close
تبلیغات در اینترنت
علت های استفاده قرآن کريم از قصه

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
هتل فرودگاهی ibis تهران 0 2 spatena
​کمپین های تبلیغاتی طراحی سایت 13 37 hadiam
مشاوره کنکور 0 1 hadiam
ریاست جمهوری محترم سال 96 چه کسی خواهد بود؟انتخاب با شما 11 772 stormi
خرید بهترین دستگاه تولید زغال از بهترین شرکت 0 3 moghadam
​اشتباهات تکنیکی سئو در طراحی سایت 0 3 sitecode
کولین کلراید را از کجا بخریم؟ 0 3 lemonn
تبلیغ در گوگل 0 3 leyla9898
طراحی سایت آگهی 0 4 limotorsh98
طراحی و چاپ زونکن ، زونکن تبلیغاتی 0 3 qasemafra
طراحی مالتی مدیا 0 3 qasemafra
طراحی جعبه 0 3 qasemafra
بال اسکرو 0 5 tambaherbearings
کنجاله سویا را از کجا بخریم؟ 0 5 lemonn
فروش آپارتمان خیابان مولوی 0 4 zibazist
ترافیک طراحی سایت و افزایش درآمدزایی 0 4 sitecode
کاتالوگ دیجیتال چیست ؟ 0 5 zahraafra
طراحی کاتالوگ حرفه ای تبلیغاتی 0 3 zahraafra
چاپ کاتالوگ حرفه ای 0 6 zahraafra
آموزشگاه موسیقی ریتم آوا 0 4 ritmava
انرژی چینEnergy-Chain 0 6 tambaherbearings
باهر 0 7 tambaherbearings
​آیا محتوای طولانی در بهبود سئو سایت موثر است؟ 0 7 sitecode
7 مرحله برای درمان شکست عشقی 0 8 rosha68
​نکات مهم سئو off page در طراحی سایت 0 11 sitecode
فروش آپارتمان ۹۴متر فول امکانات خوش نقشه 0 11 zibazist
سئو کلاه سیاه و خطرات آن در طراحی سایت 0 12 sitecode
روش صحیح نصب و جا زدن بلبرینگ 1 29 nik952148
اهمیت footer در طراحی سایت 0 15 sitecode
درباره هتل درویشی مشهد چه می‌دانید؟ 0 12 spatena

2

علت های استفاده قرآن کريم از قصه

جايگاه واهميت داستان ها، سبب شده تا بخش چشم گيري از آيات قرآن، به بيان قصه ها اختصاص يابد. حال، به بيان دلايل مهم استفاده قرآن از قالب قصه مي پردازيم:

1. تربيت و آموزش

مهم ترين عامل بهره گيري قرآن از قصه، تربيت و آموزش مي باشد. هدف گوينده (خداوند)، پرداختن به قصه، عناصر، حوادث و قهرمان و يا قهرمانان داستان نيست، بلکه استفاده از موارد ياد شده در جهت انتقال نامحسوس پيام خويش به مخاطب است. گاهي اوقات در فضاي داستان، تغييرهايي ايجاد مي شود. مثلا، قهرمان، نقش کم تري مي يابد، يا حوادث آن، اصلي مي شوند و حتي گاهي، بين دو صحنه، قسمتي خالي گزارده مي شود، تا مخاطب با نيروي تفکر و تخيل خود، آن خلا را پر سازد.
نکته ديگر اين است که، عناصر قصه هاي قرآني، از واقعيت و صداقت الهام مي گيرند. در آن ها به نمايش دقيق و حقيقي صحنه ها اهميت داده مي شود. در نقل داستان، به جزئيات و مسائل فرعي چندان اهميت داده نمي شود. از اين رو، بسياري از موارد مبهم و کلي آورده مي شود:

الف) ابهام در مکان:

در قصه قوم ثمود و صالح،(وکان في المدينه تسعه رهط يفسدون في الارض و لا يصلحون) (سوره نمل، آيه 48) (در آن شهر بزرگ [گفته اند سرزمين احقاف، نزديک حضرموت بوده است.]  نُه گروه بودند، که آن سرزمين را به فساد کشانيده بودند.)

ب) ابهام در شخصيت ها و عوامل انساني

در قصه صالح (کذبت ثمود بطغواها، اذنبعث اشقاها، فقال لهم رسول الله ناقه الله و سقياها، فکذبوه فعقروها فدمدم عليهم ربهم بذنبهم فسواها، ولايخاف عقباها) (سوره شمس، آيات 11- 15).
قوم ثمود بر اثر طغيان [پيامبرشان را] تکذيب کردند، آن گاه که شقي ترين آن ها به پا خاست و فرستاده الهي [صالح] به آنان گفت: ناقه خدا [همان شتري که معجزه الهي بود.] را با آبشخورش واگذاريد [ومزاحم آن نشويد]؛ ولي آنها او را تکذيب کردند و ناقه را پي کردند [به هلاکت رساندند]. از اين رو، پروردگارشان آن ها [وسرزمين شان] را به خاطر گناهاشان در هم کوبيده و با خاک يکسان و صاف کرد. و او هرگز از فرجام اين کار [مجازات ستمگران] بيم ندارد.

ملاحظه مي شود که در اين داستان، نام قوم ثمود آمده، ولي شخصيت اصلي آن، «صالح» با تعبير «رسول الله» است و شخصيت منفي قصه، با تعبير «اشقاها» ذکر شده است. هدف اصلي قصه، تکذيب رسالت و آيت آن، ناقه است. بدين گونه، سبک و روش بيان، فقط پيرامون همين محور شکل گرفته و عناصر قصه، روي بيان اين هدف متمرکز شده است.
هم چنين در بسياري از قصه ها، از زمان مشخص و دقيق وقوع رخدادها يا زندگي امت ها يادي نمي شود و با توصيف هاي کلي، از آن ها گذر مي شود.

2 . ياد کرد مثال و سرگذشت، بهترين روش براي تفهيم همگان

عامل مهم ديگر، در بهره گيري قرآن از قصه ها، اين است که قرآن ، گفتار و بيانش، بيش تر جنبه خطابي داشته و روي سخن آن با همگان است. در چنين حالتي، ذکر مثال و حکايت گذشتگان، بهترين روش براي تفهيم است. زيرا، قرآن، هدفش آگاه سازي جامعه است و در آگاه ساختن مردم، بايد از زبان و بياني روشن استفاده کرد. داستان ها داراي چنين ويژگي هايي هستند. يعني، زباني روشن، بياني رسا و شيرين دارند.
بنابراين، مقصود قرآن در چنين قالبي به دست مي آيد. به عنوان مثال، خداوند، در بيان داستان ابلاغ نبوت حضرت موسي(ع)، به عنوان نماينده توحيد الهي و فرعون ، نماينده کافران مي بينيم که حق برباطل پيروز مي گردد. و در پايان داستان، خداوند، آن را وسيله عبرت اهل خشيت بيان مي دارد: (ان في ذلک لعبره لمن يخشي) (سوره نازعات ، آيه 26).و بارها در آيات ديگر آمده است: (وما يتذکر الا من ينيب) (سوره مؤمن ، آيه 13). (ان في ذلک لعبره لاولي الابصار) (سوره آل عمران، آيه 13). (انما يتذکر اولوالالباب)، (سوره زمر،آيه 9).

3. عامل جذبه و کشش

قصه در دارازي تاريخ ،مورد علاقه و توجه بشر بوده و براي او، کشش خاصي داشته است. اين جاذبه، ريشه در سرشت انسان دارد. بدون شک، قصه، به خاطر جاذبه هاي طبيعي خود، تا اين حد گسترده مورد استفاده بشر قرار گرفته و هر گروهي با انگيزه اي خاص براي رسيدن به منظور خود، از آن بهره گرفته است. قرآن نيز به اين جاذبه فطري، توجه نشان داده و با تکيه بر علايق طبيعي انسان، بهترين داستان ها را برگرفته است.
در واقع، قرآن به گرايش هاي فطري و طبيعي آدمي توجه کرده و نيکوترين قصه ها را، هماهنگ با اهداف مقدس خويش ساخته است. اين قصه ها، مجموعاً 70 داستان مي باشد.
- (واتل عليهم نبأ نوح اذ قال لقومه....) (سوره يونس، آيه 71)
- (نحن نقص عليک احسن القصص...) (سوره يوسف، آيه 3)
- (تلک من أنباء الغيب نوحيها اليک ما کنت تعلمها انت و لا قومک من قبل هذا....) (سوره هود، آيه 49)
«(اي پيامبر!)، اين ها از اخبار غيبي است که به تو وحي مي کنيم؛ و نه تو و نه قومت، اين ها را پيش از اين نمي دانستيد...»

 


نشريه بشارت- ش77

 

نسیم سحر دات آی آر

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2