close
تبلیغات در اینترنت

شيخ ابراهيم موثق عاملى‏ صاحب تفسير عاملى‏

تبادل لینک
توریست 98
سرگرمی و تفریحی

موضوعات

چهارده معصوم علیم السلام

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم

امام علی علیهم السلام

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

امام حسن علیم السلام

امام حسین علیهم السلام

امام سجاد علیهم السلام

امام محمد باقر علیهم السلام

امام جعفر صادق علیهم السلام

امام موسی کاظم علیهم السلام

امام رضا علیهم السلام

امام محمد جواد علیهم السلام

امام هادی علیهم السلام

امام حسن عسکری علیهم السلام

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه شریف

ارتباط با خدا (بخش فرهنگی و موارد خاص سایت)

خداشناسی

توحید

عدل

نبوت و امامت

معاد

نماز

روزه

خمس

زکات

حج

جهاد

امر به معروف

نهی از منکر

حجاب و عفاف

زناشویی در اسلام

ازدواج در اسلام

مباحث قرآنی

قرآن

تربیت در قرآن

مفسران و قاریان

قرآن و حکومت

دعاهای قرآنی

قرآن و اهل بیت

مثال های قرآنی

انسان در قرآن

زندگی و خانواده در قرآن

مسائل ارتباط با خدا در قرآن

آموزش قرآن

قرآن آنلاین

داستان ، خاطرات و اشعار قرآنی

دیگر مباحث قرآنی

انقلاب - شهدا - دفاع مقدس

زندگی نامه شهدا

وصیت نامه شهدا

خاطرات شهدا

شهدای انقلاب

شهدای بعد از دفاع مقدس

شهدای هسته ای

صدا ها

مداحی ها

مولودی ولادت ائمه اطهار

زنگ خور موبایل

روضه خوانی ها

سخنرانی ها

دیگر نوا ها

ادعیه و مناجات

عکس ها

عکس شهدا

منظره و طبیعت

ائمه اطهار و کعبه

عکس های مقام معظم رهبری

عکس های حضرت امام رحمة الله علیه

عکس مناطق جنگی

دیگر تصاویر

فیلم ها و کلیپ ها

جشن های مناسبتی

فیلم موبایل

فیلم عزادرای ها

فیلم سخنرانی ها

فیلم های آموزشی

دیگر فیلم و کلیپ ها

احادیث و متن ها

احادیث نماز

احادیث روزه

احادیث خمس

احادیث زکات

احادیث حج

احادیث اخلاق

احادیث احترام

احادیث دوستی

اشعار مذهبی

خواندنی های جالب

خواندنی های علمی

احادیث دیگر

سایر متون

ادعیه و مناجات

آسیب های اجتماعی

مناسبت ها

عید نوروز نوبهار ایرانی ها

شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

ولادت حضرت علی علیهم السلام

ولادت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

ماه رمضان

شهادت حضرت علی علیهم السلام

عید سعید فطر

عید سعید قربان

عید سعید غدیر خم

ماه محرم و ایام عاشورا

اربعین حسینی

رحلت رسول گرامی اسلام و امام حسن علیه السلام

ولادت امام رضا علیه السلام

ولادت پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق موسس مذهب جعفری

واقعه 9 دی ماه

22 بهمن ماه و پیروزی انقلاب اسلامی ایران

مناسبت های دیگر

کتاب ها

مذهبی

علمی

تاریخی

آموزشی

گناهان کبیره

دروغ

تهمت

زنا

استمناء

لواط

ترک نماز

خیانت

مشروب خواری

ربا خواری

قتل

شرک به خدای واحد

جنگ نرم

صدا ها

تصاویر

فیلم

متن

خارج از گود

خارج از گود

آخرین ارسال های انجمن سرگرمی و تفریحی نسیم سحر

کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 2 azadehsadeghi
0 2 magbot
0 2 magbot
0 2 magbot
0 2 ahmadi_f
0 2 salma24
0 2 salma24
0 2 azadehsadeghi
0 4 mahin23
0 2 mahin23
0 4 ahmadi_f
0 2 ahmadi_f
0 4 mahin23
0 4 mahin23
0 4 sitecode
0 4 salma24
0 4 salma24
0 4 salma24
0 5 amirali96
0 4 ahmadi_f
0 4 ahmadi_f
0 4 ahmadi_f
0 5 mahin23
0 4 mahin23
0 4 sitecode
0 8 azadehsadeghi
0 8 azadehsadeghi
0 8 magbot
0 8 magbot
0 9 magbot
شيخ ابراهيم موثق عاملى‏ صاحب تفسير عاملى‏

شيخ ابراهيم موثق عاملى‏ صاحب تفسير عاملى‏

محل تولد: مشهد 
تاريخ تولد: 1280ش 
تاریخ وفات: 1347 ش

استادان: شيخ عبد الحسين عاملى‏ ، ملا اسحاق چولايى( مقدمات)، مرحوم اديب نيشابورى( ادبيات)، مرحوم شيخ حسن برسى( فقه و اصول)، مرحوم آقازاده بزرگ( خارج فقه) و مختصرى در محضر مرحوم حاج آقا حسين قمى و مرحوم شيخ اسد اللّه يزدى( فلسفه و رياضى) و مرحوم آقا بزرگ حکيم شهيدى و شيخ سيف اللّه ايسى( فلسفه) و ... 

شاگردان: شيخ هادى کدکنى‏ ، آقا بزرگ حکيم شهيدى مشهدى( م 1355 ق). مرحوم، دکتر احمد على رجايى بخارايى( م 1357 ش) ، و... 

معرفي تفسير:
 تفسير عاملى، تفسيرى است کامل و به زبان فارسى که در 8 مجلد به نگارش درآمده و شامل مباحث گوناگونى است از قبيل لغت شناسى، شأن نزول آيات، ترجمه، ذکر اقوال مفسرين و توضيح نکات تربيتى و اجتماعى. مفسر گرامى، اساس کار خود را در لغت، به توضيح و تفسير و تبيين لغات مشکل و ديرياب گذاشته و پس از نقل آيات، بلافاصله اين لغات را توضيح مى‏دهد، ريشه يابى مى‏کند، اعراب و حرکت آن را روشن مى‏نمايد. پس از ذکر واژه‏ها، جهت نزول و رابطه تاريخى و فرهنگى، اسباب و موقعيت نزول آيه را شرح مى‏دهد. از قسمت‏هاى مهم و قابل توجه تفسير، ترجمه آيات به فارسى روان، ساده و مطابق با ترتيب کلمات قرآنى است. اين جانب ترجمه عاملى را با چند ترجمه آن دوران، چون پاينده و آل آقا مقايسه کرده‏ام، از اين جهت مى‏تواند از جهاتى برترى و در مواردى قابل قياس باشد. همچنين در لغزشگاه‏هاى ترجمه، چون« ان مخففه» از« ثقيله» که برخى به اشتباه ان« نافيه»،« شرطيه» و يا« وصليه» گرفته‏اند، چند جا، مورد توجه قرار گرفت و دقت مترجم در اين موارد در مجموع روشن گرديد. به عنوان نمونه، آيه 164 سوره آل عمران:« و ان کانوا من قبل لفى ضلال مبين» را اين چنين ترجمه کرده است: با آنکه زان پيش به آشکار گمراه بودند. در اين مورد بدون تأکيد ترجمه کرده است.

از ديگر ويژگى‏هاى تفسير عاملى، بهره گيرى گسترده اين کتاب از تفاسير شيعه و سنى، تفاسير قديم و جديد با سبک ‏هاى گوناگون تفسيرى و تأويلى است. عاملى پس از توضيحات کلى و ترجمه، عنوانى دارد به نام: سخن مفسرين، در اين قسمت به مناسبت اهميت و يا حساسيت موضوع، از تفاسيرى چون جامع البيان طبرى، مجمع البيان طبرسى، روض الجنان ابو الفتوح رازى، کشّاف زمخشرى، تفسير کبير فخر رازى( مفاتيح الغيب)، روح البيان برسوى، روح المعانى آلوسى، المنار عبده و حتى تفاسير عرفانى چون صفى عليشاه( منظومه تفسير)، تأويلات ملا عبد الرزاق کاشانى( معروف به تفسير ابن عربى) و حسينى کاشفى استفاده مى‏کند و نظرات تفسيرى مفسرينى چون سيد احمدخان هندى را با تأييد نقل کرده است. روش او در نقل اقوال چنين است که اگر در جايى خود مستقلا مطلبى را در ذيل بيان کرد، نشان مى‏دهد نظر خاصى دارد وگرنه نظرات مفسرين را پذيرفته است. در ضمن بيان مطالب و براى جذابيت بخشيدن به سخن، گاه اشعارى را از شعراى نامدار فارسى زبان به ويژه از مثنوى مولوى و سعدى و حافظ نقل مى‏کند و از آنها استفاده تربيتى و نتيجه گيرى هدايتى مى‏کند.

روش تفسير :
در استخراج پيام قرآن به سراغ روايات اهل بيت عصمت رفته و از تفاسير مأثور شيعه به ويژه على بن ابراهيم قمى در جاى جاى تفسير نقل مى‏کند و از آنها سود مى‏جويد. همچنين نظرات علمى و بيان اهل سياست و حقوق را به ميان مى‏کشد و موضوعات مختلف اجتماعى را تحليل مى‏کند. به عنوان مثال در ذيل آيه:« لا يتخذ المؤمنون الکافرين اولياء من دون المؤمنين»( آل عمران / 3 / 28) پس از نقل اقوال مفسرين درباره دوست نگرفتن از کفار در ذيل عنوان: سخن ما، مى‏نويسد: اين آيه براى جلوگيرى از دوستى مردم ناموافق است تا از اعمال غرض و سوء استفاده آنها جلوگيرى شود. و چنين توضيح مى‏دهد که در آن روز که اين آيه نازل شد، معلوم بود که مختصر رابطه با مخالفين اسلام مضرّ به اسلام و مسلمين بود. به زيان اجتماع و سياست و مخالفت دين بود و لذا حرام شد، اما اين سئوال مطرح است که آيا امروز اين دستور به معناى عمومى و کلى براى مسلمين مى‏تواند باشد تا هيچ مسلمانى نتواند با کافر دوستى برقرار کند، يا منظور آن دوستى با کافرانى است که موجب تقويت آنها و ضعف مسلمين شود؟ ايشان پاسخ مى‏دهد: از کلمه« من دون المؤمنين» اين معنا استفاده مى‏شود که دوستى افراد بايد به گونه‏اى باشد که جهت سياسى نداشته باشد و از حدود متعارف تجاوز نکند وگرنه دوستى يک دانشجوى مسلمان با دانشجوى غير مسلمان يا تاجر مسلمان با تاجر غير مسلمان مفاد آيه نيست. دوستى‏هايى حرام است که موجب زيان مادى و معنوى به مسلمانان باشد همچنان که هم اکنون در بسيارى از کشورهاى اسلامى، بر سر مسلمانان به بار آورده است.

مشابه همين برداشت اجتماعى و تربيتى در خطاب به اهل علم و اهل کتاب دارد که به مناسبت تفسير:« الم تر الى الذين اوتوا نصيبا من الکتاب»( نساء / 4 / 44) مى‏نويسد: به طورى که در هر جا اسم اهل کتاب و يهود آمده متذکر شده‏ايم، اينجا هم مى‏گوييم قرآن راهنما است و وسيله تربيت در اين دو آيه کتاب‏خوانده‏ها و مردم سرشناس و معروف آن زمان را معرفى مى‏کند و امروز هم از نظر مردم شناسى و معرفى آنهايى که کتاب‏خوانده هستند و مشهور و سرشناس ما را به حال اين جور اشخاص و خود آنها را به زشتى کارشان آگاه مى‏کند که همين تحصيل کرده‏ها که اختيار اجتماعى و زندگى عمومى مردم را در دست دارند و قانون را به ميل خود تفسير مى‏کنند، تخصيص مى‏دهند، نقض مى‏کنند، اينها مانند همان يهود مدينه هستند که کتاب تورات و وسيله شرافت و تمدن خود را به ميل خود تحريف مى‏کردند تا براى خود مقام و اعتبار پابرجا کنند. اين اهل کتاب هم قانون و کتاب زندگى و نظم اجتماع را مطابق سود و صرفه خود تعبير و اجرا مى‏کنند.
اين روند از بحث را در بسيارى از آيات مربوط به مسايل اجتماعى، سياسى و اقتصادى مشاهده مى‏کنيم و نگرش آگاهانه و تحليل‏گرانه مفسر را درمى‏يابيم.

يکى از نکات قابل توجه در اين تفسير، خردگرايى‏ هاى مفسر است که هرگز تابع جو و فضاى حديث‏گرايى فاقد منطق و اثر گرايى مفسران نشده و هر جا که با قواعد يا فهم طبيعى ناسازگار است آن را رد کرده است.

به عنوان نمونه در تفسير اين آيه:« يا معشر الجن و الانس ا لم يأتکم رسل منکم يقصون عليکم آياتى»( انعام / 6 / 130) که مفسران گفته‏اند همان طور که انسانها داراى پيامبران بوده‏اند، جنيان نيز پيامبر داشته‏اند، قهرا تصور آنان از جن و زندگى و حيات آنان مانند انسانها فرض شده است. اين ديدگاه را مورد ترديد قرار مى‏دهد و حتى منقولات مفسران و برخى از روايات در اين باب را رد مى‏کند و مى‏نويسد: ممکن است بگوييم شايد کلمات يا معشر الجن و الانس، نه براى آن است که جن هم مخاطب باشند به اين خطاب که براى آنها هم پيامبرانى از خودشان فرستاده شده است، بلکه مقصود تعميم مطلب است که کنايه از عموم مردم گذشته و حال و آينده است و به خصوص که روايتى و حديثى نقل نشده است که از جن پيغمبرى بوده است، و در تفسير صافى نوشته است از حضرت امير على عليه السّلام پرسيدند: آيا خدا براى جن پيغمبر فرستاده؟ فرمود: پيغمبرى يوسف نام، داشتند که او را کشتند. معلوم است اين دسته منقولات ارزش نقل و تطبيق آيات قرآن را ندارد.

به هر حال، موثق عاملى، به جز مطالب و مواردى در خور نقد و بررسى، نکات بسيارى در اين تفسير ساده و مختصر دارد و تحقيقات علمى و اجتماعى زيادى انجام داده است که بسيار قابل توجه است. همچنين در مقدمه‏اى که به تفسير نوشته است، انگيزه خود را از نگارش تفسير بيان داشته و دغدغه فهم قرآن را بازگو کرده است و ارايه تفسير خود را در پاسخ به نويسنده‏اى مى‏داند که گفته است تفاسير را يک رشته روايات ضعيف و قصه هاى بى ‏اساس تشکيل مى‏دهد.

وى در همين مقدمه مباحثى از علوم قرآن و روش تفسيرى خود را بيان کرده است. در زمينه اسباب نزول و موقعيت نزول قرآن، اهتمام پيامبر به صيانت اين کتاب الهى و تاريخ جمع قرآن در عهد پيامبر و مطالبى درباره گردآورى قرآن پس از رحلت حضرتش بيان مى‏کند و خواننده را در آغاز تفسير با کليات مسايل تفسير و قرآن آشنا مى‏سازد. 

آثار مفسر: تفسير عاملى‏ و ... 

نسیم سحر دات آی آر

موضوع: قرآن,مفسران و قاریان,

نویسنده:

تاریخ: سه شنبه 02 تير 1394 ساعت: 16:28

نظرات()

تعداد بازديد : 723

به این پست رای دهید:

بخش نظرات این مطلب


#####نظر دهنده گرامی توجه فرما:نظرات غیر مرتبط تایید نخواهد شد#####


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نسیم

کپی برداری کلی یا کپی برداری از Rss شرعاً و قانوناً حرام و نسیم سحر هیچ رضایتی ندارد.

ads

X بستن تبلیغات

آمار

کل مطالب : 556
کل نظرات : 403
افراد آنلاین : 6
تعداد اعضا : 585
بازدید امروز : 30
بازدید کلی : 2,290,453
اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی : 107.23.37.199
مرورگر :
سیستم عامل :
امروز : چهارشنبه 02 مرداد 1398

ورود کاربران

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد