close
تبلیغات در اینترنت
محمد سبزوارى نجفى‏ صاحب تفسير ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن‏

نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
​اشتباهات تکنیکی سئو در طراحی سایت 0 3 sitecode
کولین کلراید را از کجا بخریم؟ 0 3 lemonn
تبلیغ در گوگل 0 3 leyla9898
​کمپین های تبلیغاتی طراحی سایت 8 35 hadiam
طراحی سایت آگهی 0 4 limotorsh98
طراحی و چاپ زونکن ، زونکن تبلیغاتی 0 3 qasemafra
طراحی مالتی مدیا 0 3 qasemafra
طراحی جعبه 0 3 qasemafra
بال اسکرو 0 5 tambaherbearings
کنجاله سویا را از کجا بخریم؟ 0 5 lemonn
فروش آپارتمان خیابان مولوی 0 4 zibazist
ترافیک طراحی سایت و افزایش درآمدزایی 0 3 sitecode
کاتالوگ دیجیتال چیست ؟ 0 4 zahraafra
طراحی کاتالوگ حرفه ای تبلیغاتی 0 3 zahraafra
چاپ کاتالوگ حرفه ای 0 4 zahraafra
آموزشگاه موسیقی ریتم آوا 0 3 ritmava
انرژی چینEnergy-Chain 0 5 tambaherbearings
باهر 0 7 tambaherbearings
​آیا محتوای طولانی در بهبود سئو سایت موثر است؟ 0 7 sitecode
7 مرحله برای درمان شکست عشقی 0 7 rosha68
​نکات مهم سئو off page در طراحی سایت 0 9 sitecode
فروش آپارتمان ۹۴متر فول امکانات خوش نقشه 0 9 zibazist
سئو کلاه سیاه و خطرات آن در طراحی سایت 0 11 sitecode
روش صحیح نصب و جا زدن بلبرینگ 1 29 nik952148
اهمیت footer در طراحی سایت 0 13 sitecode
درباره هتل درویشی مشهد چه می‌دانید؟ 0 10 spatena
معرفی صحن های بارگاه امام هشتم، امام رضا (ع) 0 10 spatena
طراحی سایت تبلیغات و آگهی 0 11 noroozi
سرور مجازی چیست؟ 0 10 npcowebdesign
خرید ادویه با قیمت مناسب به صورت فله 0 10 lemonn

2

محمد سبزوارى نجفى‏ صاحب تفسير ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن‏

محل تولد: روستاى فرومد واقع در بين سبزوار و شاهرود 
تاريخ تولد: 1318 ق‏ 
تاریخ وفات: 1409 ق‏

استادان: آيت الله حاج سيد حسين طباطبائى قمى‏، آيت الله ميرزا عبد الهادى شيرازى و آيت الله سيد ابوالقاسم خويى« ره» 
شاگردان:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
معرفي تفسير« ارشاد الاذهان فى تفسير القرآن» به زبان عربى و در صدد تفسير تمامى قرآن به شيوه اختصار و ايجاز در يک مجلد بزرگ( قطع رحلى) مى‏ باشد. اين تفسير به مثابه خلاصه تفسير« الجديد» مصنف مى‏ باشد که در 7 جلد تدوين شده است تفاوت اين تفسير با الجديد فقط در تلخيص آن است، و از جهت روش و شيوه ورود و خروج به بحث ها تفاوت چندانى با آن ندارد.

تلخيص ‏هاى انجام گرفته در مواردى از قبيل:

خلاصه کردن احاديث نقل شده، عدم تعرض به اقوال که در الجديد به وفور به چشم مى ‏خورد، حذف توضيحات، حذف دسته آيات ابتداى هر بحث، حذف برخى وجوه و احتمالات، مى‏ باشد.
مصنف سعى نموده عين کلمات و جمله‏ها را بکار برد و در واقع اين تفسير با کنار هم گذاشتن عباراتى از الجديد، پديد آمده است. البته طرح نشر آن بصورت وسط بودن مصحف و تعبيه تفسير همان آيات در اطراف آن، از طرف ناشر( که فرزند مفسر مى ‏باشد) ارائه شده است.
روش اين تفسير به مانند« الجديد» تحليلى، اجتهادى مى‏ باشد، منتهى با برگزيدن روش اختصار و ايجاز، مخاطب اين تفسير کسانى هستند که آگاهى کافى به زبان عربى داشته و طالب فهم بيشتر آيات قرآنى هستند، و براى متوسطين از مردم قابل استفاده خواهد بود. قلم مفسر، شيوا و بدون تعقيد است و اين، فهم آن را براى مخاطب سهل و آسان نموده است. مفسر سعى نموده مباحث خود را در محدوده ظاهر الفاظ و معانى حقيقى و مجازى آن مطرح نمايد، بنابراين از تأويلات و مطرح کردن بطون گوناگون، پرهيز نموده است.
روش تفسير :
در هر سوره با ذکر نام آن، مکى، مدنى بودن، عدد آيات به همراه فضل سوره و وجه تسميه آن، آغاز مى‏ گردد. سپس به تفسير آيه به آيه به شکل مختصر مى‏ پردازد. با وجود اختصار، توجه خود را به بحثهاى لغوى و ادبى نشان مى‏ دهد، و در بيان معانى برخى لغات از آيات ديگر نيز به عنوان تأييد و استشهاد کمک مى‏ گيرد. مانند معناى هدايت در صفحه 6. نقل روايات را نه به تفصيل و کثرت« الجديد» بلکه به شکل کم و خلاصه در اينجا حفظ نموده تا رنگ روايى بودن منش تفسيرى وى، پابرجا بماند. از شيوه تفسير قرآن به قرآن نيز بهره گرفته، در تفسير آيات، گاه به آيات ديگر استناد مى‏ نمايد مانند آيه 58 سوره بقره ص 14. البته در دو بخش اخير، جنبه عمومى نداشته است. داستان ها و قصص قرآنى را در حد آيات مطرح نموده و مختصر توضيح اضافى را در آنها دارد، مانند آيه 67 سوره بقره ص 16، داستان بقره. شأن نزول آيات را به ميزان کم، مطرح مى‏ نمايد و از آن در توضيح آنها کمک مى‏ گيرد. ديدگاه شيعى خود را به طور ملايم و بدون ايجاد حساسيت و يا توهين به مخالفين، در آيات فقهى مانند وضو و خمس و آيات ولائى مانند آيه مباهله، آيه اکمال، آيه برائت و...، نشان مى‏ دهد.  

 

آثار مفسر: دو تفسير به نام هاى 1- الجديد فى تفسير القرآن در هفت جلد، 2- ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن( تفسير مورد بحث) مى‏ باشد.

نسیم سحر دات آی آر

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2