close
تبلیغات در اینترنت

سيّد بن قطب بن ابراهيم صاحب تفسير فى ظلال القرآن‏

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوانپاسخبازدیدتوسط
02start11
02start11
02sitecup1
03sitecup1
03souri92
04start11
03start11
05hostcode
04hostcode
04hostcode
06sitecup1
06sitecup1
07start11
06start11
04souri92
05sitecup1
05sitecup1
05roozfreight
06sitecup1
04sitecup1
04hostcode
04hostcode
05hostcode
05zivar120
06iran57e
06sitecup1
06sitecup1
06zibajarahi
06sitecode
07selena_ez
سيّد بن قطب بن ابراهيم صاحب تفسير فى ظلال القرآن‏

سيّد بن قطب بن ابراهيم صاحب تفسير فى ظلال القرآن‏

محل تولد: قريه موشه از توابع آسيوط مصر 
تاريخ تولد: 1324 ق 
تاریخ وفات: 1387 ق 
استادان: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شاگردان: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

معرفي تفسير:
 اين تفسير در ميان تفسيرهاى قرآن کريم داراى روي کردى سياسى، اجتماعى، حرکتى و تربيتى است که مؤلف آن به مفسّرى مجدّد با سياق تفسيرى نوينى شهرت دارد و يکى از پيشوايان و انديشوران اصيل حرکت اسلامى معاصر است. بنابراين تکرار مکررات فراوانى که در ساير تفاسير ملاحظه مى‏ گردد، در اين تفسير جايى ندارد و در بسيارى از موارد، عرضه دارنده مباحثى بکر و بديع است.
 
شخص مؤلف تمام تجربه قرآنى‏ اش و نيز ره يافت تفسيرى ‏اش را در مقدمه« فى ظلال» چنين خلاصه مى‏ کند:
در پرتو قرآن زيستم تا هستى را بسى فراخ‏تر از بسيارى از ظواهر مشهودش ببينم، بزرگ‏تر در حقيقت و بزرگ‏تر در تعدّد جوانبش...، در سايه قرآن بازيافتم که تصادف بى‏ بصيرت را در عرصه هستى جايى نيست...

محمّد قطب برادر دانشور مؤلف« فى ظلال» در چند سطرى که در آغاز تفسير آمده است مى ‏نويسد: فى ظلال القرآن کتابى است که نگارنده ‏اش با روح، انديشه، شعور و همه هستى‏ اش با آن زندگى کرد... و گزيده تجربه زنده ‏اش در عالم ايمان را با آن به راز نهاد.

روش تفسير :
 تفسير« فى ظلال القرآن» در دو مرحله شکل يافت. بارى هنگامى که سيّد قطب هنوز پاى در ميدان جهاد، حرکت و دعوت نگذاشته بود و بيش‏تر از ديدگاه نکات ادبى به قرآن مى‏ نگريست, و ديگر بار وقتى که همه وجود پيام قرآنى را بازيافت و به صورت عملى به حرکت، تربيت و دعوت ملتزم گشت.

نخستين مرحله پيدايى« فى ظلال» به سال 1951 در مجله« المسلمون» برمى‏ گردد که سعيد رمضان منتشر کننده اين مجله از مرحوم شهيد سيّد قطب خواست تا به گونه پيوسته نوشتارى در آن مجله داشته باشد و سيّد نيز پذيرفت که مباحثى در تفسير قرآن با عنوان« فى ظلال القرآن» بنويسد.

در نتيجه تا آيه 103 سوره مبارکه بقره, شرح پيش گفته در مجله« المسلمون» منتشر شد و پس از آن سيّد قطب تصميم گرفت عنوان ديگرى را براى مقالات خويش در اين مجله برگزيند. به خوانندگان وعده داد که به همين ترتيب، تفسير سى جزء قرآن کريم را در سى بخش منتشر خواهد کرد. از آن تاريخ« فى ظلال» از مجله« المسلمون» درآمد و سرنوشتى ديگر يافت. پيرو وعده قبلى، نخستين جزء از آن در اکتبر 1952 توسط دارالکتب العربية در قاهره منتشر شد و پس از آن هر دو ماه يک جزء عرضه مى‏ شد. اين سير تا جزء شانزدهم قرآن کريم ادامه يافت.

بعد از انتشار جزء شانزدهم سيّد قطب دستگير و راهى زندان شد، در هفته‏ هاى نخست به سبب آزارهاى روحى و جسمى که مى‏ ديد، نتوانست کارش را در زندان ادامه دهد. در نتيجه ناشر که قرارداد تفسير تمامى قرآن مجيد را تا پايان با او داشت، از دولت وقت به دادگاه براى جبران خسارت مالى خود شکايت برد و در نهايت دولت توافق کرد که سيّد قطب در زندان تفسير را به پايان رساند. در پايان دهه پنجاه ميلادى تأليف« فى ظلال» در زندان پايان يافت.

« فى ظلال» در اين مرحله گر چه روشى نوين داشت، اما آن نبود که ما امروز شاهدش هستيم بلکه مؤلف دانشمند، پس از کشف نمايش هنرى در قرآن و تأليف کتابى در اين زمينه و با همين عنوان، آرزو داشت که اين کار را در همه قرآن انجام دهد و به تفصيل ويژگى‏ هاى و عناوين نمايش هنرى را در تمام قرآن عرضه دارد. در اين مرحله توفيق يافت بخشى از آرزويش را در مورد نمايش هنرى در قرآن برآورده سازد. برخى از خواطر ذهنى، زيبايى، هنر، نمايش هنرى و بعضى از مبادى و مناهج تفسيرى ‏اش را در تفسير« فى ظلال» بيان داشت. اما زندان سيّد قطب را با مرحله جديدى از تجربيات قرآنى مواجه ساخت و گستره نوينى از منهج حرکت اسلامى در دعوت، تربيت، جهاد و تغيير بر وى گشود و خداوند متعال او را به سوى کشف کليد فهم گنجينه ‏هاى حرکى قرآن کريم و به کارگيرى‏ اش در مسير دعوت و جهاد رهنمون گشت. با سودجويى از اين فيض، تفسير« فى ظلال القرآن» وارد مرحله دوم سرنوشت خود شد و مؤلف محترم با پالايش و ويرايش دوباره روح ويژه‏اى بدان بخشيد. آغاز اين کار با توجه به زمينه‏ هاى روحى فراهم شده براى سيّد قطب از قبيل زندان، شکنجه، جاهليّت حاکم از آيات مکّى که تلائم کامل با آن داشت، شروع شد.

از اين‏ رو مؤلف شروع اين کار را از سه جزء آخر قرآن کريم که تأمين بخش اين هدف بود، آغاز کرد و پاره‏ اى از مفاهيم حرکتى جديد را در تفسير اين سه جزء بيان داشت و پس از آن مصمّم گشت اين روند را در مورد همه قرآن تکرار کند و با بيان تجربه نوين حرکتى ‏اش روحى ديگر در تفسير« فى ظلال» بدمد. جزء نخست تنقيح شده« فى ظلال القرآن» در آغاز سال 1960 توسط دار احياء الکتب العربيه منتشر شد و بدين وسيله« نمايش هنرى در قرآن» که بيانگر زيبايى و هنر در قرآن کريم بود، قرين ديگرى يافت که از گنجينه‏هاى حرکتى قرآن کريم، پرده برمى‏داشت. سيّد قطب بدين اعتبار مفسّرى مجدّد گشت که داراى سبک نوينى در قرآن تحت عنوان« سبک تفسير حرکى» است.

شاهکار سيّد قطب در تأمين اين هدف( روش تفسيرى‏اش) اجزاى هفت و هشت از« فى ظلال القرآن» است که فراگير سوره انعام است. مؤلف در مقدمه‏اى که بر اين سوره نوشته و در تفسير اين سوره حکمت بسيارى از موضع‏گيرى‏هاى پيامبر اکرم صلّى اللّه عليه و آله را يادآور شده و ضرورت تأسّى و به کار گماردن آن حکمت‏ها را در حرکت اسلامى معاصر گوش زد کرده است، چنان که اين دو جزء متمرکز ترين، پخته‏ترين و روشن‏ترين اجزاى« فى ظلال» هستند. سيّد قطب در پرتو همين رهيافت، ده جز نخست تفسير« فى ظلال» را تنقيح کرد. پس از آزادى از زندان به سال 1964 قصد آن داشت که مابقى اجزاء را نيز به ترتيب سابق پالايش کند و اجزاى يازدهم، دوازدهم و سيزدهم را نيز در اين راستا دوباره نوشت که با احتساب اجزاى پيش گفته به شانزده جزء رسيد اما سرکشان ستمگر فرصت را از او سلب کردند و راه را بر او بستند و او بى آن که بتواند به هدفش برسد، به سوى پروردگار خود شتافت.

آن چه گفتيم، اندکى از مزاياى« فى ظلال» و ارزشهاى آن بود، اما نبايد از نظر دور داشت که سيّد قطب نيز همچون هر متفکّر ديگرى انسان بود و از اين رو، نمى‏توان به طور مطلق همه تئورى‏پردازى‏هايش را بى‏چون و چرا پذيرفت. با توجه به دگرگونى ‏هايى که پديده هاى اجتماعى به خود مى‏ بينند و تغيير و ثبات و شرايط زمانى و مکانى، مباحث غير مسلّم اين تفسير نيز همچون هر نظريه ديگرى اثبات و ابطال پذير است. بسيارى از متفکران، از جمله انديشوران اخوان المسلمين که دست اندر کار دعوت اسلامى‏ اند، به رغم دلبستگى و احترام فراوانى که براى سيّد قطب قايل‏ اند، همه نظريات او را در عمل قابل اجرا نمى‏ دانند و نظر بر اين دارند که نمى‏توان اخوانى بودن سيّد قطب را در روش و عمل احراز کرد، زيرا پس از آن که سيّد قطب از بحران فکرى رهايى يافت، مدّت درازى از تئورى‏ پردازان اخوان المسلمين دور و برکنار بود و در بيش‏تر دوران حيات رويکرد اسلامى‏ اش در زندان بود و تحت تأثير شرايط بسيار سخت زندان، مباحثى بسيار تند در تفسير« فى ظلال» و« معالم فى الطريق»( چراغى بر فراز راه) آمده است که ممکن است با رفق و مدارا و روش بسيارى از دعوتگران عصر کنونى که عزمى راسخ در دعوت دارند، و مهرورزى و مصلحت را رکن رکين دعوت و فراخوانى اسلامى مى‏ دانند، سازگار نيفتد. در نهايت مى‏ توان به اين نتيجه رسيد که اگر چه به صورت موقت بتوان نظريه ‏هاى سيّد قطب را پيرامون جاهليت، طاغوت، کفر و مقابله به مثل و... جز آن را با واقعياتى ناسازگار دانست، اما حقيقت گفتار سيّد قطب غير قابل انکار است. 

آثار مفسر:

 

 از سيّد قطب مقالات و کتاب‏هاى بسيارى برجاى مانده است که« فى ظلال القرآن» در رأس آن‏ها جاى دارد.

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: جمعه 12 تير 1394 ساعت: 8:13

نظرات()

تعداد بازديد : 447

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####

این نظر توسط (( رضا )) در تاریخ 1394/4/12 و 10:27 دقیقه ارسال شده است

رضا

امشب تورا شکسته صدا می کنم بیا
شرحِ غمت به بادِ صبا می کنم بیا

تمثالِ تو گرفته ام امشب به قابِ دل
ذکرِ تورا به شورو نوا می کنم بیا
پاسخ :
پاسخ :


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 552
کل نظرات : 379
افراد آنلاین : 9
تعداد اعضا : 291
بازدید امروز : 1,175
بازدید کلی : 1,555,211
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 54.159.64.172
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : چهارشنبه 29 شهریور 1396

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

نظرسنجي

دومین نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری 1396:در انتخابات ریاست جمهوری 96 به چه کسی رای خواهید داد؟/بنظر شما چه کسی برنده این رقابت خواهد بود؟/فقط یکبار میتوانید نظر بدهید-چند نفر را میتوانید انتخاب کنید-حتما باید عضو سایت باشید






امکانات جانبی

امتیاز شما به
کل سایت
امتیاز شما به
صفحه جاری