close
تبلیغات در اینترنت

ابن جوزي (ابو الفرج جمال الدين عبد الرحمن بن على بن محمد جوزى قرشى تيمى بکرى بغدادى‏ ) صاحب تفسي�

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
02narjes17
14hosintt
03hosintt
03azadstyle
13radvan
14ebrahim2e
02ebrahim2e
110souri92
02sitecup1
04sitecup1
02sitecup1
117pariii
05sitecup1
04sitecup1
04sitecup1
06sitecup1
04souri92
05roozfreight
04mina71
06saraamini
06radvan
18ebrahim2e
06ebrahim2e
18pariii
09pariii
05sitecup1
07sitecup1
07sitecup1
06souri92
09roozfreight
ابن جوزي (ابو الفرج جمال الدين عبد الرحمن بن على بن محمد جوزى قرشى تيمى بکرى بغدادى‏ ) صاحب تفسي�

ابن جوزي (ابو الفرج جمال الدين عبد الرحمن بن على بن محمد جوزى قرشى تيمى بکرى بغدادى‏ ) صاحب تفسير زاد المسير في علم التفسير

محل تولد: بغداد 
تاريخ تولد: 511 ق 
تاریخ وفات: 597 ق 
استادان: وى در دوران کودکى و نوجوانى در مجالس درس بسيارى از بزرگان علم و ادب حضور يافته و از آنان در علوم متداول زمان اجازه کتبى يا شفاهى اخذ کرده است. وى در المنتظم، به ويژه در وفيات آن بيش از 70 تن و در مشيخه 89 تن از استادان خود را نام مى‏برد که بسيارى از آنان به وى اجازه روايت داده ‏اند.

برخى از مشهورترين استادان وى اينانند:
1- ابو الفضل محمد بن ناصر بغدادى( 467- 550) معروف به سلامى.
2- ابو القاسم على بن يعلى علوى هروى‏
3- ابو السعادات احمد بن احمد.
4- فاطمه بنت حسين بن حسن بن فضلويه رازى.
5- ابو نصر احمد بن محمد بن عبد القاهر طوسى.
6- ابو القاسم هبة الله بن محمد شيبانى کاتب.
7- ابو بکر محمد بن عبد الله عامرى.
8- ابو القاسم نصر بن حسين مقرى معروف به ابن حبار.
9- ابو بکر احمد بن محمد بن احمد دينورى‏
10- ابو البرکات سعد الله بن محمد بن على بن احمدى‏ 

شاگردان: وى استادى بزرگ و مدرسى توانا بود و چنانکه خود مى‏گويد در پنج مدرسه تدريس مى‏ کرده است.

گروه زيادى در رشته‏ هاى مختلف علمى از ابن جوزى بهره‏مند شده و جمعى کتابهايى را نزد او خوانده ‏اند، از آن جمله‏ اند: طلحه العلثى و ابو عبد الله بن تيميه، خطيب حرّان. گروه بيشمارى از امامان، حافظان، فقيهان و جز اينان، حديث از وى شنيده و تصانيفش را بر او خوانده‏ اند.

گروهى نيز از او روايت کرده‏اند که از آن جمله ‏اند: پسرش محيى الدين يوسف، پسر ديگرش على ناسخ، نوه‏اش، شمس الدين يوسف( معروف به سبط ابن جوزى). شيخ موفق الدين ابن قدامة، حافظ عبد الغنى، ابن قطيعى، ابن نجار، ابن خليل و نجيب عبد اللطيف حرانى که آخرين شاگرد وى در سماع حديث بوده است.
گروهى ديگر از او اجازه روايت اخذ کرده ‏اند، از آن جمله ‏اند: ابن جبير اندلسى، زکى الدين عبد العظيم منذرى، صائن الدين محمد بن انجب ال بغدادى، تا صح الدين بن حنبلى واعظ، احمد بن ابى الخير و الفز على بن بخارى که آخرين اينان بوده است. 

معرفي تفسير:
 « زاد المسير فى علم التفسير» معروف به« زاد المسير»، تفسير متوسط ابن جوزى بوده که خلاصه‏ اى از تفسير بزرگ وى بنام« المغنى فى تفسير القرآن» مى باشد شامل جميع آيات قرآن است. سبک غالب بر اين تفسير، نقلى و روايى و برگرفته از روايات پيامبر صلى الله عليه و آله و صحابه و تابعين مى‏ باشد.

خود درباره روشش مى‏ نويسد: در اين کتاب از متون تفسير، ناسخ و منسوخ، اسباب نزول، مکى و مدنى، گنجاندم و امورى که مورد نياز در تفسير بود به آن افزودم، از تکرار مطالب جز بر وجه اشاره پرهيز نمودم، تا آنجا که بر اقوال دسترسى پيدا کردم( به غير از موارد ضعيف) به شکل اختصار نقل نمودم، و اگر تفسير آيه‏اى را ذکر نکرده ‏ام يا به جهت اين است که قبلا تفسير شده، يا اينکه معناى آشکارى دارد و نياز بر تفسير ندارد.»
روش تفسير : روش کلى وى در ورود به مباحث اين گونه است که با ارائه اطلاعات کلى درباره سوره از قبيل نام، فضيلت، نزول و عدد آيات آن، آغاز مى‏کند، سپس اسباب النزول، لغت و شواهد بر آن، معناى کلمه و اقوال مفسران در آن مورد را به خوبى نقل مى‏نمايد. بعد از آن به احکام مأخوذه از آيه، ناسخ و منسوخ و قراءات مى‏ پردازد. و در نهايت مطالبى را در قالب« فصل» در تکميل تفسير آيات بيان مى ‏دارد.

ايشان در نقل اقوال مروى در تفسير آيه، اسباب نزول، معناى لغوى، بلاغى و غير آن، صحيح‏ ترين را( به نظر خود) انتخاب مى‏نمايد و تلاش دارد که عين الفاظ اقوال را نقل کند، و در صورت نقل به معنى، گوشزد مى‏ کند. در کنار مطرح کردن قرائت هاى مشهور، به شاذ آنها نيز مى‏ پردازد و توجيه قواعدى آن را از متخصصين فن قرائت، بيان مى‏ دارد.

زاد المسير از اسرائيليات خالى نيست، گر چه به ضعف آنها اشاره دارد، اما در روش عمومى خود در نقل اقوال درباره آنها، ترجيح قولى بر قول ديگر را بيان نمى‏ کند، همچنان که در ساير منقولات، رايى را بر رايى يا معنايى را بر معنايى، مقدم نمى‏ دارد و وارد مقوله نقد يا انتخاب( جز موارد اندک، مانند ج 1 ص 165 ذيل آيه 197 سوره بقره) نمى شود.

ابن جوزى در معناى لغوى، ادبى، بلاغى و... از آيات ديگر قرآن نيز کمک مى‏گيرد مانند آيه 26 سوره بقره ج 1 ص 47. گاهى نيز به کمک آيات ديگر، بحثى را به شکل موضوعى پى‏گيرى مى‏ نمايد. مانند ج 1 ص 51 ذيل آيه 30 سوره بقره درباره خلق حضرت آدم( ع).

زاد المسير متعرض آراء فقهى در ذيل آيات احکام مى‏گردد و بر فقه احمد بن حنبل تأکيد دارد. براى نمونه ذيل آيه 102 سوره بقره در بيان حکم سحر ج 1 ص 96.

در تفسير آياتى که رنگ و بوى ولايت حضرت على( ع) را دارند، عموما طبق روش مفسران معتدل اهل سنت رفتار مى ‏نمايد. بطور مثال ذيل آيه 67 سوره مائده«يا ايها الرسول بلّغ...»آراء و احاديثى نقل مى کند که با ظاهر الفاظ، زمان نزول و اينکه آخرين سوره نازل شده بر پيامبر( ص) است، سازگارى ندارد.

در آنجايى نيز که مفسر ذيل آيه 55 سوره مائده ج 1 ص 561، به عنوان احتمال اول، قصه انفاق انگشتر در حال رکوع، از طرف حضرت على عليه السلام را مطرح مى‏نمايد و قول ابن عباس، مقاتل و مجاهد را نقل مى‏ کند، محقق تفسير در پاورقى، کلام ابن کثير در تفسيرش را مبنى بر توهم حال بودن جمله«و هم راکعون»و نيز بيان ابن تيميه« که اين از وضع رافضه است» را نقل مى‏ کند که خود نشانه حقد و کينه محقق نسبت به على عليه السلام و شيعه است.

مهم ترين مصادرى که ابن جوزى از آنها نقل کرده عبارتند از،
جامع البيان طبرى، مشکل القرآن و غريب القرآن ابن قتيبة، معانى القرآن فراء و زجاج،« الحجة فى القراءات» ابو على فارسى، مجاز القرآن ابو عبيده،« النکت و العيون فى تفسير القرآن» ماوردى، که در نقل اقوال و تقسيم و ترتيب ابواب و مباحث... از آن زياد متأثر شده است. در لغت از فراهيدى، خليل بن احمد، ابن قتيبة و ابو عبيده، در نحو از فراء، زجاج، اخفش، محمد بن قاسم نحوى و کسائى، در قرائت از حجدرى، عاصم و مانند اينها، مطالب را نقل مى ‏نمايد. 

آثار:
 مفسر ابن جوزى از سيزده سالگى به تأليف پرداخت و از آنجا که تا پايان عمر از نوشتن باز نايستاد، شمار آثارش بسيار است. قدرت شگفت انگيزش نيز او را يارى داده است. خود او مى‏ گويد« بيش از 360 تصنيف است که برخى از آنها 20 مجلد و برخى فقط يک جزوه است» و در اواخر عمر مى‏ گفت:« من با اين دو انگشتم 2000 مجلد کتاب نوشته ‏ام» گفته‏ اند: اگر شمار جزواتى را که نوشته است بر روزهاى زندگانى وى تقسيم کنند، معلوم مى‏شود که وى در هر روز 9 جزوه کتابت کرده است. درباره طبرى نيز گفته ‏اند که روزى 40 صفحه کتابت مى‏ کرده است.

همچنين نوشته ‏اند که ابن جوزى تراشه قلم هايى را که با آنها احاديث پيامبر اکرم( ص) را مى ‏نوشته، گردآورده بود. هنگام مرگ وصيت کرد که آب غسل او را با آنها گرم کنند، چنين کردند. اين تراشه‏ ها بيش از مقدار مورد نياز بود. افراد مختلف فهرستهاى زيادى بر آثار وى نوشته ‏اند، از جمله فهرستى نيز از خود مؤلف نقل مى‏شود. آثار بازمانده از وى حدود 384 اثر مى‏ باشد. که با توجه به گزارش مؤلف از آثار خود( 2000 اثر) مى توان حدس زد که بخشى از آنها در حوادث گوناگون از بين رفته است. از فهرستهاى متقدمان که بگذريم، سيد عبد الحميد علوچى کتابى با عنوان مؤلفات ابن جوزى نوشته و در آن به شمارش و طبقه‏ بندى آثار او پرداخته است. از ميان آثار بازمانده ابن جوزى المنتظم فى تاريخ الملوک و الامم در ده جلد بزرگ، تلبيس ابليس در 13 باب، و زاد المسير در تفسير قرآن، از مهم‏ترين آثار وى به شمار مى‏آيد. موضوعات متعددى که ايشان در آنها تأليف دارد، عبارتند از: 1- قرآن و علوم قرآن، 2- حديث و رجال حديث و علوم آن، 3- مذاهب و عقايد و اصول و فقه، 4- وعظ و اخلاق و رياضيات، 5- طب، 6- شعر و لغت، 7- تاريخ و جغرافيا، سير و حکايات. علوچى از 384 اثر ابن جوزى 139 کتاب را به عنوان خطى معرفى کرده و نام کتابخانه‏ هايى را که اين نسخه ‏ها در آنها نگهدارى مى‏ شود، آورده و آنها را طبقه‏ بندى نموده است.

دانشمندان در ارزيابى آثار ابن جوزى نظرات گوناگونى اظهار کرده و برخى نقدهايى بر آنها وارد نموده‏ اند.

 


از ديگر آثار قرآن پژوهى ابن جوزى مى‏توان از فنون الافنان فى عيون علوم القرآن، المصفى باکفّ اهل الرسوخ فى الناسخ و المنسوخ، نزهة الاعين النواظر فى علم الوجوه و النظائر، تذکرة الاريب فى علم التفسير، المغنى فى التفسير، تيسير البيان فى تفسير القرآن و عمدة الراسخ فى معرفة المنسوخ و الناسخ، نام برد.

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: چهارشنبه 31 تير 1394 ساعت: 22:30

نظرات()

تعداد بازديد : 399

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####

این نظر توسط (( پاپ )) در تاریخ 1394/5/3 و 0:05 دقیقه ارسال شده است

پاپ

با سلام

قابل استفاده برای انواع سایت ها و وبلاگ ها
از هر آی پی در 24 ساعت دو یا سه بار کسب درآمد کنید
برای هر ای پی 120 ریال در یافت کنید( کاربران Vip 160ریال)

از کسب و کار لذت ببرید.


این نظر توسط (( احسن احمدی )) در تاریخ 1394/5/2 و 23:53 دقیقه ارسال شده است

 احسن احمدی

سلام من به طوراتفاقی باوبلاگ شماآشناشدم من مدیریت وب سایت معلولیت محدودیت نیست هستم جهت شناخت وب سایتم به وبلاگ های دیگران سرمیزنم وازمدیریت محترم آن دعوت می کنم خوشحال می شوم تشریف بیارید. راستی اگرمایلیدازآپ های وب سایت معلولیت محدودیت نیست مطلع بشیدایمیلتون وبرام کامنت بذاریدتاازطریق ایمیل بهتون خبربدم منتظره حضورسبزتان هستم


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

فروش ویژه گوشی کودک تاچ می - Tuch Me



گوشی کودک تاچ می وسيله اي سرگرم كننده و آموزنده براي كودكان شما. طراحي شده متناسب با ارگونومي دستان كودكان. دارای بازی گربه سخنگو یا همان تام سخنگو، اهنگ های بسیار زیبای بچه گانه، دکمه های لمسی واقعی و ...

روش خرید: برای خرید پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظر را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید، سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید. جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت: 20000 تومان

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 381
افراد آنلاین : 5
تعداد اعضا : 320
بازدید امروز : 846
بازدید کلی : 1,719,218
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 54.224.121.67
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : جمعه 03 آذر 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری