینکهای ورودی، کیفیت لینکها، فعالیت سایت در شبکههای اجتماعی و… در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز میتواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.
Page Authority
اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه میشود که در مورد لینکهای ورودی، کیفیت آنها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص میشود.
دریافت بک لینک از سایتهای کشورتان
اگر سایتی با زبان فارسی دارید، بهتر است لینکهایی که میگیرید از سایتهایی باشند که دارای دامنه .ir هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش میدهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جستوجوی بینالمللی نشوند.
تعداد لینکهای داخل صفحه
این که گوگل بداند لینکهای خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر، توسط فاکتورهای زیادی مشخص میشود. اما در کل، تعداد لینکهای خروجی از صفحهای که از آن لینک میگیرید، نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد. هرچقدر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شده اند بیشتر باشد ارزش و اعتباری که به هریک از آنها می رسد کاهش خواهد یافت. معمولا سایت هایی که در زمینه درج آگهی یا ریپورتاژ یا فروش بک لینک فعالیت می کنند علاوه بر شما به سایت های بسیاری لینک داده اند و همین مسئله موجب کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی می شود.
پیج رنک آن صفحه
البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست، اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیجرنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمیگذارد، بلکه به صورت غیرمستقیم میتواند موثر باشد.
Relations
یکی از مواردی که خیلیها در آن دچار اشتباه میشوند، بحث رابطههای بین لینکهاست. لینکها مشخصهای به نام Rel دارند که میتوانیم با آن به موتورهای جستجو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جستجو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن دادهاید افزایش دهند، اما از پیجرنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند. در حالت عادی نیازی نیست که حتما در لینک “rel=”follow را ذکر کنیم. خود لینکها به صورت پیشفرض follow هستند. اما اگر بخواهیم آنها را Nofollow کنیم، باید در قسمت تنظیمات لینک گذاشتن، فیلد مربوط به Rel را به nofollow تغییر دهیم.
ارزیابی کیفیت بک لینکها
میتوان گفت که موفقیت کمپینهای سئو با بک لینکها گره خورده است. اما گره خوردن سرنوشت کمپینهای سئو و لینکها به این معنی نیست که شما باید هر لینکی که امکان ساخت آن وجود دارد را برای سایتتان بسازید . لینک ها هدف اصلی شما در سئو نیستند بلکه مکمل فرایند بهینه سازی سایت هستند و هرچقدر با کیفیت تر باشند نتایج بهتری را هم ایجاد می کنند.
ارزیابی کیفیت لینکهای خروجی و ورودی فرآیندی است که میتواند تا حد زیادی تضمین کنندهی موفقیت کمپینهای سئو و بازاریابی شما باشد اما انجام این فرایند چندان هم ساده نیست و در واقع چالش اصلی شما شناسایی لینکهای معتبر از انواع لینک های غیر معتبر است. بسیاری از خوانندگان وبلاگها بعد از خواندن یک مطلب، اگر از مطلبی که خواندهاند خوششان بیایید به آن در جاهای مختلفی لینکهایی را میدهند. اما آیا مطلب شما و یا لینکی که به آن داده شده از نظر گوگل با ارزش هستند؟ شما باید مطالب مفید و با کیفیت خود را ترویج داده و از منابع معتبر برای آن لینک بگیرید و نه از هر منبعی.
سه شاخص برای ارزیابی کیفیت بک لینک ها
مرتبط بودن
ارزشهای انسانی
ارزش و اعتبار
مرتبط بودن
مرتبط بودن مهم ترین فاکتور در ارزیابی کیفیت لینکهاست. مرتبط بودن به این معناست که لینکهایی که شما دریافت میکنید از وبسایتهایی با موضوعات مشابه و یا نزدیک به وبسایت شما برایتان فرستاده شده باشد. برای مشخص کردن مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک باید از خود بپرسید که چرا این وبسایت باید به من لینک بدهد؟ به طور کلی یک لینک میتواند به چهار روش زیر مرتبط شناخته شود:
دامین به دامین
دامین به صفحه
صفحه به صفحه
لینک به صفحه
تعیین مرتبط یا نامرتبط بودن یک لینک تا حدی زیادی به شناخت شما از طرف مقابلتان بستگی دارد. اگر شما نمی دانید چرا فلان وب سایت به شما لینک داده بهتر است که این لینک را به عنوان یک لینک نامرتبط شناسایی کنید.
ارزش انسانی
ارزشمندترین لینکها، لینکهایی هستند که برای استفادههای کاربران ساخته شده باشند، نه برای خزندههای موتورهای جستجو.وقتی در مورد شاخص ارزش های انسانی در لینک ها صحبت میکنیم، شما باید مخاطب لینک هایتان را بسنجید. یعنی اگر میزان تعامل لینک های شما با مخاطبتان کم است، پس لینک شما از ارزش انسانی کمتری برخوردار است. برای اندازهگیری میزان تعامل کاربر میتوان از فاکتورهایی مانند نظرات مطلب یا انجمنها استفاده کرد. همچنین میتوانید از ابزاری به نام SEMrush برای سنجش میزان درگیر بودن کاربر استفاده کنید.
ارزش و اعتبار
فروشندهای که از ارزش و اعتبار بیشتری برخوردار است و نزد دیگر فروشندگان اعتبار خوبی دارد، فروش بیشتری هم دارد. ارزش و اعتبار لینکها هم دقیقا مانند ارزش و اعتبار یک فروشنده در بازار است. الگوریتمهای گوگل برای این طراحی شدهاند تا بهترین و با اعتبارترین نتیجه را به کاربر ارائه دهند. گوگل هم از لینکها برای تعیین میزان اعتبار و ارزش یک وبسایت استفاده میکند. به زبان ساده، اگر شما از وبسایتهای معتبر لینک بگیرید، ارزش و اعتبار وبسایت شما را نزد موتورهای جستحو بالا می برد.
روش های ساخت بک لینک
ثبت نظر در وب سایت ها
زمانی که مطالب وبلاگ سایت های مرتبط با حوزه کاری خود را مطالعه میکنید و میخواهید نظری برای آنها بگذارید، با قرار دان آدرس یکی از صفحات داخلی سایت خود که مرتبط با آن موضوع است میتوانید یک بک لینک مناسب و رایگان به دست آورید.
گفتگو در انجمن
همانند بخش نظرات شما میتوانید با ساخت اکانت در انجمن ها و قرار دادن آدرس صفحات در امضا یا در گفتگوهای مرتبط با کار خود برای صفحات داخلی بک لینک بسازید.
نوشتن پست مهمان
در بسیاری از سایت ها و وبلاگ ها کاربران میتوانند مطالب خود را از طریق سایت آنها منتشر کنند، شما میتوانید با تولید محتوای مناسب و قرار دادن آدرس یکی از صفحات داخلی و مرتبط از سایت خود در آن یک بک لینک عالی به سایت خود دریافت کنید.
اشتراکگذاری مطالب سایت در شبکههای اجتماعی
در صفحات خود در اینستاگرام، گوگل پلاس، فیس بوک، لینک دین مطالبی حاوی بک لینک منتشر کنید. حتی اگر بک لینکها نوفالو باشند شما از این شبکههای اجتماعی برای سایت خود بازدیدکننده جذب خواهید کرد.
منبع: نت آموز