با وجود اینکه امروزه سرویس های نقشه متعددی در دسترس کاربران است، اما مشکل عمده ی آن ها نمایش ندادن اطلاعاتی نظیر سرویس های حمل و نقل عمومی یا مکان یابی کسب و کارها است که سرویس ایرانی مپ آن را رفع کرده است.
امروزه سرویس های نقشه ی متعددی در دسترس کاربران وجود دارد، اما هر یک از این سرویس ها دارای کاستی هایی هستند که البته این کاستی ها برای کاربران ایرانی پررنگ تر است، چراکه بسیاری از سرویس های نقشه در مورد ایران به ارائه ی سرویس در حد مسیریابی اکتفا کرده و اطلاعات مربوط به سرویس های حمل و نقل عمومی یا کسب و کارها، آنچنان که باید در این نقشه ها کامل نیست، از این رو جای خالی سرویس های داخلی که اطلاعات کامل تری را در اختیار کاربران ایرانی قرار می دهند، احساس می شود.
سرویس مپ، یکی از سرویس های ایرانی نقشه است که امکانات و ویژگی های کاربری متعددی دارد. ارائه ی سرویس های متعدد توسط مپ به معنی بهبود هر چه بیشتر این سرویس نیست. یکی از مزایا یا ویژگی های مثبت سرویس مپ این است که این سرویس علاوه بر اینکه نقشه ی راهی برای توسعه ی ویژگی های جدید دارد، از باخورد کاربران نیز برای بهبود خدمت رسانی استفاده کرده و حتی بصورت جدی روی این بازخوردها حساب باز کرده است. سرویس مپ علاوه بر اینکه از بکارگیری نقشه استقبال می کند، بلکه پیشنهادات کاربران را نیز برای طراحی نقشه و تعیین الویت های توسعه در نظر می گیرد. این موضوع به اندازه ای برای مپ اهمیت دارد که این سرویس انتخاب شماری از کاربران را به عنوان کاربران ویژه در دستور کار قرار داده و حتی فاکتورهای مهم برای تعیین کاربران ویژه را نیز تعیین کرده است:
- بررسی و مرور تمامی ویژگی های اولیه ارائه شده توسط سرویس مپ
- کار کردن روزانه با قسمت های مختلف اپلیکیشن و شناسایی نقاط قوت و فرصت های بهبود
- ارسال بازخورد و پیشنهاد از روش های پیش بینی شده به صورت روزانه
- به اشتراک گذاری ویژگیهای نقشه با سایرین و ارائه پیشنهاد فیچرها و ویژگیهایی که وجود آنها در نسخه آتی ضروری به نظر می رسد
- مقایسه ویژگیهای مشابه با سایر اپهای موجود و طرح نقاط قوت و ضعف با از دیدگاه خود کاربر
سرویس مپ علاوه بر نسخه ی تحت وب، در قالب اپلیکیشن نیز در دسترس است؛ البته اپلیکیشن توسعه یافته در حال حاظر محدود به نسخه ی اندروید است و انتظار می رود در آینده ی نزدیک شاهد انتشار نسخه ی iOS اپلیکیشن سرویس مپ نیز باشیم.
شاید بتوان بزرگ ترین مزیت سرویس مپ را نمایش اطلاعاتی در مورد کسب و کارها، سرویس های حمل و نقل عمومی و حتی اطلاعات مربوط به علائم راهنمایی و رانندگی نظیر محل قرارگیری چراغ های راهنمایی خواند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط مپ، در حال حاضر بیش از ۲.۵ میلیون کسب و کار در این سرویس در سراسر ایران وارد شده است
مجموعه ی مپ علاوه بر بکارگیری نظرات کاربران، به دنبال همکاری با تمام استارتاپ ها و مجموعه های فعال در حوزه های زیرساختی نظیر ترافیک یا تکمیل اطلاعات است.
سرویس مپ در فاز آزمایشی است و هنوز برخی از قابلیت های آن به خوبی کار نمی کند و بعضی از قابلیت های جدید نیز قرار است در آینده اضافه شوند. شما هم می توانید این سرویس را آزمایش کرده و بازخورد خود را به توسعه دهندگان آن ارائه کند.