نسیم سحر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

آخرین ارسالی های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
سرور مجازی نونگار 64 188 hadiam
ریاست جمهور انتخابی شما در سال 96 چه کسی خواهد بود؟ 79 1084 hadiam
2 فاکتور مهم در خرید کابل کواکسیال چیست؟ 2 31 maryam567
داغ شدن گوشی هوشمند 1 170 maryam567
در هنگام خرید فیبر نوری به چه نکاتی باید توجه کرد؟ 1 14 maryam567
نقش سئو سایت در بالاآمدن سایت در گوگل 1 222 maryam567
ساخت سایت حرفه ای با بهترین آفرهای تخفیفی 3 23 maryam567
مشخصات فنی گوشی‌های سری Meizu 15 فاش شد 1 136 maryam567
ارسال بار به کانادا 2 232 maryam567
پانچ چیست و خدمات پانچ در صنعت فلزکاری 1 10 maryam567
اجاره سرور اختصاصی - اجاره سرور اختصاصی توشن 2 24 maryam567
باربری تهران یک شرکت معتبر در کار باربری 2 269 maryam567
فروش آپارتمان ۹۴متر فول امکانات خوش نقشه 2 39 maryam567
ماندگاری میکروبلیدینگ ابرو 3 54 maryam567
مهم ترین ابزارهای استفاده از تولید محتوا چیست؟ 4 41 maryam567
فاکتور رسمی چیست؟ 0 1 lemonn
سئو سایت حرفه ای با جدید ترین متدها و آفرهای تخفیفی 0 1 npcoo
خرید آپارتمان های کوچک متراژ 0 1 bakhshifatemeh
سئو منفی چیست؟ 4 119 parisa98
​ تاثیر ماساژ بر سیستم بدن 4 138 maryam567
عدم ثبت شرکت و پیامدهای آن 5 286 maryam567
مراقبت مو بعد از انجام کراتینه مو 0 2 parniahair
هارد SSD، قلب تپنده کنسول‌های آینده 17 139 maryam567
مراحل ساخت واشر سیل شیشه 5 27 maryam567
بی شعور کیست؟ 29 535 hadiam
روانشناسی رنگ در طراحی سایت های اختصاصی: 30 405 hadiam
نمایندگی تعمیرات فریجیدر 6 176 parisa98
خدمات سئو سایت seo 2 177 parisa98
با تهران مبله دیگر نگران سفر کردن نباشید 17 387 niyahel
از سانتریفیوژی ضد اسید در چه مواردی استفاده میود؟ 1 34 maryam567

2

سيد على اکبر قرشى صاحب تفسير احسن الحديث

محل تولد: بناب 
تاريخ تولد: 1307 ش 
تاریخ وفات: - 
استادان: آيت ا... العظمى بروجردي و ...  
شاگردان:؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معرفي تفسير:
تفسير احسن الحديث اثر سيد على اکبر قرشى، تفسير کل قرآن به زبان فارسى نگاشته شده و کتابى است ساده و روان با جهت گيرى هدايتى و تربيتى، متناسب با سطح و فهم توده‏ى مردم، که جلوه تفسير قرآن به قرآن و استفاده از روايات را در خود دارد.

آغاز نگارش آن هشتم ذو القعده 1396 ه. ق و 1356 شمسى و بعد از 9 سال و چند ماه به سال 1365 ه. ش پايان يافت.

نسبت به نام گذارى تفسير، مصنف مى‏فرمايد: ابتدا نامش را« تفسير ممتاز» گذاشتم ولى در ذهنم بود که اين نام، مناسب نمى ‏باشد، جلد اول با همين نام چاپ شد، خيلى فکر کردم که چه نامى براى آن انتخاب نمايم، بعد از مدتى به نظرم آمد که خداوند به قرآن« احسن الحديث» فرموده است. در سوره زمر آيه 23 مى‏ فرمايد: الله انزل احسن الحديث کتابا متشابها» به همين جهت اين نام را انتخاب نمودم.

روش تفسير :
 اين تفسير همانند بسيارى از تفاسير، مقدمه‏اى در بعضى مسائل علوم قرآنى دارد که در حقيقت جزو مبادى تفسير و آشنايى کلى با قرآن مى‏ باشد. مانند: توضيح کلمه« قرآن»، سوره‏ها و آيات قرآن، مطالب قرآن، سوره‏ها و آيه‏هاى مکى و مدنى، تقسيم سوره‏ ها به سال هاى قبل از هجرت و بعد از آن، اولين و آخرين سوره، ترکيب و ترتيب سوره‏ هاى قرآن، نزول دفعى و تدريجى قرآن، عاصم و قرائت او، اهتمام پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم به خواندن و آموختن قرآن، حکايت قرآن، قرآن و انقلاب اسلامى و توضيح سبک تفسيرى در تفسير احسن الحديث.

نويسنده در ذيل عنوان مطالب قرآن مى‏فرمايد: لذا آيات قرآن، حدود دو هزار و صد آيه در زمينه خدا شناسى و استدلال بوجود حق تعالى از راه هاى طبيعت و عقل است، همچنين در ميان صفات عاليه خداوند از قبيل علم، قدرت، حکمت، حيات رحمت، اراده، تدبير جهان و امثال آن مى ‏باشد.

حدود هزار و پانصد آيه در شرح حال پيامبران و مبارزه طرفداران حق با طرفداران باطل و جبهه گيرى اهل توحيد و طاغوتها در برابر يکديگر و پيکار قولى و عملى اين دو جناح است که به پيروزى حق و اهل حق ختم مى‏ شود. حدود پانصد آيه در زمينه احکام و بقيه آيات در زمينه موعظه‏ها، تشويق به اعمال و صفات نيک، بيدارى انسانها، حالات روحى بشر و مانند آن است، بنابراين مى‏توان مطالب قرآن را در چهار کلمه خلاصه کرد: الله، معاد، دنيا و آخرت.

روش اين تفسير در ترتيب مباحث آن است که در آغاز آياتى را که مطالب آن با يکديگر مرتبط است، بر مى‏ گزيند، سپس ترجمه فارسى آن را ارائه مى‏ دهند، آنگاه وارد سه بحث جداگانه خواهد شد. کلمه‏ ها، شرح‏ ها، نکته‏ ها.

کلمه‏ ها:
 در اين بخش کلمات آيات از افعال و اسماء، ترجمه مى شود، در اين بخش احيانا وجه تسميه( مانند وجه تسميه ابليس براى شيطان آيه 24 سوره بقره ج 1 ص 90)، اختلاف معنا( مانند معناى بناء و سفک در آيه 20 و 30 سوره بقره)، مفرد کلمات، نوع کلمه مانند مشتق يا جامد بودن( مانند کلمه ملائکه در آيه 20 سوره بقره)، معناى شرعى( مانند معناى شرعى کلمه سجده در آيه 24 بقره) و وزن آنها بيان مى‏ گردد. نيز گاهى لفظ عربى را در ترجمه مى‏آورد( مانند: الانهار: النهر: مجرى الماء الفائض).

در معانى کلمات و توضيح آنها در مواردى به قبل ارجاع مى‏ دهد( مانند امسکوهن) در اين بخش مطالب را از قاموس قرآن خود، مفردات راغب، تفسير مجمع البيان، اقرب الموارد، برهان قاطع( در معناى سلوى)، قاموس اللغه، صحاح و براى شاهد آوردن، به نهج البلاغه هم استناد مى‏نمايد،( مانند: يحبطه ج 1 ص 520 آيه 275 بقره و اخدود ج 12 ص 161 آيه 4 سوره بروج). هر از چندى نيز وزن کلمات را ذکر مى‏ نمايد، منتهى وزن فارسى( مانند: اکل بر وزن شتر، کبر بر وزن جگر ج 1 ص 498 در آيه 295- 296 سوره بقره).

در معناى کلمه گاهى آن را به شکل مرکب معنا مى‏ نمايد( مانند شئتما ج 3 ص 384 سوره اعراف آيه 19)
ابتداى هر سوره، کلياتى راجع به آن از قبيل مکى، مدنى بودن، تعداد آيات، چندمين سوره در نزول، قبل يا بعد بودن آن نسبت به سوره ديگر، فضائل سوره، غرض سوره و علت نامگذارى سوره مطرح مى‏ شود. گاهى نيز به اختلاف نظر در آيات سوره ‏ها اشاره‏اى دارد( مانند ج 12 ص 368 سوره أرأيت). به شأن نزول سوره ‏ها در اين قسمت اشاره مى‏ نمايد.

در اين بخش از روايات تفسير مجمع البيان، تفسير عياشى، تفسير برهان، تفسير ابن کثير، تفسير بيضاوى، تفسير الميزان و تفسير کشاف استفاده کرده ‏اند.

شرح‏ ها:
در اين فراز، شروع به تفسير تک تک آيات مى‏ نمايد و قبل از آن شأن نزول آيه را( در صورت موجود بودن) بيان مى‏ کند، گاهى توضيح مختصرى راجع به موضوع آيات ذکر مى ‏نمايد( مانند بحث تحويل قبله)، سپس خلاصه‏ اى از مطالب آيات را در قالب خلاصه آيات بيان و سرانجام به تفسير تک، تک آيات مى‏ پردازد.

در اين ميان، گاه، لفظ يا معنايى از آيه را با کمک آيات ديگر توضيح مى‏ دهد( مانند شرح« کذلک» با استفاده از آيات ديگر، آيه 143 سوره بقره ج 1 ص 266)، در توضيح روايات نيز بعضا نظرى به تفسيرى بودن روايت يا بيان مصداق نمودن آن دارد، ارتباط دسته آيات را در اين بخش بيان مى‏ نمايد.
در نقل اقوال تفسيرى، گاه يکى را ترجيح مى‏ دهد.
مواردى نيز در پاورقى بخش شرح‏ها، به مطالب قاموس قرآن خود، ارجاع مى‏ دهد( مانند ج 1 ص 479 بحث کرسى و بحث اهل اعراف ج 3 ص 419).
و نيز در اين پاورقى‏ ها موارد اقتباس از تفاسير ديگر را ذکر مى‏ نمايد( مانند ج 1 ص 478 در تفسير« لا تأخذه سنة و لا نوم»)

نکته‏ ها:
نويسنده مى‏ فرمايد: مطالبى که اگر در بخش شرح‏ ها مى‏آورديم باعث طولانى شدن آن مى‏ شد و نيز مطالبى که به عنوان برداشت‏ هاى امروزين از آيات است، در اين قسمت آورده ‏ايم.

البته بخش نکته‏ ها، همه دسته آيات را دربر نمى‏ گيرد و مواردى را شامل نمى‏ شود( مانند آيه 213 سوره بقره ج 1 ص 384، ج 2 ص 297 ذيل آيات 112 تا 117 سوره انعام و...).

مطالبى در اين بخش مطرح شده که بيشتر حالت موضوعى دارد، مانند عالم برزخ( ذيل آيه 130- 134 سوره بقره)، زندگى مکتبى( ذيل آيه 68 سوره انعام ج 3 ص 247)، تجسم عمل( در سوره زلزال)، قصه آدم( ج 3 ص 390) در اين بخش، مطلب دکتر رشاد مصرى به نقل از مجله مکتب اسلام شماره چهارم سال 14 در جلد 3 ص 366، آورده شده است.

ويژگى مهم اين تفسير،
بيان ساده و روان آن است که استفاده آن را براى عموم فارسى زبانان سهل و آسان مى‏ گرداند، و قشر جوان دبيرستانى و دانشجو به راحتى مى‏ توانند از آن بهره گيرند.

ويژگى ديگر آن
پرهيز از ذکر اقوال و نظرات گوناگون است که سبب فهم سريع و راحت‏تر مطالب مى‏ گردد و خواننده را دچار حيران و سرگردانى نخواهد کرد.

در اين اثر، از تفاسير و منابع شيعه و اهل سنت استفاده وافرى شده است از جمله 1
- نهج البلاغه
 2- تفسير الميزان
 3- تفسير مجمع البيان
 4- 5- تفسير البرهان
 6- تفسير عياشى
 7- تفسير صافى
 8- تفسير جوامع الجامع
 9- تفسير آلاء الرحمن
 10- اصول کافى
 11- بحار الانوار
 12- من لا يحضره الفقيه
 13- وسائل الشيعه
 14- سفينة البحار
 15- تفسير کشاف
 16- تفسير بيضاوى
 17- تفسير نيشابورى
 18- تفسير المنار و... 

آثار مفسر ايشان تأليفات گرانقدرى در معارف اسلامى و قرآنى، ارائه داده ‏اند از جمله:

 


1- قاموس قرآن: اين کتاب به صورت دائرة المعارف براى قرآن تلقى مى‏ شود که با 5 سال تلاش مداوم انجام گرفت.
2- تفسير احسن الحديث: کتاب مورد بحث مقاله‏
3- نگاهى به قرآن
4- المعجم المفهرس لالفاظ الصحيفه السجادية.
5- خاندان وحى( شرح حال 14 معصوم« عليهم السلام»)
6- سيرى در عالم برزخ‏
7- مرد ما فوق انسان( شخصيت امام حسين( ع))
8- اتفاق در مهدى موعود« عج»
9- مفردات نهج البلاغه‏
10- سيرى در اسلام‏
11- معاد در اسلام‏
12- شخصيت امام حسن« عليه السلام»

نسیم سحر دات آی آر

مطالب مرتبط

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

2